Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

The New York Times uutisoi PSVR:n myyntiluvuista. Tällä kertaa kyseessä ei ole markkinatutkimusta harjoittavan yrityksen arvio, vaan tieto tuli Andrew Houselta.

Popularity of Sony’s PlayStation VR Surprises Even the Company:

Even Andrew House, global chief executive of Sony Interactive Entertainment, the video game division of the Japanese electronics giant, had doubts about how quickly virtual reality would be embraced by the mass market. So when Sony needed to decide how many of a new virtual reality headset to manufacture, Mr. House was among those inside the company advising that Sony make fewer of them.

“It’s the classic case in any organization — the guys who are on the front end in sales are getting very excited, very hyped up,” Mr. House said. “You have to temper that with other voices inside the company, myself among them, saying let’s just be a little bit careful.”

It turns out Mr. House was too cautious. The headset, PlayStation VR, has been scarce in many stores, especially in Japan, since it went on sale in October. In an interview at his Silicon Valley office on Friday, Mr. House revealed PlayStation VR’s sales for the first time, saying consumers had purchased 915,000 of the headsets as of Feb. 19, roughly four months after it went on sale.

Sony’s internal goal was to sell one million of the headsets in its first six months, by mid-April. The company will almost certainly surpass that forecast. “You literally have people lining up outside stores when they know stock is being replenished,” said Mr. House, describing the scene in Japan, one of the largest games markets.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Talousalan The Wall Street Journal kirjoittaa ettei neljässä kuukaudessa lähes miljoonan myynyt PlayStation VR vielä riitä pooliksi kaikille tekijöille. Tulemme siis vielä näkemään VR-ominaisuudet AAA-pelien kylkiäisinä. Varsinaiset suuret kolmansien osapuolien teokset jäävät vielä odottamaan.

The PlayStation VR’s sales have been strong when compared with rivals such as Facebook Inc.’s Oculus Rift and HTC Corp.’s Vive, according to SuperData Research. But for game companies, one million is “almost nothing,” Mr. Toto said.

Lähde: https://www.wsj.com/articles/sony-v...ay-be-too-slow-to-spur-game-makers-1488171985
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos tuota miettii lukuna niin aika paljon on PSVR:tä maailmalla ja moni on vielä laitetta vailla, kun osasta liikkeissä on tuote loppu. Toki käyttöaste ei varmasti tällä hetkellä hirveä ole sisällön puutteen takia ja kovin monelle tuskin laite edes soveltuu päivittäiseen käyttöön.

Komea luku kieltämättä ja yllättäävä kuinka moni ihminen on ollut valmis käyttämään rahaa noinkin paljon uusia kokemuksia hakiessa. Pienemmät kehittäjät voivat tällä hetkellä saada vr-peleillä hyvin näkyvyyttä ja myyntiä, toisaalta isoille peleille markkinat ovat pienet.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onkos joku jo kokeillut paljonko cinema mode on parantunut päivityksessä? Tuli ihan tuota varten pari 3D leffaakin ostettua. Itse en vaan varmaan enään tänään kerkiä kokeileen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

3D oli jopa mykistävän hyvä. Vaikka reso tippuu niin 3D efekti ylitti kirkkaasti odotukset. Mulla on benq kehuttu 3D tykki mutta siihenkin verrattuna psvr näytti hyvältä. Ainoa ongelma vaan että jostain syystä cinemamoden kangas liikkui elokuvan mukana - miksi lie - ja se aiheutti nopeasti huonon olon. Itse 3D efekti oli todella hyvä ja voisin kuvitella elokuvankin katsovani ilman tuota liikettä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itsekin kokeilin nopeasti ja hyvältä näytti, heti vaan iso pettymys oli kun ääniä ei saanut 3D leffalla enään vahvistimesta kotiteatterin kautta. Normi leffoilla siis toimii. Itse en siis ole käyttänyt kuulokkeita koska omat parit headsetit ei toimi noitten kanssa. Nuo napitkin jo hukkunut..:(
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Täällä kanssa San Andreas:n alkupätkää testasin laseilla, 3d on jees, mutta resoluutio tosiaan vähän kärsii. Vrt. katossa oleva benq 1070+ ja 105" screeni, taidan mielummin edelleen katsoa tykin kautta, sen verran tuo kuvantarkkuus miellyttää enemmin.

