Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Varsin mielenkiintoisia piirakoita, varsinkin tuo myytyjen konsoleiden esittäminen. Taisi Phil Spencer itse sanoa pari vuotta sitten, että myydyillä laitteilla ei ole merkitystä, toisin kuin pelaajien määrällä. Jännästi kuitenkin näissä dokumenteissa nostetaan esiin niitä myytyjen laitteiden määrää ja toisaalta vähätellään Acti-Blizzun pelejä pelaavien pelaajien määrää.

Hieman ehkä outo tuo mobiilipelaamisen kuvaaja myös, kun koko muu kilpailu on niputettu kategoriaan "others". Ei varmaan mitään merkitystä, mutta ei jotenkin ole linjassa noiden muiden kanssa. Mutta kaiken kaikkiaan nämä ovat niitä kuvaajia, joita Microsoftin kannattaa esitellä.

Ne kuvaajat jotka toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä, ja mitä he eivät tule korostamaan ovat mm:

- studioiden määrä
- työntekijöiden määrä
- käytettävissä olevat varat
- omistuksessa olevat pelisarjat
- omien pilvipalveluiden osuus markkinoilla
- omien käyttöjärjestelmien osuus PC-markkinoilla
 
Ne kuvaajat jotka toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä, ja mitä he eivät tule korostamaan ovat mm:

- studioiden määrä
- työntekijöiden määrä
- käytettävissä olevat varat
- omistuksessa olevat pelisarjat
- omien pilvipalveluiden osuus markkinoilla
- omien käyttöjärjestelmien osuus PC-markkinoilla
Eiköhän vastapuoli osaa nostaa omia kaavioitaan esille mikäli kokevat ne oleellisiksi. Omaan silmään näistä nostoistasi (jossain määrin) relevantteja on alle puolet. Joten ehkä näitä ei ole vain koettu tarpeellisiksi makustelun aiheiksi.
 
Olikos täällä jo juttua näistä 4 pelistä joita Sony pitää panttivankeina eikä tulisi ikinä boxille.

Final Fantasy VII Remake ja 16
Bloodborne
Silent Hill 2


Panttivanki on aika erikoinen termi tässä yhteydessä, mutta klikkejähän sillä vain haetaankin. Eksklusiivinen puolestaan tarkoittaa kirjaimellisesti poissulkevaa, joten kenet tällainen yllätti?

Olisiko Sonyn pitänyt ostaa esimerkiksi Square Enix, Bloober Team tai From Software, jonka jälkeen heillä olisi näihin pelisarjoihin first party-oikeus? Lyödään vaan siihen ylänimikkeeksi Playstation Studios, eikä yllättäen enää olisikaan kyse panttivangeista. Vähän häilyvä on taas tämä logiikka tässä, mutta itselle edullisesta tulokulmastahan näitä pitää FTC:lle ja kumppaneille selitellä. Ostamalla kolmannen osapuolen peliin yksinoikeuden olet osallisena panttivankidraamassa, mutta ostamalla kokonaisen julkaisijan ja tekemällä sen lukuisista peleistä yksinoikeuksia edistät kilpailua. Molemmissa tapauksissa suljetaan pelejä toisilta alustoilta pois, mittakaava vain on erilainen.

Bloodborne erityisesti on todella kummajainen tuossa listassa, Sony kun rahoitti pelin tekoa ja omistaa myös käsittääkseni kyseisen ip:n. Tämän pelin julkaisuun Xboxilla on siis ihan yhtä paljon perusteita kuin vaikkapa Starfieldin julkaisuun pleikkarilla.
 
Helppoa olla samaa mieltä IGN:n Destin Legarien kanssa, FTC:n esitys on heikko ja Microsoftin vastaus onnistuu hyvin avaamaan miksi se on:



Myös Activision-Blizzard on vastannut ja sieltä suunnalta otetaan myös vahvasti kantaa FTC:n tehtävästä suojella kilpailua, ei kilpailijoita:

The FTC's disregard for these benefits to consumers and focus on supposed harms to Xbox's deep-pocketed competitors betrays a fundamental disconnect between the FTC's theories and the antitrust laws' underlying purpose, which is to protect competition, not competitors. The FTC is asking this Court to protect the world's largest gaming companies from further competition from Xbox, and thereby turning antitrust on its head. Blinded by ideological skepticism of highvalue technology deals and by complaints from competitors, the FTC has not only lost sight of the realities of the intensely competitive gaming industry, but also the guiding principles of our nation's antitrust laws.

