Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project CARS

Jos olen lauseesi ymmärtänyt oikein ja se on totta, niin silloin ei PC:ista tule meidän simulaattoria! :(

Gran turismo ei ole simulaattori. Pcars sillä rajalla. IRacing ja assetto corsa ovat, joten tuon pohjalta voitte suunnitella pelisarjoja. Mutta oikealla ajamisella on paljon vähemmän tekemistä turismossa, kuin pcarsissa.
 
Vastaus: Project CARS

Itse olen tuon mietteen kanssa eri mieltä. Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä (tuskin muuten ketään päästettäisiin tien päälle) ja vaikeampi pelattavuus ei tee pelistä simumpaa.
 
Vastaus: Project CARS

Itse olen tuon mietteen kanssa eri mieltä. Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä (tuskin muuten ketään päästettäisiin tien päälle) ja vaikeampi pelattavuus ei tee pelistä simumpaa.

Juurikin näin. Jos autojen käyttäytyminen on mallinnettu hyvin, niin ajaminen on helpompaa kuin huonosti toteutetulla fysiikalla. Peleistä puuttuu perstuntuma, joten tämän puutetta pitää yrittää korvata jollain, kuten GT:ssä rengasääniä on korostettu todellisesta tasosta. Usein kuvitellaan, että simuilla ajaminen olisi helpompaa kuin tosi-elämässä, mutta kyllähän se on juurikin toisin päin.

Hyvän rata-auton saa luistamaan halutessa ja GT:tä vaivaa perus-aliohjautuminen säätämisestä huolimatta. Nyt Omenanraato kertoo, että GT:ssä autot luistelee aivan liikaa, mutta mielestäni ne haluttaessa luistaa aivan liian vähän todellisuuteen nähden. Yksi asia mitä odotettiin PC:ilta oli, että autot tottelisivat terhakammin ja säädöillä niistä saisi yliohjaavampia kuin GT:ssä, jolloin ne luisuisivat tarvittaessa enemmän. Toivottavasti ymmärsin väärin Omenanraadon näkemyksen?
 
Vastaus: Project CARS

Liekö kellään ongelmia aikojen päivittymisessä community eventeissä? Ajoin "puhtaan" kierroksen kaikkiin avonaisiin mutta nimi löytyi lopulta vain yhdestä eventistä. Joko ne eivät rekisteröidy tietokantaan tai sitten päivittyvät tosi hitaasti peliin..?
 
Vastaus: Project CARS

Mites tämä career toimii? Ajoin tuon renault-sarjan läpi ja nyt mulle tarjotaan jotain karting kisoja, joita ei todellakaan nappaa ajaa. Noita ei voi edes skipata. Haluaisin joko aloittaa uuden kauden cliolla tai siirtyä eteenpäin touring puolella. Täytyykö aloittaa uudella kuskilla vai kuinka tuo toimii?
 
Vastaus: Project CARS

Brittisarjoissa kannattaa myös muistaa että monet radoista (Donington & Brands Hatch) laittaa paljon mutkia nyppylän päälle. Nyppylälle noustaessa pito häviää ja alustan epätasapainot nousee vielä enemmän esille.

Tästäkö johtuu, kun tuntuu, että Cliolla ajettaessa ekan mutkan jälkeen tulevalla hiukan mutkittelevalla suoralla auto lähtee pienestäkin liikkeestä ihan käsistä..!? Onko vinkkiä, miten homman saisi kuntoon :)
 
Vastaus: Project CARS

Tästäkö johtuu, kun tuntuu, että Cliolla ajettaessa ekan mutkan jälkeen tulevalla hiukan mutkittelevalla suoralla auto lähtee pienestäkin liikkeestä ihan käsistä..!? Onko vinkkiä, miten homman saisi kuntoon :)

Liian jäykkä alusta, kokeile säätää iskunvaimentimia löysemmiksi... Ja myös autoa hiukan korkeammaksi. Tai sitten vain kylmästi kokeilet säätää kaikkea jos joku parantaa ajoa.


