Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tästä olen vahvasti eri mieltä. Huonolla nettiyhteydellä striimaus on eittämättä pelikelvotonta, mutta omat kokemukset pelien striimauksesta eri palveluiden (Xbox Cloud Gaming, Stadia, PS Now ja GeForce Now) kautta ovat pääsääntöisesti erittäin positiivisia. Ja parhaimmillaan kuvanlaatu on niin hyvä ja viive niin pieni, että se todellakin pääsee erittäin lähelle natiivia konsolipelaamista. GeForce Now'n maksullisilla tiereillä se voi jopa olla konsoliversioita parempaa, koska pilvipalvelimen RTX 4080:llä saa kaikki RT-herkut päälle 4K@60 fps:nä - tai jopa 120 fps:nä.

Saman olen huomannut minäkin. Mitään suuria ongelmia en ole nähnyt pilvipelaamisessa. Ehkä sen takia, kun asun hyvien internetyhteyksien ympärillä. Xbox Cloud Gaming on toiminut itselläni parhaiten, mutta en ole löytänyt suuria valittamista juurikaan muistakaan pelistriimauspalveluista. Täytyy kokeilla joskus GeForce Now -palveluakin.
 
Tässä täytyy kompata setä-TT:tä, vaikka ei kokemusta nyt hirveesti tuosta striimi pelaamisesta olekaan. XCG:tä testasin viime vuoden puolella ja Minecraftia (piru kun en muista mikä mine se oli, olikohan legends..) pelailin 5G yhteyden kautta vanhalla surkealla tabletilla ja se toimi ihan perkuleen hyvin. Ennen tuota testiä olin aika pitkälti sitä mieltä että ei tollasella pelaamisella ole mitn tulevaisuutta, mutta kuinka väärässä sitä tuli oltua. Luultavasti jonkun nopea temposen räiskinnän pelaaminen voi olla tuon kautta vähän ehkä nihkeätä, tai näin ainakin epäilen asian olevan.
 
Luultavasti jonkun nopea temposen räiskinnän pelaaminen voi olla tuon kautta vähän ehkä nihkeätä, tai näin ainakin epäilen asian olevan.
Kaikista nopeatempoisiin ja/tai tarkkaa ajoitusta vaativiin peleihin se ei - ainakaan vielä - sovi. Vaan toisaalta pelasin tuossa viime viikolla Wo Longia alakerran Xbox One X:llä pilvestä striimattuna oikein mukavasti, ja parryjen ajoituksetkin onnistuivat. Ja yhtenä iltana ihan huvikseni PS4:n Call Of Duty: World War II:ta tuli veivattua parin tehtävän verran Remote Playn kautta.

Ja siellä on Microsoftillakin tulossa Xbox Cloud Gamingin tekniikkaan parannuksia, joka tiputtaa viivettä entisestään.
 
