Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä kyllä kiinnostaa ehdottomasti nähdä. Se, mitä ollaan nähty tähän mennessä (Killzone-video, Knack, EA:n urheiluvideot, Calladoodyh jne.), ei ole onnistunut vakuuttamaan pätkääkään. Noiden pelien visuaalisen tason
Olisi ehkä ollut parempi käyttää sanan grafiikka tilalla sanaa laskentateho. Uuden sukupolven peleissä se laskentateho tulee näkyviin monessa muussakin asiassa kuin pelkässä peligrafiikassa. Tämän havaitseminen kuitenkin vaatii, että ne pelit saadaan ensin ihan oikeasti pelattavaan kuntoon.

Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tästä sukupolvesta vaikkapa Dead Rising. Ei sellaista väkimäärää edellisen sukupolven koneilla olisi mitenkään saatu toteutettua. Tuon tyyppisiä (älä tarraudu yhteen esimerkkiin liian kirjaimellisesti) muutoksia lienee odotettavissa tässäkin sukupolvenvaihdoksessa. Siihen tarvitaan sitä muistia ja raakaa laskentatehoa, jonka suhteen Wii U vaikuttaisi tässä vaiheessa jäävän jälkeen.
 

"we listen you say xbox on"
Vai että salakuuntelevat siellä aina confirmed.

Olisi ehkä ollut parempi käyttää sanan grafiikka tilalla sanaa laskentateho. Uuden sukupolven peleissä se laskentateho tulee näkyviin monessa muussakin asiassa kuin pelkässä peligrafiikassa. Tämän havaitseminen kuitenkin vaatii, että ne pelit saadaan ensin ihan oikeasti pelattavaan kuntoon.

Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tästä sukupolvesta vaikkapa Dead Rising. Ei sellaista väkimäärää edellisen sukupolven koneilla olisi mitenkään saatu toteutettua. Tuon tyyppisiä (älä tarraudu yhteen esimerkkiin liian kirjaimellisesti) muutoksia lienee odotettavissa tässäkin sukupolvenvaihdoksessa. Siihen tarvitaan sitä muistia ja raakaa laskentatehoa, jonka suhteen Wii U vaikuttaisi tässä vaiheessa jäävän jälkeen.

Tehoa Ja varsinkaa muistia ei riitä renderöimään montaa erilaista zombia tosiaikaisesti on pulma tässä sukupolvessa. AI:n vaikeus on ohjelmoinnissa eikä tehon puutteessa.

Edit. lisäsin muistin kun siitä piti alunperin kirjoittaa eikä tehosta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olisi ehkä ollut parempi käyttää sanan grafiikka tilalla sanaa laskentateho. Uuden sukupolven peleissä se laskentateho tulee näkyviin monessa muussakin asiassa kuin pelkässä peligrafiikassa.

Hyvä pointti. Ja jos tosiaan bugeja jne saadaan ensi sukupolvessa vähemmäksi niin olen aika tyytyväinen. Näen jo edessäni Fallout 4:sen joka pyörii sulavasti, näyttää Unchartedilta ja ei jäätyile. I can dream, can I?

Itse taas uskon, että PS4:ään tulee joku vastaava käytettyjen pelien esto jne. Eiköhän 3rd partyt sitä vaadi. Ei voi käydä niin, että toisessa konsolissa on ja toisessa ei.

Mutta entäs se vaihtoehto, että esim. julkaisijat ovat näiden päätösten takia? Eli esim. EA:n peleissä on "käytettyjen pelin aktivointi" (tms), mutta MS:n tai Sonyn omien pelien kanssa tätä ei ole? Sitä en tiedä onnistuuko moinen jako edes lähtökohtaisesti, mutta heitetään nyt tämäkin vaihtoehto kehiin.

EA luopui online-passista ja ei ole kovin halukas julkaisemaan pelejään Wii U:lle (jolla ei ole mitään käytettyjen pelien estoa). Pitäisikö näitä nähdä pienenä viitteenä siihen että firmalla on jotain menossa kulisseissa?
 
