Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ainoa positiivinen vaikutus on Game Pass-tilaajille, negatiivinen vaikutus moninkertaiselle määrälle Playstation-pelaajia, kokonaisvaikutus negatiivinen.

Kun kuluttaja tekee tällä hetkellä päätöstä ostaa konsoli, niin siinä vaiheessa on hyvä punnita, että jos yhdellä konsolilla aikoo pärjätä, niin mikä se sopivin sitten on. Ei esimerkiksi CoD ole tällä hetkellä Day One mahdollista saada tilauspalvelulle, mutta jatkossa se voi olla Game Passissa suoraan julkaisussa ja jos se jatkossa on, niin kuluttajalle on nimenomaan syntynyt uusi mahdollisuus kuluttaa erilaisella tavalla kuin juuri nyt.

Täällä kuplassa vääristyy kuva normaalista viihde-elektroniikan kuluttajasta. Ei se ole normaalia identifioitua "PlayStation-pelaajaksi" ja suhtautua tähän valintaan niin tunteellisesti, että päätyy esimerkiksi keskustelufoorumille lähinnä hyökkäämään muiden kulutusvalintoja vastaan. Normaali kuluttaja arvioi kulutusvalintojaan huomattavasti terveellisemmältä pohjalta ja muuttaa myös näkemystään sitä mukaa kuin markkinat muuttuu.

Suurinosa kuluttajista on juuri nyt siirtymässä erityisesti yli 100 miljoonan myynteihin yltäneiden PS4:n ja Switchin ääreltä nykyiselle sukupolvelle ja heidän roposien osalta nyt erityisesti Sony ja Microsoft kilpailevat ja nämä kuluttajat tekevät nyt sitä ajattelutyötä, että mikäs näistä juuri minulle tuntuu tarjoavan parasta vastinetta rahalle. Eivät he ole mitään "korporaatio cheerleadereita" pääosin, vaan tekevät päätökset tarjonnan perusteella. Heiltä Activision-Blizzard kaupat eivät ole mistään pois, vaan kaupat nimenomaan saattaa tuoda uuden perusteen hankkia Xbox jonkun muun konsolin sijaan tai rinnalle. Näin se markkinatalous ja kilpailu toimii.
 
En usko, että tuo muu mainitsemasi porukka, josta osa striimailee ja toinen osa on PC-porukkaa, olisi niin iso, että kokonaisuudessaan päästäisiin 100+ miljoonaan käyttäjään, jotka saisivat ihan oikeaa hyötyä. Teoreettiset hyödyn saajat ovat tietenkin asia erikseen. Sellaiset, jotka voisivat saada striimauspalveluiden tai vastaavien kautta hyötyä, mutta eivät tule koskaan tuota mahdollisuutta käyttämään.
100+ miljoona pleikkaripelaajaakin on "teoreettinen" määrä, heistä kuitenkaan läheskään kaikki eivät tästä kaupasta kärsi mitenkään, kun se ei kata urheilupelejä tms. kasuaalisuosikkeja. Ymmärtääkseni pleikalla kuitenkin on ainakin absoluuttisesti mitattuna selvästi enemmän hyvin kasuaaleja pelaajia kuin boksilla. Lisäksi kauppaan kuuluvan kasuaalisuosikki CODin myyntimäärät kaikki alustat huomioiden ovat siellä samalla tontilla GP:n tilaajamäärän kanssa ja tietysti kaikki passin omaavat eivät CODia passista pelaisi, mutta ei myöskään 100+ miljoonaa pleikan omistajaa, vaan ihan maksimissaan joku 20-25 %.
 
