Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Suuri yleisö ei "tiedä" siitä, koska ei ole mitään tiedettävää.

Tässä aika hyvin kiteytettynä. Kyllä kosketusnäyttö olisi saanut massat liikkeelle jos mikään.

Jos tuota vekotinta joku luulisi lisälaitteeksi, niin sehän tekisi vain hyvää myynnille. Tapaus X kuulee jostain uudesta jotain vöyhötystä ja lähtee tutkimaan, mutta löytääkin uuden konsolin ja jos Nintendon taika purisi, ostaisi sen. Laite vaan on äärimmäisen epäkiinnostava vanha kenkä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ninendon konsolituotanto on ollut aivan mieletön menestystarina viimeistä vuotta lukuunottamatta. Jopa Gamecuben ja N64:n heikoimpina aikoina bisnes tuotti rahaa. Minkä logiikan mukaan tällainen bisnes pitäis lopettaa? Todellisuudessa Microsoft ja Sony ovat helvetisti lähempänä third partyyttä, mitä Nintendo. Tässä aika hyvä artikkeli aiheesta:

Microsoft and Sony are Closer to Going Third-Party than Nintendo – Lets get the Facts Straight | PLAYERESSENCE

Ja ihan pelaajankin perspektiivistä useampi konsoli vain rikastuttaa pelimaailmaa, eikä se olisi kenenkään etu, jos konsolitarjonta supistuisi entuudestaan. Jos jotain, niin MS:n ja Sonyn pitäisi tehdä yhteinen konsoli, koska ne ovat muutenkin lähestulkoon samat laitteet, joilla 90% peleistä on multiplattareita.

Mielestäni linkkaamasi juttu on aika huono ja ilmeisen nintendo-fanin kirjoittama:

"Meanwhile, Sony had to sell their US headquarters to pay off debts, and rarely posts profits in their gaming division."

"If the PS4 has free online play next generation and Microsoft charges, I think Microsoft is dead, NOT Nintendo. Only die-hard Gears and Halo fans will buy the Xbox 720, if Microsoft doesn’t come out with some more Killer IPs."


Yllä siis jutun kirjoittajan pääargumentit siitä miksi MS tai Sony menisi 3rd party-valmistajaksi. Uskooko joku oikeasti että näin tapahtuisi, eiköhän firma lopeta toiminnan pelimarkkinoilla (ainakin nykyisissä määrin) jos tilanne menee niin pahaksi? Nintendo on ainoa jolla olisi edellytykset toimia pelkkänä pelivalmistajana. Jutusta sopivasti "unohdetaan" Wii U:n totaalisen surkea 3rd party-valikoima.

Sen myönnän että Sonylla on vielä vaikeat ajat edessä, mutta PS4 on saanut niin paljon positiivista huomiota ettei tilanne ole aivan niin synkkä miltä helposti saattaa näyttää. Microsoftkin kärsii huonoista W8 myynneistä, mutta Nintendon ohella se on todella vahvoilla (taloudellisen tilanteen kannalta).

Useampi konsoli toki rikastuttaa pelaajan valikoimaa, mutta minä ainakin mieluummin pelaisin yhdellä koneella kaikkien pelejä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Useampi konsoli toki rikastuttaa pelaajan valikoimaa, mutta minä ainakin mieluummin pelaisin yhdellä koneella kaikkien pelejä.

Haaveilla voi vaikka Taivaan Valtakunnasta, mutta tuskin vakavissaan toivot laitemonopolia? Sen tien päässä on rahastus, kehityksen hidastuminen ja tarjonnan tasapaksuistuminen. Parempi vaan pitää rintamat liikkeellä ja väen näin virkeänä. Yksinoikeuksissa mennään helpommin valtavirran reunamilla, kuten Heavy Rain ja Demon's Souls. Antaa pelaajan jatkossakin tehdä valintansa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kooste "varmoista" huhuista. Sitaatit sen aikaa, kunnes Microsoft voi vahvistaa virallisesti. Lisätkää perään tietonne kun aihetta ilmenee.