Tehoa ei riitä renderöimään montaa erilaista zombia tosiaikaisesti on pulma tässä sukupolvessa. AI:n vaikeus on ohjelmoinnissa eikä tehon puutteessa.

Ei, vaan zombeja kyllä voidaan renderöidä nykysukupolvessakin ihan vaivatta (ja muitakin staattisia 3d-objekteja), ongelma on juuri tuossa AI:n laskemisessa. AI:n vaikeus ei ole ohjelmoinnissa, vaan nimenomaan tehon puutteessa. Reitinhaut yms. vievät jonnin verran laskenta-aikaa, joten montaa "yksittäistä" pelihahmoa ei voida pyörittää kovinkaan monimutkaisella tekoälyllä samaan aikaan ruudulla. Tietenkin joukkoja varten on omat kevyemmät flocking-algoritmit, jotka taas eivät sovellu juuri pelaajaan reagoiviin zombeihin.

Hyvä pointti. Ja jos tosiaan bugeja jne saadaan ensi sukupolvessa vähemmäksi niin olen aika tyytyväinen. Näen jo edessäni Fallout 4:sen joka pyörii sulavasti, näyttää Unchartedilta ja ei jäätyile. I can dream, can I?
Laskentatehot ja bugit harvoin liittyvät toisiinsa. Silti toivon, että myös laadunvalvontaan keskityttäisiin. Ja uskon myös, ettei laskentatehon määrä ole Falloutissa se rajoittava tekijä ulkoasun suhteen, vaan rajoittava tekijä on pelimaailman koko. Eli pelitalolla pitäisi olla aikamoinen arsenaali 3d-graafikkoja mallintamassa pikkutarkkoja esineitä ja suunnittelemassa ympäristöjä ja saada peli ulos vielä jossain välissä... Tietenkin ongelmaksi muodostuu myös tallennusmedian koko eräällä konsolilla.....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei, vaan zombeja kyllä voidaan renderöidä nykysukupolvessakin ihan vaivatta, ongelma on juuri tuossa AI:n laskemisessa. AI:n vaikeus ei ole ohjelmoinnissa, vaan nimenomaan tehon puutteessa. Reitinhaut yms. vievät jonnin verran laskenta-aikaa, joten montaa "yksittäistä" pelihahmoa ei voida pyörittää kovinkaan monimutkaisella tekoälyllä samaan aikaan ruudulla. Tietenkin joukkoja varten on omat kevyemmät flocking-algoritmit, jotka taas eivät sovellu juuri pelaajaan reagoiviin zombeihin.

Ei. Ryhmä ai toimii ihan hyvin zombeihin nyttenkin. Path finding on ongelma kyllä (hitailla zombeilla ei niinkään) En sanois et dead risingissa olisi ollut ongelmaa ai laskemisen kanssa. Pelintekijöiden kannalta ainakin toivoisin niin. Tappelupeleissä ai pilvessä olis hyvä niin ei vois ai cheatata. Paitsi jos se tehään niin kuin D3:ssa >(
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei. Ryhmä ai toimii ihan hyvin zombeihin nyttenkin. Path finding on ongelma kyllä (hitailla zombeilla ei niinkään) En sanois et dead risingissa olisi ollut ongelmaa ai laskemisen kanssa.
Pointti olikin, että aiemmalla sukupolvella (PS2 ja kumppanit) Dead Rising ei olisi ollut millään lailla mahdollinen. Samalla tavalla uudessa sukupolvessa tullaan näkemään pelejä, jotka eivät olisi millään tavalla mahdollisia nykysukupolven (X360 ja PS3) koneilla. Ja näitä eroja tullaan näkemään heti ensimmäisistä peleistä lähtien. Pelkät graafiset erot alkavat yleensä näkyä merkittävästi selvemmin vasta ajan myötä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti olikin, että aiemmalla sukupolvella (PS2 ja kumppanit) Dead Rising ei olisi ollut millään lailla mahdollinen. Samalla tavalla uudessa sukupolvessa tullaan näkemään pelejä, jotka eivät olisi millään tavalla mahdollisia nykysukupolven (X360 ja PS3) koneilla. Ja näitä eroja tullaan näkemään heti ensimmäisistä peleistä lähtien. Pelkät graafiset erot alkavat yleensä näkyä merkittävästi selvemmin vasta ajan myötä.