En tiedä kuvittelenko vain, vai putosiko Dirt Rallyssa vähän kuvanlaatu lisää ? Muutenkin seuranta on ihmeen vaikeaa, kuva nykii ja vetelee ihmeellisesti vähän väliä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

En omista kyseistä peliä/VR-elämystä, mutta sen verran tiedän, että PS4:n v4.50-päivityksen kanssa samaan aikaan ilmestyi PSVR:lle oma v2.50-päivityksensä. Ainakin Movea käyttävissä peleissä se vähentää huomattavasti sitä sellaista itsestään tapahtuvaa "pumppausliikettä".

Jos et ole tuota PSVR:n päivitystä vielä asentanut, niin teepä se ja testaa Apolloa sen jälkeen uudestaan.

PSVR:n oman ohjelmiston versionumeron näkee näin: Settings > Devices > PlayStation VR > PlayStation VR Device Software.

Tähän päivitykseen liittyvä havainnollinen video:

 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Huominen päivitys tuo mukanaan lisää tarkkuutta videoihin.

For those of you that own a PlayStation VR system in addition to PS4 Pro, Media Player will also update to support playback of 4K VR video content. PS VR’s display resolution is 1920 x RGB x 1080, therefore 4K VR videos will be displayed in a higher image quality compared to HD VR videos. Capture stunning 360 degree 4K footage, and then immerse yourself in that footage in VR at home – just as if you’re right back in the scene you shot.

Lähde: https://blog.eu.playstation.com/2017/03/27/media-player-update-adds-support-for-4k-video-on-ps4-pro/
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko kenelläkään tietoa millä saisi psvr lasit toimimaan kunnolla. Ongelmana on se että kuva katoaa hetken pelaamisen jälkeen. 2.5 Päivityksen jälkeen alkoi toimimaan entistä huonommin. Ilmeisesti ongelma liittyy HDCP protokollaan. Tv on sony kdl42w653a fullhd ja konsoli ps4 Pro. Jos ps4 on suoraan kiinni telkkarissa ei ongelmia ei esiinny.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko kenelläkään tietoa millä saisi psvr lasit toimimaan kunnolla. Ongelmana on se että kuva katoaa hetken pelaamisen jälkeen. 2.5 Päivityksen jälkeen alkoi toimimaan entistä huonommin. Ilmeisesti ongelma liittyy HDCP protokollaan. Tv on sony kdl42w653a fullhd ja konsoli ps4 Pro. Jos ps4 on suoraan kiinni telkkarissa ei ongelmia ei esiinny.

Itselläni oli sama ongelma, jonka sain korjattua kopiomalla asetukset vanhasta normaalista PS4:sta PS4 prohon. Tällöin joutuu tosin asentamaan kaikki pelit ja softat uusiksi.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko kenelläkään tietoa millä saisi psvr lasit toimimaan kunnolla. Ongelmana on se että kuva katoaa hetken pelaamisen jälkeen. 2.5 Päivityksen jälkeen alkoi toimimaan entistä huonommin. Ilmeisesti ongelma liittyy HDCP protokollaan. Tv on sony kdl42w653a fullhd ja konsoli ps4 Pro. Jos ps4 on suoraan kiinni telkkarissa ei ongelmia ei esiinny.

