Survivor, Veteran ja Nightmare on tuntunu kaikki yhtä vaikeilta täällä, jopa vaikeampia kohtia tullu survivorilla vastaan. Vihut skaalaantuu power levelin mukaan.
Itse en ole noiden pelaajan levelin mukaan skaalautuvien vihujen ystävä missään pelissä. Tosin tässähän se menee niin, että skaalautuvat sen mukaan, kun ensimmäisen kerran kyseiseen maailmaan menet. Sen jälkeen sinne mentäessä vihujen leveli on kuitenkin lukittu ja sen jälkeen pystyt itse kehittämään hahmoasi kyseistä leveliä paremmaksi. Siinä mielessä taisin tehdä mokan, että pitkitin pelin viimeiseen maailmaan menoa ja varsinkin Annihilationin (loppubossin) kohtaamista, joten nyt minulla on mukava 21 levelin Annihilation, jossa kyllä haastetta piisaa. Varsinkin kun oman hahmon power leveli on jo pitkään jämähtänyt 20:een. Mahtaako sitä itse asiassa saadakaan kehitettyä yli tuon?
Harmillisesti hahmon kehittäminen on joka tapauksessa tässä vaiheessa vain paljon rajoitetumpaa (varsinkin, kun kaikki trait-pisteet ovat ajat sitten tulleet täyteen). Parhaillaan yritän kehittää Challenger/Engineer-buildia, jolla on hahmoclassien maksimiin asti (tasoon 10 siis) kehitettynä todella hyvä vahingon kestävyys, mutta tuottaa myös kovaa damaa sekä kiinnittää vihun huomion myös turrettiiin. Iso plussa on myös se, että korkeammilla levelillä pystyy ketterästi käyttämään pelin toiseksi kovinta armoria, ja sen armorinkin taso nousee hahmon levelin myötä, eli armorini taso on nyt jotain 124 luokkaa, kun aiemmilla 10 levelin Handler/Healer-kombolla pystyi pitämään ketterästi vain hieman yli 80-tason armoria. Barkskin traitti pitäisi vielä löytää, jotta saisi hahmosta ultimate kestävän, mutta valitettavasti minun pelissäni ei näyttäisi olevan ollenkaan sitä NPC-hahmoa, jolta sen saa, joten pitäisi vielä adventuren kautta se varmaan kikkailla tällekin hahmolle. (Edit: Tuo tulikin sitten tänään jo adventuresta helposti poimittua. Nyt voisin myöskin hakea samasta pelistä Ravagerin ja hoidella sen, kun sitä ei omassa kampanjassani myöskään ollut.)
Aseina ovat Nightfall-kivääri Twisted Wounds-mutatorilla (bleedingiä aiheuttamaan), Enigma-käsiase Refunder-mutatorilla (ammuksia säästämään sekä käytössä olevalle että lepäämässä olevalle ampuma-aseelle) sekä melee-aseena Atom Smasher-warhammeri Vampire Blade-mutatorilla, jotta lähitaistelullakin pystyy käytännössä healaamaan itseään samalla kovaa damaa aiheuttaen. Vastaavasti Nightfallilla pystyy myös healaamaan itseään sen modilla, joka aiheuttaa myös todella kovaa damaa varsinkin, kun bleedingiä tulee vihuille tuolla mutatorilla samalla. Nightfall ei lisäksi kuluta lainkaan ammuksia modin käytössä olon aikana, vaikka ampuukin modin voimassa ollessa 35% kovemmalla fire ratella ja vieläpä automaattiaseena silloin. Myöskin tuo Enigman modi on todella hyvä daman aiheuttaja. Kun ampuu vihun täyteen noita 10 sekunnin ajan hyvää sähködamaa jatkuvasti aiheuttavia tethereitä, niin sulaa isompikin vihu varsin nopeasti. Molemmat ampuma-aseeni ovat tappiin asti kehitettyjä kuten myöskin niissä käytössä olevat mutatorit.
