Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Miten se pölyn määrä vaikuttaa edes mihinkään? Senhän on voinut imuroida juuri ennen huoltoon vientiä, joten siellä on voinut olla joko A) ei yhtään pölyä tai B) niin paljon pölyä ettei ilma liiku.

Ainoa, minkä voivat avaamalla tarkistaa on sen avaamishetken pölymäärän. Mistään muusta se ei kerro.

Eli jatkossa kannattaa ottaa kuvat sisuksista ja samaan kuvaan joku päivän mainoslehti/hesari/whatever jotta voi todistaa koneen olleen puhdas.
Toki tuossa vaiheessa kannattaa olla kaikki mahdollinen myös valmiina todistamaan, että niiden kuorien poistaminen ei poista takuuta eikä niiden avaaminen myöskään poista virhevastuuta. :D
Minä kuvailin joskus pakettien aukomisetkin että jos tuli rikkinäisenä laite niin oli videokuvaa todisteena että oli valmiina paskottu. Tosin yleensä vain jos on ulkoista kolhua paketissa.

Kerran tuli Gigantista joku pelin spessuversio rutussa ja ns. "sinetit" oli myös sen vuoksi irti. Eivät meinanneet ottaa takaisin kun "sinetit on irti" ja selitin vain että kai ne on kun paketti rutussa. Koodia en ollut käyttänyt ja sanoin jopa että siitä kun testaavat jos eivät usko.

Sen jälkeen en ole spessuja tilannut vaan hakenut myymälöistä hyllystä tai noudolla.

Tässä on aiheeseen liittyen kuluttajaneuvonnasta saamastani viestistä ote koskien tuotteen oletettua kestoikää:

"---

Tässä tapauksessa, kun pelikonsoli on kestänyt käytössä vajaat kolme vuotta, voitaisiin edellä sanotun valossa katsoa, että se on rikkoutunut ennenaikaisesti."

ja Prisman myyjän kommentti tähän oli "ps5 ei ole rinnastettavissa tietokoneeseen"
Onko liikkeillä oikeus itse määritellä noita elinikiä? Prisman myyjäkö voi siis sanoa että (heillä) ei ole verrattavissa tietokoneeseen ja täten laitteen elinikä on alle neljä vuotta?

Jotenkin kuvittelisi että jokin yleinen määriteltä olisi parempi ja se olisi juuri tuo kuluttajaneuvonnan ohje. Täten se nimenomaan pitäisi verrata tietokoneeseen.

Joku voi ajatella ettei 215e ole paha hinta ja ihme vääntöä. Kuluttajansuoja on kuitenkin olemassa ja säännöt pitäisi olla kaikille samat. Mielestäni homma meni Prisman puolelta naurettavaksi. Puhelimessa ollut myyjä oli selkeästi asenteellinen ja koko juttu poikkesi täysin alunperin sovitusta joka oli "lähetämme laitteen sonylle korjattavaksi ja jos laitteessa ei ole vikaa sinulle tulee 50e lasku turhasta työstä.. muuten saat uuden tilalle".
Minä ostaisin tuossa tapauksessa uuden - tai käytetyn - takuun kanssa. En tosin Prismasta. Toki vasta sen jälkeen kun olisin tuon homman "taistellut" loppuun.
 
Jotenkin kuvittelisi että jokin yleinen määriteltä olisi parempi ja se olisi juuri tuo kuluttajaneuvonnan ohje. Täten se nimenomaan pitäisi verrata tietokoneeseen.
Ei tarvitse verrata edes tietokoneeseen vaan ihan pelikonsoleihin. Oma olettamukseni ja kokemukseni pelikonsoleista on, että ne pääsääntöisesti kestävät helposti sen yhden sukupolven. Tosiasiallisesti huomattavasti pidempään. Kaikilla on varmaan nurkissa yli kymmenen vuoden ikäisiä konsoleita, jotka yhä hyrräävät täysin ongelmitta. Onkohan TV-tasolla edelleen viihtyvä PS3:kin jo teini-ikäinen...

Itse ainakin olisin valmis riiheämään sen puolesta, että tavallinen kuluttaja voi kohtuudella odottaa pelilaitteen pysyvän ehjänä ainakin sellaiset 6-7 vuotta. Sen jälkeen poksahtamiseen ei tarvita älyttömän huonoa tuuria ja tuon ikäisen vehkeen korvaajasta voi pistää jotain maksamaankin, mutta toi "mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kestävän" ei missään tapauksessa ole ainakaan vähempää kuin kolme vuotta. (IMHO minimin pitäisi olla jossain kuuden vuoden hujakoilla. Vähintään.)
 
Päivitellääs tätä casea. Asia meni erittäin erikoiseksi Prisman osalta.

Lainaus kuluttajaneuvonnan lausunnosta jonka välitin Prismalle

"Jos tavara voidaan korjata esim. käytetyllä varaosalla, ei tällaista tasonparannusta yleensä tule, jolloin myyjän tulisi vastata kustannuksista kokonaisuudessaan."