Kyllä niin toin. En myöskään väittänyt missään kohtaa, että luvut olisivat eksakteja. Toin vain esille suuruusluokan ja niiden pohjalta esitin oman arvailuni ja mielipiteeni. En kuitenkaan tuonut mukaan mitään 'jos nyt leikin vuoksi arvataan ja sanotaan 20 miljoonaa'-tason argumentteja, vaan perustin näkemykseni todennettuun käyttäjämäärään, jonka pohjalta lähdin asiaa käymään lävitse todeten kuitenkin, että puhutaan suuruusluokista.
Joo, ja sen takia minäkin sanoin leikin vuoksi, kun en tiedä tarkalleen monellako on useampi laite. Se oli minun suurusluokka-arvioni. En minäkään väittänyt lukua tarkaksi. Siksi nimenomaan sanoin "leikin vuoksi".
 
Eiköhän se ole ihan luonnollista orgaanista kasvua lyödä hynttyyt lopullisesti yhteen studion kanssa jonka kanssa Sony on sen perustamisesta asti tehnyt yhteistyötä rahoittamalla heidän ensimmäistä projektiaan ja tarjoamalla pelin valmistumiseen tarvittavat resurssit.

Firewalk ei ole vielä historiansa aikana julkaissut yhtään mitään ja silti Sony ottaa heidän kanssaan riskin, koska näkee potentiaalia tiimissä viiden vuoden yhteistyön jälkeen. Ei lähdetty ostamaan jotain valmista studiota/julkaisijaa jolla on jo useamman videopelin verran kokemusta (Bungie, Bethesda, AB-K) vaan luotettiin orgaaniseen kasvuun kuten Jimbo aikanaan puhui.

Kyllä näissä Sonyn pienemmissä studiokaupoissa (Housemarque, Bluepoint, Valkyrie, Firesprite, Haven) viime vuosilta on selvä orgaanisen kasvun tavoittelu nähtävissä kun lyödään hynttyyt lopullisesti yhteen sellaisten studioiden kanssa joidenka kanssa on jo useamman vuoden ajan tehty käytännössä yhteistyötä. Vai oletko eri mieltä siitä ettei Sonylla ole pitkää historiaa näiden studioiden kanssa joita se on viime aikoina ostellut? Mikä on sinun oppikirjan mukainen määritelmä orgaaniselle kasvulle jos tämä ei muka sitä ole.


Ja sekös jostain ihmeen syystä tiettyjä ihmisiä selvästi vituttaa. Olisi kiva jos herrasmiehet voisivat seuraavaksi hieman avata mikä tuossa termin käytössä niin paljon hiertää kun mielestäni on ihan perusteltua käyttää tuota termiä Sonyn viime aikaisessa strategiassa kuinka se kasvatta yhtiönsä potentiaalia tehdä entistäkin parempia videopelejä. :D
Kyllä ymmärrys orgaanisesta kasvusta yritystoiminnassa on hävettävän heikkoa, jos yrityskaupoista yritetään edes jotenkin selitellen saada muka orgaanista kasvua. Yrityskaupat eivät ole orgaanista kasvua. Piste.
Sillä ei loppujen lopuksi pitäisi olla mitään merkitystä onko tämä nyt sitä oppikirjan mukaista orgaanista kasvua jos se on kumminkin hyvin lähelle sitä toimintaa ja lopputulema on lopulta sama. Jos historia toistaa itseään, niin Sony on tällekin studiolle tarjonnut tietotaitoa sen omilta studioilta ja täten Firewalk on useamman vuoden ajan työskennellyt tiivisti yhteistyössä pelkästään pleikkarin kanssa eikä muiden konsolivalmistajien.

Ellei se nyt ole selväksi vielä tullut, niin pointtini on koko ajan ollut ettei kukaan menetä yhtään mitään näissä diileissä silloin kun Sony haalii itselleen studioita joidenka kokoamista se on edesauttanut näiden perustamisesta lähtien tarjoten pelien tekemiseen vaadittavat resurssit eikä näiltä studioilta ole vielä totuttu näkemään pelejä muille alustoille kuten vaikkapa Bethesdan tapauksessa jossa Sony ja Nintendo nyt todennäköisesti tulevat jäämään ilman seuraavaa Fallouttia tai Elder Scrollia.

