Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ihan samasta asiasta tässä on kyse, tosin hintalappu ja kokoluokka on aivan eri sfääreissä. Alkuperäinen kirjoitukseni ei sisällä puolustuspuheenvuoroa Sonyn suuntaan. :)
Juu ei sinun viestisi sisälläkään :) Lähinnä ihmettelen kun pitkin nettiä (twitter jne.) on tullut vastaan kommentteja joissa pidetään huonona asiana sitä että Microsoft osti nuo studiot/pelisarjat, ja saavat mahdollisesti yksinoikeuspelejä niistä itselleen. Sitten taas kun puhutaan Sonysta ja pleikkarista, niin yksinoikeuspelit ovatkin olleet parasta ikinä.
 
Mietin ihan samaa tässä. Kumman paljon on positiivista rummutusta ollut nyt tämän kaupan johdosta, kun ihan jokunen aika sitten kuitenkin puhuttiin, että "yksinoikeudet ovat huono asia". Nyt sitten ollaankin kauhean tyytyväisiä, kun Microsoft osti Bethesdan ja mahdollisesti/todennäköisesti tekee sen isoista nimikkeistä itselleen (konsoli)yksinoikeuksia. Xboxin fanikunta rummuttaa ja ihastelee tätä, vaikka vain vähän aikaa sitten ainakin osalla näkemykset yksinoikeuspeleistä oli ihan erilainen. Samaten Xboxin virallinen PR-osasto puhui myös "konsolisodan lopettamisesta" ja vastaavista jutuista. Puhuttiin yhtä ja nyt tehtiin toista...

Ero Sonyn ja Microsoftin toiminnan ja yksinoikeuksien välillä tässä casessa on kuitenkin kohtuullisen merkittävä. Sony ja sen omistamat studiot ovat itse luoneet nämä isot yksinoikeusnimensä kuten Uncharted-sarjan, The Last Of Us-sarjan, käynnistäneet uudelleen Spidermanin sen ansaitsemalla laatutasolla ja niin edelleen. Microsoft taas totesi, että "meidän pelit ei olleet niin hyviä ja hyvin myyviä tässä sukupolvessa, joten ostetaanpa toi Bethesda tosta ja tehdään Fallouteista, The Elder Scrolleista ja Dishonoreista meidän yksinoikeuksia". Oman huippulaadukkaan yksinoikeuspelin/-sarjan luominen on ihan eri juttu kuin ostaa jo olemassa oleva(t) sarja(t) itselle yksinoikeuksiksi.

Ei sillä, että Bethesdan pelit nyt niin kovasti itseä kiinnostaisivat, että tämä juuri kirpaisisi mitenkään ihmeemmin. Ainoastaan TES 6:n tulematta jääminen pleikkarille harmittaisi. Toimintamalleissa vaan näkyy jo nyt vaaran merkkejä, jos enemmän ja enemmän studioita pakotetaan leiriytymään joko Sonyn tai Microsoftin kelkkaan. Ei sekään hyvä juttu ole, jos ainoastaan EA, Ubisoft ja Activision jäävät jäljelle tuottamaan multiplattareita ja muut joutuvat syystä tai toisesta valitsemaan joko Sonyn tai Microsoftin.

Tämä viesti sanoittaa pohtimani asian paremmin kuin mitä itse osasin kirjoittaa. Peukku siitä!
 
Jos Sony vastaisi Microsoftin liikkeeseen hankkimalla myynnissä olevan Warner Gamesin Lego-peleineen päivineen, niin muutama nimimerkki voisi pidätellä riemuaan viime päivän itkivirsien jälkeen ja pohtia vakavissaan Sony-tatuoinnin ottamista niskaansa.

Toki jos Microsoft jatkaa linjallaan ja Warner Games päätyisi tuonne Game Pass tallin alaisuuteen, niin sitten ulinaa saa jatkaa.
 
Voipas olla että MS vaan reagoi siihen kun Sony alkoi haalimaan ajallisia yksinoikeuksia liukuhihnalta (huhuissa millon mikäkin ollut menossa Sonylle)
 
Jos Sony vastaisi Microsoftin liikkeeseen hankkimalla myynnissä olevan Warner Gamesin Lego-peleineen päivineen, niin muutama nimimerkki voisi pidätellä riemuaan viime päivän itkivirsien jälkeen ja pohtia vakavissaan Sony-tatuoinnin ottamista niskaansa.