Mitä tulee tuohon että GT:ssä auto luistaa liikaa, se riippuu ihan renkaista. Minusta tuo luistaa just oikein esim. normi renkailla suhteessa vauhtiin. Se vaan kun GT:ssä tuo 80km/h vauhti ei tunnu missään niin se hämää ihan helkutisti ja luulisi että renkaat luistaa liikaa mutta ei se ihan niinkään ole... Sport Hardit ainakin on just oikeanlaiset japsiautojen alla.
 
Vastaus: Project CARS

Mielenkiintoinen bugi, kun piti olla Rolling start ja siinä AI yleensä ohjaa autoa. Nyt se oli manualiinen ennen valoja ja vahingossa menin kärkeen, vaikka olisi pitänyt neljäntenä lähteä. Eikä tullut mitään penaltya.

Testaako ne näitä pelejä? Tällä kertaa piti olla vielä pelaajien testaama peli usean vuoden ajalta. Kaikenlaista on jo tullut vastaan, vaikka on kovin vähän vasta ajanut. Ei mikään viimeistelty tuotos, mutta ihan kivaa aina välillä. Toivottavasti ne huhut siitä kaksoiskuvan sliderista pitää paikkansa, sille olisi tarvetta.
 
Vastaus: Project CARS

Itse olen tuon mietteen kanssa eri mieltä. Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä (tuskin muuten ketään päästettäisiin tien päälle) ja vaikeampi pelattavuus ei tee pelistä simumpaa.

Ei vaikeampi pelattavuus ole noissa peleissä se kyseinen asia, vaan fysiikan simulaation uskottavuus. Mikäli fysiikka vastaisi täysin tosimaailmaa, olisi peli helpompaa, sillä aivan oikeat kikat auttaisivat aina, eikä epäselviä peliloogisuuksia pitäisi selvittää. Tämä toki vain, mikäli ajaa oikeasti kilpaa. Jatkuvalla auton äärirajalla ajamisella ei todellakaan ole mitään tekemistä normi-ihmisten paikasta 1 paikkaa 2 sääntöjen mukaan ajamisen kanssa. On meinaa taivaan tosi, että et ikinä selviä ehjänä nopealla autolla ajamaasi kierrosta vaikka nyrrellä, vaikka olisit sahannut sitä Turismossa vuoden. Enkä tarkoita tässä tapauksessa mitään superkilpuria, vaan vaikka esim M3:sta. Tosielämässä on oikeat fysiikan lait ja Turismo ei lähelläkään sitä, eikä siinä opitut taidot pelasta sinua oikealla radalla vastaavissa nopeuksissa. iRacing onkin jo eri eläin.
http://www.autoblog.com/2010/12/02/iracing-star-gets-chance-to-try-real-thing-at-road-atlanta/
Kaveri, joka kepittää pelkällä simulaatioharjoittelulla parissa kierroksessa oikealla kalustolla todella hyviä aikoja. Toki Gt Academy on olemassa, mutta tuossa onkin oikea kilpa-ajokoulu, jossa kuukausien aikana lupaavista kuskeista koulutetaan isoilla rahalla personal trainereita myöten kilpakuljettajia. Saman tempun tekee myös Paul Tracyn Star Racer ohjelma. Gregerin pohjana oli siis tosiaankin tuo simu + kaveri on rehellinen läski nörtti, joka ei fysiikaltaan kestänyt kilpa-ajoa. Vastaavaa temppua ei yksikään pelkällä turismolla harjoitellut tee, kuten ei myöskään PCarsilla.

