Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sonyn Jim Ryan kertoo Washington Postin haastattelussa, että vaikka Sony uskookin VR:ään, ei PS5:lle ole omaa VR-härveliä tulossa ainakaan ennen vuotta 2022.

Lähde: Washington Post

Mielellään olisi ottanut PSVR2 jo heti ensi keväällä. Tilausta olisi.

Mikä lienee tuossa taustalla? Ehkä teknologiaympäristö ei ole vielä valmis kohtaamaan Sonyn visiot, esimerkiksi langattomista Wi-Fi 6 -yhteyksistä?
 
Mielellään olisi ottanut PSVR2 jo heti ensi keväällä. Tilausta olisi.

Mikä lienee tuossa taustalla? Ehkä teknologiaympäristö ei ole vielä valmis kohtaamaan Sonyn visiot, esimerkiksi langattomista Wi-Fi 6 -yhteyksistä?

Näköjään veikkasin ihan oikein kun arvelin laitteen joko peruuntuvan tai viivästyvän ja päätin siirtyä PCVR puolelle. En yllättyisi lainkaan jos Sonyn seuraavat lasit olisivatkin AR lasit, ja kilpailisivat Applen ja Facebookin vastaavien kanssa ja Sony vetäytyisi hetkeksi VR puolelta.

Oculus Quest on tehnyt niin kovan paketin 299$ hinnalla ettei Sonyn kannata lähteä kilpailemaan omalla laitteella ennenkuin ovat kilpailukykyisiä ja oma paketti kasassa.

Sonysta saattoi tuntua nerokkaalta kytkeä jo kuollut Move ohjain ja kamerateknologia VR päähineeseen ja säästää kehityskuluissa. Vaikka ratkaisua on helppo perustella vuoden 2016 näkövinkkelistä, oli se sikäli virhe että uusi headset edellyttää ilman muuta modernia ohjausratkaisua ja inside-out trackingia, joten yhteensopivuuden saaminen vanhoihin peleihin on käytännössä poissuljettu.

Vaikka PSVR oli epäilemättä kohtuullinen menestys, seuraavan laitteen saaminen kannattavaksi on työn takana, etenkin kun VR ala kehittyy nopeasti ja puolivillaiset ratkaisut vanhenevat äkkiä.

Nyt kun laite ensin siirtyy pari vuotta, on ehkä helpompi parin vuoden jälkeen todeta että suunta on AR tai vain keskittyä ps5:seen.
 
Oculus Quest on tehnyt niin kovan paketin 299$ hinnalla ettei Sonyn kannata lähteä kilpailemaan omalla laitteella ennenkuin ovat kilpailukykyisiä ja oma paketti kasassa.

Pelikirjasto on kuitenkin se mikä näissä ratkaisee ja siellä PSVR voittaa Oculus Questin. Raudassa voidaan hävitä, mutta se ei lohduta kun ei löydy vastineita mm. Firewall: Zero Hourille aseohjaimella, Resident Evil 7 ja Star Wars: Squadronsille. Mikäli tuo vuosi 2022 pitää paikkansa, se ei ole kaukana, siellä reilun vuoden päässä. Patenttien pohjalta voimakasta kehitystyötä tehdään, joten luottoa on että sieltä saadaan taas yhdessä PS5 kanssa kilpailukykyinen paketti sisällön ja hintansa puolesta.
 
Nyt meni läpi myös täällä. Sitten vain odottelemaan ilmaista adapteria kameralle.

Ajatellut jättää PS4 Pro konsoliksi PSVR:lle, mikäli kasvaneet tehot eivät PS5:lla tuo lisää VR-peleihin. Tässä julkaisumallissa ei HDR kulje prosessoriyksikön läpi, siinä on toinen syy.

Läpi meni nyt täälläkin tuo adapterin pyyntö. Mitä tarkoitat tuolla "tällä julkaisumallilla" ? Siis onko sinulla se vanhempi PSVR vai siis eikö tuo adapteri tue tuota HDR läpivientiä ?
 
Mitä tarkoitat tuolla "tällä julkaisumallilla" ? Siis onko sinulla se vanhempi PSVR vai siis eikö tuo adapteri tue tuota HDR läpivientiä ?