Prisma sanoi että jos he lähettävät Playstationin Sonylle niin en saa samaa laitetta takaisin vaan saan toisen takuukorjatun laitteen. Myyjä sanoi että tähän vedoten kyseessä ei ole korjaus joten en saa korjausta ilmaiseksi. Mikä ihmeen logiikka.. aivan uskomatonta! "Tiesithän ettei Sony korjaa juuri sinun laitettasi vaan saat sieltä takuukorjatun tilalle." Sanoin että ei pidä paikkaansa, Sony kyllä korjaa sen laitteen mutta mitä merkitystä sillä on saanko saman laitteen vai en. Tässä vaiheessa myyjä sanoi että joko hyväksyn hänen tarjouksen tai minun tulee hakea laite Prismalta ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan :Dd

Ja Prisman tarjous on seuraava: koska kuluttajaneuvonnan lausunnossa lukee että PS5 oletettu käyttöikä on 4 vuotta ja laitteeni on n. 3 vuotta vanha niin laitteen arvo on 520e / 4 vuotta eli 130 euroa. Ja tämän verran he voivat hyvittää minulle siitä Sonyn tarjoamasta 215 takuuhuolletusta laitteesta.. eli mulle jää maksettavaa 75 euroa.

Mitään logiikkaa asiassa ei ole, mutta ei riitä innostus viedä asiaa enää eteenpäin joten tyydyn nyt tähän. 3-4vk arvioi että saan laitteen. Aivan mielipuolista tulkintaa mutta tälläinen lopputulos tuli.
Ite olisin hyvin tyytyväinen jos 75e saisin toimivan PS5 rikkoontuneen tilalle.

En olisi uskonut että Prisma tulee penninhyrrää vastaan kolme vuotta vanhan laitteen kanssa
 
Hyvin tässä kaikenkaikkiaan mun mielestä kävi vaikka olikin byrokratiaa ym lakimies puhetta. Itte olisin kans 75e takuuhuolletusta psVitosesta enemmän kun iloinen. Mulla täyttää mun PS5 tässä kuussa tasan 2 vuotta, joten jos jotain sattuu/tapahtuu olen hieman viisaampi mitä pitää tehää. Tosin en sit tiedä meneekö tappelu eri tavalla kun on ostettu vpdeestä. Toivon kuitenkin ettei tartte lähtee tämmöseen.
 
Ei tuo 75€ nyt mikään maailman paskin diili ollut, mutta näissä pitää ihmisten muistaa se että myyjällä on vastuu tavarasta ja sen virheestä, eli ei tässä mistään hyväntekeväisyydestä ole kyse.

Vaikkapa joku gigantti yrittää paeta vastuuta ja perseillä näissä asioissa jatkuvasti, täten suosittelen ostamaan verkkokaupasta ennemmin.

 
Tällä viikolla pleikkari jäätynyt ihan täysin käynnistyksessä, niin että oli pakko vetää johto seinästä, kun ei mikään muu auttanut ja nyt huomasin, että oli jäänyt God of War: Ragnarokin päivitys johonkin ihme limboon, eikä ole mitään hajua kuinka monta päivää se siellä on jumittanut, eikä auttanut kuin poistaa koko peli, että sai päivitettyä.

Toivottavasti nuo olivat vain jotakin harvinaisia bugauksia, eikä alkaisi elokuussa ostattu pleikka hajoamaan. Sonyn takuuhommat liian tuttuja ja ärsyttäväksi tehty, että en varmaan edes huoltoon lähettäisi :D
 
Minulla vaivaa edelleen tämä pelien sulkemisongelma. Mikään konsolin käyttöjärjestelmäpäivitys ei ole korjannut tätä ongelmaa. Pelaamaan siis pystyy edelleen normaalisti, mutta pelejä sulkiessa tulee virhekoodi CE-108255-1. Välillä tuota ei tule ja pelit sulkeutuvat normaalisti, mutta taas nyt sitä tulee jatkuvasti.

Täällä aiempaa kirjoittelua tästä vaivasta.

Tuli tähän vielä mieleen, että jos kokeilisi kopioida pelitallennukset PS5 Plussan pilveen ja asentaa PS5-konsoliin käyttöjärjestelmä taas uusiksi. Tämän jälkeen lataisin pelit pelikirjastosta myös uusiksi. Itse pelitallennukset lataisin takaisin Plussan pilvestä.

Aiemmin tein saman sillä erolla, että pelitallennuksista otin kopion ulkoiselle kiintolevylle.

Jos jossain pelitallennustiedostossa on bitti vinossa, ei se ainakaan suoristu kopioimalla samaa vinoa bittiä ulkoiselle kiintolevylle, mutta auttaako asiaa yhtään kopioida samoja tietoja Plussan pilveen? Suoristuuko bitit siellä sen kummemmin? Tämä siis, jos ongelma olisi jokin pelitallennustiedosto.

