Vastaus: Project CARS
Itse olen tuon mietteen kanssa eri mieltä. Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä (tuskin muuten ketään päästettäisiin tien päälle) ja vaikeampi pelattavuus ei tee pelistä simumpaa.
Ei vaikeampi pelattavuus ole noissa peleissä se kyseinen asia, vaan fysiikan simulaation uskottavuus. Mikäli fysiikka vastaisi täysin tosimaailmaa, olisi peli helpompaa, sillä aivan oikeat kikat auttaisivat aina, eikä epäselviä peliloogisuuksia pitäisi selvittää. Tämä toki vain, mikäli ajaa oikeasti kilpaa. Jatkuvalla auton äärirajalla ajamisella ei todellakaan ole mitään tekemistä normi-ihmisten paikasta 1 paikkaa 2 sääntöjen mukaan ajamisen kanssa. On meinaa taivaan tosi, että et ikinä selviä ehjänä nopealla autolla ajamaasi kierrosta vaikka nyrrellä, vaikka olisit sahannut sitä Turismossa vuoden. Enkä tarkoita tässä tapauksessa mitään superkilpuria, vaan vaikka esim M3:sta. Tosielämässä on oikeat fysiikan lait ja Turismo ei lähelläkään sitä, eikä siinä opitut taidot pelasta sinua oikealla radalla vastaavissa nopeuksissa. iRacing onkin jo eri eläin.
http://www.autoblog.com/2010/12/02/iracing-star-gets-chance-to-try-real-thing-at-road-atlanta/
Kaveri, joka kepittää pelkällä simulaatioharjoittelulla parissa kierroksessa oikealla kalustolla todella hyviä aikoja. Toki Gt Academy on olemassa, mutta tuossa onkin oikea kilpa-ajokoulu, jossa kuukausien aikana lupaavista kuskeista koulutetaan isoilla rahalla personal trainereita myöten kilpakuljettajia. Saman tempun tekee myös Paul Tracyn Star Racer ohjelma. Gregerin pohjana oli siis tosiaankin tuo simu + kaveri on rehellinen läski nörtti, joka ei fysiikaltaan kestänyt kilpa-ajoa. Vastaavaa temppua ei yksikään pelkällä turismolla harjoitellut tee, kuten ei myöskään PCarsilla.
Eiköhän noista GT:n ja PCArsin "liukkauden" "realistisuudesta" kannata olla ihan hissukseen ja tarkistaa niiltä mielipiteet, jotka ihan oikeasti ajavat kilpaa ja tietävät tasan miten tietyt ajokit käyttäytyvät.
http://www.isrtv.com/
Tuolta löytyy useampiakin oikeita ajajia kommentoimassa foorumeilta, joten nämä "realistisuus" asiat kannattaa käydä hoitamassa siellä. Edelleenkään se, joka ei ole ajanut KILPAA, vaan ainoastaa sitä 1.2l Skoda Fabiaa työmatkoilla, tai saa kellotettua simussa kymmentä kierrosta putkeen 0.3 sekunnin sisään, ole kelvollinen arvioimaan ajosimulaattorien fysiikanmallinnuksia.
Vaikka vihapuheelta varmasta monista faneista tuntuu, niin pelit on toki tarkoitettu peleiksi, eikä vielä olla lähelläkään tilannetta, jossa simujen fysiikka olisi tosimaailmaa vastaava. Siksi on hyvä, että jokaisen makuun löytyy sopiva peli, koska jokainen on mallinnukseltaa hieman erilainen.
Niin ja nuo Turismojen kiljuvat rengasäänet on vain laiskuutta. Samat ininät jo kymmenettä vuotta. Kaikissa kilpailijoissa on jo vuosikausia ollut järkevät rengasäänet, eikä tuollaista pelleilyä, mutta tuon voi pistää selkeästi japanilaisen kaavoihin jämähtäneen johtamiskulttuurin piikkiin. Eiköhän se seuraavassa osassa parane. Liian monta kilpailijaa on mennyt jo ohi.