Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project CARS

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppaq
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Force Feedback asetuksista

Semmoinen vinkki porukoille että yksi FF säätö on "piilossa" kunkin auton säätöjen alla. Eli joko autotallissa tai kisassa, menee "edit tuning setup" ... Force Feedback.. Default asetus on ainakin minulla Master Scale = 26. Tuon kun laittaa 80..100 niin tulee paljon paremmin tien tuntuma ja pyörien asento läpi. Ja saa vääntää, hiki tulee!! Fx Fy smoothing vaikuttaa siihen paljonko pientä tärinää tulee läpi, kannattaa kokeilla 0..10 välillä. Etupyörien luisto ei ihan selvä ole mutta siedettävä. Kalibroin ratin 270 asteen kääntökulmalle joten ohjausvälitys on nopeampi.

"Out of the box" tuntuma Forza 5 jälkeen oli
- grafiikat viimeistelemättömämmät
- autoja vähemmän
- ajotuntuma hukassa

Nyt noiden FF asetusten myötä jopa Karting on hauskaa (kun oppii radat, jarrutuspaikat ym.). Vanha Lotus F1 turbolla on makee!

Xbox one ja Thrustmaster F458 FF ratti& polkimet
 
Vastaus: Project CARS

Hieno peli kyllä, vaikka padilla joutuu ajamaan. Silti pienen totuttelun jälkeen ajotuntuma on erinomainen.

Eikös nuo ajoapujen yms. säädöt vaikutakin ihan koko peliin, careeria myöten? Niin ja miksiköhän tiimiradio on niin satunnainen ominaisuus..? Careeria ajaessa ihan muutamissa kisoissa sieltä on kerran-pari jotakin huudeltu. Bugi?
 
Vastaus: Project CARS

Hieno peli kyllä, vaikka padilla joutuu ajamaan. Silti pienen totuttelun jälkeen ajotuntuma on erinomainen.

Eikös nuo ajoapujen yms. säädöt vaikutakin ihan koko peliin, careeria myöten? Niin ja miksiköhän tiimiradio on niin satunnainen ominaisuus..? Careeria ajaessa ihan muutamissa kisoissa sieltä on kerran-pari jotakin huudeltu. Bugi?

Ne ohjainasetukset on tietääkseni käytössä joka kisassa ja moodissa, joka autolla. Erikseen voi säätää auton asetukset joilla voi vielä vaikuttaa ajettavuuteen.

Itse olen ajellut tuota Renault clio-sarjaa, ja joka kisassa ovat varikolta jotain mölisseet. Yleensä joka kierroksella tulee jotain palautetta.
 
Vastaus: Project CARS

En ole koskaan nähnyt tai kokenut, että GT:ssä autot luisuisi sattumanvaraisesti minne sattuun. Kyllä ne luisuu ihan sinne, mihin vauhti ja massa vie vai mitä oikein tarkoitat? Tietenkin ajopeleille tyypillinen perus-aliohjaaminen vaivaa, kuten näyttää videoiden perusteella olevan myös PC:ssakin.

En oikein jaksa uskoa, että fysiikoissa olisi kovin isoja eroja, koska tämän tasoisten video-kuvien luomiseen tarvitaan laskentatehoa ainakin miljoona kertaa enemmän kuin auton liikkeiden laskentaan eli fysiikka on koneille pikku-juttu. Suuremmat erot taitaa olla ratin- ja forcen-mallinnuksessa sekä renkaiden pidon ominaisuuksissa?

Ratilla GT oli kokoajan kuin jäällä ajaisi tai sitten auto ei olisi kunnolla edes tiessä. Nimenomaan tuntuma ratilla.
Se vertautuu todella hyvin pcarsin tuntumaan kylmillä renkailla.

Toisaalta siinä missä GT:ssä pyörähdin, niin tässä saan pelastettua tilanteen kuten oikealla autollakin. GT:ssä aina kirosin kun lähti lapasesta, ettei oikea auto samanlaisessa sladissa ole tolleen lähteny alta.

Sit taas jos meinaa mennä pitkäksi, niin GT:ssä olin hiekalla ja tässä monesti saanut tietyillä liikkeellä pelastettua tilanteen täpärästi..

Kaiken kaikkiaan se tuntuma rattiin välittyy siten, että voin hyödyntää taitojani oikealla autolla ajetuista ratakierroksista ja ääritilanteista. GT:ssä tuntuma autoon on selkeästi huonompi. Tämän tuntuma ja ajomalli saa jopa mut innostumaan vaikka yksin ajosta kelloa vastaan.

En tiedä
 
Vastaus: Project CARS

Se ylin valinta, edit ja sen alta sit.

Jos tallikaveri on varikolla ni et mahdu sinne.

Ok. Pitää kokeilla. Time Trialeita vaan ajellut eli ei muita liikenteessä ja joskus vähän renkaat irtoilee kovassa menossa :p Varikolle, mutta mitään ei tapahtunut. No ajattelinkin kyllä että jotainhan siinä tarttee tehä :)
 
Vastaus: Project CARS

Jea, illan tossa säätelin ja tuskailin pädin kanssa ja lopulta löytyi eräältä foorumilta omaan makuun hyvä setup, jolla voi ajaa pädillä ilman mitään apuja myös takavetoisilla pedoilla (testattu mm. Silverstone+ MB AMG Coupe DTM, joka pyörii kun puolukka siellä, jos laittaa mutkaan urku auki.)