Eiköhän noista GT:n ja PCArsin "liukkauden" "realistisuudesta" kannata olla ihan hissukseen ja tarkistaa niiltä mielipiteet, jotka ihan oikeasti ajavat kilpaa ja tietävät tasan miten tietyt ajokit käyttäytyvät.
http://www.isrtv.com/
Tuolta löytyy useampiakin oikeita ajajia kommentoimassa foorumeilta, joten nämä "realistisuus" asiat kannattaa käydä hoitamassa siellä. Edelleenkään se, joka ei ole ajanut KILPAA, vaan ainoastaa sitä 1.2l Skoda Fabiaa työmatkoilla, tai saa kellotettua simussa kymmentä kierrosta putkeen 0.3 sekunnin sisään, ole kelvollinen arvioimaan ajosimulaattorien fysiikanmallinnuksia.

Vaikka vihapuheelta varmasta monista faneista tuntuu, niin pelit on toki tarkoitettu peleiksi, eikä vielä olla lähelläkään tilannetta, jossa simujen fysiikka olisi tosimaailmaa vastaava. Siksi on hyvä, että jokaisen makuun löytyy sopiva peli, koska jokainen on mallinnukseltaa hieman erilainen.

Niin ja nuo Turismojen kiljuvat rengasäänet on vain laiskuutta. Samat ininät jo kymmenettä vuotta. Kaikissa kilpailijoissa on jo vuosikausia ollut järkevät rengasäänet, eikä tuollaista pelleilyä, mutta tuon voi pistää selkeästi japanilaisen kaavoihin jämähtäneen johtamiskulttuurin piikkiin. Eiköhän se seuraavassa osassa parane. Liian monta kilpailijaa on mennyt jo ohi.
 
Vastaus: Project CARS

Luin viestisi siihen asti kun mouhotit GT/Forzan:n hankaamisesta tappiin asti ja että sillä ei saa mitään oikean elämän oppia... sitten käytit iracingin esimerkkiä kun GT academyn tapaan laitetaan simukuski oikean auton puikkoihin ja johan alkaa tapahtua.

Kyllä ne nykypäivän simut ja jopa "arcade"-luisuttelut on siinä vaiheessa että niistä on oikeankin elämän kisailussa hyötyä. Erot simujen välillä on pienet ja itseäni haittaa se että ne "vaikeammat" nostetaan jalustalle koska ne on maallikoiden ulottumattomissa.



Jos tarvitsee rautalangasta vääntää niin minua nyppii se elitismi simuissa että yksi simu on jotenkin yllä muiden koska se vaan on tehty vaikeammaksi ja pienemmät marginaalit kostautuu jotka ei oikeassa elämässä kostautuisi laisinkaan.
 
Vastaus: Project CARS

Vaikka vihapuheelta varmasta monista faneista tuntuu, niin pelit on toki tarkoitettu peleiksi, eikä vielä olla lähelläkään tilannetta, jossa simujen fysiikka olisi tosimaailmaa vastaava.

Sehän on ihan selvää että jos peli tehdään, se pitää tehdä kaikille, ei vain sille yhdelle joka haluaa vain punaisia autoja... Ei se muuten myy. Pelin pitää myydä ja maksaa itsensä takaisin.

Se että sanotaan ettei tämä ole simu, niin aina pitäisi pystyä antaman parempi vastine samoilla resursseilla (esim. PS4 vs. PS4, ei PC vs. PS4). On vain typerää verrata hävittäjää jumbojettiin ja sanoa toisen olevan nopeampi, kun toisessa on aivan eri resurssit.

Lähelläkään tosimaailmaa ei silti olla, eikä tulla olemaan jos harrastukseen ei ole varaa panostaa jotain kymmeniä, satoja tuhansia euroja, ja nimenomaan sen pelaajan toimesta.




Harmittaa kyllä ettei pelissä ole noita japanin GT-luokan kilpureita mukana. Kun löysin tuossa Youtubesta kanavan joka soittaa ilmeisesti suorana enkuksi SuperGT-sarjan kisat, tai ainakin ne on siellä katsottavina uusintana kokonaisuudessaan. Heikki Kovalainen näkyy ajavan siellä myös. Oi niitä aikoja GT5 ja GT6 kun ajettiin cuppia noilla autoilla :rolleyes:
Ei Project Carsista puutu kuin lisää vaihtoehtoja ja tosiaan se oman eventin teko...
 
