Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei pidä myöskään aliarvioida PS+ ja PS Now palveluiden yhteen niputtamista. Siinä on paljon pienempi kynnys ottaa PS Nown tuomat edut "kaupan päälle", jos joka tapauksessa moninpelaamisen takia tarvitsee PS+:n.
Toisaalta taas jollei moninpelit kiinnosta, joutuu silti tulevaisuudessa nappaamaan sen korkeimman tason tilauksen jotta pääsee Nowhun käsiksi, ja tämä lähes varmasti on kalliimpi tilaus kuin tämänhetkinen PSNow.

Ellei sitten Now pysy edelleen mahdollisena tilata pelkästäänkin...
 
Toisaalta taas jollei moninpelit kiinnosta, joutuu silti tulevaisuudessa nappaamaan sen korkeimman tason tilauksen jotta pääsee Nowhun käsiksi, ja tämä lähes varmasti on kalliimpi tilaus kuin tämänhetkinen PSNow.

Ellei sitten Now pysy edelleen mahdollisena tilata pelkästäänkin...
Tämäkin on tietysti totta.

Toivottavasti jatkossakin palvelut on tilattavissa erikseen, mutta yhteen niputettuna sitten vain vähän halvempaan yhteishintaan.
 
Toisaalta taas jollei moninpelit kiinnosta, joutuu silti tulevaisuudessa nappaamaan sen korkeimman tason tilauksen jotta pääsee Nowhun käsiksi, ja tämä lähes varmasti on kalliimpi tilaus kuin tämänhetkinen PSNow.

Ellei sitten Now pysy edelleen mahdollisena tilata pelkästäänkin...
Vaikka hinta nousisikin PS Nowlle niin samallahan sen tarjontakin parantuisi nykyisestään, ainakin kaiken järjen mukaan. Olisi sen nykyisen muutaman miljoonan PS Now-tilaajan sijaan käytännössä kymmenkertainen määrä pelaajia. Meinaan eikös PS Plussan tilaajamäärä pyöri siellä lähes 50 miljoonan paikkeilla jo nyt?
 
Vaikka hinta nousisikin PS Nowlle niin samallahan sen tarjontakin parantuisi nykyisestään, ainakin kaiken järjen mukaan. Olisi sen nykyisen muutaman miljoonan PS Now-tilaajan sijaan käytännössä kymmenkertainen määrä pelaajia. Meinaan eikös PS Plussan tilaajamäärä pyöri siellä lähes 50 miljoonan paikkeilla jo nyt?

Eikös niiden huhujen mukaan tarjolle tule kolme tasoa, joista matalin vastaisi nykyistä plussaa. Joten tuskinpa sinne korkeammalle tierille kaikki siirtyisivät.
 
Eikös niiden huhujen mukaan tarjolle tule kolme tasoa, joista matalin vastaisi nykyistä plussaa. Joten tuskinpa sinne korkeammalle tierille kaikki siirtyisivät.
PS Nowlla on ollut muistaakseni 3M tilaajaa viimeksi ja PS Plussalla pari miljoonaa vajaat 50 miljoonaa tilaajaa. Jos nyt saisi edes puolet tuosta PS Plussan nykyisestä määrästä tilaamaan jotain 12-13€ kuussa maksavaa palvelua jolla saa oletettavasti kattavan pelikirjaston ja nettipelaamisen (sama kuin Game Pass Ultimaten hinnoittelu), niin ihan hyvin voisin nähdä lähelle kymmenkertaisen määrän nousun tuohon PS Nown nykyisiin lukemiin.

Tuossa kohtaa olisi jo kiitettävä määrä tilaajia joilla lähteä kasvattamaan palvelun käyttäjämäärä entisestään paremmilla peleillä joka taas luonnollisesti kasvattaisi palvelun mainetta entisestään ja sitä myötä toisi entisestään lisää tilaajia palveluun. Mitä enemmän tilaajia, sitä enemmän mahdollisuuksia tuoda parempia pelejä nopeammalla aikavälillä julkaisusta palveluun.

Uskon, että Sony ottaa tämän palvelun tosissaan vaikkei omia pelejä sinne day one vielä toisikaan.
 
