Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ei millään pahalla Novelle, mutta taidat olla hiukan hakoteilla noissa väitteissäsi. Oblivionin idea olikin se, että sinä itse saat päättää, miten etenet pelissä. Pääjuoni on todella pitkä, mutta siinä on paljon paljon muutakin tekemistä. Sitä paitsi siihen tulee koko ajan lisää pelattavaa Liven kautta. Ja yhdyn vielä Paavin väitteisiin tuossa Zeldan pituudessa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Novelle sanoi:
Zelda taitaa olla jo suurempi ja ainakin pidempi kuin yksikään Xbox 360 tai PS3 peli, ja sekin on tehty Gamecuben ehdoilla.
Tossa kun nyt ei olla luokiteltu genreä niin heitänpä tähän sellaisen vertauksen kuin Battlefield 2: Modern Combat (PS2). Tuota peliä on tullut väännettyä n. 500-700 tuntia verkossa. Väitän, että Xbox360:lla on ja PS3:lla tulee olemaan joku peli mitä vääntäisin/väännän vähintään saman verran. Kyllä.. tiedän, että et nyt ole tarkoittanut mitään vastaavia pelejä mutta oli pakko viilata vähän pilkkua. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eikä se Pro Evokaan ole yhtään kehittynyt tehojen myötä. ISS oli jo aikoinaan aivan samanlainen kokemus SNESillä. Siis aivan naurettavaa kehittää tehoja, kun jo 8-bittisellä voitiin tehdä World Cup Soccer, siinä pitäisi olla jalkapallopeleistä nauttiville aivan tarpeeksi. Samalla tavalla siinäkin pystyi potkimaan palloa ja syöttelemään sitä kavereille kuin nykyisissä Pro Evoissa ja oli oikein mahtavia erikoispotkujakin :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mielestäni tuota Oblivionia on vähintäänkin typerää käyttää jonkinlaisena argumenttina "tehot = laajuus" keskustelussa, koska siis mihin tahansa peliin pystyy koodaamaan kauhean kasan sidequesteja jos vain ohjelmoijat viitsivät tehdä sen. Ja mitä tulee pelialueen kokoon, älyttömän laajoja pelialueita on ollut jo 386:sten aikoihin. Esimerkiksi jo Ultima VII:ssä oli aikoinaan pinta-alaltaan suurin piirtein yhtä suuri pelialue kuin Oblivionissa, eikä siinä edes oltu turvauduttu random generaattoreihin vaan kaikki oli suunniteltu käsin. Peli pyöri nykymittapuulla koomisen tehottomalla kokoonpanollakin vaikka se piti kirjaa jokaisen Britannian asukkaan liikkeistä / tilasta koko ajan ja analysoi säätä sekä muita ympäristömuuttujia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Mielestäni tuota Oblivionia on vähintäänkin typerää käyttää jonkinlaisena argumenttina "tehot = laajuus" keskustelussa, koska siis mihin tahansa peliin pystyy koodaamaan kauhean kasan sidequesteja jos vain ohjelmoijat viitsivät tehdä sen. Ja mitä tulee pelialueen kokoon, älyttömän laajoja pelialueita on ollut jo 386:sten aikoihin. Esimerkiksi jo Ultima VII:ssä oli aikoinaan pinta-alaltaan suurin piirtein yhtä suuri pelialue kuin Oblivionissa, eikä siinä edes oltu turvauduttu random generaattoreihin vaan kaikki oli suunniteltu käsin. Peli pyöri nykymittapuulla koomisen tehottomalla kokoonpanollakin vaikka se piti kirjaa jokaisen Britannian asukkaan liikkeistä / tilasta koko ajan ja analysoi säätä sekä muita ympäristömuuttujia.
Ja silti Oblivionin tapa toteuttaa se suuri ja vapaa maailma vaatii tehoja ja tarjoa niille myös vastinetta. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Ja silti Oblivionin tapa toteuttaa se suuri ja vapaa maailma vaatii tehoja ja tarjoa niille myös vastinetta. ;)

