Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaveri puhuu pelaajakunnan suulla ja yleisillä tuntemuksilla. Microsoft "sallii" erinnäisiä asioita kuluttajille. On kuluttajien yläpuolella ja tiputtelee heille armopaloja suuressa laupeudessaan, kuten ketjussa jo aiemmin mainittu. Pelaajien pitää nousta asiasta barrikadeille ja osoittaa peliteollisuuden tekevän nyt suuren virheen, mikäli he kuvittelevat paimentavansa lampaita ilman omaa tahtoa. Yksi sellainen tapa on osallistua toissapäivänä polkaistuun II-vaiheen twitter-kampanjaan, #PS4NoDRM. Sinne Sonylle suora kehoitus jättää tälläiset kuluttajan perusoikeuksia syvästi loukkaavat haihatukset. Valittaminen foorumeilla ei yksin riitä, nyt on aika käyttää vielä ääntä ennenkuin laitteet on kaupassa!
Jos olisit aikeissa ostaa Xbox Onen, vilpitön taisteluhuutosi lämmittäisi mieltä mutta jos Sony päättäisi julkaisijoiden painostuksesta seurata MS:n jalanjälkiä, oltaisiinkin jo astetta mielenkiintoisellamalla tontilla :) Riittääkö oma tahto puhumaan lompakolla ja jättämään myös PS4:n väliin vai lammastellaanko menemään entiseen malliin?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Valittaminen foorumeilla ei yksin riitä, nyt on aika käyttää vielä ääntä ennenkuin laitteet on kaupassa!

Hoidettu oma osuus. Saa nähdä tavoittaako tällainen lähestymistapa Sonyn syvimpiä rivejä. Runsaista twiiteistä päätellen, on viesti päätynyt ainakin muutaman Sonylaisen kiikariin.

Noh, minun kantani on jo aikasemmin selväksi kyllä tullut. Mikäli Microsoftin mallilla mennään seuraavat kymmenen vuotta,
jää minulta tehokonsolit hankkimatta. :)

Nintendo ja Steam ei loppujen lopuksi kuulosta kovinkaan kamalalta yhdistelmältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos olisit aikeissa ostaa Xbox Onen, vilpitön taisteluhuutosi lämmittäisi mieltä mutta jos Sony päättäisi julkaisijoiden painostuksesta seurata MS:n jalanjälkiä, oltaisiinkin jo astetta mielenkiintoisellamalla tontilla :) Riittääkö oma tahto puhumaan lompakolla ja jättämään myös PS4:n väliin vai lammastellaanko menemään entiseen malliin?

Kyse ei ole mistään minun valinnoista, vaikka haluat tehdä tästä henkilöön menevän. En ole koskaan ainuttakaan käytettyä peliä ostanut ja koneet ovat jatkuvasti online. Se ei kuitenkaan estä protestoimasta aivan selviä epäkohtia. Tässä tehdään nyt kampanjaa sen eteen, ettei Sony menisi painostuksen alla tekemään sitä kaikkea likaista työtä jota pelikustantajat oletettavasti nyt siltä odottavat kiiluvat dollarin kuvat silmissä. Lisätään painetta vielä ennen E3:sta.

#PS4NoDRM

[video=youtube_share;1StPJgWkN-U]http://youtu.be/1StPJgWkN-U[/video]
(modet voi poistaa videon jos ei sovi ketjuun)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoftin used games DRM näyttää jatkavan region lockin tiellä. Julkaisijan pitää erikseen pyytää että se poistetaan käytöstä. PS3:lla julkaisijan pitää pyytää että region lock laitetaan päälle.