Xbox 720 (Durango)


Tekniset tiedot (VGLeaks):

CPU:

- x64 Architecture

- 8 CPU cores running at 1.6 gigahertz (GHz)

- each CPU thread has its own 32 KB L1 instruction cache and 32 KB L1 data cache

- each module of four CPU cores has a 2 MB L2 cache resulting in a total of 4 MB of L2 cache

- each core has one fully independent hardware thread with no shared execution resources

- each hardware thread can issue two instructions per clock

GPU:

- custom D3D11.1 class 800-MHz graphics processor

- 12 shader cores providing a total of 768 threads

- each thread can perform one scalar multiplication and addition operation (MADD) per clock cycle

- at peak performance, the GPU can effectively issue 1.2 trillion floating-point operations per second

High-fidelity Natural User Interface (NUI) sensor is always present

Storage and Memory:

- 8 gigabyte (GB) of RAM DDR3 (68 GB/s)

- 32 MB of fast embedded SRAM (ESRAM) (102 GB/s)

- from the GPU’s perspective the bandwidths of system memory and ESRAM are parallel providing combined peak bandwidth of 170 GB/sec.

- Hard drive is always present

- 50 GB 6x Blu-ray Disc drive

Networking:

- Gigabit Ethernet

- Wi-Fi and Wi-Fi Direct

Hardware Accelerators:

- Move engines

- Image, video, and audio codecs

- Kinect multichannel echo cancellation (MEC) hardware

- Cryptography engines for encryption and decryption, and hashing


  • Pelaaminen ei ole enään se tärkein juttu. Muut viihdepalvelut tuodaan rinnalle tai menevät jopa ohi.
  • Ekosysteemin nöyrä jäsen. Täyden hyödyn saa kun puhelinta myöten kodin elektroniikka on Windows-perheestä.
  • Liiketunnistus ei ollut ohi menevä muotivillitys, vaan olennainen osa konseptia. Kinect 2.0 konsolin mukana.
  • Mahdollisesti useampia hintavaihtoehtoja kytkyineen (499$/299$ + Live-kytky).
  • Skype hoitaa jatkossa pelaajien välisen viestinnän. Ekosysteemissä.
  • Konsoli kaiken aikaa päällä. Päivittää pelit valmiiksi.
  • Pelit asennetaan kovalevylle. Pelilevyltä ei pelata.
  • Ei suoraa taaksepäin yhteensopivuutta. Vaatii rinnalle Xbox Minin.
  • Xbox Mini (lisälaite, modattu Xbox 360); urheilun, tv-sarjojen ja elokuvien suoratoistoon. Ei levyasemaa. Kilpailija Apple TV:lle. Xbox 360-digipeleillä.
  • Pelivideot helposti suoraan konsolista Youtubeen. Suoratoisto onnistuu myös.
  • Jatkuvan internet-yhteyden vaatimus on kiinni pelintekijästä (jos, kertaluonteinen tarkistus tai jatkuva yhteys).
  • Pelintekijä voi lisätä saavutuksia ilman uutta DLC:tä. Esimerkiksi yhdeksi viikonlopuksi.
  • Xbox Live ja sosiaalinen media kohtaa toisensa entistä useammin. Kattoa kavereiden määrälle ei käytännössä enään ole.

Tuossa vahvennettua tuoreimmat "tietovuodot" jotka vaikuttavat uskottavilta. Pelaaja toimii jatkossa mainosmiehenä puskiessaan sosiaalisen verkostonsa näytille videoita ja kuvakaappauksia hauskoista hetkistä pelien parissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sana ekosysteemi kyrsii aika reilusti. Siis tässä teknohömpötyksessä. Toivottavasti noi toiminnot jotka vaatii jotain ekosysteemiä olisivat kierrettävissä. Joku Android tai ios appsi mukaan niin xbox ois tasavertainen kilpakumppani pleikalle minun ajatuksissani. En halua mitään ekoripulin pakkosyöttöä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sana ekosysteemi kyrsii aika reilusti. Siis tässä teknohömpötyksessä. Toivottavasti noi toiminnot jotka vaatii jotain ekosysteemiä olisivat kierrettävissä. Joku Android tai ios appsi mukaan niin xbox ois tasavertainen kilpakumppani pleikalle minun ajatuksissani. En halua mitään ekoripulin pakkosyöttöä.