Kerran kävi itselläni uuden telkun myötä 4k kuvalla vastaavaa, hdmi piuhojen vaihtelulla voi korjaantua, liekkö telkka vai psvr boxi ronkeli piuhojen suhteen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kerran kävi itselläni uuden telkun myötä 4k kuvalla vastaavaa, hdmi piuhojen vaihtelulla voi korjaantua, liekkö telkka vai psvr boxi ronkeli piuhojen suhteen.

Omalla kohdallani vika oli tosiaan PS4 pron softassa /asetuksissa , eli jostain syystä HDMI signaali oli tosi herkkä tuon 4.5 päivityksen jälkeen, luulin itsekin aluksi että joko piuha tai laite on mennyt mäsäksi kun kokoajan katkaisi yhteyden kun johto oli vähänkin "huonossa" asennossa.

Yksi ongelma tosin on jäänyt, eli tuo laite toimii vähän satunaisesti nyt eli välillä kuva ei tule telkkaan kun PRO:n käynnistää, sen kuitenkin saa näkyviin kun vähän aikaa ränkkää tai laittamalla VR:ään virrat.
Tätäkään ei siis tee joka kerta.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mites teillä tuo playstation VR:n kuva asetusten kanssa, oletteko olleet tyytyväisiä ?

Itse tein ensin nuo silmäsäädöt jotka olivat samat kuin tehdasasetusten kanssa, eli kun tuon kuvan ottaa pitää olla täsmälleen 70cm:n päästä, kokeilin kuitenkin mitä tapahtuu kun lisään millin tuohon mittaukseen ja tuo oli se paras asetus ainakin omille silmilleni.

Jouduin aika lailla säätämään että kuvasta tuli hyvä ja pikselit sai pois näkymästä.

Resoluutio automaatti asentoon, RBG piti muuttaa FULL asentoon ja deep color päälle, HDR pois. Myös määritetty TV:n koko vaikuttaa kuvan laatuun, itselläni TV:n koko on 40" ja paras mahdollinen asetus silmille ja näkymälle oli 79".

VR:n kirkkaus asetusta piti viilataa kuusi pykälää alaspäin ja kun tuota kirkkautta säätää niin että vetää sitä ensin joko vasemalle tai oikealle ja sitten takaisin sitä saa hienosäädettyä.

Yksi juttu jonka myös huomasti että tämän saman homman voi tehdä kohina säädön kanssa blueray soittimessa (vaikuttaa VR:n kuvaan) sen kun laittaa kohdilleen niin kuva paranee. Paras säätö näytti olevan kun asetus on 1.

Ja vielä tosiaan tuota ruudun kokoa saa hienosäädettyä samalla tavalla.

Tuloksena oli superhyvä kuva lähelle ja paljon parempi kuva kauas.

Tosin videoita katsellessa (tai mahdollisesti pelatessa ei VR pelejä) joutuu ränkkäämään RBG:n rajoitetuksi ja mahdollisesti säätää tuon ruudun koon television koon mukaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mites teillä tuo playstation VR:n kuva asetusten kanssa, oletteko olleet tyytyväisiä ?

.

Mikään asetus ei ole juurikaan vaikuttanut. Olen kokeillut aidolla silmävälillä ja oletuksella, kuvanlaadussa ei eroa, hiukan vaikuttaa lähi 3d kohdistukseen ja ehkä silmien rasitukseen mutta ei ratkaisevaa eroa. Tv kokoasetus ei voi mitenkään vaikuttaa vr kuvaan.. psvr pahimpia mokia on kiinteät linssit...one size fits all.. ja käy niin että kukaan ei sitten näe terävänä laidasta laitaan. Omassa tapauksessa terävä alue on surkeat mitälie 50 astetta. Molempien silmien ulkoreuna ihan super blurria, sisäreunat taas terävempiä jolloin esim vasen silmä näkee oikean reunan terävänä, oikea ei :( tähän linssijuttuun ei voi vaikuttaa softa silmäväli säädöllä.

