Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Voin myöntää, että en pelinkehityksestä mitään ymmärrä, mutta toimiiko asia todellakin noin päin? Omasta mielestäni tuntuisi huomattavasti loogisemmalta, että esim. tietokoneelle kehitettyä peliä pystyttäisiin muokkaamaan konsoleille sopivaksi heikentämällä ominaisuuksia (esim. vähentämällä vastaantulevia vihollisia, vähentämällä objekteja, heikentämällä grafiikkaa jne) suhteellisen helposti. Tietysti esim. Wii-pelejä voi portata nykyisen sukupolven tehokonsoleille, reunoja saadaan tarkennettua ja joitain elementtejä lisättyä, mutta eihän niistä peleistä saada samannäköisiä kuin muista PS3 tai Xbox-pohjalle kehitetyistä peleistä muuten kuin tekemällä peli uudestaan. Sen sijaan Wii:n saamat multiplattarit ovat laadullisesti samaa tasoa muiden Wii-pelien kanssa.
Tästähän on ihan käytännön esimerkki tällä hetkellä PC-pelaaminen. PC-rauta mahdollistaisi tällä hetkellä vaikka mitä, mutta suurin osa peleistä optimoidaan ensiksi konsoleille ja sen jälkeen vain tehdään (kusiset) käännökset PC:lle. Tämän takia myös PC pelaajat ovat innoissaan uudesta konsolisukupolvesta, koska se tarkoittaa lähes automaattisesti parempia grafiikoita myös PC:lle.
Ajattele, että sinulla on kaksi hardwarea A ja B, jotka ovat käytännössä samanlaisia arkkitehtuuriltaan. Tehtäväsi on saada se mahdollisimman pienellä vaivalla peli toimivaksi molemmalle. B on tehokkaampi. Tottakai optimoit pelisi A:lle, jolloin automaattisesti se toimii vähintään yhtä hyvin B:llä. Sen jälkeen halutessasi voit parantaa B:n tuotosta, jos resursseja on. Jos taas teet homman eka B:lle, sinun täytyy rueta tekemään ylimääräistä työtä, että saat saman tuotoksen toimimaan A:lla. Lähtökohtaisesti aina mennään heikoimman ehdoilla. PS3 vs Xboc360 tämä vaan hämärtyi, koska PS3 oli teoriassa tehokkaampi, mutta tehot oli helvetisti vaikeammin saavutettavissa. Tälläistä vertailua on vaikea niille tehdä, koska käännös vaati joka tapauksessa työtä, koska arkkitehtuurit ovat niin erilaisia.
Väitteesi varmasti pitää paikkaansa, mikäli raudassa on todella merkittävästi eroa. Xbox Onen ja PlayStation 4:n välillä ei sen suuruista eroa ole, vaikka PS4 tuplaisi julkistetun muistin määrän ja Xbox puolittaisi.
Muisti taitaa olla pienin osa-alue tällä hetkellä, joka tuota eroa tekee. Nimenomaan CPU ja GPU repivät PS4 hyväksi tuota eroa. Tälle tosin ei vielä kirkon siunausta ole saatu. Sen aikaa kaikki tämä on spekulaatiota, kun MS ilmoittaa mm. tarkat kellotaajuudet.
Mikäli tarkoitat "viemisellä" julkaistavan pelin (ensisijaisesti graafista) tasoa etkä pelintekijöiden huomion määrää, tämä on tietysti täysin totta. Mutta kuvitellaan tilanne, jossa Xbox One saakin huippustartin, ja myy ensimmäisen vuoden aikana 20 miljoonaa konsolia. PlayStation 4 ei pääse samoihin lukuihin, vaikka myy kunnioitettavat 7 miljoonaa konsolia. Pelinkehittäjät varmasti mielellään keskittyvät ensisijaisesti Xbox-versioon, koska sille on odotettavissa enemmän myyntejä. Pelit tietysti julkaistaan tietysti myös PS4:lle, mutta tällöin se ei pääse hyödyntämään parempia tehojaan maksimaalisesti, ja erot konsolipelien välillä jäävät kosmettisiksi. Tietysti mainitsemasi konsolirautojen samankaltaisuus varmasti hieman parantaa PS4:n mahdollisuuksia saada peleistä paremmat versiot myös ensimmäisessä skenaariossa, mikäli porttaus käy niin helposti kuin on ounasteltu. Mikäli myyntiluvut ovat kuitenkin vuoden päästä päinvastaiset, PS4:lle on varmasti luvassa pelejä, jotka ovat selkeästi paremman näköisiä multiplattareita kuin Xboxille. Kuitenkaan en jaksa uskoa muita kuin graafisia eroja pelien välillä, kuten jossain väläytettyä eroa Battlefieldin pelaajamäärissä 64vs32 tai 128vs64 tyyliin.
Vaikka X1 repisi kaulaa PS4, ei kaiken jären mukaan PS4:llä pitäisi multiplatter pelin toimia huonommin. Tehot on niin paljon PS4 hyväksi (ja arkkitehtuuri on edelleen lähes sama), että vaikea nähdä tosiaan tilannetta, jossa boksi versio menee 1080p/60fps reunanpehmennyksillä kun ps4 versio menee 1080p/30 rumemmilla grafiikoilla, vaikka kuinka X1 olisi ykkösalusta kehityksessä. En myöskään usko, että homma kääntyy toisin päin. PS4:n pitäisi myydä aivan valtavasti enemmän, että multiplatter pelitalot pistäisi X1:n toissijaiseksi kehitysalustaksi. Eiköhän tuo kaksikko tasaisesti myy, Boksi valtaa USA:n ja PS4:n vahvuudet ovat Euroopassa ja Japanissa.
Dedikoidut serverit! Nykyisessä sukupolvessa moninpelit toimivat P2P periaatteella, jossa joku pelaajista hostaa peliä muille. X1:lle on luvattu dedikoidut serverit, jolloin jokainen pelaaja ottaa yhteyden pelin serveriin (Azure-pilvi).
Niin kuin Nisu jo aikaisemmin totesi, et voi sanoa että monin pelit toimivat P2P - periaatteella, kun esimerkiksi MAG pyöritti 128 vs 128 dedikoiduilla servereillä. Käsittääkseni suurin osa Sonyn yksinoikeuspelien multiplayereistä toimii dedikoiduilla servereillä, ei tuohon mitään Azure-pilveä tarvitse.
Destiny taitaa olla hieman samanmoisella idealla liikkeellä, mutta en pitäis yhtään pahana jos Planetside 2 tulisi konsol(e)ille.
Planetside 2 on Sonyn Computer Entertainmentin peli, joten millekkään muulle konsolille kuin PS4:lle tuon tulo on kyllä todella epätodennäköinen.