Mietin ihan samaa tässä. Kumman paljon on positiivista rummutusta ollut nyt tämän kaupan johdosta, kun ihan jokunen aika sitten kuitenkin puhuttiin, että "yksinoikeudet ovat huono asia". Nyt sitten ollaankin kauhean tyytyväisiä, kun Microsoft osti Bethesdan ja mahdollisesti/todennäköisesti tekee sen isoista nimikkeistä itselleen (konsoli)yksinoikeuksia. Xboxin fanikunta rummuttaa ja ihastelee tätä, vaikka vain vähän aikaa sitten ainakin osalla näkemykset yksinoikeuspeleistä oli ihan erilainen. Samaten Xboxin virallinen PR-osasto puhui myös "konsolisodan lopettamisesta" ja vastaavista jutuista. Puhuttiin yhtä ja nyt tehtiin toista...
Ero Sonyn ja Microsoftin toiminnan ja yksinoikeuksien välillä tässä casessa on kuitenkin kohtuullisen merkittävä. Sony ja sen omistamat studiot ovat itse luoneet nämä isot yksinoikeusnimensä kuten Uncharted-sarjan, The Last Of Us-sarjan, käynnistäneet uudelleen Spidermanin sen ansaitsemalla laatutasolla ja niin edelleen. Microsoft taas totesi, että "meidän pelit ei olleet niin hyviä ja hyvin myyviä tässä sukupolvessa, joten ostetaanpa toi Bethesda tosta ja tehdään Fallouteista, The Elder Scrolleista ja Dishonoreista meidän yksinoikeuksia". Oman huippulaadukkaan yksinoikeuspelin/-sarjan luominen on ihan eri juttu kuin ostaa jo olemassa oleva(t) sarja(t) itselle yksinoikeuksiksi.
Ei sillä, että Bethesdan pelit nyt niin kovasti itseä kiinnostaisivat, että tämä juuri kirpaisisi mitenkään ihmeemmin. Ainoastaan TES 6:n tulematta jääminen pleikkarille harmittaisi. Toimintamalleissa vaan näkyy jo nyt vaaran merkkejä, jos enemmän ja enemmän studioita pakotetaan leiriytymään joko Sonyn tai Microsoftin kelkkaan. Ei sekään hyvä juttu ole, jos ainoastaan EA, Ubisoft ja Activision jäävät jäljelle tuottamaan multiplattareita ja muut joutuvat syystä tai toisesta valitsemaan joko Sonyn tai Microsoftin.