Hyvä niin ettei omia isoja tuoda day 1 niin varmistetaan pelien laatu jatkossakin. Halo Infinite on hyvä esimerkki miten keskeneräinen tuote pusketaan ulos ja suoraan passiin. Pelisisältöä kuten cooppia odotellaan sitten myöhemmäksi.
Voihan se ollakin että Game Passiin pelin julkaiseminen voi houkuttaa tehdä se ns. riman alta mutta todellakin loistava huomio tuossa alempana tämä:

Tämä keskellä pandemiaa julkaistu FPS-legenda ja hyviä arvosanoja kerännyt raakile on pokannut jo pari GOTY-palkintoa, joten mitä se olisikaan voinut olla, jos se olisi Call of Duty Vanguardin ja Battlefield 2042:n tapaan julkaistu ilman mitään tilauspalveluita.
Eli ei se retailinakaan julkaiseminen vielä tarkoita että on sen parempaa laatua tarjolla.
 
PS Nowlla on ollut muistaakseni 3M tilaajaa viimeksi ja PS Plussalla pari miljoonaa vajaat 50 miljoonaa tilaajaa. Jos nyt saisi edes puolet tuosta PS Plussan nykyisestä määrästä tilaamaan jotain 12-13€ kuussa maksavaa palvelua jolla saa oletettavasti kattavan pelikirjaston ja nettipelaamisen (sama kuin Game Pass Ultimaten hinnoittelu), niin ihan hyvin voisin nähdä lähelle kymmenkertaisen määrän nousun tuohon PS Nown nykyisiin lukemiin.
Jotta noita käyttäjiä saisi haalittua, niin tarjonnan pitäisi olla edes jossain määrin houkutteleva. Itse harkitsin hetken jotain "vitosella vuosi"-tarjoukseen (tai mitä hintaluokkaa sitten kyseinen tarjous olikaan, tuntui about tuolta) tarttumista, mutta sisältö oli joko scheissea tai jo omistettua. Yhtään mielenkiintoista peliä ei tainnut katalogissa tulla vastaan.

Tietysti olen vähän sellainen himohamsteri, joka omistaa muutenkin kaiken mielenkiintoisen, että en oikein tiedä, mitä PS Now'n pitäisi tehdä saadakseen minut innostumaan.
 
Jos huhutut vanha pelit pitävät paikkansa on siinä yksi koukku millä minut saa tilaajaksi. Mutta pääpaino tulee kuitenkin olla uusissa peleissä ja yksinoikeuksissa silti.
 
PS Nowlla on ollut muistaakseni 3M tilaajaa viimeksi ja PS Plussalla pari miljoonaa vajaat 50 miljoonaa tilaajaa.

Tosiaan, PS Nowlla on ehdottomasti mahdollisuus kasvaa PSN+ asiakkaiden kautta. Ei epäilyistäkään. Tuo pari hassua miljoonaa on kyllä todella vähän ja aivan varmasti järkevällä hinnoittelulla yhdistelmälle tulisi helposti lisää kassavirtaa.

Sama tilanne on toki myös Xboxin puolella ollut, Live Goldilla on enemmän tilaajia kuin Game Passilla ja yritin vähän googlelta kysyä, että missä määrissä Xbox Live Gold tilaajien määrät menee ja viimeisin osuma oli tammikuulta 2021:

On an earnings call today, Microsoft CEO Satya Nadella also revealed that Xbox Live has more than 100 million monthly active users.

Tämä ei taida olla suoraan Live Gold tilaajia (jos joku tuon löytää niin olisi kiva kuulla), mutta tosiaan Xboxin puolellakin on x-määrä Xbox Live Goldilla tilaajia, jotka eivät toistaiseksi ole siirtyneet Game Pass Ultimaten tilaajiksi ja uskon tuon edelleen olevan niin, että Live Goldilla on enemmän tilaajia kuin Game Passilla. Joten eiköhän ole syytä myös Sonyn puolella tämä järjestellä niin, että mahdollisimman moneen tarpeeseen näitä palveluja löytyy.