Itsellä on julkaisussa vuonna 2016 hankittu PSVR, jonka prosessoriyksikkö ei päästä HDR-signaalia lävitse. Seuraava malli sen jo teki.
 
Siis onko sinulla se vanhempi PSVR vai siis eikö tuo adapteri tue tuota HDR läpivientiä ?
Adapterihan on varsinaisesti PS Cameraa varten, joten HDR:llä ei ole adapterin kanssa mitään tekemistä.

Mutta joo, Nisu tarkoitti nimenomaan sitä, että hänellä on PSVR:n julkaisumalli, jonka Processing Unitista se HDR-läpivienti puuttuu.
 
Kyllä tää oli omasta mielestä ihan selviö ettei PSVR2 ole markkinoilla vielä muutamaan vuoteen. Voi mennä kauemminkin. Mutta uskon että Sony satsaa siihen kyllä entistä enemmän ja sieltä tulee loistava paketti kunnon ohjaimilla.
 
Noin teoriassa Sony voisi saada hyvän paketin Oculus Quest2:n kanssa näin vuoden parin ajaksi (ihan vaan striimaus joko langallisesti tai Wlan kautta)
Mutta isot firmat ei taida juuri tuollaista yhteistyötä tehdä. Ja yhteensopivuus vanhojen pelien kanssa melko mahdoton.
Vähän on sellainen kutina että Sony ei ehkä rahallisesti ole hirveästi hyötynyt PSVR systeemistä ja jarruttelee siksi.. toinen on että tässä ollaan nyt vuoden parin päässä murroksesta että mihin VR/AR laitteisto menee. Inside out träkkäys tulee olemaan se mitä käytetään mutta tekniikan kehittyminen tai sen odottelu muutamissa muissa vie sen vuoden tai 2. Eli langaton tekniikka (ehkä jo se wlan6?? riittää), resoluutio ja silmien seuranta odottaa sitä lopullista hyppyä.. Toisaalta pidempi aikainen kehitys johtaa väkisin silmälasimaisiin ratkaisuihin ja se on sitten jo 3-4v odotuksen takana. Samoin ohjain vs käsien käyttö.. jälkimmäiseen tosi vaikea saada feedbackiä/tuntumaa pelillisesti vaikka se jo melkein toimii noin "ohjauksen/käytön" puolelta.
Ehkä siihen auttaa ohuet force/haptic feedback hanskat.. sekin kaukana.
 
Ketään ei oikeasti kiinosta se että tuleeko PSVR2 2-4 vuoden päästä.
Tuo nykyinen deadset on pelkkä näyttö lopulta ja jos väittää että ei ole niin silloin ei ole oikeasti pelattu.

Jos PS5 ei tue tuota nykyistä näyttöä niin itse otan sen henkilökohtaisesti.
Kyse on suorasta vittuilusta. Vähän sama kun autossa on 700hp mutta pakko rekia jo 200 kohalla jarrua
 
Tässä varmaan tarkoitettiin sitä, että tukeeko ihan natiivi ps5 pelit psvr:ää.
Nythän ollaan vaan sanottu, että ps4:n vr pelit toimii tuon adapterin kanssa.
No pianhan sen näkee miltä se no man's skyn ps5 upgrade näyttää vr:n puolella.
 
Pelikirjasto on kuitenkin se mikä näissä ratkaisee ja siellä PSVR voittaa Oculus Questin. Raudassa voidaan hävitä, mutta se ei lohduta kun ei löydy vastineita mm. Firewall: Zero Hourille aseohjaimella, Resident Evil 7 ja Star Wars: Squadronsille. Mikäli tuo vuosi 2022 pitää paikkansa, se ei ole kaukana, siellä reilun vuoden päässä. Patenttien pohjalta voimakasta kehitystyötä tehdään, joten luottoa on että sieltä saadaan taas yhdessä PS5 kanssa kilpailukykyinen paketti sisällön ja hintansa puolesta.