Täältä löytyy iPadilta virallinen Xbox Liven sovellus, Smartglass. Kyllä tautia siis levitetään, mutta uskoisi Microsoftin panostavan erityisesti ihan siihen omaansa eli Windows-perheeseen. Ekosysteemit eivät ole mitään teknohömpätystä tai tiukasti rajattuja omia planeettojaan. Apple iCloud voi paksusti myös Microsoftin ympäristössä (ja päinvastoin). Käyttäjän kannalta keskenään sulavasti keskustelevat laitteet ovat usein (hermojen) pelastus.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tekniset tiedot (VGLeaks):

CPU:

- x64 Architecture

- 8 CPU cores running at 1.6 gigahertz (GHz)

- each CPU thread has its own 32 KB L1 instruction cache and 32 KB L1 data cache

- each module of four CPU cores has a 2 MB L2 cache resulting in a total of 4 MB of L2 cache

- each core has one fully independent hardware thread with no shared execution resources

- each hardware thread can issue two instructions per clock

GPU:

- custom D3D11.1 class 800-MHz graphics processor

- 12 shader cores providing a total of 768 threads

- each thread can perform one scalar multiplication and addition operation (MADD) per clock cycle

- at peak performance, the GPU can effectively issue 1.2 trillion floating-point operations per second

High-fidelity Natural User Interface (NUI) sensor is always present

Storage and Memory:

- 8 gigabyte (GB) of RAM DDR3 (68 GB/s)

- 32 MB of fast embedded SRAM (ESRAM) (102 GB/s)

- from the GPU’s perspective the bandwidths of system memory and ESRAM are parallel providing combined peak bandwidth of 170 GB/sec.

- Hard drive is always present

- 50 GB 6x Blu-ray Disc drive

Networking:

- Gigabit Ethernet

- Wi-Fi and Wi-Fi Direct

Hardware Accelerators:

- Move engines

- Image, video, and audio codecs

- Kinect multichannel echo cancellation (MEC) hardware

- Cryptography engines for encryption and decryption, and hashing
No voiko tekno ihmiset sitten kertoa että onko PS4 ja XDurangon välillä eroa paljon?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No voiko tekno ihmiset sitten kertoa että onko PS4 ja XDurangon välillä eroa paljon?

Fiksummat ihmiset voivat korjata, mutta tässä mitä minä olen ymmärtänyt.

Durango tulee olemaan laskentateholtaan vähän PS4 jäljessä, minkä lisäksi muisti tulee olemaan hitaampaa ja sitä mahdollisesti on vähemmän käytössä peleissä. Tarkoittanee sitä, että käyttöjärjestelmä saattaa toimia sutjakkaammin uudella boksilla kuin PS4 vastaava (yllätys?), mutta PS4 yksinoikeuspelit pystyvät ehkä parempaan graaffiseen ilotulitukeen. Multiplattarit ovat varmaankin yhtä pienellä erolla, mitä tässäkin sukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse näkisin niin, että huomattavia eroja ei koneiden välillä ole mitä tulee suorituskykyyn. Molemmissa laitteissa on käyttikselle ja muille taustatoiminoille omat resurssit, joten käyttikset tulevat kyllä toimimaan moitteetta. Graaffiset ilotulitukset, toisen eduksi, jää näkemättä pariin ensimmäiseen vuoteen. Kyllä molemmille osataan ne yksinoikeudet tehdä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn lupaamat asiat vievät aika paljonkin keskusmuistia taustalla, joten siellä lähdetään 1gb varauksella. MS:llä riippuu enemmänkin siitä miten muistisyöppö se W8 on siellä taustalla, mutta softafirman edut tulevat näkymään vieläkin. Se mitä nyt XO:lla softan toimivuuden osalta saadaan voidaan kertoa 1.5:llä toimivuuden ja sulavuuden osalta. Sonyn puolella se kerroin pitää olla yli 3, että päästään samalle tasolle. Haastavuutta siis riittää etenkin kun ne erot on pienet raudan osalta. Sonyn puolelta odottaisin jopa sitä, että softaa tullaan alusta lähtien rankasti päivittämään eikä luvattuja ominaisuuksia saada kokonaisuudessa ulos julkaisupäivänä.

Pelien suhteen en odota ihmeitä. Valitettavasti vaikka tehoja saatiin niin en usko, että se oikeastaan riittää mihinkään. Se mitä nyt PS3:lla saadaan aikaiseksi parhaimmillaan on se standardi minkä jokainen seuraavan sukupolven pelin pitää ylittää. Oikeat reunanpehmennykset kehiin vaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Seuraavilta xboxilta ja playstationilta toivoisin, että sisäänrakennetun patterin saa vaihdettua ilman, että koko konsoli pitää repiä auki. Nintendolla tuo asia on kunnossa, sillä patterin saa vaihdettua helposti irroittamalla yhden ruuvin koneeen sivusta.

