Toisaalta MS:sän narratiivia puoltavat faktat aivan eri tavalla, kuin tätä tarinaa jota sinä yrität omaan muottiisi saada sopimaan.
Omaan näppituntumaan pelikentän tasoittuminen ei isossa kuvassa olisi lainkaan huono asia. Valtava ero markkinaosuuksissa on tuonut Sonyn huonoja puolia esiin aivan samalla tavalla kuin PS3:n julkaisun aikoihin.
No totuuden ja fiktion välinen ero on joskus vain se näkökulma tai rajaus, mistä asioita tarkastellaan. Jos nyt oikeasti tartun tuohon faktat vs. tarina/muottiteoriaan, niin näin se suurinpiirtein omasta näkökulmastani menee:
- viimeisimmässä viestissä huvitun siitä, miten Microsoftista maalataan kuvaa kovin pienenä toimijana. Sinänsä Microsoftin esittämien kaavioiden valossa näin onkin, ja osuus pelimarkkinoilla on juuri se mitä esitetään. Se on siis faktaa. Toisaalta myös se on faktaa, että tarkasteluun on tässä tapauksessa otettu vain sopiva osa todellisuudesta, jossa Microsoft on kuitenkin jättiläismäinen toimija. Sillä on reilusti todennettavissa olevaa historiaa jättiläismäisistä yrityskaupoista. Nämä ovat kaikki sellaisia asioita, jotka kuka tahansa voi tarkistaa todeksi valitsemastaan lähteestä.
- isommassa kuvassa se
minun muottini on se, että Microsoft on paljon muutakin kuin Microsoft Gaming. Se on yrityksenä aivan omassa mittaluokassaan muihin nähden, vaikka sen osuus pelimarkkinoilla on pienempi. Se tarjoaa sille aivan erilaiset mahdollisuudet toteuttaa kasvuaan ennätyssuurilla kaupoilla. Tähän saakka näkisin asioiden olevan vielä faktaa.
Mielipiteeksi
muotti vaihtuu siinä vaiheessa kun aletaan pohtimaan tällaisen toiminnan vaikutuksia pelialaan. Tässä tapauksessa minun näkemykseni uhkakuvineen on siis ihan yhtä arvokas kuin sinun toiveikkaampi visiosi. Totta kai minäkin
toivon, että tällä kaupalla on positiivisia vaikutuksia, kun se
mielestäni on kuitenkin toteutumassa. Näitä voidaan toisaalta arvioida enemmän faktapohjalta aikaisintaan vasta vuosien päästä, kun mahdollisia muutoksia on konkreettisesti nähty.
Toivoisinkin, että faktat voidaan erottaa mielipiteistä, toiveista ja spekulaatiosta, eikä lähdetä tuolle "
sinun muottiisi"-tielle ollenkaan. Minä kun en ole kasvoton suuryritys. Se on moneen kertaan tässä ketjussa todettu muidenkin kuin minun suulla, että kaikki nämä yritykset yrittävät tuoda esiin sitä itselleen edullista tarinaa ja piilottelemaan itselleen epäedullista puolta. Molempia yrityksiä on kyllä kritisoitu tässäkin ketjussa (toki valitettavan jakaantuneesti eri kirjoittajien välillä) ja se on mielestäni terve lähtökohta suuryritysten toiminnan tarkkailuun.
Kaikista erimielisyyksistä huolimatta haluaisin vielä muistuttaa niin itseäni kuin muita tämän ketjun juoksuhaudoissa värjötteleviä kanssataistelijoita siitä, että asiat tässä ajoittain riitelevät, eivät ihmiset. Omasta puolestani toivotankin samassa yhteydessä kaikille foorumin käyttäjille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!
(vaikka pelaisitkin ihan väärällä laitteella!)