Itse en ole koskaan maksanut PSN+ tai Live Gold tilauksista verkkopelaamisen takia ja näitä on tullut tilailtua lähinnä kylkiäisenä tulleiden pelien takia muutamia kuukausia sieltä täältä. Game Pass Ultimatessa tulee kuitenkin myös Cloud Gaming, PC Game Pass ja EA Play mukana, joten jopa minulle löytyy houkutusta tarttua tähän. Jos Ultimaten ainoa etu olisi verkkopelaaminen, niin en maksaisi edes tuota muutaman kolikon ekstraa. Mutta nyt kun se kuuluukin mukaan, niin tulee sitä joskus välillä verkossa jotain kokeiltua ja se parantaa yleisesti kokemusta palvelusta myös näin todella harvoin verkossa pelaavalle.
 
Jos huhutut vanha pelit pitävät paikkansa on siinä yksi koukku millä minut saa tilaajaksi.
Vaikea vaan nähdä että Sony lähtisi kauheasti näihin panostamaan, kun helpoin tapa tuoda näitä palveluun on käyttää PS3:n jo valmiina olevia emulaattoreita.

Mikä tarkoittaisi ainoastaan striimaamalla pelattavia pelejä, joka lisää lagia, PS3:n emulaattori itsessään tuo jo lagia, ja suurin osa peleistä on 100% varmasti jo muutenkin hitaampia PAL-versioita.
 
Vaikea vaan nähdä että Sony lähtisi kauheasti näihin panostamaan, kun helpoin tapa tuoda näitä palveluun on käyttää PS3:n jo valmiina olevia emulaattoreita.

Mikä tarkoittaisi ainoastaan striimaamalla pelattavia pelejä, joka lisää lagia, PS3:n emulaattori itsessään tuo jo lagia, ja suurin osa peleistä on 100% varmasti jo muutenkin hitaampia PAL-versioita.

Se selviää sitten keväällä jos huhut pitävät paikkansa, paljon on PlayStation nostalgiaa ilmassa kun pamahtaisi että suurimmat herkut PlayStation 1 - PlayStation 3 aikakaudelta löytyy täältä.
 
Voihan se ollakin että Game Passiin pelin julkaiseminen voi houkuttaa tehdä se ns. riman alta mutta todellakin loistava huomio tuossa alempana tämä:


Eli ei se retailinakaan julkaiseminen vielä tarkoita että on sen parempaa laatua tarjolla.

Lainaamassasi toisen kirjoittajan pätkässä oli vedottu ikivanhaan jekkuun, eli vertaillaan täysin epäonnistuneita ja jonkun mielestä keskinkertaista parempaa teosta. Vähän sama kuin vertaisi Cooperin testin tuloksia lenkkeilyn harrastelijalta vs. pari jalatonta kaveria. Kummasti alkaa se oma keskinkertaisuus näyttämään tuossa seurassa paremmalta. Jännä kun ei vertailla esimerkiksi kehuttuun Deathlooppiin, mistähän voisi johtua?

Jos tässä nyt sitten ihan oikeasti haettiin sitä, ettei tietty julkaisumalli takaa tiettyä lopputulosta, niin vesi on märkää.
 
Lainaamassasi toisen kirjoittajan pätkässä oli vedottu ikivanhaan jekkuun, eli vertaillaan täysin epäonnistuneita ja jonkun mielestä keskinkertaista parempaa teosta.

Tässä nyt tosiaan tuli sattumalta putkeen kolme FPS-genren pitkäaikaista hittisarjaa ja niistä nimenomaan Halo on kerännyt hyviä arvosanoja ja muutamia GOTY-palkintoja. Nimenomaan objektiivisesti tarkasteltuna nämä kolme varmaan ihan sopivia vertauskohteita on ja tosiaan vaikeata on näiden tuoreiden esimerkkien perusteella sanoa, että tilauspalvelun kautta julkaiseminen on pilannut Halo Infiniten.

Ja siis Halo Infiniten moninpeli ei edes ole tilauspalveluista (Game Pass ja Live Gold) riippuvainen, vaan se on F2P, joten siinäkin tietenkin on vähän vaikeata tilauspalvelun piikkiin laittaa, jos joku ei siitä pitänyt.

Jännä kun ei vertailla esimerkiksi kehuttuun Deathlooppiin, mistähän voisi johtua?

Vaikka Deathloop ei kyllä missään nimessä ole perus-FPS ja omasta mielestäni tämä immersive sim ei sinänsä ole sopiva verrokki, vaikka kuvakulma onkin oikea, niin voidaan näitä tietenkin kriitikoiden konsensuksen kautta vertailla.