Sen takia on näin tavallisen ihmisen näkökulmasta huomattavasti hyväksyttävämpää tälläiset studio-ostelut toisin kuin vaikkapa Bethesdan taannoinen ostaminen.
Yrityskaupat ovat yrityskauppoja, vaikka niitä kuinka yrittäisi voissa paistaa. Sinä yrität oikeuttaa tietynlaiset omaan agendaasi sopivammat yrityskaupat. Sinulla on selkeä suosikki, jota puoltavia näkemyksiä viljelet täällä.

Itse taas totesin, että vaikka tuo esimerkkisi ei todellakaan ole orgaanista kasvua, vaan nimenomaan yrityskauppa, niin se on täysin hyväksyttävä ja vain hieno juttu, varsinkin jos se johtaa kohtuullisesti hinnoiteltuihin ja mielenkiintoisiin uusiin peleihin meille pelaajille. Ei minulle ole väliä mille konsolille tämäkin yrityskauppa toteutui, kun omistan tai hankin jatkossakin kaikki ne pelilaitteet, joilla minua aidosti kiinnostavia pelejä voin sitten pelata.

Puutuin joka tapauksessa vain siihen, että hehkutuksesi orgaanisesta kasvusta oli täyttä diibadaabaa, joten korjasin sen virheellisen väitteesi. Kyseisenkin yrityskaupan näen siis kuitenkin täysin hyväksyttävänä ja näillä näkymin vain hyvänä asiana meille pelaajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tai oikeastaan negatiivisia vaihtoehtoja on kolme: pelata striimaamalla, joka ei pääse natiivin pelaamisen tasolle, vaikka 'ihan okei' voikin olla, jättää pelaamatta kokonaan, tai joutua ostamaan 'ylimääräinen' laite. Valitsipa minkä tahansa vaihtoehdon, niin se on heikompi tai kalliimpi ratkaisu kuin ennen.
No miksei sitä Boksia voi sitten ostaa, saahan semmosen osamaksulla ostettua jos on rahat vähissä? Sitäpaitsi onhan se Pleikkarikin alunperin pitänyt ostaa.

Kyllähän Sonylläkin on yksinoikeuspelejä, joita ei voi Xboxilla pelata, mutta sehän ei mikään ongelma yhtäkkiä sitten olekaan?

Jos kiinnostavia pelejä tulee monelle alustalle, niin miksei niitä laitteita voi vaan ostaa?
 
No miksei sitä Boksia voi sitten ostaa, saahan semmosen osamaksulla ostettua jos on rahat vähissä? Sitäpaitsi onhan se Pleikkarikin alunperin pitänyt ostaa.

Kyllähän Sonylläkin on yksinoikeuspelejä, joita ei voi Xboxilla pelata, mutta sehän ei mikään ongelma yhtäkkiä sitten olekaan?

Jos kiinnostavia pelejä tulee monelle alustalle, niin miksei niitä laitteita voi vaan ostaa?
Olen tässä useamman vuosikymmenen pelailun aikana tottunut siihen, että pystyn Pleikkarilla pelaamaan ne pelit, jotka haluan. Tähän mennessä olen pystynyt Bethesdan ja vastaavien pelit pelaamaan samalla laitteella kuin Sonyn yksinoikeudet, koska ensin mainitut ovat olleet multiplattareita. Kun ne eivät tulevaisuudessa sitä enää todennäköisesti ole, niin en varmasti ala rahoillani tuollaista toimintaa tukemaan, missä ennen 'kaikkien' saatavilla olleet pelit otetaan isolta osalta pois. Rahasta se ei sinänsä ole kiinni, vaan haluan lompakkoni sulkemalla osoittaa, että en kyseistä toimintamallia tue, enkä tule tukemaan.

