Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ominaisuuksissa Cinematic Mode, jossa katsellaan elokuvat ja pelataan normaaleja pelejä.
Julkaisun ja vuoden lopun välissä ilmestyy laseille ainakin 50 peliä.
Erikoisversio Star Wars: Battlefrontista, yksinoikeudella (yes, tämä oli ääneen lausuttu haave aikaa sitten!)

Hinta oli odotettu. Kahden vuoden vanha ennakkotilaus pidetään sisällä. :D
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Myyntipakkauksen sisältö:

- PSVR
- PlayRoom VR peli
- Nappikuulokkeet
- Keskustelua herättänyt ylimääräinen laatikko

PSVR-GDC-2016-330.JPG
Huomionarvoista on ettei tähän sisälly kamera ja move-ohjaimet.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos haluaa tietää miltä laite oikeasti vaikuttaa niin sitten pitää vain aktiivisesti lähteä kokeilemaan. Mikäli DigiExpot vielä järjestetään syksyllä niin siellä varmaan pääsee kokeilemaan ja eiköhän muitakin mahdollisuuksia tule rutkasti, tai Sonylla on Suomessa ongelma. Luotetaan Suomen Sonyyn ja V. Hyttiseen.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos haluaa tietää miltä laite oikeasti vaikuttaa niin sitten pitää vain aktiivisesti lähteä kokeilemaan. Mikäli DigiExpot vielä järjestetään syksyllä niin siellä varmaan pääsee kokeilemaan ja eiköhän muitakin mahdollisuuksia tule.

Eiköhän näitä tule isompiin elektroniikkaliikkeisiin kokeiltavaksi kun tulevat myyntiin. Varsinkin PSVRää, mutta ehkä myös PC-VR-laitteita.

Jos on pakko ennakkotilata, niin siinä ostaa aina enemmän tai vähemmän sian säkissä. Sama pätee yhtälailla teknologiaan kuin peleihinkin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hiukan sellainen kutina ettei näitä riitä kaikille ensimmäisestä erästä.

Keinotekoinen ennakkotilausten ja myyntierien rajaus on todistetusti hyvä markkinointikeino. Mutta ei epäilystä etteikö tulisi myymään hyvin. Yksi syy myös siinä, että PS4 alkaa olemaan elinikänsä puolivälissä ja valtaosa omistajista kaipaa jo jotain uutta. Samoin Xbonelle ei ole näköpiirissä vastaavaa kilpailevaa sovellusta.

Vuoden 2017 Ace Combat 7 saattaa olla todellinen killer app (ja houkuttelee kyllä minuakin). Toista sen kaltaista, isojen tuotantoarvojen täydellisesti VR:lle sopivan genren peliä ei ole näköpiirissä edes PC:lle.

[video=youtube;_zuBSUJfpBk]https://www.youtube.com/watch?v=_zuBSUJfpBk[/video]
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt kuitenkin puhutaan uudesta teknologiasta.

Tässä saattaa olla vaikkapa sama kuin 3D leffoissa, toisessa silmässä hieman huononpi näkö niin rupeaa näkemään kuvan ja tekstit välillä kahtena.
Sitä on raportoitu myös paljon että porukka rupeaa voimaan pahoin pelatessa, pelkkiä kysymyksiä on ilmassa ja vastauksia on mahdoton kenenkään antaa, yksilöllistä tuntuu olevan.

Saapa nähä että mitä tästä tulee, toivon kyllä että toimis hyvin, varsinkin ajosimulaattoreissa tämä ois toimiessaan huikea!
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tässä saattaa olla vaikkapa sama kuin 3D leffoissa, toisessa silmässä hieman huononpi näkö niin rupeaa näkemään kuvan ja tekstit välillä kahtena.
Sitä on raportoitu myös paljon että porukka rupeaa voimaan pahoin pelatessa, pelkkiä kysymyksiä on ilmassa ja vastauksia on mahdoton kenenkään antaa, yksilöllistä tuntuu olevan.

Tämän takia onkin ehdottomasti kokeiltava ennen ostopäätöstä. Varsinkin PSVR:n kohdalla, jossa konsolin ja sen mystisen lisäboksin tuottaman suorituskyvyn riittävyydestä ei ole mitään takeita. Matala ruudunpäivitys on tärkein pahoinvointia aiheuttava tekijä VR-laseissa, kun pään liike ja silmille välittyvä kuva eivät täsmää siten kuin aivot olettavat. Nyt PS4-pelit pyörivät maksimissaan 1080p/60fps, kun yleisesti hyväksytty fakta on että VR vaatii vähintään 90fps-ruudunpäivityksen jotta liikepahoinvointi vähenisi hyväksyttävälle tasolle.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tämän takia onkin ehdottomasti kokeiltava ennen ostopäätöstä. Varsinkin PSVR:n kohdalla, jossa konsolin ja sen mystisen lisäboksin tuottaman suorituskyvyn riittävyydestä ei ole mitään takeita. Matala ruudunpäivitys on tärkein pahoinvointia aiheuttava tekijä VR-laseissa, kun pään liike ja silmille välittyvä kuva eivät täsmää siten kuin aivot olettavat. Nyt PS4-pelit pyörivät maksimissaan 1080p/60fps, kun yleisesti hyväksytty fakta on että VR vaatii vähintään 90fps-ruudunpäivityksen jotta liikepahoinvointi vähenisi hyväksyttävälle tasolle.

Eikös gigantilla ole edelleen se tyytyväisyystakuu eli voit ostaa psvr:n sieltä ja kokeilla ihan kunnolla kotona ja sitten palauttaa jos toimivuus on perseestä tai ei vaan vaikka sovi omille silmille.
Ei tuota kyllä millään parin minuutin expo kokeiluilla voi kunnolla testata mitenkään. Tosin siinä ajassa saattaa iskeä se wau efekti joka saa porukan ostamaan ja sehän se tarkoitus onkin.

edit: Ei tuota nisun linkkaamaa mainosta pystynyt katsomaan. Voi jeesus mikä myötähäpeä iski kun ollaan niin coolia olevinaan vaikka tuo on kamalampaa katsottavaa kuin sharknado leffat.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nythän ne on laskenu DriveClubin graffoja sen verran että se on saatu pyörimään 60fps ja ovat upscaalannu sen 120fps.
En tiedä sitten miltä tuommonen "keinotekoinen" kikkailu tuntuu pelatessa.

DriveClub is rendering at a smooth 60fps, but the output is essentially 'upscaled' to 120fps on transmission to the VR headset.
Those additional, interpolated frames are calculated based on updated sensor information supplied by the PlayStation VR headset.

In effect, the game itself is running at 60fps, but the sense of movement and response looks and feels twice as smooth.
It's a technique used by all the major VR solutions, where it's commonly referred to as 'asynchronous time-warp'.

In fact, applying reprojection to all frames - not just the interpolated ones - is common too, as it ensures that the very latest positional tracking data is applied to every image beamed to the headset.

http://www.eurogamer.net/articles/2...on-playstation-vr-and-its-mightily-impressive
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hyvin on markkinamiehet saaneet hinnan näyttämään satasen halvemmalta kuin oikeasti on. Kamera on siis pakollinen ja maksaa tuohon päälle sen about 60 euroa. Sitten siihen vielä move kapulat (myös pakolliset osassa pelejä) niin onkin hinta yli 500e. Kolkuttelee jo riftin lähistöllä, joten vaikea arvata kumpi voittaa jos kotoa löytyy sekä konsoli että peli pc.