Vastaus: Project CARS

Testaako ne näitä pelejä? Tällä kertaa piti olla vielä pelaajien testaama peli usean vuoden ajalta. Kaikenlaista on jo tullut vastaan, vaikka on kovin vähän vasta ajanut. Ei mikään viimeistelty tuotos, mutta ihan kivaa aina välillä. Toivottavasti ne huhut siitä kaksoiskuvan sliderista pitää paikkansa, sille olisi tarvetta.

Kehittäjillä on selvästi aika loppunut kesken myöhästelyistä huolimatta. Eiköhän niitä bugeja lähitulevaisuudessa korjailla :)
 
Vastaus: Project CARS

Näytti olleen oikea ratkaisu kun kävin kyseisen pelin vittuillessani ostamassa Prismasta hintaan 74.90e, ei vielä perjantainakaan ollut tullut Verkkokaupasta tilattu peli. Ei näin!
 
Vastaus: Project CARS

Juurikin näin. Jos autojen käyttäytyminen on mallinnettu hyvin, niin ajaminen on helpompaa kuin huonosti toteutetulla fysiikalla. Peleistä puuttuu perstuntuma, joten tämän puutetta pitää yrittää korvata jollain, kuten GT:ssä rengasääniä on korostettu todellisesta tasosta. Usein kuvitellaan, että simuilla ajaminen olisi helpompaa kuin tosi-elämässä, mutta kyllähän se on juurikin toisin päin.

Hyvän rata-auton saa luistamaan halutessa ja GT:tä vaivaa perus-aliohjautuminen säätämisestä huolimatta. Nyt Omenanraato kertoo, että GT:ssä autot luistelee aivan liikaa, mutta mielestäni ne haluttaessa luistaa aivan liian vähän todellisuuteen nähden. Yksi asia mitä odotettiin PC:ilta oli, että autot tottelisivat terhakammin ja säädöillä niistä saisi yliohjaavampia kuin GT:ssä, jolloin ne luisuisivat tarvittaessa enemmän. Toivottavasti ymmärsin väärin Omenanraadon näkemyksen?

En tarkoittanut mitään sivuluisua vaan yleisesti se tuntuma on kuin "jäällä". Kyllä tässä takavetoinen sivulle sladiin heittää räväkämmin kuin GT, mutta se on aidommin hallittavissa. GT taas puskee suoraan ihan ihmeellisesti ja sivuluisuissa on tunne, kuin auto ei olisi asfaltilla vaan leijuisi päällä. Tässä sen tuntee siten kuin oikeastikin asfaltilla menisit. Ylipäätään tie tuntuu rattiin ihan toisella tavalla ja voi ajaa äärirajoilla ihan erilailla kuin GT:ssä.

Se että auto luistaa ja se että auto luisuu kokoajan irti asfaltista on eriasia. :)
 
Vastaus: Project CARS

Luin viestisi siihen asti kun mouhotit GT/Forzan:n hankaamisesta tappiin asti ja että sillä ei saa mitään oikean elämän oppia... sitten käytit iracingin esimerkkiä kun GT academyn tapaan laitetaan simukuski oikean auton puikkoihin ja johan alkaa tapahtua.

Kyllä ne nykypäivän simut ja jopa "arcade"-luisuttelut on siinä vaiheessa että niistä on oikeankin elämän kisailussa hyötyä. Erot simujen välillä on pienet ja itseäni haittaa se että ne "vaikeammat" nostetaan jalustalle koska ne on maallikoiden ulottumattomissa.



Jos tarvitsee rautalangasta vääntää niin minua nyppii se elitismi simuissa että yksi simu on jotenkin yllä muiden koska se vaan on tehty vaikeammaksi ja pienemmät marginaalit kostautuu jotka ei oikeassa elämässä kostautuisi laisinkaan.