Se nyt ei oikeasti hyödytä pelialaa millään tavalla, jos jo olemassa olevista pelisarjoista tehdään tuolla tavalla yksinoikeuksia. Mitä suurempi määrä markkinoilla on laadukkaita multiplattareita, niin sitä suurempi valinnanvara pelaajilla on, kun tulee tarve tai halu hankkia uutta pelattavaa. Ihan firmasta riippumatta pidän huonona suuntauksena sitä, jos jo olemassa olevista tunnetuista pelisarjoista tehdään tuolla tavalla yksinoikeuksia. On nyt sitten kyse Lego-peleistä, Falloutista tai The Elder Scrollista.

Jos Sonyn tai Microsoftin omistuksessa oleva studio tekee uuden nimikkeen, niin silloin on toki täysi oikeus tehdä siitä yksinoikeus, mutta en tue tuollaisia ajatusmalleja, että "meidän omat yksinoikeuspelit ovat olleet pettymyksiä, joten ostetaanpa tuosta pelisarjat X, Y ja Z meille". En tue, vaikka Sony tekisi tuota ja toivon, että Warner Games pystyy pysymään itsenäisenä ja kaikki saavat pelata Lego-pelejä riippumatta siitä, mikä laite sattuukaan olemaan.
 
Hyvää pohdintaa Fabre! Microsoft osti niinsanotusti oikotien onneen tällä! Nyt puljulla on suuri todistustaakka näyttää pelaajille, että näiden pelisarjojen kaappaus tulee tekemään niistä laadukkaampia joskus hamassa tulevaisuudessa.

Näistä itselle TES6 on iso asia ja ekan Doomin moninpelin parissa tuli vietettyä paljon aikaa. Muut pelisarjat eivät niin paljoa houkuttele.
 
Olen aina ollut sitä mieltä, että konsolisodan häviäjät ovat niitä, jotka vannovat vain yhden merkin nimeen. Minulle tämä kauppa on hyvä juttu. Tulevaisuudessa pystyn nauttimaan PS5:n yksinoikeuksista, sekä Bethesdan peleistä halvalla Game Passin kautta. :)
 
Mietin ihan samaa tässä. Kumman paljon on positiivista rummutusta ollut nyt tämän kaupan johdosta, kun ihan jokunen aika sitten kuitenkin puhuttiin, että "yksinoikeudet ovat huono asia". Nyt sitten ollaankin kauhean tyytyväisiä, kun Microsoft osti Bethesdan ja mahdollisesti/todennäköisesti tekee sen isoista nimikkeistä itselleen (konsoli)yksinoikeuksia. Xboxin fanikunta rummuttaa ja ihastelee tätä, vaikka vain vähän aikaa sitten ainakin osalla näkemykset yksinoikeuspeleistä oli ihan erilainen. Samaten Xboxin virallinen PR-osasto puhui myös "konsolisodan lopettamisesta" ja vastaavista jutuista. Puhuttiin yhtä ja nyt tehtiin toista...

Ero Sonyn ja Microsoftin toiminnan ja yksinoikeuksien välillä tässä casessa on kuitenkin kohtuullisen merkittävä. Sony ja sen omistamat studiot ovat itse luoneet nämä isot yksinoikeusnimensä kuten Uncharted-sarjan, The Last Of Us-sarjan, käynnistäneet uudelleen Spidermanin sen ansaitsemalla laatutasolla ja niin edelleen. Microsoft taas totesi, että "meidän pelit ei olleet niin hyviä ja hyvin myyviä tässä sukupolvessa, joten ostetaanpa toi Bethesda tosta ja tehdään Fallouteista, The Elder Scrolleista ja Dishonoreista meidän yksinoikeuksia". Oman huippulaadukkaan yksinoikeuspelin/-sarjan luominen on ihan eri juttu kuin ostaa jo olemassa oleva(t) sarja(t) itselle yksinoikeuksiksi.
Eikö myös ympäri internetiä puhuta, ettei Xboxilla ole yksinoikeuksia, kun pelit tulevat myös PC:lle ja xCloudiin. Joten kyllähän tässä nimenomaan pyritään tarjoamaan mahdollisimman isolle porukalle mahdollisuus pelata näitä pelejä. Mutta mikä järki on ostaa studio ja julkaista sen pelit pahimmalle konsolisegmentin kilpailijalle?

Onhan Microsoftillakin menestyneitä omia sarjoja, kuten Halo, Gears ja Forza. Nyt vaan hankittiin omaan portfolioon lisää tavaraa. Ihan varmasti Sony havittelee samankaltaisia ostoksia jos ja kun pystyy.