Ohjauksen esiasetus on 3 ja nippelit seuraavanlaisesti;

Steering deadz. 15
Steering sens. 0
Throttle deadz. 20
Brake deadz. 10
Brake sens. 20
Clutch deadz. 10
Clutch sens. 45

Speed sens. 70
Controller filtering sens. 40

Force feedback 90
Anvanced off

Tuohon setuppiin tykästyin, suoralla voi tehdä korjausliikkeitä ilman että auto "nytkähtelee" sivuille villisti ja kaasun/jarrun kontrollointi onnistuu ok.

Pelihän itsessään on mahtava kun ottaa aikaa ja opettelee radat. Vaikeusaste on yleensä 70-80% ja saa aikaan tosi tiukkoja kisoja. Ei vielä ole tullut konsoleilla ajopeliä vastaan jossa on vastaavanlaista kilpaa-ajamisen meininkiä. (Driveclub ehkä, mutta muuten se on liian arcade ja on ne aidot radat vaan sata kertaa parempia kuin yksikään dc: n radoista.)
Mikä throttle sensitivity näissä asetuksissa on?
 
Vastaus: Project CARS

En ole vielä ajanut kisoja, koska olen harjoittelut ratojen ajamista. Paras esimerkki on se kun ajoin onlinessa täysin uutta rataa ja jokaisessa mutkassa ulos. Vaikka osa radoista onkin tuttuja, niin olen ajamassa ensimmäistä kertaa sisäkuvakulmasta. Toki helpommin saisi ajettua konepeltikuvakulmalla, mutta haluan haastetta, jota sisäkuvakulma tarjoaa. Hiukan pitäisi säästää painikkeita, jotta voisi katsoa sivuille ja taakse kilpailutilanteissa, kuten esim Gran Turismoissa. Tosissaan tuo master feedbackin muuttaminen auttoi, laitoin sen suoraan 126 ja tuntui hyvältä. Mitä enemmän ratoja oppii, sitä enemmän voin miettiä setupeja niihin. Pääosin olen kuitenkin keskittynyt: radan oppimiseen, ajolinjan hallintaan ja jarrutuspaikkojen löytämiseen.

Vinkki jarrutuspaikkojen etsimiseen: Ennen mutkaa on radan sivussa tai vallilla sellaisia valkoisia pahveja, joissa ilmoitetaan etäisyys tulevaan mutkaan. Niistä ainakin itse katson jarrutuspaikat.
 
Vastaus: Project CARS

Mä tykkään ajaa aina autopelejä ratin takaa. Tässä ajan tuosta kypäräkamerasta. Nykyisessä sarjassa otin puolen tunnin harjoittelun+aika-ajon ennen kisaa, jolloin ehtii oppimaan ihan uudenkin radan. Kisassa sitten voi hienosäätää jarrupaikkoja ja linjoja. [emoji39] Näin on menty tuota Renault- sarjaa ja hyvät skabat on ollut, vaikka autot nyt ei mitään raketteja olekaan. Muutamia helmiä tullut vastaan näissä Britannian radoissa. Mm. Brands Hatch on yksi itselle uusi suosikki.
 
Vastaus: Project CARS

Minäkin tykästyin tuohon helmet camiin, otin pois kypärän ja sen alemman vaihtoehto mikä se ikinä olikaan. Pään liike tuo mukavaa lisää siihen. Uupuuko kenenkään muun mielestä vauhdintunnetta? Tulee välillä kirottua että miten voi tässä vauhdissa mennä pitkäksi, mutta mittari näyttääkin yli satasta.
 
Vastaus: Project CARS

Osaiskos joku antaa cliolle vinkkejä säätöihin snettertoniin? Siellä on sen pitkän suoran jälkeen loivahko vasen, joka jatkuu ihan samantien jyrkkänä oikeana. En oikein shikaanina tuota ehkä pitäis ,it kuitenkin.

Sen suoran jarrutuksesta kun kääntää autoa mutkaan niin pyörähdin käytännössä aina. Mitä sille voi tehdä? Eli siis perä lähti alta, vaikka ei painanut jarrua?
 
Vastaus: Project CARS

Vauhdintunnetta tuntuu puuttuvan mut eikö tohonkin ollut säätö. Jossain valikossa näin "Speed Sensitivy", ei tietoo liittyykö tohon vai mihin. Ylipäätään noita säätöjä on aika tolkuttomasti, autoon pitää ollakin , ei siinä mitään mut Boxin puolella TX Racing Wheelillä oliko 24 eri force-asetusta. Forzassa kaksi, kääntösäde ja voimakkuus ja auton säädöillä hienosäätö, toimii todella hyvin. Ite aika hukassa noiden kans mut nyt alkaa jo netistä löytyä valmiita settejä niin pääsee kokeileen. Ainakin Boxilla ja niin kai Pleikallakin puuttuu nuo tärinät täysin eli kanttarin ylitys ei tunnu missään eikä soralla/ruohikolla ajo. Muutenkin tuo ohjaus on jotenkin tunnoton, kai sen täytyy olla just noissa ratin force-asetuksissa koska täysin vastakkaistakin mielipidettä on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Project CARS

Säädöt on mullakin ihan hakusessa. Ainoastaan renkaiden paineita muuttelin, kun aliohjasi mutkiin ja jarrutusvoimaa enempi eteen. Sama snettertonin mutka aiheutti itsellekin harmaita hiuksia, tekoälyhän jarruttaa (70% vaikeus) aika kovaa tuohon mutkaan ja sillä opilla alkoi mennä omakin auto ihan siististi tuosta. Saisi olla joku hyvä tutoriaali noista auton säädöistä, niitä kun on melko kattavasti. [emoji57]
 
Ylös Bottom