Väännän sinulle nyt rautalangasta, vaikka menee vänkäämiseksi. Luitko ensimmäisen viestini? Luultavasti et, niin se on nyt sinulle uudestaan tässä.
Luin kyllä mutta hyvä että yrität selventää vielä asiaa. Ensimmäiseen viestiisi: Pelin vaikeustasoon en ottanut itse kantaa. Lepotila taas on hyvin puolivillainen ratkaisu siihen ongelmaan, joka on varsinaisessa pelissä.
Lue sen jälkeen tulleet viestit, joissa aletaan esittelemään erilaisia syitä, henkilöiltä jotka eivät ole edes peliä pelanneet, jotka muka estävät pelin pelaamisen. Ne voi tulkita ylipääsemättömiksi ongelmiksi, koska eivät ole pelanneet peliä ja valittavat täällä niistä. Minä ja myöskin sinä sanoit etteivät ne ole. Siteeraan:
Missä kohtaa joku väitti että jokin asia estäisi pelaamisen? Tulkitsetko nyt asioita vähän kärkkäästi sillä minä en sellaista muista lukeneeni. Ja vaikka joku sellaista olisikin kirjoittanut niin ehkä kannattaa harrastaa luetun ymmärtämistä. Asialla tarkoitetaan sitä että seikka on niin ylitsepääsemätön tälle kirjoittajalle, että hän ei halua peliä sen vuoksi pelata. Ei ehkä kannata ottaa asioita liian kirjaimellisesti, varsinkin kun taidat olla ainoa joka on tehnyt tulkinnan "ylitsepääsemättömästä". Tosin et ole varsinaisesti väärässä, sillä sitä se onkin jos joku ei henkilökohtaisesti asian yli pääse. Se on kuitenkin eri asia kuin että joku väittäisi sitä yleisesti sellaiseksi.
Sen jälkeen sinä tulet, jostain välistä huutelemaan henkilöön kohdistuvia ja toisen ymmärrykseen liittyviä huomioitasi aivan väärien olettamuksien perusteella.
Täysin turhia asiaan liittymättömiä huomioita mutta en sanoisi huutavani ja keskusteluun otan osaa kun sen satun lukemaan. En pysty viestejäni kirjoittamaan kuin siihen "väliin" jossa olen kun keskustelun olen lukenut.
Sanon vielä kerran, en ole missään kohtaa sanonut että Returnalin "tallennussysteemi" on hyvä tai huono tai parempi kui Hadeksen. Se on erilainen. Minä ymmärrän tämän. Mutta miksi sen edes pitäisi olla samanlainen? Jotta olisi elämä helpompaa? Jotta koulussa ja/tai töissä olisi kivaa? Jotta puoliso nalkuttaisi vähemmän ja jos joskus vähän saisi? Ei se pelifirmojen tehtävä ole tehdä tästä elämästä helpompaa. Kyllä se on sun oma hommasi. Jos tekee sen valinnan ettei pelaa jotain peliä, niin turha tulla huutelemaan jollain tekosyyllä, että peli olisi näistä syistä epäkelpo. Ei se ole.
On kai tämä jo kirjoitettu tänne mutta vaikka siksi että peli olisi yleisesti "saavutettavampi" (accessible), syistä joita tänne on jo kirjoitettu. Pelit ovat kuitenkin tuotteita, joita on hyvä saada myytyä. Asiat, jotka tätä vaikeuttavat/estävät, on hyvä minimoida. Tässä kohtaa ei olisi edes iso asia ellei taustalla ole jokin todella hankalasti muutettava seikka.
Kukaan ei kai ole täällä väittänyt että firmojen tehtävä on tehdä elämästä helpompaa. Jos pelinsä kuitenkin on "saavutettavampi", on se heille parempi jo myyntien ja arvioiden kautta.
Ja se että "elämästä helpompaa tekeminen on oma hommasi": mitenkäs tuota Returnalin tallennussysteemiä itse muutetaan? Eikö pelin pelaamatta jättäminen ole juuri sitä, eli elämä on helpompaa kun ei tarvitse sitä pelata?
Hyvin outoa myös ettei peliä voi sanoa "epäkelvoksi" sen vuoksi ettei se itselle kelpaa. Sitähän se juuri on. Peli on saanut ihan arvioissa miinusta ja kritiikkiä juuri tuosta asiasta. Nyt kuitenkin löytyi konsolifinin foorumeilta se taho, joka pystyy tämän kieltämään. Oo, koo.
Olen myös varmasti kuullut oudompiakin syitä jättää jokin peli pelaamatta ja en ole väittänyt vastaan.
Luultavasti edes itse et ole peliä pelannut. Viittaan tähän.
En olekaan mutta tuo pelin konsepti on tuttu niin monesta että voin asiasta hyvin kirjoittaa. Sinä et tunnu ymmärtävän mitä "menetys" tässä tarkoittaa.
Returnalissa menettää oboliitit kuollessaan. Ei mitään muuta. Et sinä menetä mitään mahdollisia tulevia aseita tai mahdollisia voittoja. Et sinä voi menettää jotain mitä sinulla ei ole. Et menetä joka lauantai miljoonia euroja, vaikka et lotossa voittaisikaan.
Melkoista saivartelua. Minä menetän sen etenemisen, mitä olisi voinut olla jos peliä ei tarvitsisi jättää kesken ja aloittaa täysin alusta. Eikö kokemus ole sinulle mitään? Minulle jokainen pelikerta vaikkapa Apex Legendsissä on oma kokemuksensa ja jos konsoli vaikka sammuu tai nettiyhteys pettää, niin todellakin tunnen että jotain jäi kesken ja kokematta. Jos et tätä ymmärrä niin ymmärrän miksi et ymmärrä koko selitystä vaan selität noista selkeämmin laskettavista hyödykkeistä.
Tässä muutama muu ero Hadeksen ja Returnalin välillä, jotka helpottavat sitä perhe- ja muuta elämää, joita Hadeksessa ei ole: Kuoleman jälkeen Returnalissa pääsee oikomaan ensimmäisestä biomista toiseen tai kolmanteen, jos on sinne kerran päässyt, ei Hadeksessa pääse. Bosseja ei tarvitse tappaa kuin kerran. Kun pääsee neljänteen biomiin, niin peli jatkuu kuoleman jälkeen siitä, ei alusta. No, onko Returnalin systeemi parempi tai huonompi? Ei ole.
Kai tajuat että ei näillä eroilla ole mitään merkitystä kun se isoin ero ja koko ongelma on se, että toisen pelin voi jättää kesken ja jatkaa samasta kohtaa ja toisen ei. Ei tuolla selitykselläsi ole siihen minkäänlaista merkitystä.
Näin yleisesti pelistä kuitenkin: kuulostaa varsin asialliselta tavalta tarjota oikoreittejä. Soulsit tekee saman tyylistä. Silti esimerkiksi monet jättävät Soulsit pelaamatta koska ne ovat heidän mielestään vaikeita. En väitä siihenkään vastaan vaikka pelit ovat mielestäni sellaisia että mahdollisimman monen kannattaisi ne kokea. Ja oikoreiteistä ja muusta huolimatta ne eivät auta tallennussysteemin ongelmaan mitenkään.
Koska joku varmaan syyttää kohta että olen Sonylla töissä, niin sanon että en ole.
No vaikka olisitkin niin tuskin ainakaan PR-puolella ;D
Hadeksen pelasin GamePassista Series X:llä, joten turha tulla myöskään keksimään jotain fanipoikajuttuja.
Minäkin toivon aina että fani-syytökset voisi jättää pois ja eipä niitä tässä kai ole ollutkaan.