Sonyn yksinoikeuspelit ovat suurelta osin sen omien studioiden tekemiä ja alunperinkin yksinoikeuksia. Siellä on aika pitkä lista tunnettuja ja laadukkaita pelisarjoja, jotka on käytännössä luotu suoraan Playstationille. Sony ei ole läheskään samassa mittakaavassa ostanut multiplattareita pois muilta, kuin Microsoft teki Bethesdan kohdalla ja on kovasti tekemässä Activision-Blizzardin kohdalla myös, jos se sallitaan. Toki Sony on tehnyt yksinoikeusdiilejä eri studioiden kanssa yksittäisistä peleistä, mutta sitä nyt ei voi millään tasolla verrata kokonaisen miljardiluokan julkaisijan ostamiseen, joka on 80-luvulta asti julkaissut videopelejä multiplattareina.

Tähän mennessä Xboxille ei ole tullut sellaisia pelejä, joiden takia minun olisi tarvinnut laitetta ostaa. Studio- ja julkaisijakauppojen jälkeen niitä saattaa jokunen tullakin, mutta kuten sanoin jo tuossa yllä, niin minä osoitan lompakkoni sulkemalla mieltäni tuollaista ostelua vastaan, enkä tule ostamaan kyseisen firman laitteita jatkossakaan. Se on minun periaatteeni ja minä pidän siitä kiinni.
 
Tavallinen ihminen = Vain pleikkarilla pelaava? Käytännössä kaikki muut hyötyvät näistä studiokaupoista paitsi vain pleikkarilla pelaavat.
Ja Nintendolla. Viimeisintä Elder Scrollia voit pelata tällä hetkellä Nintendon alustalla. Jos seuraava Elder Scrolli ei saavu pleikkarille niin ei se todennäköisesti myöskään saavu Nintendollekaan.

Oliko sekin sitten orgaanista kasvua, kun Bethesda on tehnyt vuosia ja taas vuosia läheistä yhteystyötä Microsoftin kanssa? Tämä yhteistyön tulos on muun muassa Morrowind Xbox versio, joka olisi muuten jäänyt tekemättä. Aika hyvä siis että viimein Microsoft kotiutti tämän oman orgaanisen kasvunsa hedelmän, eikö totta? Mutta ihan oikeasti joku roti näihin juttuihin. Businestä se Sonykin vain tekee. Jos näkevät että studion työnjälki on hyvää ja osto mahdollista, niin silloin ostavat. Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Joku heti hei näihin sinunkin vertailuihisi. :D Vertaat oikeasti Bethesdan kauppaa samaksi kuin Firewalkin koska aikanaan Microsoft osti Bethesdalta porttauksen? Bethesda oli Morrowindin aikoihin julkaissut jo useita pelejä muille alustoille ja oli muutenkin kokenut tekijä alalla joka sitten reilu vuosikymmen myöhemmin ostettiin tekemään (yksin)pelejä pelkästään yhdelle alustalle. Firewalk on vuonna 2018 perustettu studio jonka kanssa Sony samantien alkoi tekemään yhteistyötä yksinoikeudella ja tuo toimintamalli ei ole muuttunut mihinkään nykypäivään asti. Siinä mielessä tuon studion haaliminen riveihin on Sonylta huomattavasti orgaanisempaa kasvua kuin joku Bethesdan kaappaus Microsoftilta. Firewalkilla ei ole studiona mitään kokemusta työskentelystä muille alustoille. Firewalkin kaappaus Sonylta aiheutti yhtä paljon ongelmia muille kuin Microsoftin The Initiativen perustaminen - eli ei yhtikäs mitään. :D
 