Jos pitäisi veikata niin ne julkaisijat jotka käyttivät online passeja tulevat käyttämään DRM:ää PS4:llä. EA varmuudella..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyse ei ole mistään minun valinnoista, vaikka haluat tehdä tästä henkilöön menevän. En ole koskaan ainuttakaan käytettyä peliä ostanut ja koneet ovat jatkuvasti online. Se ei kuitenkaan estä protestoimasta aivan selviä epäkohtia. Tässä tehdään nyt kampanjaa sen eteen, ettei Sony menisi painostuksen alla tekemään sitä kaikkea likaista työtä jota pelikustantajat oletettavasti nyt siltä odottavat kiiluvat dollarin kuvat silmissä. Lisätään painetta vielä ennen E3:sta.
Kyse ei ole henkilökohtaisuuksista vaan siitä ajatusleikistä, että Sony taipuisi tämän samaisen julkaisijoiden painostuksen alla ja mitä se käytännössä tarkoittaisi. Jos jatkuva online ja käytetyt pelit eivät ole ongelma, miksi lyödä Microsoftia niiden vuoksi kuin vierasta sikaa, jos Sony saman tempun tehdessään ei hetkauttaisi pätkän vertaa?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyse ei ole henkilökohtaisuuksista vaan siitä ajatusleikistä, että Sony taipuisi tämän samaisen julkaisijoiden painostuksen alla ja mitä se käytännössä tarkoittaisi. Jos jatkuva online ja käytetyt pelit eivät ole ongelma, miksi lyödä Microsoftia niiden vuoksi kuin vierasta sikaa, jos Sony saman tempun tehdessään ei hetkauttaisi pätkän vertaa?

Tottakai asiasta pitää sanoa ja äänekkäästi. Sitä tässä nyt parhaillaan ollaan tekemässä. Rohkeasti vain mukaan kampanjaan! Loput viestistäsi on vain omaa mielikuvistasi ja hyökkäystä henkilöön.

#PS4NoDRM
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tottakai asiasta pitää sanoa ja äänekkäästi. Sitä tässä nyt parhaillaan ollaan tekemässä. Rohkeasti vain mukaan kampanjaan! Loput viestistäsi on vain omaa mielikuvistasi ja hyökkäystä henkilöön.
Jeps, sorry, asia selvä :) Kampanjassa on oltu mukana jo aikoja sitten mutta on hyvä myös muistaa, että jos se osoittautuu tuloksettomaksi niin Sony ei ole yhtään sen puhtoisempi kuin mitä MS on nyt. Toivotaan tietysti, että näin ei kävisi mutta kyllähän tässä nyt ihan poteroista riippumatta tuntuu konsolipelaaminen ajautuvan kohti melkoista murrosta. Luulisi huolestuttavan astetta enemmän kuin tuo iänikuinen valmistajien välinen heppileikki vaikka sillä kuinka vuosikymmenten takaiset perinteet olisikin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupulla, mitäs jos kohdistaisit kampanjasi Activisioniin, Ubisoftiin ja Electronic Artsiin?

Niin iästä kuin valveutuneisuudestakin kiinni. Jos ulkomaanostoksiin soveliasta korttia ei ole niin shoppailuvalikoima rajoittuu jo aika kummasti ja toisaalta itsekin tuli aikanaan hassattua varmaan muutama vuosi ostaen ylihintaan kun ei paremmasta tiennyt. Voit myös arvuutella, miksi noiden uusien hinnat noinkin nopeasti tippuvat ja miten sille(kin) käy, jos käytettyjen pelien kauppa saadaan käytännössä nitistettyä ;)
Alaikäisten ei pidäkään tehdä nettiostoksia, aikuinen kuin aikuinen saa luottokortin jos ei ole luotto-ongelmia takana. Luotto-ongelmat on itseaiheutettuja, sitten saakin maksaa kovempaa hintaa käteisellä (vitsivitsi, tai noh, niinhän se menee).