Tämä voi myös olla rautapuolen vikaakin. Tuntuu, että kaikki keinot olen jo kokeillut, mutta tuo tiedostojen kopiointi pilveen on vielä kokeilematta. Plussaa en omista, mutta voisihan sitä kuukaudeksi sen halvimman ottaa ja kokeilla.

Olin jo aiemmin lähettämässä konsolia huoltoon, mutta kun vaiva joskus häviää itsestään, en sitten ottanut riskiä sen suhteen, että ongelma ei huollossa ilmenekään ja konsoli palautetaan ”kunnossa on” -leimalla takaisin ja minä maksaisin koko hoidon.
 
Meillä ei luonollisesti ole tämän romun kanssa kun AINA ongelmia kun sen käynnistää. Eli Infinite Warfaren levy on sisällä ja Remastered ladattu niin miksi tämä? Latasin pelin kirjaston kautta kun se aikoinaan PS4 pro:n kautta pelasin.

Näytä liitetiedosto 12392
Oletkos yrittänyt käyttöoikeuksia palautella?

 
Onko kenelläkään Aliens (siis se Cameronin ohjaama) -Blurayn (pohjoismainen julkaisu) kanssa ongelmia PS5:n kanssa? Olen kokeillut kahta eri levyä, eikä pleikkarini suostu pyörittämään. Leffa saattaa pyöriä vähän aikaa, minkä jälkeen ruutu menee mustaksi. Levyissä ei ole naarmuja, eikä ongelmia ole minkään muun blurayn kanssa, pakko siis johtua PS5:stä.

edit.
Redditissä oli näköjään keskustelua aiheesta, eli muillakin ollut samaa ongelmaa Aliensin kanssa. Ongelma korjaantuu, kun aloittaa katsomisen alusta, sen sijaan että painaisi "resume playback". PS5:een liittyvä ongelma näköjään.
 
Viimeksi muokattu:
Oma levyasemallinen PS5 on ruvennut viime aikoina vähän pelottelemaan:

Käynnistän pelin valikosta (oikea pelilevy sisässä) -> kone raksuttaa hetken ja pyytää laittamaan levyn sisään -> levy koneesta pihalle ja takaisin sisään -> toimii.

Onko tämä mahdollisesti oire levyaseman tulevasta hajoamisesta? Kokemuksia?
 
Oma levyasemallinen PS5 on ruvennut viime aikoina vähän pelottelemaan:

Käynnistän pelin valikosta (oikea pelilevy sisässä) -> kone raksuttaa hetken ja pyytää laittamaan levyn sisään -> levy koneesta pihalle ja takaisin sisään -> toimii.

Onko tämä mahdollisesti oire levyaseman tulevasta hajoamisesta? Kokemuksia?
Hmmm eikös se tietokannan palautus myös sitä käyttöjärjestelmää palauta?.
Kokeile sitä jos et oo koleillu.
Muutetaan toi huutaa "rauta"puolen ongelmaa
 
Meillä on PS5 perhetili, eli pojalle oma puoli. Minkä takia Minecraft ei ole siirtynyt pojan puolelle, pelkästään pysynyt omallani. Kaikki muut peli kyllä siirtyi, jopa K18 Pelit.
 
Uuden vuoden kunniaksi hankin uusinta uutta torppaan eli PS5 Slimin. Eipä kuitenkaan jaksanut kauaa hymyilyttää, kun laite jo alkoi kaatuilla pelillä kuin pelillä. Niin lasten Minecraftit kuin muutkin pelit kaatuilevat joka kerta niitä pelatessa. Ohjaimet eivät vastaa ja näytöllä loimottaa pelkkä taustakuva kunnes laite palaa päävalikkoon ja ilmoittaa milloin mistäkin vikakoodista.

Siirsin tiedot aiemmasta Pro 4:stä piuhalla uuteen purkkiin eikä siinä yhteydessä tullut mitään noottia mistään suunnasta laitetta. Muilla kokemuksia vastaavasta?
 
Jo tavaksi osoittaunut "vois taas käynnistää PS5 ja pelata vaikka tietää että ongelmia luvassa, plus voimassa, käyttäjäoikeudet Palautettu JA kaikki muu toimii kyseiseltä kovolta:
 

Liitetiedostot

  • IMG_20240103_131735_106.jpg
    6,3 MB · Lukukerrat: 27
Onkohan sinulla mennyt jokin ohjelmistopäivitys tai ainakin kyseisen pelin asennus jotenkin pieleen, kun saat noita virheilmoituksia. Itse olen nähnyt noita virheilmoituksia ainoastaan kuvissa. Oliko tuo peli sisäisellä / ulkoisella kovolla, levyversio/digi, PS Plus/ostettu?

Playstation plus versio kyseessä. On tota 40h tullut pelattua ilman ongelmia.
 
Ylös Bottom