Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sekiro: Shadows Die Twice

En ole mikään souls pelien veteraani, Bloodbourne oli mun ensimmäinen kokemus siihen maailmaan. Ihan siis nobona lähdin ja turpaan tuli. Mutta se tunne kun sä vihdoin pääset eteenpäin ja kaadat bossit tai pääset jonkun vaikean kohdan läpi. Joten uskon että vaikka pelottais tai olis vaikea, antaisin silti tälle mahdollisuuden, ite meinaan tämän hommata jossain vaihees. Division2 vielä kesken ja siinäkin riittää sitä haastetta toistaiseksi joten tämä saa odottaa.

Sen verran olen tajunnut näistä souls peleistä että pelaajalle ei anneta mitään armoa, mutta kun sä opit niin sä pärjäät. Mutta ei siis ole mikään että peli päälle, muna kouraan ja lepposta pelaamista. Vaati siis hieman kärsivällisyyttä ja opettelua.
 
Kyllä sitä vaan taidot kehittyy kun jaksaa yrittää ja opetella vihujen liikkeet. Äsken tapoin yhen pomon vaikka alkuun tuntu ihan mahdottomalta.

Huomasin myös että älyttömän isossa roolissa on nuo käden lisäosat, esim meni pitkään kilpisolttuja vastaa tapellessa kunnes kokeilin kirvestä, kilpi meni yhellä halki ja kaveri polvillaan mudassa :D
 
Nelisen tuntia takana ja kuolemia tullu reilusti jo, kuten firman aiemmissa peleissä :D Mutta tosi hienoa menoa, taitaa olla vuoden peli itelle :) Mutta en anna ihan vielä lopullista tuomiota.

Pari "bossia" jo takana, varsinkin toinen aiheutti harmaita hiuksia :D Mutta kyllä se meni siitä läpi kun vaan keskitty.
 
Melkoista itkuvirttä täällä jonkun onlinen puuttumisen vuoksi. Joo, se oli yksi Soulsien erikoisimmista jutuista mutta selvästi halusivat tehdä välillä muutakin kuin samaa jatkuvasti. Minä otan innolla vastaan, sillä onhan se Souls-kaava jo nähty. Oli oikeastaan juuri oikea hetki tehdä jotain uutta: harva kai oli täysin leipiintynyt Soulsiin mutta paljon silti kolmosta kommentointiin pastissiksi.

Arvosanojen perusteella "massa" on oikeassa jos on tästä pelistä innostunut, sillä peli vaikuttaa todellakin timantilta.

Toinen typerimpiä koskaan kuulemiani kritiikkejä on pelin koko. Jos samaan aikaan peli vetelee täysiä arvosanoja niin voi aika suoraan sanoa että siinä tapauksessa pieni koko ei ole mitään haitannut. Lisäksi siitä on plussaa ainakin sen verran, että asentuu nopeammin ja ei tarvitse välttämättä raivata tilaa niin paljon kuin jollekin 60 gigan järkäleelle.

Omalla kohdalla pelin osto jää odottamaan rauhallisempaa hetkeä, eli kun pystyy täysin Sekiroon keskittymään, mutta ostos on kyllä täysin varma.

Jep komppaan Shamaniacia, FromSoftware nähnyt vaivaa ja optimoinut engineä entuudestaa, ettei sisällä turhaa bittiä joku päättelee siitä että peli on ruma ja hutaisten tehty. Voisi antaa Eistein-palkinnon, sellaisesta päättelystä :)

Koosta voi päätellä että ei oo montaa tuntia videoita, eikä joka metrille oo omaa hd-tekstuuria, puls on tiputettu tarpeettomat osat pois, mitä on käytetty jossain kohti projektia, tai ollut varalla. Toi ei taas kerro pelin laadusta/näyttävyydestä/panostuksesta mitään, tekstuurihomman voi hyvä koodaaja kiertää ja videot korvata pelin aikana tapahtuvalla tarinankerronnalla ja pelimoottorilla tehdyillä välinäytöksillä. Äänitiedostoissakin voi säästää helposti muutaman gigan tilaa. Itse pelin koodihan mahtuu suhkot pieneen tilaan.