Unohdat PC pelikirjaston minkä Questille saa myös jahka hankkii teho-PC:n. Esim. Oculus Linkillä (toistaikseksi vielä 72hz) pyörivä Star Wars Squadrons on paljon näyttävämpi mitä PSVR versio. Toki PSVR exclut puuttuvat mutta nimikkeet kuten Fallout, Asgards Wrath, Onwards, Half-Life Alyx, Population One jne. korvaavat kyllä mainiosti exclut ja menevät ylikkin. Quest2 on todella toimiva 2:1 (langaton PCVR ja standalone mobiili) systeeminä, palljon toimivampi mitä Quest1, kiitos SDE:ttömän näytön ja 90hz, jota Virtual Desktop jo tukeekin.

Tässä varmaan tarkoitettiin sitä, että tukeeko ihan natiivi ps5 pelit psvr:ää.
Nythän ollaan vaan sanottu, että ps4:n vr pelit toimii tuon adapterin kanssa.
No pianhan sen näkee miltä se no man's skyn ps5 upgrade näyttää vr:n puolella.

En usko että hirveästi näitä upgradeja on luvassa, mutta eipä toki haittaakaan ole jos niitä tulee. Rajana on helposti PSVR:n hyvin rajoittunut natiiviresoluutio, jolle PS5 ei oikein voi mitään. No Mans Sky olisi kyllä yksi esimerkki mikä todella kaipaisi päivitystä PCVR tasolle. Olisin hyvin yllättänyt jos PSVR:lle tulisi merkittävässä määrin PS5 natiivipelejä.
 
Jos lähtisin näistä kahdesta kaverille suosittelemaan, olisi se PSVR.

Off-topic, mutta missään nimessä en tekisi näin päin. PSVR antaa aivan liian synkän kuvan VR:stä vain 180 asteen roomscalen, onnettoman ohjain-träkkäyksen ja rajoittuneen liikkumismahdollisuuden, kehnon resoluution ja pakotetun piuhayhteyden takia. Toki saat RE7 ja Astro Bot pelikokemuksia mutta VR laitteena PSVR on kuitenkin jo neljä vuotta vanha, alkaa olla elinkaarensa lopussa ja se näkyy vähän kaikessa.

Useampikin kaveri on ollut todella otettu Questin vapaasta liikkuvuudesta, ja sellaiset pienet jutut kun omien käsien näkeminen VR peleissä kuten Richies Plankissa on mainioita myyjiä nimenomaan sellaisille joille VR tekniikkana kiinnostaa ja joille pelaaminen ei ole ykkösharrastus tai jotka haluavat vaihtelua konsolipeleille.
 
Off-topic, mutta missään nimessä en tekisi näin päin. PSVR antaa aivan liian synkän kuvan VR:stä vain 180 asteen roomscalen, onnettoman ohjain-träkkäyksen ja rajoittuneen liikkumismahdollisuuden, kehnon resoluution ja pakotetun piuhayhteyden takia. Toki saat RE7 ja Astro Bot pelikokemuksia mutta VR laitteena PSVR on kuitenkin jo neljä vuotta vanha ja se näkyy vähän kaikessa.

Useampikin kaveri on ollut todella otettu Questin vapaasta liikkuvuudesta, ja sellaiset pienet jutut kun omien käsien näkeminen VR peleissä kuten Richies Plankissa on mainioita myyjiä nimenomaan sellaisille joille VR tekniikkana kiinnostaa ja joille pelaaminen ei ole ykkösharrastus.

Täällä on myös lankkua (kirjaimellisesti) käytetty sisäänheittona VR maailmaan ja toimii erittäin hyvin. Kuitenkin, lähden aina sisältö edellä ja siellä PSVR on vahvoilla.
 
Ketään ei oikeasti kiinosta se että tuleeko PSVR2 2-4 vuoden päästä.
Tuo nykyinen deadset on pelkkä näyttö lopulta ja jos väittää että ei ole niin silloin ei ole oikeasti pelattu.
No höpö höpö. Kyllä varmasti kiinnostaa ihmisiä PSVR2 vaikka tulisi vasta viiden vuoden päästä. Se että PS5 tulee ei tee kuollutta laitetta nykyisestä headsetistä.
 
Tuo voi tarkottaa sitä että PS5 ei tule tukemaan PSVR headsettiä natiivisti vaan ainoastaan BC:n kautta. Natiivi VR-tuki PS5:lle tulisi sitten vasta PSVR2:lle.
 
Ylös Bottom