Väärin. Peli oli ollut vain huomattavasti rumempi. PS2:lla on peli missä on tuhansia ai vastustajia samaan aikaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

E3 -tapahtumasta kun ollaan myös joissain yhteyksissä puhuttu, lienee ihan ookoo mainita, että sitä pystyy näköjään seuraamaan tietokoneen(ja joidenkin konsoleiden kautta??) lisäksi myös Playstation Vitalla. Taitanee kuitenkin tarkoittaa pelkkää Sonyn show:ta, mutta ihan näppärä idea anyway: Seuraa E3-lähetystä PS Vitalla! / Uutiset / Pelaajalehti

Eri juttu onkin sitten, että jaksaako kuinka moni olla hereillä, kun pressi alkaa tasan aamuneljältä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

E3 -tapahtumasta kun ollaan myös joissain yhteyksissä puhuttu, lienee ihan ookoo mainita, että sitä pystyy näköjään seuraamaan tietokoneen(ja joidenkin konsoleiden kautta??) lisäksi myös Playstation Vitalla: Seuraa E3-lähetystä PS Vitalla! / Uutiset / Pelaajalehti

Eri juttu onkin sitten, että jaksaako kuinka moni olla hereillä silloin, kun pressi tietääkseni näytetään jossain klo: 4-5 aikaan aamulla.

Toivottavasti noi voi käydä kattoon Homessa homehtumassa. Toivottavast toimeis toisinkuin ps4 reveal.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Väärin. Peli oli ollut vain huomattavasti rumempi. PS2:lla on peli missä on tuhansia ai vastustajia samaan aikaan.
Ai vähän niinkuin Gauntlet -peli jo aikoinaan NES:sillä? Kannattaa ehkä kuitenkin miettiä kokonaisuutta ja sen kompleksisuutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä kyllä kiinnostaa ehdottomasti nähdä. Se, mitä ollaan nähty tähän mennessä (Killzone-video, Knack, EA:n urheiluvideot, Calladoodyh jne.), ei ole onnistunut vakuuttamaan pätkääkään. Noiden pelien visuaalisen tason rinnalla nykysukupolven parhaimmiston, kuten esim. The Last of Us:in ei tarvitse paljoa kyykistellä. Veikkaan siis, ettei ero tule olemaan kovinkaan kummoinen. On perusteltua odottaa, että ero grafiikassa tulee olemaan pienin, mitä minkään konsolisukupolven välillä, mutta spekulointia tämä kaikki...sittenhän se nähdään.

Miten niin perusteltua? Katsotaanpa ihan youtube videoita.

God OF War 2 (PS2 elinkaaren loppu)
[video=youtube;SOahLhsQpHU]http://www.youtube.com/watch?v=SOahLhsQpHU[/video]

Resistance: Fall of the Man (PS3 elinkaaren alku)
[video=youtube;0a_3a0BEUxQ]http://www.youtube.com/watch?v=0a_3a0BEUxQ[/video]

Killzone Shadow Fall (PS4 puolivuotta vielä ennen julkaisua)
[video=youtube;PDfu1mYQXEg]http://www.youtube.com/watch?v=PDfu1mYQXEg[/video]

Varsinkin, kun uusi sukupolvi menee teknologiallaan (kaikkien huhujen perusteella) kaikessa muussakin huomattavasti eteenpäin, niin en ymmärrä näitä "hyppy on aika pieni".

Mitä tulee Last Of Us:n, niin Nauhgty Dog on mielestäni yksi maailman parhaista pelistudioista, joka repii käsittämättömiä tehoja PS3:lta irti. Tähän ei suinkaan pääse kaikki pelistudiot. PS3 on hyvin tuttua repeilevät grafiikat, epätasaiset fps:t ym. Jää nähtäväksi minkä näköinen on Naughty Dogin viimeinen peli PS4 raudalle. (Uncharted 1 ei ollut aivan Last of Us:n tasoa peli-ilmeeltään)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ai vähän niinkuin Gauntlet -peli jo aikoinaan NES:sillä? Kannattaa ehkä kuitenkin miettiä kokonaisuutta ja sen kompleksisuutta.