Lähde: https://fm.cnbc.com/applications/cn...21222_9412_Resp_Activisions_Answer_PUBLIC.pdf
 
"The FTC is asking this Court to protect the world's largest gaming companies from further competition from Xbox, and thereby turning antitrust on its head."

Kyseisen lauseen pystyy melkein nauramatta lukemaan. Tämä pelialan lilliputti on tekemässä ylivoimaisesti alan suurinta kauppaa. Ei oikeastaan tarvitse kuin vilkaista yhtä Wikipedia-sivua, kun tämä lilliputti-narratiivi kaatuu:


Laskuista voi jopa jättää pois tämän isoimman kaupan ja silti homman nimi tulee täysin selväksi. Siitä sentään samaa mieltä, että FTC:n esitys on ainakin joiltain osin heikko.
 
Olikos täällä jo juttua näistä 4 pelistä joita Sony pitää panttivankeina eikä tulisi ikinä boxille.

Final Fantasy VII Remake ja 16
Bloodborne
Silent Hill 2

Tuskin kenellekään tulisi mieleen puhua Microsoftin ja Nintendon pitävän Sunset Overdrivea, Bayonetea, Oria yms. panttivankeina jos ovat Sonyn tapaan maksaneet rahaa yksinoikeusdiilistä vieraalle studiolle jossa sovitaan pelin saapuvan heidän alustalle pelkästään. Aika sensaationhakuista uutisointia, mutta mitäpä muuta nyt voi odottaa Jez Cordenin kirjoittamalta artikkelilta. :D
 
"The FTC is asking this Court to protect the world's largest gaming companies from further competition from Xbox, and thereby turning antitrust on its head."

Kyseisen lauseen pystyy melkein nauramatta lukemaan. Tämä pelialan lilliputti on tekemässä ylivoimaisesti alan suurinta kauppaa. Ei oikeastaan tarvitse kuin vilkaista yhtä Wikipedia-sivua, kun tämä lilliputti-narratiivi kaatuu:
Toisaalta MS:sän narratiivia puoltavat faktat aivan eri tavalla, kuin tätä tarinaa jota sinä yrität omaan muottiisi saada sopimaan.

Omaan näppituntumaan pelikentän tasoittuminen ei isossa kuvassa olisi lainkaan huono asia. Valtava ero markkinaosuuksissa on tuonut Sonyn huonoja puolia esiin aivan samalla tavalla kuin PS3:n julkaisun aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta MS:sän narratiivia puoltavat faktat aivan eri tavalla, kuin tätä tarinaa jota sinä yrität omaan muottiisi saada sopimaan.

Omaan näppituntumaan pelikentän tasoittuminen ei isossa kuvassa olisi lainkaan huono asia. Valtava ero markkinaosuuksissa on tuonut Sonyn huonoja puolia esiin aivan samalla tavalla kuin PS3:n julkaisun aikoihin.
No totuuden ja fiktion välinen ero on joskus vain se näkökulma tai rajaus, mistä asioita tarkastellaan. Jos nyt oikeasti tartun tuohon faktat vs. tarina/muottiteoriaan, niin näin se suurinpiirtein omasta näkökulmastani menee:

- viimeisimmässä viestissä huvitun siitä, miten Microsoftista maalataan kuvaa kovin pienenä toimijana. Sinänsä Microsoftin esittämien kaavioiden valossa näin onkin, ja osuus pelimarkkinoilla on juuri se mitä esitetään. Se on siis faktaa. Toisaalta myös se on faktaa, että tarkasteluun on tässä tapauksessa otettu vain sopiva osa todellisuudesta, jossa Microsoft on kuitenkin jättiläismäinen toimija. Sillä on reilusti todennettavissa olevaa historiaa jättiläismäisistä yrityskaupoista. Nämä ovat kaikki sellaisia asioita, jotka kuka tahansa voi tarkistaa todeksi valitsemastaan lähteestä.
- isommassa kuvassa se minun muottini on se, että Microsoft on paljon muutakin kuin Microsoft Gaming. Se on yrityksenä aivan omassa mittaluokassaan muihin nähden, vaikka sen osuus pelimarkkinoilla on pienempi. Se tarjoaa sille aivan erilaiset mahdollisuudet toteuttaa kasvuaan ennätyssuurilla kaupoilla. Tähän saakka näkisin asioiden olevan vielä faktaa.

