Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Kyllä Minecraftilla on pikemminkin yli tuhat kertaa enemmän aktiivisia pelaajia kuin God of War Ragnarökilla. Kymmenen kertaa on melkoista vähättelyä. Tarkkoja lukuja taitaa God of Warin suhteen tosin olla vaikea selvittää.
Juu ja oli jo sen verran pelaajia ennen kuin koko pelisarja oli edes Microsoftin hallussa. :D

Vähän omituinen vertailu joku ostettu jo valmis hittipeli verrattuna Sonyn pelistudion itse rakentama IP joka on pian 20 vuotta vanha ja edelleen menee vahvemmin kuin koskaan. Zeldat, Halot, Gearsit olisi parempia vertailuja koska ovat sentään yksinoikeuspelejä. Varmaan seuraavana vuonna saa lukea viestejä kuinka Microsoft on tehnyt perkeleen hyvää ja pitkäjänteistä työtä rakentamalla itselleen Call of Dutyn kaltaisen hittipelin eikä Sonyn studioilla ole mitään palaa vastata siihen. :D
 
Juu ja oli jo sen verran pelaajia ennen kuin koko pelisarja oli edes Microsoftin hallussa. :D

Microsoft osti Mojangin vuonna 2014 ja onhan tuolla sen jälkeen muutama uusi pelaaja saattanut tulla.

Ja noin ylipäätään Minecraft on kaikkien aikojen myydyin peli ja ilmiö joka hakee vertaistaan. Saa olla melkoisen kuplassa, jos haluaa tätä vähätellä.

Varmaan seuraavana vuonna saa lukea viestejä kuinka Microsoft on tehnyt perkeleen hyvää ja pitkäjänteistä työtä rakentamalla itselleen Call of Dutyn kaltaisen hittipelin eikä Sonyn studioilla ole mitään palaa vastata siihen. :D

Sonyhan on jo nyt kertonut kilpailuviranomaisille ympäri maailman, etteivät voi mitenkään kilpailla Call of Dutyn kanssa ja ettei heillä ole mitään rahkeita itse luoda tuollaista peliä, joten ainakin sen osalta meillä on ihan Sonyn itsensä lausuntoja aiheesta.

Mitä tulee yleisesti yrityskauppoihin ja inhousen laajentumiseen, niin tuskin Microsoftin osalta tarvitsee turvautua viherpesuun ja spinnailuun jostain "orgaanisesta ostamisesta", vaikka Activision-Blizzard nyt tarttuisi yrityskaupoissa MS:n haaviin. Ulkopuolinen ja Microsoftista riippumaton yritys tuo on ollut siinä missä Insomniac tai Naughty Dog on ollut ulkopuolisia yrityksiä Sonylle ennen kauppoja.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan seuraavana vuonna saa lukea viestejä kuinka Microsoft on tehnyt perkeleen hyvää ja pitkäjänteistä työtä rakentamalla itselleen Call of Dutyn kaltaisen hittipelin eikä Sonyn studioilla ole mitään palaa vastata siihen. :D
Odotas vaan kun Redfall ja +100h Starfield julkaistaan, niin saattaa jopa räknärökki jäädä kakkoseksi.
 
Itse en näe esim. God of war vs Minecraft mitenkään järkevänä vertailuna. Jos puhutaan juonesta, grafiikoista, äänimaailmasta pelimekaanikoista ja lähes kaikesta mitä mitä peli sisällään pitää. Nopealla googlailulla tetriksen mobiiliversio on maailman myydyin peli. Ei siitä näe samanlaisia mainoksia kuin nykyajan hittipelistä eikä siitä uutisoida/kuulla puhuttavan samanlailla pelifoorumeilla. Siihen on syynsä. Silti se Tetris vaan jatkaa myymistään. Suurin osa näistä eniten myydyistä peleistä on yksinkertaisia koko perheelle tarkoitettuja massatuotteita. Mitä yksinkertaisempi lähestyä sen parempi. Ajan tällä takaa sitä että kuinka moni oikeasti pelaaja ennemmin pelaisi Minecraftia kuin God of waria? No varmasti aika moni koska se on myynyt niin paljon? Tai sitten ei. No kumpikos niistä peleistä sitten on parempi? Enpä tiedä mutta itse näen Minecraftin ja tetriksen hyvin koukuttavina mutta esim tämä God of war tai vaikka Halo painii ihan eri sarjassa mielestäni ja vertailu ei oikein toimi. Super Mario bros on ajaton klassikko ja myynyt hirveät määrät. Myy edelleen varmasti mobiilisovelluksissa mutta itse henkilökohtaisesti pelaisin tehokonsoleilla vaikka uusinta Crashia ennemmin. Itse näen nämä vertailut melko typeränä
 