Se on uskomatonta, mitä esim 1kt peliin saadaan mahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla se tämä peli sammuttaa näytöstä HDR asetuksen ja sitten itse pelissä HDR On asennolla on yhtä hyvä sumuverho kuin RDR2:ssa. Offilla sitten parempi. Onko muilla PC nörteillä sama?
 
Mulla se tämä peli sammuttaa näytöstä HDR asetuksen ja sitten itse pelissä HDR On asennolla on yhtä hyvä sumuverho kuin RDR2:ssa. Offilla sitten parempi. Onko muilla PC nörteillä sama?

PC HDR lähtee toimimaan kun kerran alt+tab meet työpöydälle ja takas. Häviää harmaa sumuverho.
 
No onhan tämä vaikeaa, mutta kun tarpeeksi monta kertaa on sitä kirvestä maistanut niin alkaa oppia.

Vitkuttimia ja taitoja alkaa oppimaan niin tulee heti uutta sisältöä taistioihin. Kärsivällisyys on hyve.
 
Joo tuo Alt+tab autto siihen että näyttö tajuaa olla HDR päällä. Eipä se ainakaan alussa sitä peliä juurikaan kaunistanu. En ainakaan alun perusteella tuota grafiikka hehkutusta ymmärrä mutta ei tämä kyllä huonollekaan näytä. Eipä oo ensimmäinen peli tällä saralla Metro (jota ylistettiin) esim näyttää omasta mielestä melkein falloutille välillä. Mutta itse pelistä niin tämä vaikutti ihan hyvälle ja aion myöhemmin vielä jatkaa. Jotain dialogiakin sentään oli ja kerrottiin mistä tapahtuu mitäkin toisin kuin ennen. Eipähän tarvinnu sen takia kuolla että ei edes nappeja tiennyt niinkuin näissä vanhoissa souls "ei pidä kädestä kiinni" peleissä (ihan kuin se ois hyvä asia että ei nappeja edes tiedä pelissä). Onkohan tässä lukittu FPS kun tuntuu että 60 on koko ajan ei yli eikä ali. Se nyt onkin ihan riittävä.
 
Muutaman tunnin Twitchin puolella tullut seurattua ja on kyllä upeannäköinen teos, samaan hengenvetoon todettava, että on kyllä julmetun brutaali peli omaan makuun. Juuri kun tuntuu, että olet saanut pomo taistelussa juonen päästä kiinni ja tiedät mitä odottaa ja miten siihen reagoida niin yhtäkkiä tuleekin joku uusi hyökkäys, joka iskee kerralla hengen veks, huhhuh. Menee kyllä hankintaan vasta @Bandicootilta hyvään polkuhintaan kun hän on kerennyt rikkoa kaikki ohjaimensa suutuspäissään tämän pelin kanssa. No onneksi Yoshi tulee viikon päästä. ;)
 
Joo tuo Alt+tab autto siihen että näyttö tajuaa olla HDR päällä. Eipä se ainakaan alussa sitä peliä juurikaan kaunistanu. En ainakaan alun perusteella tuota grafiikka hehkutusta ymmärrä mutta ei tämä kyllä huonollekaan näytä. Eipä oo ensimmäinen peli tällä saralla Metro (jota ylistettiin) esim näyttää omasta mielestä melkein falloutille välillä. Mutta itse pelistä niin tämä vaikutti ihan hyvälle ja aion myöhemmin vielä jatkaa. Jotain dialogiakin sentään oli ja kerrottiin mistä tapahtuu mitäkin toisin kuin ennen. Eipähän tarvinnu sen takia kuolla että ei edes nappeja tiennyt niinkuin näissä vanhoissa souls "ei pidä kädestä kiinni" peleissä (ihan kuin se ois hyvä asia että ei nappeja edes tiedä pelissä). Onkohan tässä lukittu FPS kun tuntuu että 60 on koko ajan ei yli eikä ali. Se nyt onkin ihan riittävä.
Kyllä ihan kaikissa Souls peleissä kerrottiin kontrollit. Se on totta ettei paljoo muuta kerrottu, mutta siinä niiden pelien viehätys olikin itselle.

Tämä Sekiro on kyllä aloittelijaystävällisempi monella tapaa ja tosiaan juonta kerrotaan enemmän. Mutta haastetta tästä löytyy.

Nyt on varmaan eka semmonen varsinainen bossi ja turpaan tulee. Mutta kyllä tässä alkaa hahmottamaan taktiikan.
 
Ostin tämä poikkeuksellisesti ensin PC:lle ja katsotaan sit alesta joskus pleikkarille :D Jos nopeesti testailis ennen yövuoroa ja huomenna sitten paremmin. Parit arvostelut katsoin + hetken random streamia ja vaikuttaa kyllä taas ihan 10/10 peliltä. Hienoa että tällä kertaa on lähdetty tekemään vähän erilaista peliä.
 
On kyllä mukavan paljon eri paikkoja mihin mennä. Nytkin neljä eri haaraa paikoissa mihin pääsee. Tutkimisen fiilistä löytyy. Ja mukavasti noita vapaaehtoisia "bosseja" joista kuitenkin saa ihan tarpeellisen palkinnon.
 
Tuli sorruttua ja kaupasta mukaan lähti. En tosiaan hirveän innoissani ollut pelistä ennen julkaisua ja striimejä katsottuakin oli vähän "eh" -fiilis. Mutta nyt kun itse saanut muutaman tunnin taakse, olen kyllä positiivisesti yllättynyt.
Tässä on se tuttu ihana Souls pelien tutkimisen viehätys, taistelu vaikuttaa sopivan monipuoliselta ja tarinakin ihan kivan oloinen. +Onhan tämä pirun upean näköinen.
 
Tuli sorruttua ja kaupasta mukaan lähti. En tosiaan hirveän innoissani ollut pelistä ennen julkaisua ja striimejä katsottuakin oli vähän "eh" -fiilis. Mutta nyt kun itse saanut muutaman tunnin taakse, olen kyllä positiivisesti yllättynyt.
Tässä on se tuttu ihana Souls pelien tutkimisen viehätys, taistelu vaikuttaa sopivan monipuoliselta ja tarinakin ihan kivan oloinen. +Onhan tämä pirun upean näköinen.

Taistelussa kyllä löytyy monipuolisuutta. Enemmän kun firman edellisissä peleissä. Vaikka samaa päivitysrumpaa kun edellisissä ei ole niin prosthetic arm ja hiipimiselementti tuo kivaa vaihtelua. Kuten myös eri skillit.
 
Täytyypä kyllä alkaa vetämään pahoja puheitani tästä pelistä takaisin. Onlinen puuttuminen toki vieläkin harmittaa, mutta mitä pidemmälle olen nyt pelannut, niin onhan se todettava, että on tämä pirun monipuolinen ja puoleensavetävä peli. Grafiikkaankin olen ilmeisesti jo alkanut tottua, kun tietyt rujot piirteet eivät siinä kyllä enää juurikaan häiritse. Ja kyllä tuo graafinenkin puoli on loppujen lopuksi aika vaihtelevaa ja siitä syystä yllättävän piristävääkin paikoin. Uskallan nyt itsekin todeta, että on tämä vaan taas kerran mestariteos From Softwarelta minunkin silmin katsottuna.

Täytyypä muistaa jatkossakin pitäytyä pois siitä pelaamatta paskaa-mentaliteetista, mitä olen aiemmin itse kritisoinut. Onneksi myös alun tylsien ja geneeristen vaiheiden jälkeen maltoin mieleni ja jatkoin melkein hampaat irvessä pelaamista, enkä myynyt peliä, vaikka eräs foorumilta tuttu kaveri jo ehti kysellä, josko myisin hänelle pelini, kun tunnuin niin pettynyt siihen olevan. Sen alun jälkeenhän tämä on ollut puhdasta masokismin sekaista nautintoa tuttuun Soulsborne-tyyliin. :)
 
Jes eka varsinainen bossi meni läpi! Voin sanoo että tiukille meni :D Nää onnistumisen tunteet on kyllä parasta. Ja muutenki tuo bossi oli tosi hienosti tehty ja oikealla tavalla haastava.
 
Ylös Bottom