Siis minun käsittääksemme me puhuimme pelien varsinaisesta laajuudesta, emme siitä millainen esillepano on. Se laajuus ei vaadi Oblivionissa tehoja, vaan se esillepano. Ihmiset kun tässä threadissa hyvin usein elävät siinä uskossa että "laajuus = tehot". Itse asiassa voitaisiin jopa väittää että tulevassa sukupolvessa pelit ovat suppeampia / lyhyempiä, koska pelien kehitysajat pitenevät, ja harva pelitalo voi viilata uutta peliä 3-4 vuotta nykyisillä budjeteilla ilman että rahat loppuvat kesken. Tuota rahatilannetta ei suinkaan helpota sekään että pelien kehityskustannukset kasvoivat viidessä vuodessa nelinkertaisiksi siitä mitä ne olivat olivat nyt loppuvan sukupolven alussa, ja kustannusten kasvu vain kiihtyy vuosi vuodelta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Novelle sanoi:
Zelda taitaa olla jo suurempi ja ainakin pidempi kuin yksikään Xbox 360 tai PS3 peli, ja sekin on tehty Gamecuben ehdoilla.
Jahaps, en taida jaksaa kirjoittaa enää mitään. Pelin monipuolisuudella ja suuruudella en tarkoita sitä, että jos pacmanissa on 10000000 kenttää se on helvetin suuri ja laaja peli. Tarkoitin esim tuollaisia asioita, mitä kirjoitin motorstormista.
Novelle sanoi:
Motorstormissa voi olla vaikka mitä pikku yksityiskohtaa, mutta paljon niistä tietämätön pelaaja pystyy niitä arvostamaan?
Voi Erkki Einari ja Matti Mähönen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Voi Erkki Einari ja Matti Mähönen.

No siis ei Novelle sinänsä väärässä ole, koska monet noista pikkudetaljeista ovat juuri sitä, eli pikkudetaljeja. Ne näyttävät hyviltä kuvissa, mutta et sinä ehdi niihin kiinnittää huomiota kun ajat tuhatta ja sataa pitkin reittiä* tai kun yrität ampua silti örggimörgiäiseltä pään irti. Samanlainen fiilis meikäläiselle tuli Resident Evil 4:nkin kohdalla.

* Vähän samasta syystä kukaan ei juurikaan valita F-Zero GX:n karkeista ja alkeellisista tekstuureista.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
No siis ei Novelle sinänsä väärässä ole, koska monet noista pikkudetaljeista ovat juuri sitä, eli pikkudetaljeja. Ne näyttävät hyviltä kuvissa, mutta et sinä ehdi niihin kiinnittää huomiota kun ajat tuhatta ja sataa pitkin reittiä. Samanlainen fiilis meikäläiselle tuli Resident Evil 4:nkin kohdalla.

No jaa, mutainen rata muokkaantuu ja vaikuttaa tietyissä radoissa kuulemma melko paljonkin ajamiseen. Toisin sanoen ajolinjoja tulee valittua varmasti useinkin tuon ominaisuuden takia uusiksi.

Mutta oikeestaan turha näistä on väitellä. Kuitenkin varmasti jokainen ymmärtää, että tehoilla voidaan tehdä ja tullaan tekemään vielä vaikka mitä. Kuten on tähänkin asti tehty uusien tehoharppausten tullessa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
No jaa, mutainen rata muokkaantuu ja vaikuttaa tietyissä radoissa kuulemma melko paljonkin ajamiseen. Toisin sanoen ajolinjoja tulee valittua varmasti useinkin tuon ominaisuuden takia uusiksi.

Interaktiivinen, ajotuntumaan vaikuttava muta ei ole pikkudetalji, mutta esimerkiksi rapaantuva ajaja on (jos siis puhutaan Motorstormista).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Interaktiivinen, ajotuntumaan vaikuttava muta ei ole pikkudetalji, mutta esimerkiksi rapaantuva ajaja on (jos siis puhutaan Motorstormista).