"Nopeasti" liikkuvat sotilaat vastaan hitaat ja tyhmät zombit. Niinkuin sanoin. olisi peli rumempi ja geometriaa pitäis ottaa paljon takas mutta sellä ei oo paljoakaan tekemistä ai:n kanssa tässä keskustelussa (dead rising)
Ikusagami trailer for the PS2 (65,000 enemies @ 1 time) - Beyond3D Forum tais olla tää peli... Vastustaja on kyllä taliaivoja mutta on ne nykyäänkin

Uskon että ihmismäisyys tulee tulevaisuudessa tulemaan paremmista ja yksilöllisimmistä animaatioista ja paremmasta/yksilöllisemmästä päätöksenteosta. Variety.

Edit. lisään sen verran että uskon pilvessä laskettavan ai olevan tapa parantaa ai:a mutta hyvän ai:n tekeminen on vaikeaa. suurin este ei ole laskentateho (vaikka ei siitä ole haittaa)
Edit2. Ja kuten sanoin. jos ai antaa vaan inputteja pilvestä niin on tappelupelien cheattaavat ai:t historiaa. Iso +
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti olikin, että aiemmalla sukupolvella (PS2 ja kumppanit) Dead Rising ei olisi ollut millään lailla mahdollinen.
Kyllähän Dead Rising portattiin Wiille, ja aika saman näköinen se olisi ollut varmaan PS2:lla. Vertailua voi tehdä itse:



Eroa on esimerkiksi siinä, montako zombia ruudulla voi näkyä kerralla, mitä niille tapahtuu tapettaessa, minkälaisia hahmoanimointeja voidaan toteuttaa, mitä pelissä voi tehdä (ottaa kuvia kameralla tai ajella autolla) jne. Isoin rajoittava tekijä on muisti, mutta kyllä prossutehoillakin on käyttöä tuollaisissa asioissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eroa on esimerkiksi siinä, montako zombia ruudulla voi näkyä kerralla, mitä niille tapahtuu tapettaessa, minkälaisia hahmoanimointeja voidaan toteuttaa, mitä pelissä voi tehdä (ottaa kuvia kameralla tai ajella autolla) jne. Isoin rajoittava tekijä on muisti, mutta kyllä prossutehoillakin on käyttöä tuollaisissa asioissa.
Tämähän se nimenomaan se oleellinen ero on. Jos otat massoihin perustuvasta zombi-pelistä ne massat + muun toiminnan pois, niin onko kyseessä enää oikeasti sama peli? Eli vaikka ei pelkkää grafiikkaa tuijottaisikaan, niin eiköhän jokainen silti erota nuo kaksi versiota toisistaan. Tuon tyyppiset tekijät erottavat eri sukupolvien konsolit toisistaan selkeästi heti alusta lähtien. Ja edelleenkin, älkää viitsikö tarrautua liikaa yksittäiseen esimerkkiin. Miettikää itse vastaavia esimerkkejä tai odottakaa rauhassa, niin pelintekijät kyllä tulevat teille aikanaan näyttämään mitä kaikkea uutta niillä uusilla koneilla voidaan tehdä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämähän se nimenomaan se oleellinen ero on. Jos otat massoihin perustuvasta zombi-pelistä ne massat + muun toiminnan pois, niin onko kyseessä enää oikeasti sama peli? Eli vaikka ei pelkkää grafiikkaa tuijottaisikaan, niin eiköhän jokainen silti erota nuo kaksi versiota toisistaan. Tuon tyyppiset tekijät erottavat eri sukupolvien konsolit toisistaan selkeästi heti alusta lähtien. Ja edelleenkin, älkää viitsikö tarrautua liikaa yksittäiseen esimerkkiin. Miettikää itse vastaavia esimerkkejä tai odottakaa rauhassa, niin pelintekijät kyllä tulevat teille näyttämään, mitä kaikkea uutta niillä uusilla koneilla voidaan tehdä.