Halo Infinitellä on OpenCriticissä 129 arvostelua, 86 pisteen keskiarvo ja 94% arvostelijoista suosittelee.

Deathloopilla on 179 arvostelua, 88 pisteen keskiarvo ja 94% arvostelijoista suosittelee.

Omaan silmääni molemmat tosiaan ovat aika samalla tasolla, eikä ihme, kun molemmat ovat toki yleisesti kehuttuja julkaisuja olleet, kuten keskiarvotkin tosiaan näyttävät.
 
Tässä nyt tosiaan tuli sattumalta putkeen kolme FPS-genren pitkäaikaista hittisarjaa ja niistä nimenomaan Halo on kerännyt hyviä arvosanoja ja muutamia GOTY-palkintoja. Nimenomaan objektiivisesti tarkasteltuna nämä kolme varmaan ihan sopivia vertauskohteita on ja tosiaan vaikeata on näiden tuoreiden esimerkkien perusteella sanoa, että tilauspalvelun kautta julkaiseminen on pilannut Halo Infiniten.

Ja siis Halo Infiniten moninpeli ei edes ole tilauspalveluista (Game Pass ja Live Gold) riippuvainen, vaan se on F2P, joten siinäkin tietenkin on vähän vaikeata tilauspalvelun piikkiin laittaa, jos joku ei siitä pitänyt.



Vaikka Deathloop ei kyllä missään nimessä ole perus-FPS ja omasta mielestäni tämä immersive sim ei sinänsä ole sopiva verrokki, vaikka kuvakulma onkin oikea, niin voidaan näitä tietenkin kriitikoiden konsensuksen kautta vertailla.

Halo Infinitellä on OpenCriticissä 129 arvostelua, 86 pisteen keskiarvo ja 94% arvostelijoista suosittelee.

Deathloopilla on 179 arvostelua, 88 pisteen keskiarvo ja 94% arvostelijoista suosittelee.

Omaan silmääni molemmat tosiaan ovat aika samalla tasolla, eikä ihme, kun molemmat ovat toki yleisesti kehuttuja julkaisuja olleet, kuten keskiarvotkin tosiaan näyttävät.

Halo Infinite -> Avoimen maailman FPS ja moninpeli
COD: Vanguard -> Putkijuoksu FPS ja moninpeli
Battlefail 2042 -> Pelkkä moninpeli FPS

En nyt ihan pitäisi näitäkään suoraan verrokkeina, mikäli näitä kerran alatyyppeihin (kuten immersive sim) jaetaan. Mikä edes on "perus-FPS"?
 
Lainaamassasi toisen kirjoittajan pätkässä oli vedottu ikivanhaan jekkuun, eli vertaillaan täysin epäonnistuneita ja jonkun mielestä keskinkertaista parempaa teosta. Vähän sama kuin vertaisi Cooperin testin tuloksia lenkkeilyn harrastelijalta vs. pari jalatonta kaveria. Kummasti alkaa se oma keskinkertaisuus näyttämään tuossa seurassa paremmalta. Jännä kun ei vertailla esimerkiksi kehuttuun Deathlooppiin, mistähän voisi johtua?

Jos tässä nyt sitten ihan oikeasti haettiin sitä, ettei tietty julkaisumalli takaa tiettyä lopputulosta, niin vesi on märkää.
Olet oikeassa mutta en minä löydä Game Passista oikein mitään esimerkkejä tai viitteitä että sinne tehtäisiin jotenkin sen huonompaa kamaa kuin muuhunkaan julkaisumalliin. Viimeinen lauseesi on kai siis se pointti tässä.

Siitäkään en vielä vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä että Game Passiin tulevat pelit eivät saisi kunnollista levyjulkaisua. On totta että siellä niitä jo useampi on mutta aika näyttää onko tuo totta vai tiettyjen pelien kohdalla vai toteutuvatko pelot ja uhkakuvat. Tässä on mukana toki myös osaksi ihan puhdasta haaveiluakin että olisi kyse vain poikkeustapauksista. Joka tapauksessa olen itse siirtänyt jo fyysisten ostot PS5:lle. Ja kauan olen jo googlaillut että mitä pelien levyillä itse asiassa on ja onko esim. gotyjen DLC:t levyllä vai koodina, jolloin voi olla turha ostaa koko gotya jos DLC:t saa kuitenkin vain diginä ja ne voivat tulla halvemmiksi ostaa erikseen.
 