Kuten jossain aikaisemmin jo sanoin, niin itse olen hiukan päässyt radalla ajamaan ja ne tilanteet missä saa virheen pelastettua pcarsissa, olisi GT:ssä seinässä tai hiekalla. Ei vain tottele tietyissä tilanteessa oikean elämän korjausliilleitä. Vaikka pcars ei 100% simu olekaan, niin on se GT todella kaukana kyllä edes tästä.
 
Vastaus: Project CARS

Minkälaisia kokemuksia jengillä on moninpelistä? Aika paljon tuntuu olevan romurallia monet kisat ja ihmiset kaartaa huolella kylkeen kiinni. Kun laittaa game searchistä skill: pro niin on huomattavasti parempia kisoja tosin löytynyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Project CARS

Gran turismo ei ole simulaattori. Pcars sillä rajalla. IRacing ja assetto corsa ovat.

Jos Suoli-24 palstalla joku kyselisi, että oisko Lada hyvä auto kesän ajaksi, niin joku vastaa varmasti:

"Lada ei ole auto. Fiat sillä rajalla. BMW ja Opel corsa ovat."


Omenanraato: "En tarkoittanut mitään sivuluisua vaan yleisesti se tuntuma on kuin "jäällä"."

No tuohan on ihan eri asia, mitä aluksi ymmärsin. Eli tarkoitat tuntuman puutetta luisussa? Myös tosielämässä on tuntumassa suuria eroja autojen välillä, kuten esim. uudehko Corolla on lähes tunnoton liukkaalla kelillä ja tilannetta pahentaa uutuuttaan takerteleva hammastanko. Vastaavasti vanhassa 124- tai 190-Mersussa tuntumaa löytyy ihan peilijäälläkin ja kunnon sivuluisussakaan se ei katoa.

Tuon tuntuman saaminen simuissa ilman perstuntumaa on haastavaa ja jos tuo luisun tuntuma PC:ssa rattiin on parempi, niin se kuulostaa myönteiseltä asialta. GT:ssä tärkeässä osassa ovat rengasäänien kuunteleminen. Ja on totta, että GT-6 oli aluksi vähän outo ja epämääräinen, kun renkaat sortivat enemmän kuin aiemmin. Mutta loppujen lopuksi tämä suurempi auton sortokulma toi tuntumaa lisää, koska sen suuremman liukukulman erottaa paremmin kuvaruudulta.
 
Vastaus: Project CARS

Kysyisin seuraavaa T300RS:n forceista pcarsissa hyvät PS4-/pc-vääntäjät:
Kun käännät jyrkkenevään mutkaan tasaisella radalla (esim. vaikka tasakaasulla), onko voimavaste ratissasi sulava - siis mitä enempi käännät niin vaste kasvaa portaattomasti?
Minun ratissa kääntyessä on selkeästi tasaisesti toistuvia pykäliä ratin kierron aikana, joskin nuot pykälät tuntuvat pehmyinä, ikään kuin muljahteluna. Kun nimittäin en muista pelin alkumetreiltä, oliko ffb tuollainen. Eli suomeksi: onko rattini p*skana?
Pystyn toki ajamaan ja jopa miltei identtisiä kierrosaikoja, mutta 'hiukan' kummeksuttaa tuo pykiminen ffb:ssä.
(Driveclubissa en voi testata, koska sitä ei minulla enää ole)

Kiitos etukäteen.
 
Vastaus: Project CARS

Ettet käännä liikaa jolloin auto puskee ja renkaat "pomppii" siinä asfaltilla. Se tuntuu tuolta myös. Mut sitten auton säädöissä oli kans joku kohta mihin menin koskemaan (forcen alta joku, eli se toinen välilehti auton säädöissä). Teki nopeissa jyrkkenevissä mutkissa sitä et oli pykälä kesken mutkaa.
 
Ylös Bottom