Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Totta kai tehokkaammalla koneella voi pelimaailmoihin ja hahmoihin luoda enemmän. Onahn se selvää. Kyllähän parempi fysiikkamallinnuskin tuo lisää pelattavuutta. On se vain kiva katsella, kun kaiken voi hajoittaa tai ottaa käteen. Omalla kohdalla ajattelen asiaa, PS3:n kohdalla jokseenkin näin:
Nyt tulevat ekat pelit koneelle. Tämä vaihe on ohjelmoijille vielä opettelua. Tehdään asioita kokeilemalla ja todetaan mitä kaikkea voidaan tehdä. Osa uusista jutuista saatetaan tehdä vain, koska se on mahdollista, vaikkapa täysin tuhoutuva peliympäristö.
Seuraavat pelit tuovat toisenlaisia haasteita. Pelikoodaajat alkavat miettiä, mitä edellisestä pelistä oppivat ja mitenkä uusia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia voidaan hyödyntää pelillisesti. Esimerkiksi ne kentät/pelimaailmat. Vaihtoehtoisten reittien löytäminen taloja rikkomalla, laajemmat maailmat, GTA-tyyliset vapaat maailmat, mutta kauniimpina ja mahdollisuutena mennä jokaiseen rakennukseen sisälle.
Peleihin saadaan myös elävämpiä maailmoja, enemmän ihmisiä, eläimiä, kasveja ja avaruuden valloittajia.
Ja varmasti näiden muiden (statisti)hahmojen reagoimista saadaan aidommanoloiseksi.
Tästä sitten aletaan viilaamaan aina vain parempia ja parempia pelejä.
Tässä kun kauheasti kiistellään Wiin ja muiden koneiden eroista ja pelien mahdollisesta paremmuudesta, niin Wiin ohjaus voi varmasti mahdollistaa sellaisia asioita (erilaisia pelityylejä ja mekaniikoita), mitä ei muilla koneilla nähdä. PS3 ja X369 taasen pätkivät Wiin todennäköisesti muilla osa-alueilla. Grafiikat, fysiikat, tekoäly, ym. ym. Itse näen asian niin, että nämä kaksi konetta mahdollistavat elävämmät maailmat. Mitenkä tätä mahdollisuutta sitten käytetään on pelitehtailijoista kiinni.
Itse tehot eivät tuo mitään pelillisiä uudistuksia. Niitä pitää osata käyttää. Aina on mahdollista tehdä vain kauniimpia ja paremmalla fysiikalla toteutettuja pelejä. Itse uskoisin kuitenkin niin, että isommat tehot mahdollistavat myös sellaisia pelillisiä uudistuksia, mitä ei aikaisemmin ole ollut mahdollista tehdä. Mitä nämä uudistukset sitten voivivat olla? Ei hajuakaan, minä en ole pelisuunnitelija.
Kuitenkin jos tarkastellaan pelien kehittymistä, niin aika hitaasti se mielestäni tapahtuu. Jos verrataan ekaa Donkey Kongia ja vaikkapa Oblivionia, niin onhan ne aika eritasolla? Siinä on kuitenkin aika paljon aikaa välissä ja hissuksiin ollaan pidemmälle menty. Ainahan tulee toki joitakin uusia innovaatioita ihan yks kaks, seinän takaa, mutta niiden hyödyllinen valjastaminen vaatii sekin aikaa. Voihan olla, että wiimotesta tulee uudenlainen standardi ohjaamiselle tai ainakin yksi vakiintuva tapa.
En silti ymmärrä sitä, minkä takia ihmiset täällä vähättelevät tehokkaita koneita. Itse ajattelen niin, että vaikka olen omaan kotiini ostamassa PS3:n ja Wiin ohjaustapa toki kiehtoo, niin ei se ole minulta mistään pois, etten saa pelata kaukkaria heiluttelemalla. Minulla on nyt tämmöinen konsoli ja jollain toisella toisenlainen. En ymmärrä, miksei tehokkaampi kone voi tuoda jotain muutakin uutta pelaamiseen, kuin kauniimat kentät? Ei kai tehot ja graffat ole sama asia?
Wiitä suosivat voivat pelata mielestäni rauhallisin mielin. He saavat pelata tyylillä, joka ei muilta onnistu. PS3 ja X360 pelaajat taasen saavat pelata sellaisia pelejä, jotka eivät välttämättä Wiillä pyörisi ja jotka ovat joillain muilla osa-alueilla parempia.