Niin tottakai. Vaikka rapaantuva ajajakin kyllä lisää aivan hiukan sitä immersiota ja kun näitä immersiota lisääviä seikkoja tuodaan lisää ja lisää, immersio kasvaa koko ajan. Mutta joka tapauksessa.. itse pidän juuri tuollaisia seikkoja vähiten tärkeänä (siis joitain yksittäisiä graafisia kikkoja tai parempia tekstuureja jne.). Eniten pelikokemuksiin tulevat vaikuttamaan fysiikat, animaatiot ynnä muut parannukset ja tietysti osana on se grafiikoiden parantuminenkin.

Siinä mielessä on vaan jännä ajatella, että olen aivan tuhatprosenttisen varma, että jos Wii olisi samanlainen tehomylly kuin PS3 ja XO ja MP3 olisi samalla tasolla näiden kahden konsolin tulevien huippupelien kanssa (siis graafisesti ja vaikuttavuudeltaan), olisivat kaikki nämä tyypit, jotka nyt selittävät ettei tehoilla ole mitään väliä,TÄYSIN haltioissaan siitä uskomattoman hienosta maailmasta ja uudesta tutkimusmatkasta siellä MP:n omalaatuisessa maailmassa ja hehkuttaisivat uskomattoman yksityiskohtaista ja tunnelmallista uutta mahtavaa maailmaa. Nyt kokemus ei tule olemaan yhtä säväyttävä, vaikka varmasti aivan loistava peli kolmosesta tuleekin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Niin tottakai. Vaikka rapaantuva ajajakin kyllä lisää aivan hiukan sitä immersiota ja kun näitä immersiota lisääviä seikkoja tuodaan lisää ja lisää, immersio kasvaa koko ajan.

Millä tavalla se immersio kasvaa kun et edes huomata eroa itse pelin aikana vaan ainoastaan jossakin demossa tai ajamisen jälkeen tulevassa lähikuvassa? Vai kasvaako se peräti pyhän hengen voimalla kun tiedät että esimerkiksi hiusten renderöintiin on käytetty yksi PS3:n ytimistä? :confused:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Wiin arkkitehtuuria on höylätty edelliset 5v joten vaikea kuvitella että pelit paljon nykyisestä Zeldasta kaunistuvat. Kontrasti Wiin ja PS360:n välillä tulee vain kasvamaan ja kasvamaan..

Oliko Excite Truckissa kuinka monen pelaajan nettipeli?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Millä tavalla se immersio kasvaa kun et edes huomata eroa itse pelin aikana vaan ainoastaan jossakin demossa tai ajamisen jälkeen tulevassa lähikuvassa? Vai kasvaako se peräti pyhän hengen voimalla kun tiedät että esimerkiksi hiusten renderöintiin on käytetty yksi PS3:n ytimistä? :confused:

Jos kaikki muta kiinnittyy ajajiin ja autoihin, mutaa lentää ympäriinsä, kaikki objektit luovat varjoja jne. loputtomia pieniä yksityiskohtia lisätään, niin yleisvaikutelma pakostikin "kasvaa". Ei jotain yhtä pientä yksityiskohtaa välttämättä huomaa, mutta kun pieniä yksityiskohtia lisätään paljon ja taas paljon, on tuloksena "vakuuttavampi" näkymä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
Oliko Excite Truckissa kuinka monen pelaajan nettipeli?

Excite Truckissa ei ole lainkaan verkkopeliä, koska ensimmäiset Wiin nettipelit tulevat vasta joulukuussa ulos*. Samalla koneella peliä voi pelata kaksi samanaikaisesti, mutta ennen kuin edes yrität käyttää tätä aasinsiltana "Wiin tehot loppuivat" keskusteluun, niin Excitetrukkia teknisesti monimutkaisemmasta Red Steelistä nelinpeli kyllä löytyy ja detaljitasokin näyttäisi pysyvän erittäin hyvänä. Lisäksi Ubisoftin koodari vihjaisi siihen, ettänettipeli saattaa tulla myöhemmin patchin muodossa.