Ja Nintendolla. Viimeisintä Elder Scrollia voit pelata tällä hetkellä Nintendon alustalla. Jos seuraava Elder Scrolli ei saavu pleikkarille niin ei se todennäköisesti myöskään saavu Nintendollekaan.
Microsoft tekee luultavammin yhteistyötä Nintendon kanssa kuin Sonyn, mutta kyllä vain Nintendolla pelaaville saattaa tulla negatiivisia vaikutuksia, vaikka suurin osa näistä tapetilla olevista peleistä eivät Nintendon alustoilla alun perinkään olleet. Tosin saattaa tulla myös positiivisia vaikutuksia, kuten Call of Dutyn julkaisu laitteella.
Joku heti hei näihin sinunkin vertailuihisi. :D Vertaat oikeasti Bethesdan kauppaa samaksi kuin Firewalkin koska aikanaan Microsoft osti Bethesdalta porttauksen? Bethesda oli Morrowindin aikoihin julkaissut jo useita pelejä muille alustoille ja oli muutenkin kokenut tekijä alalla joka sitten reilu vuosikymmen myöhemmin ostettiin tekemään (yksin)pelejä pelkästään yhdelle alustalle. Firewalk on vuonna 2018 perustettu studio jonka kanssa Sony samantien alkoi tekemään yhteistyötä yksinoikeudella ja tuo toimintamalli ei ole muuttunut mihinkään nykypäivään asti. Siinä mielessä tuon studion haaliminen riveihin on Sonylta huomattavasti orgaanisempaa kasvua kuin joku Bethesdan kaappaus Microsoftilta. Firewalkilla ei ole studiona mitään kokemusta työskentelystä muille alustoille. Firewalkin kaappaus Sonylta aiheutti yhtä paljon ongelmia muille kuin Microsoftin The Initiativen perustaminen - eli ei yhtikäs mitään. :D
Eikö oikeasti näkynyt tekstistä/kontekstista, että se oli kirjoitettu pilke silmäkulmassa tähän sinun "orgaanista kasvua" -heittoon.
 
Microsoft tekee luultavammin yhteistyötä Nintendon kanssa kuin Sonyn, mutta kyllä vain Nintendolla pelaaville saattaa tulla negatiivisia vaikutuksia, vaikka suurin osa näistä tapetilla olevista peleistä eivät Nintendon alustoilla alun perinkään olleet. Tosin saattaa tulla myös positiivisia vaikutuksia, kuten Call of Dutyn julkaisu laitteella.
Niin sitä minäkin ettei nämä Microsoftin toimet mitenkään "pleikkakansalta" ole vain pois vaan on siellä Nintendokin isona toimijana alalla. Kuinkakohan monesta kymmenestä miljoonasta pelaajasta puhutaan tässä tapauksessa jos pelkästään näiden konsolien omistajat lasketaan yhteen? En tiedä, mutta sanoisin, että aika moni jää rannalle tulevaisuuden Bethesdan peleistä. Eihän näitä tietenkään tarvitse stressata jos se muutaman sadan euron laatikko jo löytyy kotoa, mutta hieman ikävämpi asia meille muille.

Call of Duty ei tainnut muuten olla Bethesdan pelisarja.

Eikö oikeasti näkynyt tekstistä/kontekstista, että se oli kirjoitettu pilke silmäkulmassa tähän sinun "orgaanista kasvua" -heittoon
Niinpä tietysti. ;) No ei siinä jatketaan harjoituksia jos tosiaan ymmärrät minkä takia näiden Firewalkin ja The Initiativen kaltaisten studioiden ostoja on helpompi liputtaa toisin kuin vaikkapa Bethesdan.
 
Niin sitä minäkin ettei nämä Microsoftin toimet mitenkään "pleikkakansalta" ole vain pois vaan on siellä Nintendokin isona toimijana alalla. Kuinkakohan monesta kymmenestä miljoonasta pelaajasta puhutaan tässä tapauksessa jos pelkästään näiden konsolien omistajat lasketaan yhteen? En tiedä, mutta sanoisin, että aika moni jää rannalle tulevaisuuden Bethesdan peleistä. Eihän näitä tietenkään tarvitse stressata jos se muutaman sadan euron laatikko jo löytyy kotoa, mutta hieman ikävämpi asia meille muille.