Vielä kun käytössä on kaikkea damaa 15% lisäävä ja reliciä käytettäessä vielä tuon 15%:n daman lisäyksen 15 sekunnin ajaksi tuplaava Ankh of Power-amuletti, kaikkea damaa 7% lisäävä Stone of Balance-sormus, skillin aktivoimisesta 25% max healthista vastaavan shieldin 10 sekunniksi antava Excess Coil-sormus, lifestealia 5% summon-apurilla (joksi Engineerin turret kuulemma pelissä lasketaan) aiheutetusta damasta koko ajan antava Soul Link-sormus sekä health generationia kaksi yksikköä vihujen bleedingin aikana lisäävä (kunhan on itse 10 metrin etäisyyden sisällä vihusta) Blood Tinged Ring-sormus. Relicinä käytän sinänsä tuota pelin alussa saatua Dragon Heartia ja siinä on maksimi 10 käyttökertaa ostettuna.
Tämä kombo on tosiaan toiminut erittäin mukavasti muutoin, mutta kyllä pataan tuli vielä aika selkeästi Annihilationilta, kun eilen kävin pari kertaa kokeilemassa. Se hengissä pysyminen on edelleen se ongelma - varsinkin tuossa toisessa vaiheessa.. Toki nuo armori-ominaisuudet kehittyvät vielä, kunhan vain saan Challenger-classin korkeimmalle tasolle. Lisäksi silloin pystyy ottamaan käyttöön sen toiseksi kovimman armorin myös rintapanssarin osalta ilman negatiivista vaikutusta ketteryyteen, jolloin armorin tason pitäisi nousta jonnekin 135:n nurkille, ja sitten vielä niillä Engineerin Fortify-traitin armorin lopuilla tehostelisäyksillä varmaankin jonnekin 150-160 nurkille.
Sinänsä kombo on jo ollut niin hyvä, että meni noiden classien aivan alkuleveleillä edellispäivänä soolona toisella yrittämällä aiemmin todella vaikeana pitämäni Tal Rathan metaphysical-muoto. Sitä kun hakattiin parin päivän aikana random-pelaajien kanssa co-oppina, eikä kenenkään kanssa tullut mitään siitä taistelusta. Minulla oli silloin aiemmin siis Handler/Medic-kombo. Toki tuossakin taistelussa ajoitus sekä vihun aggressiivisten ja nopeiden liikkeiden muistaminen ovat kaiken A ja O. Challenger/Engineer (Die Hard Sentinel) antoi kuitenkin jo classien alkuleveleillä mahtavat eväät tuossakin taistelussa selviytymiseen. Ja nyt luulisi hengissä pysymisen helpottuvan entisestään varsinkin kun aukesi Challengerin vahingon kestävyyttä kolminkertaisella bulwarkilla 25 sekunniksi lisäävä Juggernaut-skilli. Lisäksi skillin toiminnassa ollessa hahmon juoksunopeus ja meleenopeus nousevat 15%.
Kuten varmaankin näkyy, rakastan nimenomaan hahmojen kehittämistä, ja sillä mahdottomienkin vihujen mahdolliseksi tekemistä. Mutta pelkkään pelaajan taitojen kehittämiseen painostavasta git good-mentaliteetistä en peleissä pidä sitten lainkaan. Pitäisi ainakin olla sellaiselle vaihtoehto juurikin hahmoa kehittämällä eri komboilla tai puhtaasti raa’asti leveleitä grindaamalla. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että Remnant 2:ssa muualla tämä toivomani vaihtoehtoinen tapa taklata koviakin vihuja toimii, mutta ei ehkä tuossa murhaavan kovassa loppubossissa. Toki aika kauan olen itsekin valmis yrittämään. Mutta loputtomiin en silti jää päätä hakkaamaan seinään. Jos ei vaan yksin mene, niin sitten kyllä haetaan tutuilta co-op-kavereilta apuja.