* Pokemon Battle Stadium japanissa. Länsimaissa ensimmäiset verkkopelit ovat Super Mario Strikers sekä Battalion Wars II, jotka tulevat ulos alkuvuodesta (luultavasti tammi- ja helmikuu akselilla).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

En halua tästä aiheesta aiheuttaa enää suurempaa kinaa, mutta pidän Wii:tä erinomaisen lupaavana konsolina, ja esim. Zelda kiinnostaa kovasti. Mutta peli-ilo on tärkeintä, ja kun katselen Excite truckin trailereita ja arvosteluja, ja Motorstormin...on aika vaikeaa nähdä itseäni pelaamassa muuta kuin Motorstormia. Vaikka Wiin olenkin hankkimassa. Vauhtiahan siitä löytyy..mutta onhan tuo pelinä aika "lelun" näköinen ja alkeellisen, eikä siinä nyt se paljon peräänkuulutettu "peli-ilo" näy läpi. Motorstorm sitten taas saa meikäläisen kuolaamaan, mutta makuasioita, makuasioita...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

samuel6 sanoi:
En halua tästä aiheesta aiheuttaa enää suurempaa kinaa, mutta pidän Wii:tä erinomaisen lupaavana konsolina, ja esim. Zelda kiinnostaa kovasti. Mutta peli-ilo on tärkeintä, ja kun katselen Excite truckin trailereita ja arvosteluja.

Arvosteluita? Mistäköhän sinä olet niitäkin repinyt? Previkat ovat sitten erikseen ja porukka on kyllä pitänyt pelistä, vaikka suurimmat ongelmat ovatkin olleet ohjauksen herkkyydessä joka on aivan liian kova. Ainoa todella negatiivinen previkka tuli 1UP:ilta, mutta mitä voi odottaa sivustolta jonka omistaja kustantaa EGM:ää, Gameprota sekä Official Playstation Magazinea? Samanlailla esimerkiksi MSN:n antamat Wii previkat* ovat hieman kyseenalaisia. :)

* Jotka ovat olleet lähes poikkeuksetta negatiivisia
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Anteeksi, ennakkoarvosteluja :) Ei ollut millään tavalla hyökkäys Nintendoa kohtaan..mutta tuo peli on pelattu jo. Nuo grafiikat on nähty, tuollainen pelityyli on nähty, paljon paremmissa kuorissa, ainakin mun mielestäni..(no vaikka Burnout).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Motor Storm vs Excite Trucks on aika oiva esimerkki itseasiassa. Motor Stormissa pintojen vaikutus autojen käyttäytymiseen, pintojen ja ympäristöiden muutos jokaisella ajetulla kierroksella, autojen hajoaminen ja irtoavien osien vaikutus muiden ajosuorituseen, grafiikoiden ja animaatioiden kaunius, on kaikki hienoja asioita. Vieläpä 16 ajajan kisoissa (olenko oikeassa). Vakuuttavamman näköistä romukisailua pelillisesti sekä ulkoasullisesti en ole nähnyt. Ja vieläpä ohjaukset ja peli muutenkin toimii erinomaisesti kaikkien kommenttien perusteella.

Excite Trucks ei sisällä tästä montaakan asiaa ja se perustuu näpsäkkiin kontrolleihin ja nopeaan vauhtiin. Osiltaan myös ihan kohtalaisen nätteihin grafiikoihin.

Minusta Motor Storm vs. Exite Trucks on huono esimerkki. Pelit tähtäävät aivan eri kohderyhmiin; kuten luettelit, Motor Storm hakee realistisuutta ja Exite Trucks vauhtia ja arcadea. Tässä ei ikävä kyllä mikään viittaa siihen, että PS3:en tehot tekisivät Motor Stormiin nuo ominaisuudet. Tekijät ovat nyt vaan halunneet ja jaksaneet koodata mahdollisimman realistisen autopelin täynnä kaikkia kivoja pikku yksityiskohtia. Mutta esimerkiksi se, kuinka monta ajajaa tuollaiseen voi samaan aikaan saada, riippuu konsolin tehoista. Mutta grafiikan detaljeja tiputtamalla sama voidaan tehdä myös heikoimmilla konsoleilla, joten loppujen lopuksi PS3 ei tarjoa mitään yhtään sen monipuolisemmin, ainoastaan sen saman monipuolisuuden paljon hienommalla grafiikalla kuin heikompitehoinen kilpailijansa.