Call of Duty ei tainnut muuten olla Bethesdan pelisarja.
Kuinka moni uudempi Bethesdan peli on ylipäätään julkaistu Nintendon konsolilla? Itseasiassa muutama on julkaistu sen jälkeenkin kun omistus on siirtynyt Microsoftille.

Niin ja onhan siellä vaikka Golden Eye suhteellisen tuoreena esimerkkinä Microsoftin omistamasta IP:stä Nintendon alustalla.

Call of Duty on mahdollisen studio-oston tuoma hyöty Nintendon konsolille.
Niinpä tietysti. ;) No ei siinä jatketaan harjoituksia jos tosiaan ymmärrät minkä takia näiden Firewalkin ja The Initiativen kaltaisten studioiden ostoja on helpompi liputtaa toisin kuin vaikkapa Bethesdan.
Bethesda on eri kaliiperin osto kuin Firewalk, se on selvää. Mutta ei se tarkoita sitä, etteikö Firewalk olisi voinut tulevaisuudessa kehittää pelejä muillekin alustoille kuin pleikkarille. Se on silti yritysosto, mitä taas The Initiative ei käsitykseni mukaan ole. Se on enemmän orgaanista kasvua, kun on perustettu uusi studio suoraan Microsoftin alla. Korjatkaa toki jos olen Iniativen perustamiskuvioista ihan väärässä.

The Initiative myös hyvin alleviivaa sitä kuinka hidasta on perustaa uusi studio verrattuna siihen, että ostaa olemassa olevan. Siksihän sekä Microsoft ja Sony ovat nimenomaan viime aikoina studioita ostelleet(molemmat itseasiassa aika paljon viime vuosina), kun näin saadaan selvästi nopeammin tuloksia.
 
Tähän mennessä Xboxille ei ole tullut sellaisia pelejä, joiden takia minun olisi tarvinnut laitetta ostaa. Studio- ja julkaisijakauppojen jälkeen niitä saattaa jokunen tullakin, mutta kuten sanoin jo tuossa yllä, niin minä osoitan lompakkoni sulkemalla mieltäni tuollaista ostelua vastaan, enkä tule ostamaan kyseisen firman laitteita jatkossakaan. Se on minun periaatteeni ja minä pidän siitä kiinni.
Sulla saa olla periaatteita, eikä ne todellakaan ole multa pois, mutta itse en kyllä keinotekoisesti alkaisi omaa peliharrastustani hankaloittamaan, varsinkaan jos rahasta ei oo kiinni. Olisihan se ihan kamalaa huomata tykkäävänsä Haloista, Forzista, Gearseista yms. jos hommaisit Boksin. Sori vaan, mutta ei kyllä omaan jakeluun mene tuollaiset periaatteet, jokainen tietysti tyylillään. Voi olla tulevaisuudessa pelit, joita pelata, vähissä jos vaan yhdellä laitteella pelaa.
 
Kuluttajana uskon siihen, että pelien laatu paranee sitä myötä, kun Sony ja Microsoft ostavat studioita omikseen.
Itse en kyllä juuri nyt jaksa uskoa tuohon ainakaan ihan täysillä varsinkaan Microsoftin kohdalla.

Muuten kun taas alkoi puhe siitä, että taviksilla on vain yksi pelilaite, niin muutama kuukausi sitten viimeksi täällä pyöriteltiin niitä tilastoja, joissa enemmistöllä (>50%) pelaajista on aktiivisessa käytössä useampi kuin yksi alusta. En jaksa alkaa googlettamaan, mutta vinkkinä jollekin, jota kiinnostaa enemmän.
 
Itse en kyllä juuri nyt jaksa uskoa tuohon ainakaan ihan täysillä varsinkaan Microsoftin kohdalla.
Samaa mieltä. Sonyn studioiden isoimmista epäonnistumisista on meinaan verran pitkä aika (Naughty Dogin crunchaus viimeisin esimerkki?). Tuntuu, että viimeistään PS4-aikakaudella saatiin vakiinnutettua hyvä tekemisen meininki first party studioiden kulttuuriin ja sen jälkeen pelejä on tullut ulos tasaiseen tahtiin hyvällä menestyksellä.

Microsoftilla on jo ihan tässäkin genissä tullut esimerkkejä omituisesta projektien manageroinnista. Mielenkiinnolla odotan mihin suuntaan homma lähtee etenemään sukupolven edetessä kun lisää ja lisää työntekijöitä hommataan ja uusia ventovieraita studioita eri työkulttuurilla liitetään mukaan toimintaan.

Blizzardin kanssa ainakin tuntuu olevan asioita jotka pitää korjata.
 
playstation puolella on yli 20 miljoonaa fallout ja elder Elder scrollin pelaajia olisi todella tyhmää jättää ne seuraavista versioista ulkopuolelle se olisi haistatelua sonyn pelaajille mikkisoftan puolelta
 
playstation puolella on yli 20 miljoonaa fallout ja elder Elder scrollin pelaajia olisi todella tyhmää jättää ne seuraavista versioista ulkopuolelle se olisi haistatelua sonyn pelaajille mikkisoftan puolelta
No, osta sitten vaikka tuo 300 € hintainen Xbox Series S niin voit pelata niitä myös tulevaisuudessa. Siis jos niistä tulee yksinoikeuksia. Ei tuo ole enää kenelläkään rahasta kiinni, olkaa vaikka muutama viikonloppu pois kapakasta.

Sanotaan nyt totuus, nuo sinunkin "Sony pelaaja" termisi ja se että ei muka voi pelata muilla alustoilla/laitteilla, niin ne eivät ole mitään muuta kuin lapsellista fani hömppää. Itse omistan molemmat Series X ja S konsolit mutta aion myös hankkia PS 5 konsolin juurikin niiden yksinoikeuksien vuoksi. Ehkäpä vasta sen jossain vaiheessa tulevan slim tai pro mallin. PC-konettani en aio jatkuvasti päivittää, eikä se nytkään kykene pyörittämään nyky pelejä.
 
No, osta sitten vaikka tuo 300 € hintainen Xbox Series S niin voit pelata niitä myös tulevaisuudessa. Siis jos niistä tulee yksinoikeuksia. Ei tuo ole enää kenelläkään rahasta kiinni, olkaa vaikka muutama viikonloppu pois kapakasta.
Voin kuvitella kuinka hieno performanssi Series S:llä tulee olemaan Starfieldissä. Jos performanssi jää johonkin 720pheittelevä30fps niin en nyt tiedä onko tuo konsoli ihan suositeltava siihen. Siinä kohtaa kun seuraava Fallout on ulkona, on meillä jo uuden sukupolven konsolit käytössä.

Toivottavasti Microsoft saa piakkoin nuo pilvipalvelunsa toimimaan moitteettomasti ja tuotua niitä useammalle alustalle. Tuota kautta tulee varmaan itsekin sitten Hellblade 2 pelattua. Uudet Starfieldit ja Falloutit sitten joskus testiin kun tarvitsee nopeasti saada unen päästä kiinni. :D
 
Yksinoikeusten takiahan niitä koneita kuulema ostetaan, niin nyt on paljon mahdollista että osa porukasta joutuu miettimään boksin, tai PC:n hommaamista, jos tahtoo Starfieldin ja seuraavan Falloutin pelata. Kovasti miekin joutuisin miettimään pleikan ostoa, jos sielä nyt olisi jotain niin huikeeta mitä olisi pakko päästä pelaamaan, vielä ei oo tarvinnu alkaa ostoa suunittelemaan.
 
Voin kuvitella kuinka hieno performanssi Series S:llä tulee olemaan Starfieldissä. Jos performanssi jää johonkin 720pheittelevä30fps niin en nyt tiedä onko tuo konsoli ihan suositeltava siihen. Siinä kohtaa kun seuraava Fallout on ulkona, on meillä jo uuden sukupolven konsolit käytössä.

Jokaiselle jotain, series s, x ja pc. Aika hauskaa että tietyille tuo 300€ series s suorituskyky on vuoden vitsi vaikka samaan aikaan tiedän vielä arvokkaamman "konsolin" mikä myy kuin häkä ja pelit on tasoa 720pheittelevä30fps.

Ehkä se kertoo että isolle osalle konsoli pelaajista sillä tasolla ei ole niin suurta merkitystä, pääasia että pääsee pelaamaan pelit. Itselle on päivänselvää että ps5/series x ei noin 500-600€ konsoleina päihitä kalliimpia peli tietokoneita, niin miksi series s pääsisi sinne 500-600€ konsolien suorituskykyyn mikä on ollut päätä huimaava 1080p@120 tai "4k"@30. Poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Yksinoikeusten takiahan niitä koneita kuulema ostetaan, niin nyt on paljon mahdollista että osa porukasta joutuu miettimään boksin, tai PC:n hommaamista, jos tahtoo Starfieldin ja seuraavan Falloutin pelata. Kovasti miekin joutuisin miettimään pleikan ostoa, jos sielä nyt olisi jotain niin huikeeta mitä olisi pakko päästä pelaamaan, vielä ei oo tarvinnu alkaa ostoa suunittelemaan.
Kun nyt pelifoorumilla ja konsolisotaketjussa ollaan niin näkeehän sen, että se on osalle periaatekysymys olla ostamatta "vihollisleirin" konsolia.

En minäkään pleikkarista laitteena niin tykkää, mutta edellisissä sukupolvissa olen sellaisen ostanut, että pääsee tiettyjä pelejä pelaamaan. Microsoft tarjoaa sentään useamman vaihtoehdon millä pelata, mutta ei silti kelpaa.

Ja tämähän se Microsoftilla varmaan on koko jutun juju. Kuten sanot, yksinoikeuksien takia konsoleita ostetaan. Jos saadaan jokunen pleikkarilla pelaava ostamaan siihen kaveriksi Xbox, tilaamaan Game Passia tai ostamaan Microsoftin pelejä PC:llä, niin ollaan saatu kasvatettu omaa markkinaosuutta. Joku keino saada pelaaja osaksi Xbox Liveä, osaksi Microsoftin alustaa.

Sony tietysti yrittää joen toisella puolella ihan tätä samaa. Ostaa isoja ajallisia (tai jopa ajattomia) yksinoikeuksia, ostelee studioita ja niin edelleen. Se ettei Sonyn rahat ole ainakaan vielä riittäneet Bethesdan saati Activision Blizzardin kaltaisiin ostoihin ei tarkoita etteikö se sellaisia tekisi jos se olisi mahdollista.
 
En ole ostanut varmaan yhtään konsolia yksinoikeuksien vuoksi vielä. Toki ne ovat kivoja, mutta Forza-sarja on ainoa yksinoikeus, johon olen käyttänyt merkittävästi, eli vähintään satoja tunteja peliaikaa. Suurin osa ajasta kuluu muihin peleihin, vaikka minulla on mahdollisuus pelata yksinoikeuksia kaikilla kolmella konsolialustalla. Rahallisesti konsolit ovat aika pieni sijoitus, mutta lisävarusteiden, kuten ajo- ja lento-ohjainten vuoksi ei tee mieli investoida kahteen kilpailevaan alustaan. Tilaa ei edes ole toisen konsolin lisävarusteille. Jos nykyään ei olisi liikaa pelattavaa, voisi harkita toista " tehokonsolia". Vielä edellisessä sukupolvessa se tuntui järkevältä.
 
Ylös Bottom