Kuva kirkkaus on täysillä, varsin heikko on kirkkaus tässä...mustan taso taas suurimmassa osassa pelejä huono, mikä lie suunnittelumoka, joissain unityllä tehdyissä peleissä musta on kohdillaan (90hz vs 120hz)
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mikään asetus ei ole juurikaan vaikuttanut. Olen kokeillut aidolla silmävälillä ja oletuksella, kuvanlaadussa ei eroa, hiukan vaikuttaa lähi 3d kohdistukseen ja ehkä silmien rasitukseen mutta ei ratkaisevaa eroa. Tv kokoasetus ei voi mitenkään vaikuttaa vr kuvaan.. psvr pahimpia mokia on kiinteät linssit...one size fits all.. ja käy niin että kukaan ei sitten näe terävänä laidasta laitaan. Omassa tapauksessa terävä alue on surkeat mitälie 50 astetta. Molempien silmien ulkoreuna ihan super blurria, sisäreunat taas terävempiä jolloin esim vasen silmä näkee oikean reunan terävänä, oikea ei :( tähän linssijuttuun ei voi vaikuttaa softa silmäväli säädöllä.

Kuva kirkkaus on täysillä, varsin heikko on kirkkaus tässä...mustan taso taas suurimmassa osassa pelejä huono, mikä lie suunnittelumoka, joissain unityllä tehdyissä peleissä musta on kohdillaan (90hz vs 120hz)

Itselläni kuvan ulkoreunat teräviä, mustan ja valkoisen tasot ovat täysin kohdallaan (säätöjen jälkeen). Kuva on täysin kirkas ja hyvälaatuinen keskimatkaan asti ja kauas katsoessa se on silmälle miellyttävä, myös valaistus on aidon tuntuinen.
Tuo televisio ruudun tuumakoon muutos vaikuttaa itselläni niin että silmät tulevat aikäänkuin lähemmäs näkymää ja näen heti paremmin sekä lähelle että kauas eli sumuisuus vähenee huomattavasti.

Olen hommannut todella monta VR peliä ja ainoa peli jossa mustan tasot sakkaa on ollut Here They Lie, mutta siinä on onneksi asetus jolla kuvaa voi säätää.

Sellaiset pelit kuin:
Resident Evil 7
Batman Arkham VR
Tomb Raider Bloody ties
The Assembly
Driveclub VR

Näyttävät nyt erityisen hyviltä.

Tehdas asetuksilla monet pelit näyttivät omiin silmiini raskaalta, pikselit paistoivat silmään, mustan tasot tosiaan olivat päin P:tä, tuli pahoinvointia, valaistus oli epärealistinen jne...

Ei pystynyt silloin esim. Driveclubbia pelaamaan kun näyttö oli vähänkin kauemmas katsoessa todella sumea.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Laitekohtaisia eroja, mulla on jokaisessa laitteessa ollut eroja. Erityisen hyvä tuuri jos kuva on kauttaaltaan terävä, yleensä se on aina sivuilta sumea.

Kokeilin noita mainitsemiasi säätöjä mutta ei ne mulla isommin vaikuttaneet.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tänään alko hieman kiinnostaa tää härpäke,joten ois kysymys. Mikä on suositeltu etäisyys kameran ja lasien välillä?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tänään alko hieman kiinnostaa tää härpäke,joten ois kysymys. Mikä on suositeltu etäisyys kameran ja lasien välillä?

Riippuu ihan pelistä, vedätkö sen seisten vai istuen. Pelannut pääsiäisen puolesta metristä kolmeen metriin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Riippuu ihan pelistä, vedätkö sen seisten vai istuen. Pelannut pääsiäisen puolesta metristä kolmeen metriin.

Eniten tuun käyttämään laseja ajopeleissä,joten istun. Kameran ja lasien etäisyys tulee olemaan mulla n.2m..eli etäisyydestä ei tarvi huolestua.?:)
 
Ylös Bottom