Näinkään lähellä julkaisua ei mikään pelattavissa olevista peleistä ole laitteen kipeästi tarvitseva "killer app". Kahden konsolin hintainen laite ei kyllä taida mitenkään upota massoihin, varsinkin kun kokeiltavissa olevat sovellukset ovat olleet 90% pelkkiä immersioon pohjautuvia tekniikkademoja.

Harmi sinällään että hinta nousi noin korkealle, 300 olisi saanut osan taviksistakin innostumaan. Nyt taitaa Samsungin satasen VR olla se gateway huume ihmisille eikä PSVR.

Älkää missän nimessä tilatko sikaa säkissä, nämä laitteet vaativat ehdottomasti sen kokeilun ja mielellään useammalla pelillä / demolla. Kolmen kokeilukerran perusteella laite ei ole 500 euron arvoinen nykyisillä sovelluksilla, toivottavasti 2017 asia on toisin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Saapa nähä että mitä tästä tulee, toivon kyllä että toimis hyvin, varsinkin ajosimulaattoreissa tämä ois toimiessaan huikea!

Ajopelit ja ylipäänsä pelit, joissa istutaan jonkun härvelin ohjaksissa on varmana niitä toimivimpia ja luonnollisimpia VR:n kannalta. Oculuksen Dk2:kin jo toimi ajosimuissa loistavasti, lukuunottamatta heikohkoa resoluutiota.

---

Harmittavan kallis laite tuli kyllä tästäkin loppujen lopuksi. 399 näyttää jo melkein siedettävältä, mutta kun siihenkin joutuu vielä vähintään kameran hommaamaan mukaan, niin hinta pomppaakin jo lähemmäs viittä sataa. Ei ainakaan ennakkotilausta tarvitse miettiä ennen kuin kuulee kunnolla kokemuksia laitteesta ja lisätietoja tulevista peleistä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli se kamera on pakollinen pään seurantaan?

Mites sen saa toimimaan jossain ajopenkissä, kun näyttökin on "sylissä", jolloin kameraakaan ei järin kauas tai hyvään kulmaan ainakaan saa?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli se kamera on pakollinen pään seurantaan? Mites sen saa toimimaan jossain ajopenkissä, kun näyttökin on "sylissä", jolloin kameraakaan ei järin kauas tai hyvään kulmaan ainakaan saa?

Alunperin Driveclubin piti tukea kameraa jo sellaisenaan. Pelaajien naamasta otettiin kisaan lähtiessä automaattisesti kuva, joka liitettiin autoon. Tätä demosivat vuoden 2013 Gamescomissa: https://youtu.be/S281b1N4Hyk - Kamerakulman pystyy säätämään ja naaman viemään arviolta 30-50 cm päähän.

attachment.php
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli se kamera on pakollinen pään seurantaan?

Mites sen saa toimimaan jossain ajopenkissä, kun näyttökin on "sylissä", jolloin kameraakaan ei järin kauas tai hyvään kulmaan ainakaan saa?
Oculuksen dk2:ssa toimi ainakin ihan hyvin, kun laittoi kameran vaan ajopenkin näytön päälle. Toivottavasti pleikkarissakin..
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pahasti iskee nyt sellainen pessimismi tämän hintajulkistuksen tiimoilta, että Sony on lähettämässä PSVR:n kuolemaan. Entry pricena jopa tuo 399€ on aika suolainen, ja tosiaan siihen päälle useimmilla tulee kamera. Moveja en laskisi pakolliseksi, ainakaan nykytiedoilla.

Silti, 459€ ei ole massamarkkinahinta, joten jotenkin haiskahtaa vähän kermankuorinnalta ennen ensimmäistä hinnanpudotusta. Ongelma on kuitenkin siinä, että ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, ja tuo hinta jättää riittävän karvaan maun suuhun suurimmalle osalle kohdeyleisöä, että paikkaaminen myöhemmin on pirun hankalaa.