Ai miksi ei voi? Molemmat ovat tilauspalveluja joissa on videopelejä pelattavana.

Mitä sitten tulee kysymykseesi niin onhan God of Warissa nyt a) parempi combat b) parempi tarina c) paremmat grafiikat d) parempi musiikki e) Christopher Judge!

Totta kai eihän siinä jos joku täältä nyt tykkää Minecraftia pelailla ja pitää sitä tosi kovana pelinä. :D Mutta aika harvoin sitä näkee Minecraftin nostettavan samoihin joukkoihin kun nämä God of Warit, Zeldat, Mariot jne. Lähinnä vaikuttaa oleva tuollainen peli jota me yli 30 vuotiaat pelataan jälkikasvun kanssa.

Oon itse yli 30 ja kyllä Minecraft vielä ajoittain maistuu, olen siihen upottanut tunteja enemmän kuin koko god of war sarjaan. Molemmat on minun mielestä hyviä pelejä omalla tavallaan, mutta joss saisin päättää näistä vaan toisen niin kyllä Minecraft koska siitä et tekeminen lopu.

Joss nyt otetaan vertailuun Microsoftin "oma" peli esim sea of thieves mikä kompuroi alkuun pahasti mutta nykyään on steamin mukaan hyvien pelien listalla, pelataan aivan tuhottomasti ja jossain kohtaa pieksi Sonyn pelejä twich kanavalla ni ei sekään huono peli voi olla? Vai onko koska ei ole saanut palkintoja.

Microsoft ja sony tuo pihalle hyvin erinlaisia pelejä, toiset on omasta mielestäni hyviä ja toiset taas ei. Mutta kun puhutaan peleistä ni Fortnite taitaa viedä molempien pelejä kuin pässiänarussa.

En usko että sinä menetät mitään joss Sony toisi pelit tilaus palveluun. Sony on nauttinut vuosia tilanteesta jossa se voi tehdä mitä haluaa koska voi :D tässä on yksi syy miksi haluan että ABK kauppa menee maaliin. Toivon todella että saan lähitulevaisuudessa pelattua niitä sonyn pelejä sen omasta palvelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Huhuja myös seuraavasta boksista:

No eipä tuo nyt ihme ole jos on uutta rautaa "in the works". Varmaan jokaisella valmistajalla on pakkokin olla. Niitähän suunnitellaan ja pyöritellään varmasti vuosia etukäteen, tietenkin. Eri asia milloin on tulossa kauppoihin asti.
 
No eipä tuo nyt ihme ole jos on uutta rautaa "in the works". Varmaan jokaisella valmistajalla on pakkokin olla. Niitähän suunnitellaan ja pyöritellään varmasti vuosia etukäteen, tietenkin. Eri asia milloin on tulossa kauppoihin asti.

Vetästään samat kuin Sonyn vastaavilla Huhutuilla Pro ja PS6:lla. X päivitetty versio 2024-2025 ja Next Gen boksi 2028.
 