Pointti on siinä että jos pelistä tekee tarpeeksi ruman kaikkea noita voi tehä (jos on kovo) kunhan pysytään muistirajoje sisällä. Wii versio tuskin kuvaa wiin kykyjä kun on portattu versio (eli otetaan asioita takas/pois niin kauan et homma toimii)

Edit. Eikö ketään kammoksuta kun MS jamppa sanaa et "we are listening" ja "we put your xbox on". Naurettavan huonoja PR möläytyksiä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti on siinä että jos pelistä tekee tarpeeksi ruman kaikkea noita voi tehä (jos on kovo) kunhan pysytään muistirajoje sisällä.
No jos kerran lähtökohtana oli, että väitetään että konesukupolvien välistä eroa ei välttämättä huomaa juuri mistään, niin etkös sinäkin nyt juuri tullut siihen tulokseen että kyllä huomaa? Ihmeellistä kinastelua selvästä asiasta, vaikka tällaiseksihan tämä näköjään aina näkyy täällä menevän...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Edit2. Ja kuten sanoin. jos ai antaa vaan inputteja pilvestä niin on tappelupelien cheattaavat ai:t historiaa. Iso +

Juu-ei. Lue tuo Eurogamerin juttu, niin ymmärrät miksei onnistu. Kaikki reaaliaikaa vaativat asiat on melko pitkälti tyrmätty jutussa. Tappelupelit vaativat käsittääkseni äärimmäistä reaaliaikaa, missä pelkkä nettilagi aiheuttaa ihmisvastustajien kesken harmaita hiuksia. En näe hirveän todennäköisenä, että pilven laskentatehoa voitaisiin tällaisissa tapauksissa hyödyntää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Juu-ei. Lue tuo Eurogamerin juttu, niin ymmärrät miksei onnistu. Kaikki reaaliaikaa vaativat asiat on melko pitkälti tyrmätty jutussa. Tappelupelit vaativat käsittääkseni äärimmäistä reaaliaikaa, missä pelkkä nettilagi aiheuttaa ihmisvastustajien kesken harmaita hiuksia. En näe hirveän todennäköisenä, että pilven laskentatehoa voitaisiin tällaisissa tapauksissa hyödyntää.

Juu ai tulisi jäljessä (ei vaadi kaistaa paljon jos vain "controller" inputteja syötetään pilvestä) niin ei pysty lukemaan sun inputteja (tai reagoisisi liian myöhään). Tiedän ettei se täysin noin yksinkertaista olisi ja vaatisi luultavimmin liikaa vaivaa että devit jaksais välittää.

No jos kerran lähtökohtana oli, että väitetään että konesukupolvien välistä eroa ei välttämättä huomaa juuri mistään, niin etkös sinäkin nyt juuri tullut siihen tulokseen että kyllä huomaa? Ihmeellistä kinastelua selvästä asiasta, vaikka tällaiseksihan tämä näköjään aina näkyy täällä menevän...

Luulin että puhuttiin ai:sta ja pilven mahdollisuuksista. Se on selvää että graffat paranee kun tulee uus sukupolvi (tai noh wii (U))

Edit. olen pilven suuri kannattaja ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Se on selvää että graffat paranee kun tulee uus sukupolvi
Kokonaisuus paranee, ei pelkät grafiikat. Yritä nyt jo uskoa, että uusi sukupolvi on muutakin kuin pelkkää grafiikkaa yksinään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Edit. Eikö ketään kammoksuta kun MS jamppa sanaa et "we are listening" ja "we put your xbox on". Naurettavan huonoja PR möläytyksiä.
Toistaiseksi eipä oikeastaan sen enempää kuin "Please know that we hear you." huolestuttaa. Seuraavan sukupolven ohjaavat ideat pidetään nyt niin visusti piilossa, että seuraavat vajaa pari viikkoa tulevat olemaan melkoista tuskaa. Ennen E3-pressejä ei isommin kannata odotella tai spekuloida enää millään lailla ja niiden jälkeen pelikenttä voi pahimmillaan näyttää siltä, että se oli sitten konsolipelaamisen kanssa siinä. Se tässä ehkä eniten kammoksuttaa.
 
Ylös Bottom