Tällaisen täysin uuden tuotekategorian lanseeraaminen edellyttäisi päräyttävää rytinää heti kättelyssä, ja sorry vain, tällä hinnalla ei tule tapahtumaan. Satku pois (kameran kanssa), niin laitteet vietäisiin käsistä. Nyt kriittistä massaa ei saada luotua mahdollisesti koskaan.

Voi, voi, Sony, ette sitten ole oppineet mitään Vitan muistikorttifiaskosta...
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itselläni lässähti hiukan tuohon hintaan ja sitten tuohon myöhästymiseen.. odotus oli kesäksi, nyt meni se kovin aika ohi siis. Lokakuun julkistus siirtää varmaankin oman kiinnostuksen vasta jouluun jos arvosteluissa ei haukuta ja löytyy pelattavaa (autoilua jne.)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tällaisen täysin uuden tuotekategorian lanseeraaminen edellyttäisi päräyttävää rytinää heti kättelyssä, ja sorry vain, tällä hinnalla ei tule tapahtumaan. Satku pois (kameran kanssa), niin laitteet vietäisiin käsistä. Nyt kriittistä massaa ei saada luotua mahdollisesti koskaan.

Ilmeisesti tämä teknologia on sen verran hintavaa, ettei oikein halvemmalla vaan kykene. Pari uutisjuttua lueskelleena sain käsityksen, että tälläkin hinnalla Sony tekee negaa per myyty laite. Tosin ei eniten näistä kolmesta julkaistavasta päähineestä.

En itse jaa ihan yhtä negatiivista kuvaa. On totta, ettei massamarkkinoita tällä hinnalla heti valloiteta, mutta toisaalta on tärkeää olla mukana tarjoamassa vaihtoehtoa ensimmäisten joukossa. En usko, että Sony itsekään tavoittelee tällä hinnalla kymmenien miljoonien myyntejä, mutta varmastikin yli miljoonaan tähdätään. Mikäli laite lunastaa odotukset, leviää puskissa asiasta tieto ja hinnan laskettua ns. kriittisen massan saavuttaminen helpottuu.

Paljon riippuu sovelluksista, kuten aina. Dk2:en omistaneena potentiaalia on runsaasti, jos ja kun siitä on tultu paljon teknisesti eteenpäin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hinta on ehkä vähän korkea, mutta kermankuorinta on kai peruskauraa lanseerauksissa (ja kilpailukykyinen kai kuitenkin?). Niitä killer-appeja/huippupelejä demojen sijasta odotellaan, jotta vaakakuppi painuisi uskottavan puolelle gimmick-lisälaite/ökyteknologialaarista (ja lisäisi samalla luottamusta tulevaan), mutta ei tässä kai muu auta kuin jäädä seurailemaan puolueettomia arvosteluja ja kokemuksia sitten valmiista tuotteesta.

Omat kokemukseni ovat vain kännykkäpuolen budjettiratkaisuista. Siellä grafiikat ovat luokattomia, mutta yllättäen resoluution aiheuttamasta suttuisuudesta huolimatta muutamat pelkästään videona toistettavat "taide-elokuvakokeilut" ovatkin olleet parasta antia kuvan suttuisuudesta huolimatta. Ehkä Sonylla voisi olla iskun paikka myös VR-elokuvien puolella, kun taloon tavallaan kuuluu isot leffayhtiötkin muutamine isoine "franchiseineen". Yllättävän vähän tätä puolta on kai tuotu esiin. Riittääköhän resoluutio myös immersiiviseen laadukkaaseen videoon?

Ensisijassa pelit kuitenkin ratkaisevassa asemassa.... mutta kyllähän tässä on ehkä kömpelöä leffavertausta käyttäen vähän sellainen tunne, että tämä VR-laitteiden sukupolvi on kuin Terminator ykkönen, eli tehdään uutta kiinnostavaa käytettävissä olevan tekniikan rajoilla, kun todellinen pihvi on luvassa sitten kuitenkin vasta seuraavassa osassa.
 
Ylös Bottom