Mielipiteeksi muotti vaihtuu siinä vaiheessa kun aletaan pohtimaan tällaisen toiminnan vaikutuksia pelialaan. Tässä tapauksessa minun näkemykseni uhkakuvineen on siis ihan yhtä arvokas kuin sinun toiveikkaampi visiosi. Totta kai minäkin toivon, että tällä kaupalla on positiivisia vaikutuksia, kun se mielestäni on kuitenkin toteutumassa. Näitä voidaan toisaalta arvioida enemmän faktapohjalta aikaisintaan vasta vuosien päästä, kun mahdollisia muutoksia on konkreettisesti nähty.

Toivoisinkin, että faktat voidaan erottaa mielipiteistä, toiveista ja spekulaatiosta, eikä lähdetä tuolle "sinun muottiisi"-tielle ollenkaan. Minä kun en ole kasvoton suuryritys. Se on moneen kertaan tässä ketjussa todettu muidenkin kuin minun suulla, että kaikki nämä yritykset yrittävät tuoda esiin sitä itselleen edullista tarinaa ja piilottelemaan itselleen epäedullista puolta. Molempia yrityksiä on kyllä kritisoitu tässäkin ketjussa (toki valitettavan jakaantuneesti eri kirjoittajien välillä) ja se on mielestäni terve lähtökohta suuryritysten toiminnan tarkkailuun.

Kaikista erimielisyyksistä huolimatta haluaisin vielä muistuttaa niin itseäni kuin muita tämän ketjun juoksuhaudoissa värjötteleviä kanssataistelijoita siitä, että asiat tässä ajoittain riitelevät, eivät ihmiset. Omasta puolestani toivotankin samassa yhteydessä kaikille foorumin käyttäjille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta! (vaikka pelaisitkin ihan väärällä laitteella!) ;)
 
Mielipiteeksi muotti vaihtuu siinä vaiheessa kun aletaan pohtimaan tällaisen toiminnan vaikutuksia pelialaan. Tässä tapauksessa minun näkemykseni uhkakuvineen on siis ihan yhtä arvokas kuin sinun toiveikkaampi visiosi. Totta kai minäkin toivon, että tällä kaupalla on positiivisia vaikutuksia, kun se mielestäni on kuitenkin toteutumassa. Näitä voidaan toisaalta arvioida enemmän faktapohjalta aikaisintaan vasta vuosien päästä, kun mahdollisia muutoksia on konkreettisesti nähty.

Toivoisinkin, että faktat voidaan erottaa mielipiteistä, toiveista ja spekulaatiosta, eikä lähdetä tuolle "sinun muottiisi"-tielle ollenkaan.
Korjataan nyt sen verran, että tarkoitus oli enemmänkin viitata näihin perusteluihisi miksi Activision kauppa olisi hylättävä. Joudut näitä perusteluita hakemaan melko kaukaa, selvästi pelialan ulkopuoleltakin. Etkä mielestäni ole perustellut näitä yhteyksiä kovinkaan seikkaperäisesti. Tällöin ainakin minun on vaikea hahmottaa pointtia. Ehkä esimerkit ovat jo liian kaukaa ja tästä syystä näihin sinun pohdintoihin ei juurikaan ole löytynyt yhtämäkohtia esimerkiksi FTC:n raporteista?

Kiistaton fakta on kuitenkin, että MS soittaa pelialalla kolmatta viulua. Melko selvällä erollakin. Jos pitäisi arvata tämän kaupan vaikutusta pelialan tulevaisuuteen, niin arvaisin vaikutuksen olevan kuitenkin melko pieni. Codit luvattu kaikille ja iso osa Activisionia on mobiilia.

Muuten olin monesta kohtaa täysin samaa mieltä, kuin lainaamassani viestissä.
 
Viimeksi muokattu:

"Meillä on vajaa 50 miljoonaa tilaajaa, kun heillä on vähän päälle 20 miljoonaa. Meillä on silti työtä tehtävänä kasvattaaksemme tuota lukua entisestään”
Tässähän verrataan appelsiineja omenoihin. Tosin Xboxin kannalta tämä on kai ihan positiivista. Ei ainakaan tilaajamäärien suhteet pitäisi tämän mukaan olla Activision Blizzard -kaupan tiellä.
 

"Meillä on vajaa 50 miljoonaa tilaajaa, kun heillä on vähän päälle 20 miljoonaa. Meillä on silti työtä tehtävänä kasvattaaksemme tuota lukua entisestään”
Ei taida Jim Ryan olla oikein mistään asioista perillä jos tämmöisiä aivopieruja päästelee. Miksi tuo jätkä on edelleen PS pomo täytyy kysyä?
 
Ylös Bottom