Vetästään samat kuin Sonyn vastaavilla Huhutuilla Pro ja PS6:lla. X päivitetty versio 2024-2025 ja Next Gen boksi 2028.
Voisin kuvitella, että MS:llä olisi tahtotila työntää päivitetty konsoli ulos 4-5 vuoden välein. Ns. Sukupolveton malli, jossa tehot kasvavat kokoajan jouhevasti. Uudet pelit toimivat kuitenkin edelleen myös aiemmilla konsoleilla. Mielenkiintoista tässä olisi se, että milloin vanhoja konsolimalleja aletaan pudottaa pois kelkasta.

Sonyllä sitten edelleen vähän kovemmat rajat sukupolvien välissä. Uudet konsolit kuitenkin käytännössä samaa tahtia MS:sän kanssa. Myös Sonylla sukupolvien väliset (keinotekoiset) rajat kutistuisivat kokoajan.
 
Voisin kuvitella, että MS:llä olisi tahtotila työntää päivitetty konsoli ulos 4-5 vuoden välein. Ns. Sukupolveton malli, jossa tehot kasvavat kokoajan jouhevasti. Uudet pelit toimivat kuitenkin edelleen myös aiemmilla konsoleilla. Mielenkiintoista tässä olisi se, että milloin vanhoja konsolimalleja aletaan pudottaa pois kelkasta.

Sonyllä sitten edelleen vähän kovemmat rajat sukupolvien välissä. Uudet konsolit kuitenkin käytännössä samaa tahtia MS:sän kanssa. Myös Sonylla sukupolvien väliset (keinotekoiset) rajat kutistuisivat kokoajan.

Tuo sukupolveton malli olisi Microsoftin kohdalla ihan ymmärrettävä strategia kun Next Gen päivittelyt ja muut pelien kohdalla käyvät niin jouhevasti.
 
Pelien paremmuudesta.

Niitä voidaan mitata arvosanoin, pelaajamäärin tai palkinnoin, mutta kun katsoo pelejä joita itse haluan pelata, niin suurin osa ei ole kärjessä näissä kategorioissa. Osa on, mutta ei kaikki.

Pitäisikö minun siis olla innoissani pelistä joka saa korkeita arvosanoja, mutta joka ei minua niin paljon kiinnosta? Ehkä pelialaa kohtuu tarkasti seuraavana kyllä, mutta omassa pelaamisessa ei niinkään.

Jos nyt nostaa esimerkiksi tämän ketjussa mainitun God of Warin. Hieno pelisarja, mutta ei se ole omalla kohdalla tarjonnut samalla tavoin sykähdyttäviä hetkiä tai mukavia pelisessioita kuin vaikka Halo, Gears of War, Mass Effect tai Elden Ring. Miksi siis God of War olisi parempi peli kuin nämä mainitut? Minulle, ei mitenkään. Ei siinä ole väliä montako palkintoa se on saanut tai montako palkintoa enemmän Elden Ring on saanut. Jos peli yksinkertaisesti tarjoaa minulle parempia pelihetkiä, niin silloin se on parempi.

Jos kuitenkin asiaa pyrkii katsomaan ilman omaa pelimakua (onko edes järkevää), niin Elden Ring on paras peli lähes joka mittarilla. Sillä on iso määrä pelaajia, tosin ei mitään verrattuna Minecraftiin, Fortniteen ja kumppaneihin. Se on saanut eniten vuoden peli -palkintoja koskaan ja sen arvosana on korkeampi kuin suurimman osan muista peleistä. Onko se silti kaikkien mielestä paras peli? Ei varmastikaan, koska jälleen palataan makuasioihin.

Saahan näistä arvosanoista ja pelaajamääristä aina ihan kivaa väittelyä aikaiseksi, mutta monikohan tässäkään ketjussa pelaa pelejä niiden perusteella?
 
Pelien paremmuudesta.

Niitä voidaan mitata arvosanoin, pelaajamäärin tai palkinnoin, mutta kun katsoo pelejä joita itse haluan pelata, niin suurin osa ei ole kärjessä näissä kategorioissa. Osa on, mutta ei kaikki.