Uusien hinnat tippuvat noinkin nopeasti yhdestä ja tietystä syystä. Tähän on siis vain yksi syy ja se tulee tässä: Myyjä (myy sitten mitä tahansa*) yrittää aina saada maksimaalisen hinnan ostajilta. Kilpailu ei ole ainoa keino pitää hintoja alhaalla, tärkein on kysyntä. Hinnanlaskuilla siis nostetaan kysyntää! Tämä on se kaikkein tärkein asia mitä ihmisten pitäis muistaa. Ja itseasiassa sun oma käyttäytyminen ei vaikuta tähän millään tavalla, jos siis suosikkipelisi on myynnissä mielestäsi liian kalliilla, älä jätä ostamatta sitä periaatteen vuoksi vaikka sulla olisi siihen varaa ja halua. Videopeleissä myyntimäärät on niin isoja ettei edes neogafin järkkäämä laaja ostoprotesti näy ostomäärissä. Videopelien hinta on muodostunut nykyiselle tasolleen koska myyjät katsovat noilla hinnoilla saavan maksimaalisen tuoton työlleen. Jos hinta olisi korkeampi, tuote myisi kyllä edelleen, mutta laskeneiden myyntimäärien johdosta kokonaismyynti euromäärissä olisi pienempi. Jos taas hinta olisi matalampi, peli myisi enemmän mutta ei tarpeeksi paljon enemmän jotta kokonaismyynti euroissa olisi suurempi. Pelien hinta laskee elinkaarensa siinä kohtaa kun ns saturaatiopiste on saavutettu, eli myyntimäärät lähtevät laskuun. Käytännössä pelien hinnat määritellään kuitenkin kahdella tavalla: 1) Jälleenmyyjä ilmoittaa julkaisijalle että tuote ei liiku, voiko hintaa laskea. Julkaisija ilmoittaa että pistäkää x% alaspäin, tällöin jälleenmyyjän kate pysyy ennallaan. 2) Jälleenmyyjä ei saa lupaa alennusmyyntiin, mutta haluaa varastostaan eroon, joten jälleenmyyjä nappaa alennusmyynnin omasta katteestaan. Tätä käytetään myös mm sisäänheittotuotteissa. Nykyisin kuitenkin pelikaupoissa taitaa olla aika yleisesti käytössä palautukset julkaisijalle, joten julkaisija mieluummin antaa luvan alennusmyyntiin kuin ottaa rekkalasteittain palautettuja kopioita, joista sen jälkeen ei saa senttiäkään ja jälleenmyyjäkin on suututettu.

*Jos olet myymässä autoa, sulla on tietty lähtöhinta. Sitten kun renkaanpotkijoita ei ole pihassa näkynyt, pistät nettiauton ilmoitukseen muutaman satasen alhaisemman hinnan. Tämä jatkuu kunnes saat autosi myytyä. Kysyntä aina määrittää hinnan. Videopelien kuten muidenkin tuotteiden valmistajat joutuvat sitten katsomaan mitä viivan alle jäi ja kattoiko tulot kustannukset ja sen jälkeen määritellään voiko toiminta jatkua.

Hear, hear! Tässä ei nyt ajeta sisään uutta Xboxia vaan pelikuluttamisen koko tulevaisuutta. Jos tuntuu siltä, ettei kuluttajaoikeuksia yhtään yritetä nyt polkea niin antaa mennä vaan, ihan hyvä siitä tulee! DLC todistaa!
No jaa, vai seurataanko tässä PC:n esimerkkiä. Tämä on konsoleilla vain välivaihe kun eivät uskaltaneet kertaiskusta siirtyä täysin digitaaliseen jakelukanavaan. Sekä Sony että MS puhuivat digitaalisen jakelun puolesta jo muutama vuosi sitten.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No jaa, vai seurataanko tässä PC:n esimerkkiä. Tämä on konsoleilla vain välivaihe kun eivät uskaltaneet kertaiskusta siirtyä täysin digitaaliseen jakelukanavaan. Sekä Sony että MS puhuivat digitaalisen jakelun puolesta jo muutama vuosi sitten.

Olisivat olleet rehellisempiä kun olisivat jättäneet levyaseman kokonaan pois. Ei tarvitsisi kaupassa palkata nyt yhtä ihmistä vastailemaan pelkästään kysymyksiin liittyen näihin epämääräisiin kentän kokemuksiin DRM:n liittyen. Jos pelialan ammattitoimittajat ovat ihmeissään, miten sekaisin ollaan kodeissa loppuvuodesta? Raivoisia isiä pelilevyn kanssa heti joulun jälkeen liikenteessä. Tästä voi antaa jo takuun. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olisivat olleet rehellisempiä kun olisivat jättäneet levyaseman kokonaan pois.

Tämä oli ehkä se pahin suunnitteluvirhe Xbox One:ssa. Jos se tukisi pelkkiä digitaalisia pelejä(ja kykenisi käynnistyttyään vieläpä kilpailemaan hinnoillaan Steamin kaltaista palvelua vastaan), ei viime aikoina vellonnutta paskamyrskyä varmasti olisi syntynyt siinä mitoissa, kuin se lopulta tapahtui. Fyysinen media on kuitenkin koko olemassa olonsa ajan pitänyt sisällään periaatteellista ajatusta, että sen lainaaminen kaverille (ilman keinotekoisesti vaikeuttavia lisätekijöitä) on vaivatonta ja mukavaa, plus pelit toimii(Morpit pois lukien) vaikket käyttäisi niitä koskaan online tilassa. Tämä samainen ajatus istuu edelleen jäykästi monen immeisen selkärangassa(minä mukaan lukien), jotka konsolipelaamista harrastavat, eikä sitä noin vain kytketä pois.

Microsoft on minusta nyt täysin hukannut sen punaisen langan, joka alun alkujaan loi konsolit tarjoamaan vaihtoehtoisen tavan pelata pelejä(saa nähdä, kuinka pahasti Playstation 4 kohdalla käy. Pahoin pelkään, ettei se tee tästä uuden sukupolven alusta yhtään sen parempaa). Playstation 2 ja ensimmäinen Xbox(kiitos mahtavasta KOTOR 1 kokemuksesta) ovat omasta mielestäni ne viimeisimmät vekottimet, joita pystyi vielä sanomaan rehellisiksi pelikonsoleiksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä oli ehkä se pahin suunnitteluvirhe tässä uudessa boxissa. Jos se tukisi pelkkiä digitaalisia pelejä, ei viime aikoina vellonnutta paskamyrskyä varsmasti olisi syntynyt siinä mitoissa, kuin se lopulta tapahtui. Fyysinen media on kuitenkin koko olemassa olonsa ajan pitänyt sisällään periaatteellista ajatusta, että sen lainaaminen kaverille ilman keinotekoisesti vaikeuttavia lisätekijöitä, on vaivatonta ja mukavaa. Tämä samainen ajatus istuu edelleen jäykästi suurimman osan selkärangassa, jotka konsolipelaamista harrastavat, eikä sitä noin vain kytketä pois.

Nimenomaan. Sieltä on aivan varmasti tulossa levyasemattomat halpisversiot vielä. Niin selvästi ajavat käärmettä pyssyyn tällä DRM:llä. Fyysinen media mielletään aina omaksi, vaikka itseasiassa siinäkin kyse on lisenssin hankkimisesta. Et omista mitään levyltä, mutta levyn voit kuitenkin myydä eteenpäin tai käyttää lainassa ym. miten haluat. Sisällön immateriaalioikeudet ovat julkaisijalla. Nyt nämä samaiset julkaisijat ilmeisen selvästi laitevalmistajien yhteistyöllä ovat tekemässä levystä vain siirtoalustaa digitaalikopiolle. Tämä pitäisi tehdä kaupassa ostajalle heti selväksi. Paketoimalla se entistä pelikoteloa muistuttavaan muovikuosiin harhautetaan kuluttajaa. Parempi kuin jakelisivat blankoilla levyillä, paperitaskuun pakattuna. Pelin henki tulisi selväksi jo heti kaupassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olisivat olleet rehellisempiä kun olisivat jättäneet levyaseman kokonaan pois.

Omalla tavallaan tämä on mielenkiintoinen kysymys, sillä jos/kun kuluttajat kuitenkin ostavat vielä ne "isot" Xbox One -pelit levyllä niin heillä voi olla tottumista siihen että niitä "käytetäänkin" samaan tyyliin kuin digijakelussa tai vaikka Steamissä. Yleensähän se ero on kuitenkin selkeä fyysisen levyn ja digijakelun kesken (ja edut puoleen ja toiseen).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kilpailu ei ole ainoa keino pitää hintoja alhaalla, tärkein on kysyntä.

Kilpailu ei ole keino vaan syy pitää ne hinnat alhaalla, paitsi jos ajattelet tätä asiaa kuluttajan kannalta. Pimeä puoli tässä on se että jos kilpailu karsitaan (jota myös käytettyjen pelien myynti periaatteessa on) voidaan hintoja mahdollisesti jopa nostaa. Jos kappalemyynti hieman notkahtaa niin tuotto korjaa tämänkin asian. Enkä nyt puhu mistään useamman kympin korotuksista vaan muutamista euroista. Arvelisin että suurimmalla osalla näistä uhoajista jotka sanovat että seuraava sukupolvi jää kaupan hyllylle, löytyy se seuraava plösö tai boxi hyllystä ensi vuonna.

Minulle tämä Microsoftin malli toimii ihan hyvin. Harvoin tulee pelejä ostettua ja vielä harvemmin myytyä. Ymmärrän yskän tietysti niillä henkilöillä jotka ovat tottuneet pitämään konsolinsa irti nettipiuhasta ja pelejä pelataan 1-5 vuodessa.

Muutan mielipidettäni. En ymmärrä miksi tämä haittaa niitä jotka ostavat vain viisi peliä vuodessa ja netti taitaa kuitenkin löytyä nykyään jokaisesta kotitaloudesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Omalla tavallaan tämä on mielenkiintoinen kysymys, sillä jos/kun kuluttajat kuitenkin ostavat vielä ne "isot" Xbox One -pelit levyllä niin heillä voi olla tottumista siihen että niitä "käytetäänkin" samaan tyyliin kuin digijakelussa tai vaikka Steamissä. Yleensähän se ero on kuitenkin selkeä fyysisen levyn ja digijakelun kesken (ja edut puoleen ja toiseen).

Kuluttajat tottuvat nopeasti muutoksiin. He eivät ajattele pelialaa niin syvällisellä ja tunteikkaalla tavalla kuin moni meistä foorumin jäsenistä. Heille helpoin tapa on voittava. Alussa se on asennuslevyke kauppiaalta ja pelaamaan, kuin huomaamatta taustalla imutellaan päivitystä ja kaikki pelaa päällisin puolin vaivatta. Nopeasti oppivat kuitenkin tehokkaan käyttöliittymään ulottuvan mainostuksen ja vertaiskäyttäytymisen pohjalta selaamaan verkkokaupan palveluja. Pelien ostaminen siirtyy kokonaan virtuaalipuotiin. Fyysinen pelimedia kuolee herran vuonna 2013. Loppu on vain viivytystaistelua. Toki voivat keksiä kaikenlaista muovista puristettua turhaketta sinne pakettiin, mutta kuka sitä nyt haluaisi pientä asuntoa täyttämään?

gI2xGJT.png


Lähde: https://twitter.com/CVG_News/status/343065446792187904
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Arvelisin että suurimmalla osalla näistä uhoajista jotka sanovat että seuraava sukupolvi jää kaupan hyllylle, löytyy se seuraava plösö tai boxi hyllystä ensi vuonna.

Iso kysymys on nyt Sonyn strategia asioihin joihin MS otti aika rohkea linjauksen. Odotellaan mielenkiinnolla.

Omalla kohdalla suunta on ollut jo pidempään se ettei useamman konsolin omistaminen ole enää kovin perusteltua tai edes järkevää, ajankäyttö on muuttunut niin paljon. Ja että mulla on niin paljon (pelaamattomia) PS3:n ja 360:n pelejä hyllyssä että hupia riittää pitkäksi aikaa ilman seuraavaakin sukupolvea. Tässä tilanteessa Xbox Onen hankkiminen PS4:n rinnalle ei tunnu todennäköiseltä.

Alussa se on asennuslevyke kauppiaalta ja pelaamaan, kuin huomaamatta taustalla imutellaan päivitystä ja kaikki pelaa päällisin puolin vaivatta.

Paino nimenomaan "päällisin puolin". Tuolla on aika paljon vanhempia jotka vielä tavallaan ostelevat pelit jälkikasvulleen (tai ainakin valvovat touhua jossain määrin) ja se massa kun tajuaa että 60-70 euron pelilevy onkin lähinnä asentelua varten niin apuva.

Täällä puhutaan paljon hamstraamisesta ja yritetään korostaa fyysisten levyjen ja niiden hankkimisen "huonoja puolia" (yäk, ne kun kertyvät hyllyynkin - shock), mutta niiden edut ovat myös siinä että Konttisen Matti ostaa pelin pojalleen ja kun peli on pelattu niin se vaihdetaan serkulle tai annetaan kaverille. Tai myydään pihakirppiksellä. Koetaan että se kaikki kuuluu 60-70 euron hintaan. Ei taida kuulua ainakaan Boksilla enää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä tilanteessa Xbox Onen hankkiminen PS4:n rinnalle ei tunnu todennäköiseltä.

Jätin ajatukseni oksentamatta edellisessä viestissäni. Mielenkiinnolla tosiaan odotellaan E3:a ja mitä Sony kertoo käytettyjen pelien myyntiin liittyen. Tuntuu utopistiselta, että kehittäjät sallisivat käytettyjen myynnin ilman mitään rajoituksia jos toisella alustalla se on kiellettyä. Sony on tähän astisissa kommenteissaan kuitenkin kertonut, että vastuu tästä päätöksestä on kehittäjillä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alaikäisten ei pidäkään tehdä nettiostoksia, aikuinen kuin aikuinen saa luottokortin jos ei ole luotto-ongelmia takana. Luotto-ongelmat on itseaiheutettuja, sitten saakin maksaa kovempaa hintaa käteisellä (vitsivitsi, tai noh, niinhän se menee).

Kaikki aikuiset saa luottokortin paitsi,että eipäs saakkaan. Ainakaan ihan tuosta vaan. Itselle pankissa sanottiin kun 18 vuotiaana siellä kävin että luottokortin saat tyyliin kun olet 20v. Ja mitä pikasesti googlasin niin vaikka siellä oli ikärajana 18v joillain korteilla, niille vaadittiin vakituiset tulot, ja kaikilla opiskelijoilla ei välttämättä kovin vakaita tuloja ole.

Melko huvittava tuo mikkisoftan lause tuosta kinectistä. Saahan sen mutelle, mutta kyllä se siltikin kuulee jos sanot "xbox on". Ollut kyllä todellinen tipploomi insinööri suunnittelemassa mainoslauseen :D

Tuo 24h drm on kyllä syvältä jos esim. mökille menee, tuon takiako pitää rueta leikkimään puhelimen netillä että saat jatkaa pelaamista vai pitääkö sieltä mökiltä rynnätä jonnekkin missä saat laitteen nettiin? Kaikilla kun ei edes ole tuota kännykkä optiota. Saahan nähä mitä sieltä Sonylta tulee, vai jääkö itelläkin tämä sukupolvi ehkä sittenkin välistä.

Ja kuten Angry Joekin sanoo tossa videossaan, turha kummankaan firman on sysätä tota drm vastuuta kehittäjien niskaan, he itsehän ovat kuitenkin laitteen suunnitelleet ja antaneet tuohon shaibaan mahdollisuuden. Turha siinä sitten on enää mennä piiloon osottelemaan kehittäjiä että ei meillä tähän ole mitään osaa eikä arpaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jätin ajatukseni oksentamatta edellisessä viestissäni. Mielenkiinnolla tosiaan odotellaan E3:a ja mitä Sony kertoo käytettyjen pelien myyntiin liittyen. Tuntuu utopistiselta, että kehittäjät sallisivat käytettyjen myynnin ilman mitään rajoituksia jos toisella alustalla se on kiellettyä. Sony on tähän astisissa kommenteissaan kuitenkin kertonut, että vastuu tästä päätöksestä on kehittäjillä.

Jos Sony lähtisi mukaan Microsoftin DRM-hässäkkään, niin se olisi Microsoftille kilpailuvaltti. Silloin markkinoilla olisi vain Wii U, jolla ei ole pelinjakamisen vastaisia käyttörajoituksia. Mutta jos Sony päättää, että heillä ei ole mitään syytä lähteä rajoittamaan pelaajien oikeuksia näin rajusti, niin silloin Microsoft jää yksin DRM-järjestelmänsä kanssa. Sony voi tarjota julkaisijoille vaihtoehdon toteuttaa jonkinlainen käytettyjen myyntiä vähentävä järjestelmä, mutta vaatia sen toteuttamisessa lisäaskelia. Sony voi myös yksinkertaisesti hahmottaa, että tällainen järjestelmä vähentäisi kuluttajien kiinnostusta heidän konsoliinsa, ja päättää että on parempi myydä laitetta ja pelejä suuremmalle kuluttajajoukolle kuin lähteä mukaan Microsoftin ja käyttörajoituksia ajavien julkaisijoiden kelkkaan.

Sonylla on myös tilaisuus tuoda markkinoille selvästi XbOnea tehokkaampi konsoli, joka ei estä levypelien jakamista, mutta tarjoaa myös vapaamman digitaalisten pelien siirrettävyyden kuin Wii U, ja tukee liiketunnistusta vakiona Moven avulla. Silloin kovin moni tuskin valitsisi YxBoxia PS4:n sijaan, ja PlayStation 4 olisi vahvempi kilpailija Wii U:lle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Melko huvittava tuo mikkisoftan lause tuosta kinectistä. Saahan sen mutelle, mutta kyllä se siltikin kuulee jos sanot "xbox on".

When the system is off, it’s only listening for the single voice command -- “Xbox On”, and you can even turn that feature off too.

Eli tuon ominaisuuden saa laitettua pois päältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kilpailu ei ole keino vaan syy pitää ne hinnat alhaalla, paitsi jos ajattelet tätä asiaa kuluttajan kannalta. Pimeä puoli tässä on se että jos kilpailu karsitaan (jota myös käytettyjen pelien myynti periaatteessa on) voidaan hintoja mahdollisesti jopa nostaa. Jos kappalemyynti hieman notkahtaa niin tuotto korjaa tämänkin asian. Enkä nyt puhu mistään useamman kympin korotuksista vaan muutamista euroista. Arvelisin että suurimmalla osalla näistä uhoajista jotka sanovat että seuraava sukupolvi jää kaupan hyllylle, löytyy se seuraava plösö tai boxi hyllystä ensi vuonna.
No keino oli tuossa vähän väärin valittu sana, yritin katsoa asiaa kärpäsperspektiivistä. Ja joo tottakai hinnat nousevat monopolitilanteessa, mutta monopoleilla on tapana kaatua joko uuteen kilpailuun tai joillakin aloilla auttaa vain lainsäädäntö ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttö. Kaiken ulkopuolella on sitten öljy, jonka hinta ei ole millään tavalla sidottu ihmisten valittamisiin ja mun mielestä aika vähän edes sotiin. Mitä pikemmin pääsemme irti öljystä sen parempi...oho tuli sivuraide.

Ja ihan samaa olen ajatellut, aika paljon helpompi foorumilla heittää kiukkuboikotit kuin katsella vierestä kun kaverit pelaa uusia Killzoneja tai Haloja ja samalla miettiä koska seuraava Mario ilmestyy.

Tuolla on aika paljon vanhempia jotka vielä tavallaan ostelevat pelit jälkikasvulleen (tai ainakin valvovat touhua jossain määrin) ja se massa kun tajuaa että 60-70 euron pelilevy onkin lähinnä asentelua varten niin apuva.

Täällä puhutaan paljon hamstraamisesta ja yritetään korostaa fyysisten levyjen ja niiden hankkimisen "huonoja puolia" (yäk, ne kun kertyvät hyllyynkin - shock), mutta niiden edut ovat myös siinä että Konttisen Matti ostaa pelin pojalleen ja kun peli on pelattu niin se vaihdetaan serkulle tai annetaan kaverille. Tai myydään pihakirppiksellä. Koetaan että se kaikki kuuluu 60-70 euron hintaan. Ei taida kuulua ainakaan Boksilla enää.
Se 60 euron peli on aika pientä jos sillä saa lapsen hetkeksi pois jaloista vinkumasta "kun ei ole mitään tekemistä" ja itse haluaisit vain heittää hetkeksi sohvalle selälles. En mä oikein usko että perusperhe vanhoja pelejään myy pihakirppiksillä saatika huuto.netissä, perusperheessä taitaa jäädä juuri ostetut mutta jo pieneksi käyneet vaatteetkin myymättä, tai hyvä jos serkulle sopii mutta raha ei liiku vaatteita vastaan. Lapsesta ylipäätään koituu niin isoja lovia budjettiin että jossain satunnaisessa 60 euron pelissä ainoa toive on että se tykkäis siitä sen verran että siitä tarpeeksi hyvän kiristysvälineen. "Et saa pelata viikkoon jos et vie roskia ulos". Siinä perusperheessä ainoo joka niitä pelejä myy on se rääpäle joka muuttaa lahjaksi saamansa pelin huuto.netissä pariksi kympiksi jolla sitten voi luokkaretkellä ostaa pornolehden ja tehdä kaverit vihreiksi kateudesta.

*äskeisessä tekstissä on paljon yleistyksiä, joita ei tule lukea täysin kirjaimellisesti. Otan mielelläni vastaan tutkittua tilastotietoa miten perusperhe pelaamisen käsittelee.
 
Ylös Bottom