En kuitenkaan viestissäni väittänyt sitä kaikkien eduksi. Sanoin että siitä hyötyvät käytännössä kaikki muut paitsi vain pleikkarilla pelaavat. Eivät siis kaikki.
Tämä on valhe. Käytännössä tuosta hyötyvät vain Game Pass-pelaajat, jotka saavat muilta pois ostetut pelit vuokrattavakseen aikaisemmin. Sellainen Xbox-pelaajakunta, joka ei kuukausivuokrista välitä, ostaa sen pelin kaupasta, marketista tai digitaalisesta, kuten ennenkin pelin ollessa vielä multiplatform. Heidän pelaamiseensa tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ainoa positiivinen vaikutus on Game Pass-tilaajille, negatiivinen vaikutus moninkertaiselle määrälle Playstation-pelaajia, kokonaisvaikutus negatiivinen.
Tämähän ei myöskään ole totta. Vaikka joku uusi Bethesdan tai Activisionin peli ei tulisi pleikkarille, niin onhan edelleen mahdollisuus pelata peli myös muutakin kautta kuin striimaamalla. Jos ei jostain syystä halua tai suostu tai periaate tms. ostamaan mitään muuta pelaamiseen kykenevää laitetta, niin kenen vika se on?
Tässäkin kokonaisvaikutus on negatiivinen. Tähän asti pelejä multiplatformeina Sonyn laitteilla pelannut joutuu valitsemaan kahdesta negatiivisesta vaihtoehdosta: joko jättää pelaamatta, tai joutua ostamaan toinen kallis erillinen laite sellaisia pelejä varten, joita on ennen voinut pelata yhdellä laitteella. Tai oikeastaan negatiivisia vaihtoehtoja on kolme: pelata striimaamalla, joka ei pääse natiivin pelaamisen tasolle, vaikka 'ihan okei' voikin olla, jättää pelaamatta kokonaan, tai joutua ostamaan 'ylimääräinen' laite. Valitsipa minkä tahansa vaihtoehdon, niin se on heikompi tai kalliimpi ratkaisu kuin ennen.
Tästä olen vahvasti eri mieltä. Huonolla nettiyhteydellä striimaus on eittämättä pelikelvotonta, mutta omat kokemukset pelien striimauksesta eri palveluiden (Xbox Cloud Gaming, Stadia, PS Now ja GeForce Now) kautta ovat pääsääntöisesti erittäin positiivisia. Ja parhaimmillaan kuvanlaatu on niin hyvä ja viive niin pieni, että se todellakin pääsee erittäin lähelle natiivia konsolipelaamista. GeForce Now'n maksullisilla tiereillä se voi jopa olla konsoliversioita parempaa, koska pilvipalvelimen RTX 4080:llä saa kaikki RT-herkut päälle 4K@60 fps:nä - tai jopa 120 fps:nä.
Kiitos tiedosta, lihavoin olennaisen. Erittäin lähelle pääseminen ei kuitenkaan tarkoita samaa, kuin natiivi. Huippunopeallakin nettiyhteydellä niitä hidasteluja varmasti tulee silloin tällöin ja se vaikuttaa. Hienoa tietysti, jos asiat ovat menneet eteenpäin, mutta lähellä ei kuitenkaan ole sama kuin samalla tasolla. Hyvä tietysti, jos huippuyhteyksien äärellä olevilla homma toimii "melkein yhtä hyvin", mutta kaikkialla maailmassa, ei edes Suomessa, ei olla vielä siinä pisteessä, että nuo yhteydet olisivat kaikkien saatavilla. Varmasti tuosta 150 miljoonasta Playstation-käyttäjästä aika moni vielä asuu sellaisella alueella, missä huippuyhteydet eivät ole vielä järkevästi saatavilla ja se tekee tuosta striimausvaihtoehdosta käytännön tasolla mahdottoman.

Ja kuten ehditkin itse tuossa yllä jo toteamaankin, niin läheskään kaikentyyliset pelit eivät ole vielä järkeviä pelattavia striimaten, joka sekin syö tuon striimausvaihtoehdon järkevyyttä.
 
Tämä on valhe. Käytännössä tuosta hyötyvät vain Game Pass-pelaajat, jotka saavat muilta pois ostetut pelit vuokrattavakseen aikaisemmin. Sellainen Xbox-pelaajakunta, joka ei kuukausivuokrista välitä, ostaa sen pelin kaupasta, marketista tai digitaalisesta, kuten ennenkin pelin ollessa vielä multiplatform. Heidän pelaamiseensa tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ainoa positiivinen vaikutus on Game Pass-tilaajille, negatiivinen vaikutus moninkertaiselle määrälle Playstation-pelaajia, kokonaisvaikutus negatiivinen.
Miten niin valhe? Jopa sellainen pelaaja, joka ei tilaa Game Passia, saa pelin jatkossa yhdellä hinnalla sekä PC:lle että Xboxille. Hyöty ei ole tietenkään niin iso kuin Game Passia tilaamalla, mutta se on kuitenkin hyöty. Pelin ollessa 3rd party, tällaista optiota ei ole. Tai jos on, niin hyvin harvoin.

Positiivinen vaikutus on siis myös muille kuin vain Game Pass -tilaajille. Ihan perus PC-tyypeille, kuin myös vaikka Geforce Now -tilaajille jatkossa. Ja jopa tosiaan Nintendolla pelaaville, kun saavat nyt ainakin Call of Dutyn, joka on kiertänyt Nintendon konsolit kaukaa hyvän tovin. Huom. en sanonut että kaikille on sama yhtä massiivinen hyöty, mutta etuja kuitenkin. Tähän kun vielä lasketaan Playstation pelaajat, jotka pelaavat myös muilla laitteilla, niin oletko ihan varma että kokonaisvaikutus on negatiivinen? Ainakin siis hyötyvässä pelaajamäärässä mitattuna.
Tässäkin kokonaisvaikutus on negatiivinen. Tähän asti pelejä multiplatformeina Sonyn laitteilla pelannut joutuu valitsemaan kahdesta negatiivisesta vaihtoehdosta: joko jättää pelaamatta, tai joutua ostamaan toinen kallis erillinen laite sellaisia pelejä varten, joita on ennen voinut pelata yhdellä laitteella. Tai oikeastaan negatiivisia vaihtoehtoja on kolme: pelata striimaamalla, joka ei pääse natiivin pelaamisen tasolle, vaikka 'ihan okei' voikin olla, jättää pelaamatta kokonaan, tai joutua ostamaan 'ylimääräinen' laite. Valitsipa minkä tahansa vaihtoehdon, niin se on heikompi tai kalliimpi ratkaisu kuin ennen.
Kyllä, vain pleikkarilla pelaaville vaikutus on negatiivinen. Mutta sanoit kuitenkin että ainoa mahdollisuus on striimata. Näihin se ei ole.
Kiitos tiedosta, lihavoin olennaisen. Erittäin lähelle pääseminen ei kuitenkaan tarkoita samaa, kuin natiivi. Huippunopeallakin nettiyhteydellä niitä hidasteluja varmasti tulee silloin tällöin ja se vaikuttaa. Hienoa tietysti, jos asiat ovat menneet eteenpäin, mutta lähellä ei kuitenkaan ole sama kuin samalla tasolla. Hyvä tietysti, jos huippuyhteyksien äärellä olevilla homma toimii "melkein yhtä hyvin", mutta kaikkialla maailmassa, ei edes Suomessa, ei olla vielä siinä pisteessä, että nuo yhteydet olisivat kaikkien saatavilla. Varmasti tuosta 150 miljoonasta Playstation-käyttäjästä aika moni vielä asuu sellaisella alueella, missä huippuyhteydet eivät ole vielä järkevästi saatavilla ja se tekee tuosta striimausvaihtoehdosta käytännön tasolla mahdottoman.

Ja kuten ehditkin itse tuossa yllä jo toteamaankin, niin läheskään kaikentyyliset pelit eivät ole vielä järkeviä pelattavia striimaten, joka sekin syö tuon striimausvaihtoehdon järkevyyttä.
Tässä nyt TT jo korjasikin miksi striimaus on ihan oikea vaihtoehto.

Korjaan sinua sen verran kun nyt jo kahdessa viestissä olet viljellyt 150 miljoonaa pelaajaa. Tässä on nyt varmaan sinulla laskettuna päällekkäisyyksiä PS4 ja PS5 omistajissa, sillä kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä pleikkarilla pyörii reilussa 100 miljoonassa, ei 150 miljoonassa.
 
Erittäin lähelle pääseminen ei kuitenkaan tarkoita samaa, kuin natiivi.
Ei tarkoitakaan. Mutta se on silti mielestäni totuudenmukaisempi kuin se näkemys, ettei pääse lähellekään. Varsinkin kasuaalimmalle pelaajalle striimattu peli voi olla niin hyvä kokemus, ettei siinä natiivia versiota osaa edes kaivata.

Huippunopeallakin nettiyhteydellä niitä hidasteluja varmasti tulee silloin tällöin ja se vaikuttaa.
Tulee toki, mutta niin harvoin ja niin lievinä, ettei se ole vesittänyt sitä omaa pelikokemusta.

Hyvä tietysti, jos huippuyhteyksien äärellä olevilla homma toimii "melkein yhtä hyvin", mutta kaikkialla maailmassa, ei edes Suomessa, ei olla vielä siinä pisteessä, että nuo yhteydet olisivat kaikkien saatavilla.
Tämä on tietysti totta, mutta tekniikka menee jatkuvasti eteenpäin ja yhä paremmat/nopeammat nettiyhteydet yleistyvät väkisinkin. Aivan kaikkien yhteyksiä ei tietystikään saada sille tasolle, mitä sujuva pilvipelaaminen vaatii, mutta kaikkia on mahdotonta miellyttää muutenkaan.

Ja kuten ehditkin itse tuossa yllä jo toteamaankin, niin läheskään kaikentyyliset pelit eivät ole vielä järkeviä pelattavia striimaten, joka sekin syö tuon striimausvaihtoehdon järkevyyttä.
Sanoisin, että enemmistö peleistä on täysin nautittavia striimattuna jo tässä vaiheessa. Ja striimaustekniikoiden kehittyessä se määrä tulee todennäköisesti vain kasvamaan. Niin täydellistä siitä tuskin koskaan tulee, että se olisi aivan jokaisen makuun. Mutta mielestäni mitään absoluuttista kattavuutta ei ole tarvekaan saada.
 
Huippunopeallakin nettiyhteydellä niitä hidasteluja varmasti tulee silloin tällöin ja se vaikuttaa. Hienoa tietysti, jos asiat ovat menneet eteenpäin, mutta lähellä ei kuitenkaan ole sama kuin samalla tasolla. Hyvä tietysti, jos huippuyhteyksien äärellä olevilla homma toimii "melkein yhtä hyvin", mutta kaikkialla maailmassa, ei edes Suomessa,
Nettiyhteyksissä on montakin parametriä, joista oikeastaan vain "pingi" vaikuittaa suuresti pelikokemukseen. Kaista sen sijaan ei niinkään.

Itseä ei oikeastaan muun maailman meno tässä vaikuta mielipiteeseeni, sehän on kuin sanoisi, ettei brasialaisilla ole varaa nykytehokonsoleihin.

Jos striimipelit toimivat Suomessa (kuten ne nyt toimivat), se riittää minulle. Itsellä kokemusta lähinnä Stadiasta, joka se toimi sillä tasolla, että minimalistinen viive.
 
Olen varma, että pilvipelaamisesta on tulossa samanlainen hitti kuin aikanaan Netflixista. Harvat uskoivat siihen, että Netflix tulisi siinä onnistumaan ja tämänhetkinen tilanne on se, että palvelua tilaa kymmeniä miljoonia ihmisiä. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja voi olla, että vuosien päässä pilvipelaaminen on yhtä suuressa nosteessa. Pilvipelaaminen tulee tuskin koskaan syrjäyttää täysin konsoleja, mutta siitä on varmasti tulossa vuosi vuodelta kovempi juttu.
 
Olen varma, että pilvipelaamisesta on tulossa samanlainen hitti kuin aikanaan Netflixista. Harvat uskoivat siihen, että Netflix tulisi siinä onnistumaan ja tämänhetkinen tilanne on se, että palvelua tilaa kymmeniä miljoonia ihmisiä. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja voi olla, että vuosien päässä pilvipelaaminen on yhtä suuressa nosteessa. Pilvipelaaminen tulee tuskin koskaan syrjäyttää täysin konsoleja, mutta siitä on varmasti tulossa vuosi vuodelta kovempi juttu.
Pilvipelaamisen välittömyys, helppous ja paikkariippumattomuus on niin isoja plussia, että toivon kyllä yritysten kehittävän tekniikkaa aina vain paremmaksi. Tämähän on myös Netflixin valtteja. Katso leffoja ja sarjoja millä laitteella vaan - mistä vaan. Ja ihan sama kuin pelaamisessa, eihän se kännykän ruutu voita isoa TV:n ruutua ja kotiteatterin ämyreitä, mutta yritäppä ottaa se 65 tuumainen ruutu mukaan junamatkalle tai autoon. Ihan mahtavaa että on vaihtoehtoja missä pelata ja milloin. Tähän päälle vielä pilvitallennukset, jolloin sama peli jatkuu sitten ison ruudun ääreltä kun sinne ehtii.
 
Tähän kun vielä lasketaan Playstation pelaajat, jotka pelaavat myös muilla laitteilla, niin oletko ihan varma että kokonaisvaikutus on negatiivinen? Ainakin siis hyötyvässä pelaajamäärässä mitattuna.
Varma en tietenkään voi olla, mutta kuten itsekin tuossa sanoit, niin aktiivisia Playstation-pelaajia on 100+ miljoonaa. Toki näistä osalla varmaan on myös muita konsoleita olemassa, mutta väittäisin että keskiverto konsolipelaaja ostaa yhden konsolin per laitesukupolvi. Game Passin tilaajakanta on se luokkaa neljäsosa tuosta 100+ miljoonasta aktiivisesta Playstation-pelaajasta, eroa pienentänee vähän se harrastajakunta, joka ostaa useamman/kaikki konsolit, mutta kokoero on silti tuon jälkeenkin moninkertainen. En usko, että tuo muu mainitsemasi porukka, josta osa striimailee ja toinen osa on PC-porukkaa, olisi niin iso, että kokonaisuudessaan päästäisiin 100+ miljoonaan käyttäjään, jotka saisivat ihan oikeaa hyötyä. Teoreettiset hyödyn saajat ovat tietenkin asia erikseen. Sellaiset, jotka voisivat saada striimauspalveluiden tai vastaavien kautta hyötyä, mutta eivät tule koskaan tuota mahdollisuutta käyttämään.

Joten kyllä väitän, että kokonaisvaikutus jää lopulta käytännön tasolla negatiiviseksi. Noin 100 miljoonalta otetaan pois, noin 25-30 miljoonaa(tämä kai se aktiivisten Game Pass-tilaajien haitari on ollut jo pitkään) saa käytännön tasolla ja 'jokapäiväisessä käytössä' hyötyä ja tuohon päälle sitten sekalainen käyttäjäkunta erilaisia striimipelaajia ja vastaavia hyötyy jonkin verran. Kokonaisvaikutus jäänee kuitenkin negatiiviseksi.

Samalla ostolla pelin saamisen sekä PC:lle, että Boxille lasken myös mainoskikkailuksi. Kyllä siitä varmaan jollekin hyötyä voi olla, mutta eiköhän suurin osa ostajista kuitenkin pelaa sen pelin toisella noista, eikä välttämättä käytä edes koskaan sitä mahdollisuutta pelata peliä toisellakin laitteella. Pääasiassa PC:llä pelaava pelaa sen pelin PC:llä ja piste. Siirtyy pelattuaan toisten pelien pariin. Pääasiassa Xboxilla pelaava pelaa sen pelin konsolilla ja siirtyy seuraavan pelin pariin, kunhan on pelannut läpi tai kyllästyy. Toki tuota kahden alustan mahdollisuutta varmaan joku vähemmistö käyttää, mutta en usko sen osuuden olevan kovinkaan suuri. Valtaosa pelaa sen pelin sillä laitteella, millä se omassa taloudessa näyttää paremmalta, tai kummalla on mukavampi ohjaustapa ja siirtyy eteenpäin seuraaviin peleihin.

Nettiyhteyksissä on montakin parametriä, joista oikeastaan vain "pingi" vaikuittaa suuresti pelikokemukseen. Kaista sen sijaan ei niinkään.

Itseä ei oikeastaan muun maailman meno tässä vaikuta mielipiteeseeni, sehän on kuin sanoisi, ettei brasialaisilla ole varaa nykytehokonsoleihin.

Jos striimipelit toimivat Suomessa (kuten ne nyt toimivat), se riittää minulle. Itsellä kokemusta lähinnä Stadiasta, joka se toimi sillä tasolla, että minimalistinen viive.
Yksittäisen käyttäjän ja oman kuplan kohdalla tietysti asiat menevät näin, mutta isossa kuvassa asiat eivät ole ollenkaan näin yksinkertaisia tai mustavalkoisia. Tässä nyt kuitenkin puhuttiin striimauksen varteenotettavuudesta pelivaihtoehtona niille, joilla ei tulevaisuudessa enää ole konsolia, jolla pyörittää Microsoftin multiplattarimarkkinoilta ryöväämiä tuotteita. Siinä kohtaa pitää katsoa sitä koko 100+ miljoonan käyttäjän massaa, joka jää ilman natiivia mahdollisuutta pelata noita pelejä ja heidän verkkoyhteysmahdollisuuksiaan, eikä pelkkää etelä-suomen tilannetta.
 
Kaikista nopeatempoisiin ja/tai tarkkaa ajoitusta vaativiin peleihin se ei - ainakaan vielä - sovi. Vaan toisaalta pelasin tuossa viime viikolla Wo Longia alakerran Xbox One X:llä pilvestä striimattuna oikein mukavasti, ja parryjen ajoituksetkin onnistuivat. Ja yhtenä iltana ihan huvikseni PS4:n Call Of Duty: World War II:ta tuli veivattua parin tehtävän verran Remote Playn kautta.

Ja siellä on Microsoftillakin tulossa Xbox Cloud Gamingin tekniikkaan parannuksia, joka tiputtaa viivettä entisestään.
Oho, ne oikeesti haluu saada ton pelittämään. Sen takia tuo edellinen viesti, kun tuota striimipelaamista vähän dissattiin testaamatta muutamien toimesta, niin meinasin että pistän omat 5 penniä testaamisesta mukaan.
 
Varma en tietenkään voi olla, mutta kuten itsekin tuossa sanoit, niin aktiivisia Playstation-pelaajia on 100+ miljoonaa. Toki näistä osalla varmaan on myös muita konsoleita olemassa, mutta väittäisin että keskiverto konsolipelaaja ostaa yhden konsolin per laitesukupolvi. Game Passin tilaajakanta on se luokkaa neljäsosa tuosta 100+ miljoonasta aktiivisesta Playstation-pelaajasta, eroa pienentänee vähän se harrastajakunta, joka ostaa useamman/kaikki konsolit, mutta kokoero on silti tuon jälkeenkin moninkertainen. En usko, että tuo muu mainitsemasi porukka, josta osa striimailee ja toinen osa on PC-porukkaa, olisi niin iso, että kokonaisuudessaan päästäisiin 100+ miljoonaan käyttäjään, jotka saisivat ihan oikeaa hyötyä. Teoreettiset hyödyn saajat ovat tietenkin asia erikseen. Sellaiset, jotka voisivat saada striimauspalveluiden tai vastaavien kautta hyötyä, mutta eivät tule koskaan tuota mahdollisuutta käyttämään.
Tässä nyt oletat, että suurin osa pleikkarilla pelaajista ei pelaa millään muulla laitteella. Jos nyt ihan vaikka leikin vuoksi sanotaan että edes 20 prosenttia omistaa jonkun toisen pelilaitteen. Se on 20 miljoonaa. Siihen päälle ne parhaiten hyötyvät Game Pass -tilaajat 25-30 miljoonaa, siihen päälle Geforce Now -tilaajat 20 miljoonaa (tämä tieto viime elokuulta, kun äkkiä googlasin), Xbox Liven kuukausittaiset aktiiviset käyttäjät on siellä 100 miljoonan paremmalla puolella, Switchejä on myyty yli 120 miljoonaa.

Oletat myös ettei kovin moni striimaa tai voisi kokeilla striimausta ja jopa todeta sen ihan validiksi tavaksi pelata. Tämähän on vaan olettamus. Sitten on vielä PC-pelaajat, joita on pelkästään Steamissa 120 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää. Heidän hyötynsäkin on nyt vähintään se että Microsoft julkaisee first party pelinsä Steamissa toisin kuin Activision Blizzard on menneisyydessä toiminut.

Äkkiä tässä kuitenkin ollaan siinä tilanteessa, että pelaajamäärässä mitattuna suurempi osa saa jotain hyötyä kuin ei.
Samalla ostolla pelin saamisen sekä PC:lle, että Boxille lasken myös mainoskikkailuksi. Kyllä siitä varmaan jollekin hyötyä voi olla, mutta eiköhän suurin osa ostajista kuitenkin pelaa sen pelin toisella noista, eikä välttämättä käytä edes koskaan sitä mahdollisuutta pelata peliä toisellakin laitteella. Pääasiassa PC:llä pelaava pelaa sen pelin PC:llä ja piste. Siirtyy pelattuaan toisten pelien pariin. Pääasiassa Xboxilla pelaava pelaa sen pelin konsolilla ja siirtyy seuraavan pelin pariin, kunhan on pelannut läpi tai kyllästyy. Toki tuota kahden alustan mahdollisuutta varmaan joku vähemmistö käyttää, mutta en usko sen osuuden olevan kovinkaan suuri. Valtaosa pelaa sen pelin sillä laitteella, millä se omassa taloudessa näyttää paremmalta, tai kummalla on mukavampi ohjaustapa ja siirtyy eteenpäin seuraaviin peleihin.
En voi puhua kaikkien puolesta, koska en tiedä, mutta itse käytän tätä ominaisuutta jatkuvasti. Jos ei nyt ihan päivittäin, niin joka viikko useamman kerran.
Yksittäisen käyttäjän ja oman kuplan kohdalla tietysti asiat menevät näin, mutta isossa kuvassa asiat eivät ole ollenkaan näin yksinkertaisia tai mustavalkoisia. Tässä nyt kuitenkin puhuttiin striimauksen varteenotettavuudesta pelivaihtoehtona niille, joilla ei tulevaisuudessa enää ole konsolia, jolla pyörittää Microsoftin multiplattarimarkkinoilta ryöväämiä tuotteita. Siinä kohtaa pitää katsoa sitä koko 100+ miljoonan käyttäjän massaa, joka jää ilman natiivia mahdollisuutta pelata noita pelejä ja heidän verkkoyhteysmahdollisuuksiaan, eikä pelkkää etelä-suomen tilannetta.
Edelleen, se ei ole 100 miljoonaa pelaajaa, jotka jäävät ilman natiivia mahdollisuutta. Voi ottaa pienen otannan tältä foorumilta, niin tietää jo että moni omistaa useamman konsolin. Sen jälkeen voi mennä vähän isommille vesille vaikkapa Twitteriin ja jälleen näkee pelikeskusteluissa kuinka moni omistaa useamman konsolin. Tähän kun vielä lisätään ne jotka omistaa konsolin + PC:n, niin ei tosiaan olla siinä tilanteessa että 100 miljoonaa jäisi ilman natiivia mahdollisuutta pelata Microsoftin pelejä. Sitten jos määrää halutaan pienentää entisestään, niin mukaan tulee striimaus niille, jotka ovat hyvien verkkoyhteyksien tavoitettavissa.
 
Jos nyt ihan vaikka leikin vuoksi sanotaan että edes 20 prosenttia omistaa jonkun toisen pelilaitteen. Se on 20 miljoonaa.
Ollaan siis ihan samassa arvailutilanteessa, kuin minäkin olin noiden olettamuksieni kanssa, kun aletaan 'leikin vuoksi' sanomaan, että 20 miljoonaa. Turhaa siis jatkaa tätä arvailua tai leikin vuoksi sanomista sen pidemmälle. Tarkkoja lukuja ei ole kuitenkaan tiedossa.
Voi ottaa pienen otannan tältä foorumilta, niin tietää jo että moni omistaa useamman konsolin. Sen jälkeen voi mennä vähän isommille vesille vaikkapa Twitteriin ja jälleen näkee pelikeskusteluissa kuinka moni omistaa useamman konsolin.
Me tällä foorumilla kirjoittavat voidaan lukea alan harrastajiin, joten on ihan luonnollista, että löytyy jäseniä, joilla on useampia laitteita. Me täällä olemme kuitenkin pieni ja äänekäs vähemmistö koko maailman pelaajakunnassa. Twitterissä otanta on tietenkin suurempi, mutta yleensä harrastajat pitävät somessa enemmän ääntä kuin peruskäyttäjät. Kiihkeimmät harrastajat kirjoittavat eri paikoissa innokkaimmin ja äänekkäimmin, kun samalla se peruspelaaja pelaa sillä laitteellaan ja jota ei edes kiinnosta somessa vääntää siitä, onko konsoli P parempi kuin konsoli X.

Mennään aika hakoteille ja mutu-tason 'lähteisiin', jos oikeasti aletaan perusteluina käyttämään "Sanotaan nyt leikin vuoksi luku XX miljoonaa" ja "Käydään Twitteristä katsomassa, kuinka monella käyttäjällä on se ja tämä konsoli". Se ei vie keskutelua tippaakaan eteenpäin, jos aletaan päästä keksimään 'tarkkoja lukuja' ja käyttämään joitain Twitterin käyttäjätietoja lähteinä. 100+ miljoonaa Playstation-käyttäjää on todennettu luku, mutta "Leikin vuoksi 20 miljoonaa" ja "Katotaan Twitteristä, kuinka monella on mikin konsoli" ovat sen tason perusteluita ja vertailukohtia, että kannattanee jättää keskustelu tähän.
 
Mennään aika hakoteille ja mutu-tason 'lähteisiin', jos oikeasti aletaan perusteluina käyttämään "Sanotaan nyt leikin vuoksi luku XX miljoonaa" ja "Käydään Twitteristä katsomassa, kuinka monella käyttäjällä on se ja tämä konsoli". Se ei vie keskutelua tippaakaan eteenpäin, jos aletaan päästä keksimään 'tarkkoja lukuja' ja käyttämään joitain Twitterin käyttäjätietoja lähteinä.
Joo, mutta sinähän itse toit nämä mutuilut tähän keskusteluun. Jatkoin vain siitä. Voidaan ihan yhtä hyvin olettaa että tosi monella on useampi laite millä pelata kuin että ei ole kuin yksi laite.
100+ miljoonaa Playstation-käyttäjää on todennettu luku, mutta "Leikin vuoksi 20 miljoonaa" ja "Katotaan Twitteristä, kuinka monella on mikin konsoli" ovat sen tason perusteluita ja vertailukohtia, että kannattanee jättää keskustelu tähän.
Samoin todennettu lukuja ovat:
+100 miljoonaa kuukausittaista Xbox Live käyttäjää
120 miljoonaa kuukausittaista Steam käyttäjää
25-30 miljoonaa Game Pass -tilaajaa
20 miljoonaa Geforce Now -käyttäjää
+120 miljoonaa myytyä Switch konsolia

Sitten jos halutaan laskea vielä mobiilikäyttäjät, joiden saataville Bethesdan ja Activision Blizzardin pelit nyt tuodaan, niin puhutaan sadoista miljoonista. Mutta ilman edes tätä uutta aluevaltausta, niin tuossa on aika iso joukko porukkaa, jotka tavalla tai toisella hyötyvät. Ja edelleen tuossa porukassa on takuuvarmasti myös aika liuta samoja käyttäjiä, jotka lasketaan tuohon 100 miljoonaan Playstation-käyttäjään.
 
Nettiyhteyksissä on montakin parametriä, joista oikeastaan vain "pingi" vaikuittaa suuresti pelikokemukseen. Kaista sen sijaan ei niinkään.
Yhteyden häiriöttömyys/vakaus on myös aika merkittävä, mutta käytännössä jos latenssi on tasaisesti alhainen, niin ei siinä yhteydessä pitäisi merkittäviä katkoksiakaan olla.
 
Joo, mutta sinähän itse toit nämä mutuilut tähän keskusteluun. Jatkoin vain siitä.
Kyllä niin toin. En myöskään väittänyt missään kohtaa, että luvut olisivat eksakteja. Toin vain esille suuruusluokan ja niiden pohjalta esitin oman arvailuni ja mielipiteeni. En kuitenkaan tuonut mukaan mitään 'jos nyt leikin vuoksi arvataan ja sanotaan 20 miljoonaa'-tason argumentteja, vaan perustin näkemykseni todennettuun käyttäjämäärään, jonka pohjalta lähdin asiaa käymään lävitse todeten kuitenkin, että puhutaan suuruusluokista.
 
Yhteyden häiriöttömyys/vakaus on myös aika merkittävä, mutta käytännössä jos latenssi on tasaisesti alhainen, niin ei siinä yhteydessä pitäisi merkittäviä katkoksiakaan olla.
Juuri näin. Tosin, striimauspeleissä sekuntienkaan katkokset eivät välttämättä ole haitaksi, joskin vaikuttavat suuresti pelikokemukseen, mutta "teknisesti" striimattavan videon laatu vain heikkenee, mitä vähemmän on kaistaa, jos vain pingi pysyy alhaisena.
 
Ylös Bottom