Tämä saattaa kuulostaa pikkuriikkiseltä asialta, mutta kun se patteri jossain vaiheessa loppuu, niin eikö olisi kohtuulista pyytää että patterin vaihtamiseksi ei tarviste levittää koko konetta?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Teknisiä yksityiskohtia enemmän kiinnittäisin jatkossa huomiota henkilökohtaiseen käyttäjäkokemukseen. Uusien koneiden myötä totumme nopeasti uudenlaiseen ilmeeseen, jossa monimutkaisia asioita tapahtuu yksikertaisesti yhden napin alta. Mutkat suoriksi ja loppukäyttäjälle valmiiksi pedattuna niin pitkälle asti kuin ikinä vain on mahdollista. Profiloinnin tuloksena esille tuodaan todennäköisesti kiinnostavia asioita, samalla myös kerrotaan mitä tutut kaverit pelaavat ja katsovat. Näihin kemuihin nopeasti mukaan, vaikka sitä peliä ei vielä olisikaan. Seuraamaan "olan yli" ja yhden napin alta suoraan lataus taustalle käyntiin ja pelaamaan. Tai miten sunnuntaipelaajalle on pelit aina valmiiksi päivitetty ja ruudulla vain ilmoitetaan uusista ominaisuuksista. Episodipohjaisesta pelistä on uusi osa valmiina pelattavana jne. Pian nykyisen kaltainen odottelu ja moniajon puute alkaa jo tuntumaan antiikkiselta samaan tapaan kuin papoilla nostalgiset kasettipelit. Näistä jo eroja syntyy, vaikka paljon on varmasti yhteneväistäkin kahden välillä.

Mittarit joilla nyt mittaamme näiden kahden konsolin välisiä eroja kadottavat nopeasti merkityksensä. Yks virhe on takertua menneeseen, kun pitäisi katsoa puhtaalta pöydältä huomiseen.

Sonyn puolelta odottaisin jopa sitä, että softaa tullaan alusta lähtien rankasti päivittämään eikä luvattuja ominaisuuksia saada kokonaisuudessa ulos julkaisupäivänä.

Tämä nyt on päivänselvää. Helmikuun tilaisuudessa puhuttiin yleisesti tavoitteista johon pyritään. Kuten taaksepäin yhteenspivuus pilvipalveluiden avustuksella; "The technology is so advanced that some day we could easily stream PS1, PS2, PS3 and the PS Mobile games on any device, including the PlayStation 4". Ylipäätänsä valmiita koneita ei ole enään aikoihin tehty. Sieltä pusketaan uusia ominaisuuksia ja karsitaan vähän käytettyjä ajan kanssa. Muistellaan miten boxilla Party Chat tuli päivtyksenä, tai pleikkarilla trophyt. Niin, ja nämähän hoituu jatkossa yön hiljaisina tunteina.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupullan viestistä tuli mieleen, onko tosiaan tuo sosialinen pelaaminen, sosiaalisen median sotkeminen peleihin se juttu jota pelaajat haluavat? Itse en pahemmin enää netissä pelaile, vaan lähinnä yksinpelinä porskutetaan, joten sanomattakin selvää ettei tuo sosiaalinen pelaaminen paina paljoakaan omassa vaakakupissa. Jotkut tietysti haluavat kertoa facebookissa joka aamu aamutoimistaankin, joten tälläiselle varmasti helpot tilapäivitykset suoraan pelistä saavat tossut vinoon.

Myös ihmetyttää tämä "heti"-mentaliteetti, onko nyky-yhteiskunnassa tosiaan pelaajilla niin kiire että kaikki täytyy tapahtua heti? Onhan päivitysten/pelien lataaminen taustalla kätevä ominaisuus, mutta vaikea nähdä että se olisi jollain tavalla ratkaiseva konsolia valittaessa.



Konsolit menneet lähemmäs PC:tä ja PC:t lähemmäs konsolia.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kannattaa heti alkuun erottaa sosiaalinen media ja pelien sosiaalinen vuorovaikutus. Ensimmäisen voi kytkeä off-asentoon. Jälkimmäisen kohdalla se voi olla mitä vain top-listoista suoraan kanssakäymiseen.