Pitäisikö minun siis olla innoissani pelistä joka saa korkeita arvosanoja, mutta joka ei minua niin paljon kiinnosta? Ehkä pelialaa kohtuu tarkasti seuraavana kyllä, mutta omassa pelaamisessa ei niinkään.

Jos nyt nostaa esimerkiksi tämän ketjussa mainitun God of Warin. Hieno pelisarja, mutta ei se ole omalla kohdalla tarjonnut samalla tavoin sykähdyttäviä hetkiä tai mukavia pelisessioita kuin vaikka Halo, Gears of War, Mass Effect tai Elden Ring. Miksi siis God of War olisi parempi peli kuin nämä mainitut? Minulle, ei mitenkään. Ei siinä ole väliä montako palkintoa se on saanut tai montako palkintoa enemmän Elden Ring on saanut. Jos peli yksinkertaisesti tarjoaa minulle parempia pelihetkiä, niin silloin se on parempi.

Jos kuitenkin asiaa pyrkii katsomaan ilman omaa pelimakua (onko edes järkevää), niin Elden Ring on paras peli lähes joka mittarilla. Sillä on iso määrä pelaajia, tosin ei mitään verrattuna Minecraftiin, Fortniteen ja kumppaneihin. Se on saanut eniten vuoden peli -palkintoja koskaan ja sen arvosana on korkeampi kuin suurimman osan muista peleistä. Onko se silti kaikkien mielestä paras peli? Ei varmastikaan, koska jälleen palataan makuasioihin.

Saahan näistä arvosanoista ja pelaajamääristä aina ihan kivaa väittelyä aikaiseksi, mutta monikohan tässäkään ketjussa pelaa pelejä niiden perusteella?

Tässäpä oli hyvä kirjoitus, ellei jopa loistava. Itse en ole uusinta God of Waria edes hommannut enkä tiedä edes milloin hommaan, minulla oli pitkä aika ettei tullut oikein pelattua mitään mutta nyt pojalla kun laitettiin PC niin siinä kipinä taas syttyi ja luonnollisesti se kompo mikä tämänkin kanssa toimii niin on Game pass, Red Alert Remasteredia tullut pelattua ja Age of Empiresia ja Minecraftia pelataan välillä silleen että minä Xboxilla ja poika Tietokoneella ja ollaan samassa pelissä. Tuntuu että ihmisillä on tullut se paine ostaa tai hommata pelejä kun ne ovat joko suosittuja tai metan keskiarvo on 95. Itsellä on helppoa kun pelaa välillä mitä sattuu ja ostaa jonku pelin kun sitä tekee mieli pelata kuten nyt Xboxilla Diablo 2 resurrected. Tottakai se uusin God of War tekisi mieli jossain välissä hommata muttako sieltä olisi tulossa se Redfall Game passiin aivan just, varmana voidaan pitää että se ei tule olemaan läheskään samanlaine arvosana menestys kuin God of war mutta ketä kiinnostaa? Ei ainakaan minua :D
 
Odotas vaan kun Redfall ja +100h Starfield julkaistaan,

Big if true! Ootappa kun mun isin yhtiö julkaisee Spiderman 2 niin nähdään kuka viimeiseksi nauraa. :cool:

Molempia pelejä odotellaan innolla (kuten myös toukokuussa tulevaa Zeldaa). Se on se kun pelaa kaikila konsoleilla, niin ei voisi vähempää kiinnostaa, mikä peleistä myy enemmän tai alkaa nauramaan jos Starfield saikin metacriticissä yhden numeron vähemmän, kuin Spiderman.
 
Tämä foorumi on kyllä ainut jossa oikeasti törmää enemmistön uskovan ja argumentoivan vastaan sitä kuinka pleikkarin first party tuotanto ei olisi jo vuosien ajan olleen vahvempaa kuin Microsoftilla. Jopa Phil Spencer on tämän useaan otteeseen myöntänyt kysyttäessä ja puhunut kuinka heidän pitää pystyä parempaan ja sen eteen pyritään tekemään hommia.