Kuten varmaan kaikki ymmärtää, niin täysin uuden studion perustaminen ja uuden IP:n luominen on aika paljon hitaampi prosessi, kuin täysin toimivan valmiin studion ostaminen. Onhan Microsoftilla The Initiative täysin uutena studiona myös mukana, mutta kerran paalua näyttää olevan niin eikö sitä nyt kannata laajentaa muillakin keinoin? Niinkuin sanonta menee, ne piirtää kellä on liitua.
 
Ei muuta kuin nöyrästi ostamaan Xboxia tai peleihin kykenevää PC:tä jos sieltä rupeaa tippumaan Elder Scrollsia yksinoikeudella mikkiksen alustoille. Aivan kuten se pleikkari on kannettu kotiin jotta päästään käsiksi vaikkapa Spider Maniin. Ei tämä sen kummempaa ole. :D Merkkiuskovaiset konsolisoturit tässä häviävät.
 
Microsoft osti niinsanotusti oikotien onneen tällä! Nyt puljulla on suuri todistustaakka näyttää pelaajille, että näiden pelisarjojen kaappaus tulee tekemään niistä laadukkaampia joskus hamassa tulevaisuudessa.

Tämän seuraaminen tulee kyllä olemaan mielenkiintoista! Kun katsoo, missä kunnossa esim. Skyrim ja Falloutit olivat julkaisussa ja melko pitkäänkin julkaisujen jälkeen, niin tulee olemaan mielenkiintoista seurattavaa, tuleeko huomattavasti parempaa laatua ulos Microsoftin ollessa mukana. Microsoft on kuitenkin ennen kaikkea softafirma, että sieltä kai pitäisi löytyä tietotaitoa, kuinka saada bugit murskaksi julkaisua varten. Sellaisia purkkavirityksiä nuo ovat olleet julkaisussa, että syytä olisi nyt sitten Microsoftin kanssa mennä asiat paremmin, ettei modaajien tarvitsisi korjata niitä pelejä "pelikuntoon".

Tosin kun katsoo, kuinka homma Microsoftilla toimii, tai on toimimatta, Windowsin kanssa, niin hengitystäni en kyllä pidättelisi sen suhteen, että Microsoft+Bethesda-naimakauppa mitään bugitonta megalaatua alkaisi ykskaks tuottamaan.
Joten kyllähän tässä nimenomaan pyritään tarjoamaan mahdollisimman isolle porukalle mahdollisuus pelata näitä pelejä.

Niinkuin sanonta menee, ne piirtää kellä on liitua.

En ymmärrä ylemmän lauseen logiikkaa. Tähän asti The Elder Scrollsia, Falloutia, Dishonoredia yms. pelejä on pystynyt pelaamaan PC-laitteilla, PlayStationilla, Xboxilla ja jotain osaa myös Nintendo Switchillä(eikös se Skyrim sillekin tullut?). Tulevaisuudessa tuosta putoavat todennäköisesti PlayStation ja Nintendo pois. Millä tavalla "puolet pelaajakunnasta pois pudottamalla" pyritään tarjoamaan mahdollisimman isolle porukalle mahdollisuus pelata näitä pelejä?

Ne joilla on liitua, piirtävät omia visioitaan laadukkaiksi uusiksi peleiksi ja pelisarjoiksi. Ne, joilla ei ole liitua, vetävät shekkivihon auki ja koittavat saada sillä muut piirtämään sillä liidulla.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä ylemmän lauseen logiikkaa. Tähän asti The Elder Scrollsia, Falloutia, Dishonoredia yms. pelejä on pystynyt pelaamaan PC-laitteilla, PlayStationilla, Xboxilla ja jotain osaa myös Nintendo Switchillä(eikös se Skyrim sillekin tullut?). Tulevaisuudessa tuosta putoavat todennäköisesti PlayStation ja Nintendo pois. Millä tavalla "puolet pelaajakunnasta pois pudottamalla" pyritään tarjoamaan mahdollisimman isolle porukalle mahdollisuus pelata näitä pelejä?

Ne joilla on liitua, piirtävät omia visioitaan laadukkaiksi uusiksi peleiksi ja pelisarjoiksi. Ne, joilla ei ole liitua, vetävät shekkivihon auki ja koittavat saada sillä muut piirtämään sillä liidulla.
Ylemmän lauseen logiikka on se että Microsoft pyrkii tarjoamaan mahdollisimman monelle mahdollisuuden pelata pelejään. Ei se tarkoita että peli julkaistaisiin pleikkarilla, vaan että sitä ei esimerkiksi tehdä pelkäksi Xbox yksinoikeudeksi. Jos on pakko pelata pelkällä pleikkarilla, niin sille ei tietenkään voi mitään, mutta kyllä Microsoft vaihtoehtoja kuitenkin tarjoaa. Ja kuten sanottu Xbox + PC + Android -kombo kattaa kuitenkin aika ison osan pelaajakunnasta.