Paska juttu tässä asiassa on faktojen ja tiedon puute. Pitäisi saada joltain puolueettomalta pelintekijältä (tai useilta) mielipide, voisiko esim. tuon Motor Stormin toteuttaa Wiillä muuten ihan samanlaisena, mutta rankalla grafiikoiden huonontamisella. Ei meistä kukaan oikeasti tiedä, kuinka paljon näissä asioissa on kiinni koneen väännöstä ja kuinka paljon pelien koodaajista. Itse kuulun siihen ryhmään, joka uskoo asioiden olevan kiinni koodaajien viitsivyydestä. Etenkin tekoälyn suhteen. Uusimmissakaan PC-FPS:ssä ei ole minkäänlaista huomattavaa eroa tekoälyyn jos vertaa PS2/Xbox/Gamecube-sukupolven FPS:iin. Itseassa Xboxin Halo 2 taitaa olla sellainen joka on tarjonnut mielekkäintä tekoälyä tähän mennessä.

Myöskään fysiikka ei ole kehittynyt mihinkään sitten edellisen konsolisukupolven. Uudet fysiikkakortit mahdollistavat sen, että kentälle saadaan kymmenen fysiikan lakeihin reagoivan laatikon sijaan sata laatikkoa, ei muuta. Paras fysiikkakin on edelleen edellissukupolvessa, Painkillerissä tai HL2:ssa. Eipäs vaan PSI-OPSissa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Siis minun käsittääksemme me puhuimme pelien varsinaisesta laajuudesta, emme siitä millainen esillepano on. Se laajuus ei vaadi Oblivionissa tehoja, vaan se esillepano. Ihmiset kun tässä threadissa hyvin usein elävät siinä uskossa että "laajuus = tehot". Itse asiassa voitaisiin jopa väittää että tulevassa sukupolvessa pelit ovat suppeampia / lyhyempiä, koska pelien kehitysajat pitenevät, ja harva pelitalo voi viilata uutta peliä 3-4 vuotta nykyisillä budjeteilla ilman että rahat loppuvat kesken. Tuota rahatilannetta ei suinkaan helpota sekään että pelien kehityskustannukset kasvoivat viidessä vuodessa nelinkertaisiksi siitä mitä ne olivat olivat nyt loppuvan sukupolven alussa, ja kustannusten kasvu vain kiihtyy vuosi vuodelta.
Ei laajuutta voi katsoa muusta sisällöstä riippumattomana. Tolkuttoman laajoja maailmoja on osattu tehdä jo 80-luvulla. Kyse on nimenomaan siitä miten laaja maailma toimii, mitä siellä voi tehdä ja miltä se näyttää. Pienillä yksityiskohdillakin on kokonaisuudessa merkitystä. Uskottavasti toimiva vapaa, laaja ja hyvän näköinen 3D-maailma vaatii paljon tehoja ja muistia.

Se, että esim. Oblivion tehtynä Ultima VII:n grafiikoilla pyörisi antiikkisellakin koneella on merkityksetöntä. Ei se olisi läheskään sama peli eikä niin hauska. Eikä kyse ole ulkokuoren palvomisesta, vaan kokonaisuudesta.

Sinun kommenttisihan oli oikeastaan vain rajoittunut "tehot ei ole sama kuin laajuus", joka tosiaan sellaisenaan pitää paikkaansa, mutta lähinnä se vaikutti tarkoitushakuiselta tehojen merkityksen vähättelyltä, kun Wiin tehorajoitukset tulivat taas puheeksi.

Väitteesi tulevan sukupolven pelien suppenemiseen tai lyhenemiseen ei löydy todistepohjaa ainakaan sukupolven alkutaipaleelta. Itse asiassa ainoa tuohon viittaava ovat Nintendon Wii-puheet. He kokeilevat nyt toisista poikkeavaa linjaa raudassa ja vähän peleissäkin, mutta on aivan liian aikaista sanoa miten se ja muiden valitsema linja toimii.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom