Tulipahan tämä hankittua nyt itsekkin ja on ollut kyllä lystiä. Jotenkin ei napannut alunperin, kun tämä julkistettiin mutta kun kehuja/palkintoja on sadellut niin pakkohan se oli yrittää. Täytyy kuitenkin sanoa, että onneksi odotin, sillä matkanvarrella säröjä kulmia on onnistuttu hiomaan pois.
Mielestäni on käsittämätöntä, että pelin pausettaminen ei ollut mukana heti julkaisussa. Ei tänä päivänä kaikilla ole aikaa omistautua monien tuntien pelisessiolla tai puhumattakaan siitä jos tulee jotain yllättävää ja joutuu lopettamaan kesken kaiken. Koko runi menisi kankkulan kaivoon. Itse olen puritaani siinä mielessä, että en näe vaikeustasojen/checkpointtien kuuluvan tällaisiin peleihin. Tuo tauottaminen on kuitenkin ollut mahdollista lepotila kikkailulla mutta eihän sellaiselle pitäisi olla tarvetta herran vuonna 2021. Pelin vaikeustasoon tai mihinkään tämähän ei vaikuta ollenkaan.. Puhdas QoL muutos.
Peli itsessään on ihan fantastinen. Kaikki grafiikoista äänimaailmaan ja enemy designiin on täyttä priimaa. En ole aiemmin roguelite/-like pelejä pelannut, joten kesti hetken saada kiinni jutun juonesta. Vaikea peli on kiistatta, sillä yksikin osuma tekee tuntuvasti vahinkoa ja tiputtaa adrenaliinit alas. Olen kuitenkin tykännyt todella paljon tästä taktisesta elementistä, joka pelistä löytyy. Otanko tämän parasiitin, miten se soljuu yhteen muiden varusteiden kanssa, mihin rahat riittää, uskallanko avata toimintahäiriön riskillä arkun jne. Tämä tuo myös jokaiseen runiin vaihtelua ja yhdistettynä muuttuviin kenttiin jokainen runi tuntuu erilaiselta. Joskus runi saattaa alkaa ihan täydellisesti ja saat parhaat mahdolliset esineet mutta kuolet kuitenkin. Joskus taas onni ei ole mukana ollenkaan, mutta niin vain taistelet tiesi voittoon. Kehitystä tapahtuu kokoajan, niin omissa taidoissa, kuin myös esimerkiksi aseiden ominaisuuksissa.
Gameplay kolahti itselläni kovaa viimeistään 3 biomessa, kun käyttöön sai vaijerin. Kyseinen biome oli nyt pelatuista (1-4) selkeästi vaikein ja täynnä vittumaisia vihollisia, mutta jotenkin taistelut tuntuivat reiluilta. Suuressa roolissa on tietysti se, että omat taidot ovat kehittyneet mitä pidemmälle on päässyt. Pelattavuus 3 biomessa muistutti myös vahvasti Doomia, jossa vaikeatkin huoneet sai putsattua kun pysyi jatkuvasti liikkeessä ja lenteli ympäri huonetta vaijerilla.
Mainittakoon vielä tuosta vaikeudesta ja tallennuspaikoista, että pelihän tarjoaa tässä paljonkin helpotusta. Jokaisessa biomessa voit 6(?) eetterillä ostaa itsellesi checkpointin, johon palaat kuollessasi. Astronautti-figuurilla puolestaan saat toisen elämän ja myös parasiitteja on olemassa, jotka herättävät henkiin (toimintahäiriöiden kera). Puhumattakaan siitä, että kun olet yhden biomen putsannut ei sitä ole välttämätöntö kokonaan ainakaan enää vetää. Kun taistelin 3 biomessa niin skippasin aina 2 biomen kokonaan. Tässä myös tulee taas esiin pelin hienous: otatko riskin ja juokset suoraan 3 biomeen vai putsaatko kaikki edeltävät alueet ennen sitä? Jos päätät putsata alueet parempien tavaroiden toivossa saatat kuitenkin kuolla jo ennen kuin pääset haluamallesi bossille. Toivoa kuitenkin antaa se, että jotkut ovat läpäisseet pelin ilman kuolemia aloituspistoolilla, joten on ihan mahdollista juosta suoraan bossille. Itselläni kävi juuri eilen niin, että lähdin 3 bossin kimppuun kovalla gearilla mutta kuolin 3 phasessa. Synnyin samalle biomille ”checkpointtiin” ilman mitään hiilejä ja ajattelin, että ei auta kuin yrittää uudestaan, sillä olin kerännyt jo kaikki biomen tavarat. Lähes varmana siitä, että epäonnistun otin riskin ja avasin yhden korruptoituneen laatikon ja sieltä tulikin jokin aivan turha esine ja kaupanpäälle HP:ta laskeva toimintahäiriö
. No kuinka ollakkaan pomotaistelu meni aivan nappiin ja väistelin luoteja kuin Neo konsanaan. Tämä siis esimerkkinä siitä, että aina ne parhaat tavarat ei takaa onnistumista - usein ne kuitenkin auttavat.
Nyt tosiaan siis 5 biomessa ja innolla odotan mitä tuleman pitää. Gameplay on muuttunut kokoajan vain paremmaksi, kun avautuu uusia aseita ja esineitä. Kirjoittelen sitten pelin läpäistyäni fiiliksiä tarinasta ja muusta.