Monella meistä pelaaminen on aina ollut yhdessä muiden kanssa tekemistä. Siksi en vierasta lainkaan kuullessani sen olevan yksi kantavista teemoista tulevilla alustoilla. Tunnelma sähköistyy heti kun huomaa yllättäen ettei ole yksin, vaikka vielä hetki sitten luuli niin.

Myös ihmetyttää tämä "heti"-mentaliteetti, onko nyky-yhteiskunnassa tosiaan pelaajilla niin kiire että kaikki täytyy tapahtua heti? Onhan päivitysten/pelien lataaminen taustalla kätevä ominaisuus, mutta vaikea nähdä että se olisi jollain tavalla ratkaiseva konsolia valittaessa..

Minä taas ihmettelen tälläistä kysymystä. Mikä erottaa Applen muista? Viimeistelty käyttäjäkokemus. Tähän samaan tähtäävät nyt kumpainenkin konsolivalmistaja. Tuodaan sisältö iholle ja kaikki turhat aidat ja keinotekoiset muurit kaadetaan tästä väliltä. Odottaminen on yksi muuri ja kun tämä tekijä saadaan häivytettyä taka-alalle, ei vanhaan ole paluuta. Kehitystä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupullan viestistä tuli mieleen, onko tosiaan tuo sosialinen pelaaminen, sosiaalisen median sotkeminen peleihin se juttu jota pelaajat haluavat? Itse en pahemmin enää netissä pelaile, vaan lähinnä yksinpelinä porskutetaan, joten sanomattakin selvää ettei tuo sosiaalinen pelaaminen paina paljoakaan omassa vaakakupissa. Jotkut tietysti haluavat kertoa facebookissa joka aamu aamutoimistaankin, joten tälläiselle varmasti helpot tilapäivitykset suoraan pelistä saavat tossut vinoon.

Myös ihmetyttää tämä "heti"-mentaliteetti, onko nyky-yhteiskunnassa tosiaan pelaajilla niin kiire että kaikki täytyy tapahtua heti? Onhan päivitysten/pelien lataaminen taustalla kätevä ominaisuus, mutta vaikea nähdä että se olisi jollain tavalla ratkaiseva konsolia valittaessa.

Konsolit menneet lähemmäs PC:tä ja PC:t lähemmäs konsolia.

YouTubesta löytyy miljoonia peliaiheisia käyttäjien tekemiä gameplay-, le'ts play-, arvostelu- ja kaikennäköisiä muita videoita. Tuo on se tämän hetken juttu pelaamisessa. PS4 tukee tätä Share-napin avulla. Tietämättömät tulkitsee tuon Share-napin joksikin "Facebook-napiksi", mutta tietääkseni tuolla ei ole mitään yhteyttä FB:hen, vaan Facebook ja muut sosiaaliset aspektit ovat ihan oma juttunsa PS4:llä. Share-napille parempi nimitys olisi vaikka "Media-nappi", sillä sitä se nimenomaan on. Kaikkia ei voi kiinnostaa pelivideoiden teko ja julkaisu tai live streamin katsominen, mutta varmasti tälle ominaisuudelle löytyy se oma yleisönsä, kuten YouTube todistaa.

Sosiaalinen pelaaminen on kieltämättä se suurin juttu pelaamisessa tällä hetkellä. Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Ei, ei välttämättä jotain peliaiheisten tilapäivitysten julkaisua Facebookissa, vaan esimerkiksi samalta sohvalta pelaaminen on sitä sosiaalista pelaamista. Tästähän se kaikki alkoi jo retro-aikoina, nykyään vain on se mahdollisuus, että samaa voi harrastaa mikkien välityksellä verkon kautta pelaajien kanssa ympäri maailman. Tätäkin Sony tukee, mm. bundlaamalla headsetin jokaisen PS4-konsolipaketin mukaan. CoDit ja BF:t porskuttaa edelleen menemään, enkä näe loppua nettipelaamiselle. Kaikki eivät siitä välitä, mutta väittäisin, että ainakin yli puolet pelaavat konsoleillaan nimenomaan netissä (tämä ei ole mikään faktatieto, vaan pelkkä heitto). Yksinpelit eivät silti ole kuolemassa minnekään, mutta nykyaikana annaetaan välillä paikoin jopa liikaa painoarvoa moninpeleille, mikä on harmillista. BioShock: Infiniten kaltaiset pelit alkaa olla pian harvassa.