Mikä edes on "perus-FPS"?

No CoD, Battlefield ja Halo on sitä ainakin itselleni edustanut jo pitkään, vaikka tietenkin näiden välillä on nyansseja. Perus First Person Shooter on suoraviivainen räiskintä ensimmäisen persoonan kuvakulmasta. Esimerkiksi Resident Evil 7 ei ole FPS, vaikka kuvakulma on oikea. Ja siis en itse ole Deathloopia pelannut, joten voihan se olla varsin perinteinen FPS, mutta Arkanen tuntien vähän epäilen.

Mutta mikä tässä nyt on pointti? Deathloop on myös tosiaan aika samanlaisia arvosanoja kerännyt kuin Halo Infinite ja on myös keikkunut GOTY-listojen kärjessä. Niin? Molemmat tosiaan näyttää olevan kriitikoiden konsensuksen mukaan laatupelejä.

Alunperin se oli väite, että Game Pass pilasi Halo Infiniten ja siihen liittyen ihmettelin tätä kahden muun ison FPS-pelisarjan tilannetta, kun niillä näyttäisi vähän enemmän olevan ongelmia, eikä niitä julkaistu Game Passiin. Ja siis Halo Infinite on kerännyt myös pääosin positiivisia arvosteluita, joten jälleen tämä logiikka jää vähän hämäräksi.
 
No CoD, Battlefield ja Halo on sitä ainakin itselleni edustanut jo pitkään, vaikka tietenkin näiden välillä on nyansseja. Perus First Person Shooter on suoraviivainen räiskintä ensimmäisen persoonan kuvakulmasta. Esimerkiksi Resident Evil 7 ei ole FPS, vaikka kuvakulma on oikea. Ja siis en itse ole Deathloopia pelannut, joten voihan se olla varsin perinteinen FPS, mutta Arkanen tuntien vähän epäilen.

Mutta mikä tässä nyt on pointti? Deathloop on myös tosiaan aika samanlaisia arvosanoja kerännyt kuin Halo Infinite ja on myös keikkunut GOTY-listojen kärjessä. Niin? Molemmat tosiaan näyttää olevan kriitikoiden konsensuksen mukaan laatupelejä.

Alunperin se oli väite, että Game Pass pilasi Halo Infiniten ja siihen liittyen ihmettelin tätä kahden muun ison FPS-pelisarjan tilannetta, kun niillä näyttäisi vähän enemmän olevan ongelmia, eikä niitä julkaistu Game Passiin. Ja siis Halo Infinite on kerännyt myös pääosin positiivisia arvosteluita, joten jälleen tämä logiikka jää vähän hämäräksi.

En näe minäkään Deathloopilla kuvakulman lisäksi mitään yhteyttä muihin mainittuihin peleihin, codia en ole pelannut mutta muita kolmea kyllä.

Lisäksi ei pidä unohtaa, että myös Battlefield 2042 löytyy tilauspalvelusta, eli EA Play Pro:sta (saatavilla tosin vain PC:lle), eli onko se COD nyt ainoa tästä kolmikosta jota ei ole "pilattu".

Vähän hakemalla haettua vääntöä taas, kun ottaa huomioon että kaikki kolme sarjaa ovat vuosien saatossa saaneet niin hyviä kuin huonoja julkaisuja jo kauan ennen tilauspalveluita.
 
Lisäksi ei pidä unohtaa, että myös Battlefield 2042 löytyy tilauspalvelusta, eli EA Play Pro:sta (saatavilla tosin vain PC:lle), eli onko se COD nyt ainoa tästä kolmikosta jota ei ole "pilattu".

Aivan joo ja se tietenkin sitten selittääkin myös Battlefieldin epäonnistumisen. Esimerkiksi pandemialla ei ole mitään merkitystä, kyllä tilauspalvelut nämä pilasi :)

Vähän hakemalla haettua vääntöä taas

No näinhän se on.
 
Sony:lla on mobiilipuoli myös mielessä:

Nathen Drake huutamassa "crappia" sitä mukaan kun muinainen kaupunki kaatuu päälle jonkinlaisessa Temple Run-kopiossa olisi kyllä hieno saada. :D
 
Ylös Bottom