Ehkä se on vain tuo kuinka Xbox-painotteista porukkaa täällä pyörii niin voi olla vaikea nähdä asioita niin kuin ne todellisuudessa ovat, etenkin jos tälläinen pleikkarin pelaaja tulee jotain tälläistä sanomaan. Pakkohan silloin on alkaa vääntämään, vai mitä? :D

Olen vuosien ajan seurannut Skill Upin, Easy Alliesin, Kinda Funnyn etc. kaltaisia varsin puolueettomia kanavia ja en ole kuullut yhdenkään heistä ikinä puhuneen kuinka se on Xbox jonka pelituotanto on niin loistava verrattuna pleikkarin pelituotantoon. Pystyykö joku linkkaamaan jonkun muun kuin foorumistin/redditistin mielipiteen siitä kuinka ja miksi Xboxin pelituotanto on parempaa kuin kilpailijansa?
 
Tämä foorumi on kyllä ainut jossa oikeasti törmää enemmistön uskovan ja argumentoivan vastaan sitä kuinka pleikkarin first party tuotanto ei olisi jo vuosien ajan olleen vahvempaa kuin Microsoftilla.
Tämä on aina niin hauska heitto, koska eihän se minulle näin ole. Ehkä ei kaikille muillekaan? Sen takia voin helposti argumentoida Xboxin first partyjen ja monen kolmannen osapuolen pelin puolesta, koska ne maistuu paremmin kuin Sonyn first partyt.

Olen vuosien ajan seurannut Skill Upin, Easy Alliesin, Kinda Funnyn etc. kaltaisia varsin puolueettomia kanavia ja en ole kuullut yhdenkään heistä ikinä puhuneen kuinka se on Xbox jonka pelituotanto on niin loistava verrattuna pleikkarin pelituotantoon.
Noista muista en tiedä, mutta eihän SkillUp yleensäkään tällaiseen osallistu. Hän pelaa pelejä oli ne millä alustalla tahansa ja arvostelee ne ihan pelien omilla meriiteillä.

Pystyykö joku linkkaamaan jonkun muun kuin foorumistin/redditistin mielipiteen siitä kuinka ja miksi Xboxin pelituotanto on parempaa kuin kilpailijansa?
Miten tämä muuttaisi kenenkään mielipidettä siitä mistä peleistä tykkää?
 
...ja monen kolmannen osapuolen pelin puolesta, koska ne maistuu paremmin kuin Sonyn first partyt.

Jos jostain syystä katsoo maailmaa vain TGA-lasien läpi, niin sieltäkin paljastuu seuraavaa niistä kolmansista osapuolista:

Vuoden Peli

2014 Dragon Age: Inquisition
2015 The Witcher 3: Wild Hunt
2016 Overwatch
2019 Sekiro: Shadows Die Twice
2021 It Takes Two
2022 Elden Ring

Eli 6/9 kerrasta Vuoden Peli on ollut multiplatform-julkaisu.

Näistä kolmansien osapuolien julkaisuista ei toki ole konsolisoturin ammuksiksi (ellei tosiaan nähdä jotain yhden FPS:n eroa suorituskyvyssä), mutta on kuitenkin hyvä huomioida, että aivan äärettömän isolla enemmistöllä Vuoden Pelit on julkaistu useammalle alustalle.

Miten tämä muuttaisi kenenkään mielipidettä siitä mistä peleistä tykkää?

Se on hyvä kysymys.

Itselleni esimerkiksi viime vuonna Vuoden Peli oli Triangle Strategy, eikä se minulle tee pelistä yhtään sen huonompaa, ettei se edes ollut ehdolla lähes missään Vuoden Peliksi.

Elden Ringiä en ole edes hankinnut vielä, koska se ei vain yksinkertaisesti ole itselleni ollut ihan niin kiinnostava julkaisu kuin moni muu viime vuoden julkaisuista. Ja näin vaikka se on universaalisti kiitelty teos - Kaikkien Aikojen Palkituin.
 
Ylös Bottom