Wii U:lla on edelleen melko rajoittuneet nettiominaisuudet, vaikka on sielläkin nyt jotain kivoja uusia juttuja, kuten nuo pelikohtaiset "foorumit", mutta Wii U:n juttu sosiaalisessa pelaamisessa onkin moninpelaaminen samassa olohuoneessa. Sama juttuhan oli myös jo Wiin suola. Saa nähdä, miten seuraava Xbox lähtee tähän mukaan tähän sosiaaliseen pelaamiseen.

Tuo Sonyn "instant" -juttu oli ihan loistava veto. En osannut edes toivoa mitään tollasta, mutta nyt kun sellainen esiteltiin, mietin miksei samaista ominaisuutta ollut jo tässä konsolisukupolvessa. PS3 käynnistyy varsin nopeasti, mutta sitten siitä pitää vielä käynnistää itse peli, jossa voi mennä tuhottomankin kauan (esimerkkinä vaikkapa GTA IV). Monesti oon ite ollut vaikka lähdössä johonkin, mutta vielä pitäis tappaa aikaa se 20 min ja oon miettinyt, että käviskö rullailee vähän aikaa Skate 3:n maailmassa, mutta aina homma on kaatunut siihen, kun alan käynnistämään peliä ja tottakai peliin on tullut kuukausien pelaamattomuuden jälkeen läjä päivityksiä, joita ei sitten kerkeä alkaa nyt lataamaan. Tällaista ongelmaa ei toivottavasti tule vastaan enää PS4:llä. Samoin se pelien käynnistys. Mikäs oliskaan sen mukavampaa, kun painaa ohjaimen virtanappia, laittaa telkkari päälle ja oletkin jo pelaamassa. Kerkeät hyvin saada sen 20 minuuttia tehokasta peliaikaa, eikä että puolet ajasta kuluu käynnistelemisiin ja asetusten värkkäämisiin.

Tähän vielä liittyen, rakastan muuten tätä Windows 8:aa siltä osin, että kun painan koneen virtanapista, menee sellainen 5-10 sekuntia ja olen jo työpöydällä. Loistavaa, että sama ominaisuus tulee nyt myös PS4:ään, tosin vielä astetta parempana. Windows 8:ssahan ei jää ohjelmat päälle, jos sammutat koneen, toisin kuin PS4:ssä. Toki on olemassa virransäästötila, mutta kuitenkin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Se täytyy kyllä sanoa, että share-näppäin, instant on ja sosiaalinen pelaaminen kiinnostavat next gen -ominaisuuksina todella vähän, enkä missään nimessä aio harkita uuden konsolin ostamista moisten seikkojen vuoksi. Wii U:n tablettiohjain vaikuttaa noihin verrattuna 100x kiinnostavammalta, mutta niin vaan on sekin konsoli hankkimatta. Share-näppäin ei kiinnosta yhtään, instant on on kiva plussa ja se että yksin pelatessakin pystyi tsekkaamaan miten kaverit ovat peleissään edenneet oli jo tässä sukupolvessa ihan kiva plussa, muttei mitään räjäyttävää. No, viimeisen suhteen tullaan varmasti etenemään jatkossa, ja jos koemme enemmänkin Journeyn kaltaisia nettipelikokemuksia, niin sitten rupeaa kiinnostamaan jo ihan eri tavalla.
Eli puhtaasti ominaisuuspuolelta tämä sukupolvi tuntuu kenties turhimmalta koskaan, mikä ei itsessään toki tarkoita etteivät uudet konsolit kiinnostaisi. Se mikä kiinnostaa on se, mitä pelikehittäjät saavat revittyä uusista koneista irti. En ole vielä nähnyt yhtäkään peliä, joka saisi kiinnostumaan tablettiohjaimesta muuna kuin hassuna kaukosäätimenä, mutta ehkä sellaisiakin on tulossa. Sonyn ja Microsoftin konsolit taas ovat ihan se ja sama niin kauan ennenkuin minulle luodaan ennennäkömättömiä pelimaailmoja joihin uppoutua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaikin puolin sulavampi käyttäjäkokemus olisi kyllä todellakin suurta plussaa. Käyttikset pyörimään sulavasti ilman odotteluja valikoiden välillä ja itse konsoli käyntiin heti eikä parin minuutin matopeli esityksellä. Pelien päivitykset sitä mukaa koneelle kun ne tulevat saataville, itse esimerkiksi pelaan Battlefieldiä nykyään ehkä kerran kuussa, niin ei paljoa napostele ensin päivitellä peliä kavereiden kanssa puoltaa tuntia että pääsee yhden pelin pelaamaan. Pelit toimimaan valikkoineen nopeasti, padin heikkous kun on nappien rajallinen määrä, niin valikoiden toimittava nyt eikä heti. Joo, WiiU:lle tablettipadi niin siihen voi laittaa esim. kartan tai invertaarioita, mutta mieluummin vain sulavat valikot. Lataustauot mm eri aluelle siirtyessä minimiin.