Microsoftilla siis näyttää olevan molempia liituja. Sellaista millä piirtää omia visioitaan ja sellaista millä laittaa nimeä paperiin.
Ei muuta kuin nöyrästi ostamaan Xboxia tai peleihin kykenevää PC:tä jos sieltä rupeaa tippumaan Elder Scrollsia yksinoikeudella mikkiksen alustoille. Aivan kuten se pleikkari on kannettu kotiin jotta päästään käsiksi vaikkapa Spider Maniin. Ei tämä sen kummempaa ole. :D Merkkiuskovaiset konsolisoturit tässä häviävät.
Tämä on juuri se pointti. Tässä on itse kukin ihan reilusti ostanut ne konsolit, joiden pelejä on halunnut pelata. Nyt kun asetelma on toisin päin, niin se onkin sitten ihan superhuono juttu.
 
Moni tosiaan tuntuu edelleen olevan sillä asenteella että nielee mielummin miekan kun lähtisi ostamaan Microsoftin konsolia, edelleen sitä konsolia ei tarvi ostaa heidän pelejä pelatakseen vaan vaihtoehtona on myös PC tai se Android.
 
Kuten aiemmin mainittua, onhan se selkeää, että MS tähtää uudella strategialla nyt kokonaisvaltaiseen dominointiin pelimarkkinoilla. Toisinsanoen pyyhitään lattiaa Steamilla, Sonylla ja Nintendolla samanaikaisesti. Markkinaosuus siis voitetaan yhtäaikaa niin PC, konsoli kuin käsikonsolimarkkinoilta. Tätä ajattelumallia tukee myös se, että Bethesdan pelivalikoima on sellainen, että se on todella merkityksellinen niin pc kuin konsoli-pelaajille. Tämä on nähdäkseni aika harvinainen yhdistelmä tämän päivän markkinoilla.

Tällöon pelikartta tulee muuttumaan siten, että Sonysta tulee toinen Nintendo todennäköisesti seuraavan 7-10 vuoden aikana. Sonyhan on jo nyt periaatteessa Nintenton manttelinperijä kun katsoo näitä pelisarjoja.

Hieman pensseliä käyttäen siis:
Bloodborne=kulttistatus
Spiderman=maailman suosituimman(?) supersankarin yksinoikeusseikkailu
God of War=maailman paras kolmannen persoonan actionmättö
Persona 5=maailman paras japskirope
HZD...
Last of Us...
R&C...
Uncharted...
Last Guardian/Ico jatkumo....
Detroit Become Human....
Ghost of Tsushima...

Onhan tuo nyt todella kova käsi jopa Nintendoa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Aina jaksaa ihmetyttää tuo sama argumentti.

Itsellänikään ei ole tehokasta peli-PC:tä, enkä sellaista aio hankkiakaan. Sen sijaan ostan Xboxin ja pelaan ne Elder Scrollsit ja Falloutit sitten sillä.
Joo, kaikki vaan ostamaan 1200€ peli-pc -laitteita!

Onhan xbox+game pass nyt aika kutkuttava yhdistelmä. Nyt kun ea ja zenimax mukana, Sonyn strategia "79€ pelistä ja ilmaisia upgradeja next-gen graffuille on about kahden käden sormissa" alkaa näyttämään pahalta. Sääli sinänsä, laitekanta voi pleikkarin puolella jäädä aikaisemmasta, ja tämä näkyy sitten Sonyn studioitten tekemisessä.

En ollut kovin ilahtunut tästä zenimax-kaupasta. Aika överi etumatka ms:lle, ja alkaa olemaan lähellä sitä tilannetta, että ms ei voi enää ostella, koska menee kilpailuviranomaisten syyniin.
 
Itse näen, että Microsoft vain astuu tällä kaupalla Sonyn konsolin apajille, sillä nyt hyödytään myös Playstation-pelaajista paremmin. Microsoftille ei siis ole niin paljoa väliä, jos kuluttaja valitseekin kilpailevan tallin konsolin, kun heillä on pelejä myös tälle alustalle. Konsoli itsessään ei tuota mitään, vaan on kertaostos. Sen sijaan peleillä voidaan toteuttaa pitkiäkin maksutapahtumia erilaisilla Game Passeilla yms. Lisäksi Microsoftilla on pelien suoratoistopalvelu, jonka tosin Sonyn ehdot taitavat kieltää, mutta pelaajat saatetaan saada hankkimaan tämä muille älylaitteilleen.
 
Itse näen, että Microsoft vain astuu tällä kaupalla Sonyn konsolin apajille, sillä nyt hyödytään myös Playstation-pelaajista paremmin. Microsoftille ei siis ole niin paljoa väliä, jos kuluttaja valitseekin kilpailevan tallin konsolin, kun heillä on pelejä myös tälle alustalle. Konsoli itsessään ei tuota mitään, vaan on kertaostos. Sen sijaan peleillä voidaan toteuttaa pitkiäkin maksutapahtumia erilaisilla Game Passeilla yms. Lisäksi Microsoftilla on pelien suoratoistopalvelu, jonka tosin Sonyn ehdot taitavat kieltää, mutta pelaajat saatetaan saada hankkimaan tämä muille älylaitteilleen.
Tähän en ainakaan itse usko. Kyllä Microsoftin kaltaiselle suuryritykselle on tärkeää nimenomaan päästä hallitsemaan ja kontrolloimaan sitä bisnestä johon se satsaa.

Jos Microsoft tyytyisi vain rahastamaan jotain Playstationin pelimyynneistä, antaisi se kuitenkin Sonyn jatkaa selvästi isommalla konsolimarkkinaosuudella ja rellestää yksinoikeuspeleillään.

Ottamalla huomattavasti Sonylta konsolimarkkinaosuutta itselleen, saa Microsoft selvästi parempaa kontrollia konsoleihin liittyvään bisnekseensä ja pystyy sitten paremmin toteuttamaan myös koko konsernin näkökulmasta tärkeitä strategisia hankkeitaan. Tämä on iso asia juuri Microsoftin kaltaiselle suuryritykselle, jolla on isoja bisneksiä erilaisilla sektoreilla ja segmenteillä.

Aikahan sen sitten lopulta näyttää, mutta kyllä ainakin itse olen käytännössä varma, että Microsoftin uudet isot studiohankinnat on tehty juuri siitä syystä, että voidaan jatkossa tehdä niin isoja ja kovia yksinoikeuspelejä, että Sonyn markkinaosuuksia pystyttäisiin viemään Microsoftin leiriin ja saamaan enemmän kontrollia konsolibisnekseen.
 
Jos Microsoft tyytyisi vain rahastamaan jotain Playstationin pelimyynneistä, antaisi se kuitenkin Sonyn jatkaa selvästi isommalla konsolimarkkinaosuudella ja rellestää yksinoikeuspeleillään.
MS voi käyttää nyt sellaisia kusipäisempiä taktiikoita, että pelejä kyllä myydään pleikkarillekin, mutta niistä on ominaisuuksia karsittu tai niille ei saa samoja lisäreitä kuin Xboxille. Tuollaistahan on esiintynyt, että joku konsolivalmistaja (sony) on hommannut peleihin sellaisia erikoishahmoja (avengers, spider-man), joita ei muille konsoleille saa.
 
MS voi käyttää nyt sellaisia kusipäisempiä taktiikoita, että pelejä kyllä myydään pleikkarillekin, mutta niistä on ominaisuuksia karsittu tai niille ei saa samoja lisäreitä kuin Xboxille. Tuollaistahan on esiintynyt, että joku konsolivalmistaja (sony) on hommannut peleihin sellaisia erikoishahmoja (avengers, spider-man), joita ei muille konsoleille saa.
Tämä. Voidaan jopa nokitella, että "Xbox on sen verran tehokkaampi, joten 4K-pelaaminen onnistuu vain Xboxilla", vaikkei tämä olisikaan täysin totta.

"Play it on 4K on Xbox"
 
MS voi käyttää nyt sellaisia kusipäisempiä taktiikoita, että pelejä kyllä myydään pleikkarillekin, mutta niistä on ominaisuuksia karsittu tai niille ei saa samoja lisäreitä kuin Xboxille. Tuollaistahan on esiintynyt, että joku konsolivalmistaja (sony) on hommannut peleihin sellaisia erikoishahmoja (avengers, spider-man), joita ei muille konsoleille saa.
Varmaan tuokin sinänsä mahdollista. Sonyhan on jo tuota tosiaan tehnyt. En silti ole vakuuttunut siitä, että Microsoft haluaa lähteä tuollaisella kusipäisyydellä nokitteluun. Vahvempi ja terveempi pohja heille tulee sillä, että valtaavat sitä markkinaosuutta itselleen vähitellen lisää ja saavat sitä kautta itselleen enemmän kontrollia konsolibisnekseen sekä samalla vastaavasti heikennettyä Sonyn kontrollia ja hallitsevaa asemaa konsolibisneksessä.
 
Ylös Bottom