Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sekiro: Shadows Die Twice

Niin no, kohta neljä vuotta vanha Bloodborne oli heti kättelyssä 27 gigainen ja graafisesti huomattavasti näyttävämpi kuin Sekiro, ja lisäksi siinä oli erittäin toimivasti toteutettu online-pelaaminen. Itse olen todellakin kova Soulsborne-fani, mutta kyllä silti harmittaa, että tämä on täysin saman vanhan kierrätystä, johon on lisätty vain tuo loppuun kaluttu Tenchun, Batmanin ja Just Causen grappling hook. Niin karua vanhojen juttujen pyörittelyä tuntuu olevan, että kyllä minua harmittaa, kun eivät oikein mitenkään ole menneet kehityksessä ja ideoissa eteenpäin. Ja vielä piti se onlinekin heivata. Aivan eri tason odotuksin odotan Ghosts of Tshushimaa, jossa näyttäisi graafinen toteutus ja pelimekaniikat olevan aivan eri tasolla. Uskallan jo nyt sanoa, että se peli ei tule olemaan mikään 15-16 gigan pikkupeli, vaan tulee olemaan kymmenien gigojen elämys ja mestariteos. Toki ei siinäkään tietääkseni tule onlinea harmi kyllä olemaan, mutta vaikuttaa kuitenkin aivan eri luokan elämykseltä joka tapauksessa.

Kyllä Sekirokin varmasti jossain vaiheessa tulee pelattua, mutta se on takuuvarmaa alelaarikamaa minulle, koska on pelkkä yksinpeli, ja selkeästi alhaiset tuotantoarvot olleet From Softilla peliä tehtäessä. Eivät ansaitse ainakaan minulta täyden hinnan edestä euroja.

En tosin osta juuri mitään yksinpeliä heti täyteen hintaan, koska niiissä ei ole minulle tärkeätä päästä heti julkaisun jälkeen niitä pelaamaan, vaan se, että saan ne edulliseen hintaan ja pelaan niitä siis silloin, kun niiden hinnat ovat pudonneet reilusti. Nykyäänhän siihen riittää yleensä muutama kuukausi tai enintään puoli vuotta. Minua erityisesti kiinnostavat online-pelit ostan vastaavasti heti, jotta pääsen pelaamaan niitä siinä vaiheessa, kun pelien parissa on vielä erityisen paljon muita ihmispelaajia.

Kai nää nyt trollaat etkä ole tosissaan? :D Miten pelin koko vaikuttaa millään tavalla sen laatuun? En ole kyllä naurettavampaa syytä pelin huonoudelle vielä kuullut. Peli on kuulemma monien kymmenien tuntien paketti ja Digital Foundrynkin testissä sen sanottiin olevan selkeä graafinen harppaus edellisiin osiin nähden.

Itsekin tuossa pelailin pikkusen alkua ja upean näköistä jälkeä on Frommin pojat saanu taas aikaan. Ja vaikka peli kyllä tuntuu studion peliltä niin tuo liikkuminen on muuttunut aivan täysin ja taistelukin tuntui nopean testauksen perusteella muuttuneen aika mukavasti.
 
Jaa taas tullut uusi SoulsBloodborne-peli? Mennyt itseltä ihan ohi, kun en kyseistä genreä seuraa. Etusivun Pelaajan pelivideon katsoin, eikä ole edelleenkään itseä varten nämä. Yhä vähemmässä määrin jaksaa japanilaisen pelisuunnittelun tuotokset kiinnostaa ihan muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Toinen tekijä on sitten se vaikeustaso: kun peruspäivänä on aikaa ja energiaa pelata se kaksi tuntia, niin ei sitä vaan jaksa tahkota jotain tarkoituksella ylivaikeaksi tehtyä tekelettä, jossa se aika menee todennäköisesti yhden tai kahden kohdan yrittämiseen uudestaan ja uudestaan. Itselle pelaaminen on kuitenkin rentoutumista, eikä väkisin vääntämistä.

Bloodbornenkin sain ilmaiseksi PS-Plussan kautta, mutta en ole jaksanut sitä edes ladata. Varmaan hyviä pelejä nämä molemmat, mutta kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Enemmän masokistien harrastuksia kuin mitään muuta.
 
Ekat kokeilut otettu ja erittäin hyvältä vaikuttaa. Mukavasti uutta verrattuna edellisiin peleihin ettei tunnu samalta. Pelimekaniikat alkaa jo tuntumaan omilta.

Illalla lisää
 
Vaikea tämä on kuin mikä, mutta lienee enemmän kiinni siitä, että hajoaako nuppi siihen vaikeuteen. Itse joitakin tiettyjä pomomatseja jouduin koettamaan parhaimmillaan parisenkymmentä kertaa, että vastustaja oli lopulta kanveesissa oman hahmon sijasta. Jos kuulostaa sellaiselta, että sitä kestää, niin sitten miksi ei.
Mulla hajois pää joka tapauksessa niin jää nää soulsin tyyppiset pelit täysin pelaamatta.
Niin se on kaikissa peleissä et jos mä en kolmella yrittämällä kohtausta pääse läpi niin youtubesta video päälle että mitä pitää tehdä?
 
Onhan tämä kieltämättä niin kovia arvosanoja saanut niin monelta arvovaltaiselta arvostelijalta, että kyllä tässä täytyy ilmeisesti nöyrtyä tämä nyt heti hankkimaan kohtuuhintaan Gigantista. 69 egeä olisi kyllä ehdottomasti liikaa, mutta 55 euron hintaan täytyy nyt kuitenkin ottaa tämä heti testiin, eikä syyllistyä siihen mistä olen muita aiemmin moittinut - huutelemaan, että peli on pelaamatta paska. Ei ole kyllä minun silmääni näyttänyt hyvältä trailereista, ja onlinen puuttuminen sylettää helvetillisesti, mutta täytyy tälle nyt kuitenkin mahdollisuus antaa, kun kaikki aikaisemmat Soulsbornet ovat minulle törkeän hyvin maistuneet ja tällekin tuntuu ropisevan järjestään huippuarvosanoja.
 
Ensimmäisen tunnin ehdin tossa otta tuntumaa, eihän siinä ajassa pääse kuin tutoriaalin ja vähän tutkii hubia. Mutta jo tutoriaalissa tuli selväski että peli ei anna mitään ilmaiseksi, lähdet takki auki taistelemaan rivivihollisia vastaan tulee äkkiä turpaan puhumattakaan vaikeemmista vihuista.

PC:llä 4K/60 FPS HDR, peli näyttää paikoin todella upealta ja noin yleisesti erittäin hienolta, äänimaailma on huikea. Pelaamisen vapaus pääsee ihan uusiin ulottuvuuksiin kun hahmo on nyt noin ketterä ja voi narun avulla kiipeillä katoille ja muihun korkeisiin paikkoihin, tämä tuo ihan uuden taktisen elementin peliin.

Ainut miinus tulee aina kun cutscenessä vaihtuu kuvakulma niin framet droppaa ja näyttää tosi tönköltä, täysin sama juttu oli Mass Effect Andromedassa.

Tässä on tuttua soulsia mutta se silti tuntuu piristävän uudelta verrattuna muihin Soulsborne peleihin.
 
Striimin perusteella vaikuttaa oikein raikkaalta tulokkaalta. Taistelut ovat pahoja ja vaativat paljon näkemystä etenkin ison joukon kanssa. Ei voi vain surutta paukuttaa menemään - väistäminen, ajoitukset ja tilannetaju ratkaisevat paljon. KonsoliFINin striimistä (joka pyörii edelleen, linkki aiemmissa viesteissä) näin yhden minibossin, joka muistutti erehdyttävästi erään aiemmin julkaistun tappelupelin hahmoa :). Liikkuminen korkeuksissa pääsi yllättämään, tässähän pystyy matkaamaan hieman samaan tapaan kuin Assassin's Creedissä.
 
Voi ei. Menin siis ostamaan tämän sittenkin ja on tosiaan kyllä ainakin toistaiseksi niin kurjaa pelattavaa kuin ehdin jo pelätäkin. Sysiruma PS4 peliksi ja täähän on itse asiassa ihan Tenchu. Hiippailupeli henkeen ja vereen. Ja juuri hiippailupelejä en voi sietää. Piru vie, kun ei huvita nyt yhtään tätä pelata ja tuntuu, että meni 55 euroa kankkulan kaivoon. :(
 
Voi ei. Menin siis ostamaan tämän sittenkin ja on tosiaan kyllä ainakin toistaiseksi niin kurjaa pelattavaa kuin ehdin jo pelätäkin. Sysiruma PS4 peliksi ja täähän on itse asiassa ihan Tenchu. Hiippailupeli henkeen ja vereen. Ja juuri hiippailupelejä en voi sietää. Piru vie, kun ei huvita nyt yhtään tätä pelata ja tuntuu, että meni 55 euroa kankkulan kaivoon. :(

Kannattaa varmaan käydä tutkituttamassa näkö tai hankkia uusi töllö. Näyttää omaan silmään ainakin helvetin hyvältä. Toiseksi, olen ihmetellyt useampaa postaustasi, jossa valitat pelin koosta. Ihan oikeasti...

Mutta, nyt täytyy vaan toivoa, että löytyy kärsivällisyyttä tähän. Soulsit eivät innostaneet, Bloodborne oli loistava ja tämä kiinnostaa ihan tarinan ja tapahtumapaikan puolesta. Jotenkin tuo, että moni maininnut Tenchun tämän yhteydessä, tuonut hiukan lisää mielenkiintoa.
 
Kommentteja odotellaan rähmäkäpäliltä, että onko se nyt niin vaikea casuaalille että kannattaa jättää hyllyyn samantien

No ainakin tälläselle DS-veteraanille peli on tolkuttoman vaikea, en vaan ymmärrä tuota taistelusysteemiä ja alkaa semisti turhauttaa kun ei meinaa saada edes perus miekkavihua hengiltä ilman helvetinmoista sormiakrobatiaa
 
Nyt on sitten 3h takana ja peli vaan paranee kun sitä vähän oppii ja löytää uusia itemeitä. Hiippaileminen on mukavan helppoa ja sitten kun rytistellään niin meno on näyttävää. Kummaa menoa on kyllä kun voi

menneisyydestä käydä hakemassa tavaroita nykyaikaan :D

Ei peliä voi kuin suositella kaikille, en itsekkään jaksa usein pelata pelejä missä kuolee useasti ja hakata vain samaa vihua, mutta tässä taisteleminen on niin hauskaa ja kuolema vain omista nakkisormista kiinnii että haluaa oppia lisää. Alun perustella paras From Soft peli sitten ekan Dark Soulsin.
 
Voi ei. Menin siis ostamaan tämän sittenkin ja on tosiaan kyllä ainakin toistaiseksi niin kurjaa pelattavaa kuin ehdin jo pelätäkin. Sysiruma PS4 peliksi ja täähän on itse asiassa ihan Tenchu. Hiippailupeli henkeen ja vereen. Ja juuri hiippailupelejä en voi sietää. Piru vie, kun ei huvita nyt yhtään tätä pelata ja tuntuu, että meni 55 euroa kankkulan kaivoon. :(

Nyt sitten ihan oikeesti.. tämäkö mekaniikka ei käynyt selväks useista trailereista? Ok.

En nyt sanois että tämä olis mikää hiippailupeli henkeen ja vereen, kaukana siitä. Sulle annetaa mahdollisuuksia tappaa vihut mite haluat, käytkö suoraa päälle ja tapat ne countereilla, hyppäätkö niskaan puskasta tai yläilmoista, maailma on sun oisteri. Mut älä nyt jaksa enää perkele jauhaa siitä mite ruma tää on ku puhut pelkkää jaskaa ja kaikki jotka peliä on pelannu tietää sen.

Mee pelaa sitä kahden mekaniikan Anthemias
 
Ylös Bottom