Nisun kanssa usein eri mieltä pelaamisen tulavaisuudesta, mutta en ymmärrä mitä negatiivista voi löytää sulavammasta ja nopeammasta käyttämisestä? Ei se minusta ole mitään "mulle-heti-kaikki-nyt" mentaliteettiä tai mitään mikä olisi jostain toisesta pois.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämäpä. Näitä vannoutuneita pleikkari/tehokonsolipoikia kiinnostaa Nintendoon liittyen lähinnä vain negatiiviset uutiset.

Mielenkiintoinen parivaljakko tämä "pleikkari/tehokonsolipojat". Väitän Nintendo-ketjussa metelin nostaneen olevan niitä, jotka ovat aidommin huolissaan firman nykytilasta. Tätä samaa keskustelua käydään myös maailmalla ja osin samoin argumentein. Kovimmatkin pleikkari/tehokonsolipojat ovat usein juuriltaan Nintendo-fanittajia. Heillä kyse on osasesta omaa henkilökohtaista pelihistoriaa, joka tosin on jäänyt pelihistoriassa sen alkulehdille. Ehkä laitevalmistus voi jossain vaiheessa siirtyä osakkeenomistajien taholta tarkastelun kohteeksi. Pelit toivottavasti jatkuvat silloin muilla alustoilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

..., ja jos koemme enemmänkin Journeyn kaltaisia nettipelikokemuksia, niin sitten rupeaa kiinnostamaan jo ihan eri tavalla...
Sony luvannut panostaa indie-tuotantoon nextgenissä, eli toivoa löytyy :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Todellisuudessa Microsoft ja Sony ovat helvetisti lähempänä third partyyttä, mitä Nintendo.

Vaikea uskoa että ne olisivat helvetisti lähempänä - siis erittäin paljon (sitä kai "helvetisti" siis tarkoittaa). Jos PS4 ja tuleva Boksi floppaavat kunnolla niin eihän sitä tiedä mitä silloin tapahtuu. Mutta flopin on sitten oltava aito asia, ei mikään konsolisotureiden "floppi". Kaikkihan on "floppia" ja "bombaa" viikoittain jos peliforumeja on uskominen.

Ja toisaalta taas pakkaa sekoittavat mm. ristiriitaiset viestit pelijulkaisijoilta, joista osa on pettynyt johonkin 5 miljoonan myyntiin tms (RE6 ainakin tulee mieleen). Forumeilla sitten ollaan jo sekaisin mikä on floppi, mikä on "pettymys", mikä on menestys, jne. Lukuja tulee ja menee.

Minusta kysymys on (mitä osa hakee) se, että mitä Nintendo tekee JOS Wii U:n myynnit eivät tästä sen kummemmin tokene eli se jäisi jonnekin 5-10 miljoonaan välimaastoon. N64 myi n. 33 miljoonaa kappaletta, GameCube myi n. 22 miljoonaa kpl ja Dreamcast reilu 10 miljoonaa kpl. Ehkä se 10 milliä olisi jo aito floppi. Minua ainakin kiinnostaa miten Nintendon kaltainen firma tähän reagoisi? Siis ihan "bisnes-osakkeenomistajat-strategia-johtoryhmä-CEO-ym-ym" -sektorilla. Siellä ei tunnetusti "fanit" kokoonnu. Jos ei lasketa sitä että fanittaa rahaa.

Samat kysymykset tulisivat tietysti eteen myös Sonylle ja MS:lle jos aitoa floppia sieltä pukkaisi ensi sukupolveen. Molemmat ovat tavallaan siinä mielessä paremmassa asemassa, että PS3 ja 360 edelleen myyvät - toisin kuin vanha Wii.
 
Ylös Bottom