Ippenator
Well-Known Member
Henkilökohtaisesti näen asian kuitenkin niin, ettei RNG:ssä ole oikein mitään järkeä. Samat pelit voisi toteuttaa todella paljon mielenkiintoisemman ilman RNG:tä. Toki tiedostan, että se on jostain syystä lyönyt läpi asiaksi joka automaattisesti muka kuuluu roguelikeihin. Silti olen siitä eri mieltä, että sen vaan aina pitää olla roguelikeissä mukana. Soulsborne-pelitkin on monelta osin kehitetty rogueliken armottomien periaatteiden pohjalta, mutta niihin ei silti ole mitään RNG:tä kuitenkaan otettu mukaan. Ja hyvä niin. Osoitus vain siitä, että samoja periaatteita käyttäen voisi roguelikejäkin aivan hyvin tehdä ilman RNG:tä.Ymmärrän kyllä kuinka turhauttavaa tuo RNG-meno on mutta sehän tosiaan on näissä se idea. Jokusia tämän genren pelejä olen pelannut ja aika usein ne jää jossain vaiheessa kesken. Returnalin parissa saattaisin pysyä kenties pidempään koska siinä jonkinlainen tarina on kuitenkin mukana.
Itse ainakin pystyisin hyvinkin näkemään miten Returnalin olisi voinut toteuttaa täysin ilman RNG:n merkittävää näkyvyyttä. Sillä pelistä olisi itse asiassa saatu entistä mielenkiintoisempi ja mielekkäämpi. Nuo proseduaalisesti generoidut ympäristöt ovat myös itselleni varsin iso turnoff. Kuten joku täällä jo sanoi, ympäristöt tuntuvat silloin puolivillaisilta, kun niiden suunnittelua ei ole varsinaisesti huolella tehty ihmismielen toimesta yksityiskohtaisesti.
Vaikka valitankin joistakin asioista Returnalin kohdalla, siihen pätevät aika pitkälle samat asiat joista siinä kuitenkin pidän, kuten soulsborne-peleissäkin. Minua ei kiehdo se vaikeus ja armottomuus, mutta pidän todella paljon pelin tunnelmasta, johon vaikuttavat erityisesti onnistuneet ulkoasu ja äänimaailma sekä tietysti myös tunnelmallinen sci-fi-lore ja -ympäristöt. Myös pelimekaniikat toimivat erinomaisesti, mikä on minulle aina tärkeä asia peleissä. Olen myös aiemmin pelannut paljon Housemarquen pelejä ja pitänyt niistä todella paljon. Erityisesti Alienation oli todellinen huippupeli minun makuuni. Joten toki olen siinäkin mielessä halunnut antaa Returnalillekin vielä mahdollisuuksia, vaikken joistakin asioista ole siinä kyllä pitänytkään.
Suspend cycle-tallennuksen ja co-op-pelaamisen lisääminen ovat kuitenkin itselleni niin isoja apuja tähän peliin, että uskoisin palaavani pelin pariin varsin pian. Keskeneräisiä pelejä tässä on kuitenkin muutamakin, ja ainakin toistaiseksi haluan ne loppuun pelata ennen kuin tämän parissa jatkan. Mutta siis kiinnostaa ehdottomasti edelleenkin, vaikka RNG ja pelin vaikeuskin (tämä ei ehkä co-opin mukaantulon ansiosta ole enää niin iso ongelma) ovat ainakin jonkinlaisia turnoffeja olleetkin.
Viimeksi muokattu: