Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SOCOM: Special Forces (SOCOM 4)

Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Täytyy vain ihmetellä näitä "sukka"-faneja, kuka oikeasti uskoi että sieltä tulee Socom2 HD?
Yksi pieni kysymys herää eloon tässä kohdassa, miksi ihmeessä jokin suosittu brändi lähdetään muuttamaan jos aikaisempi on todettu toimivan?

Eli Socom 2 oli mielestäni kaikki hyvää (paitsi pieni lagi joissakin mapeissa). Tähtäys oli mahtava, kentät sopivan kokoisia, pelaajamäärät juuri sopivat jne. Minun mielestäni Socom 2 pohjaa käyttäen saataisiin loistava peli PS3.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Yksi pieni kysymys herää eloon tässä kohdassa, miksi ihmeessä jokin suosittu brändi lähdetään muuttamaan jos aikaisempi on todettu toimivan?

No veikkaanpa että Activision-tyylinen sarjan lypsäminen jatkuvasti samalla kaavalla ei ole pidemmän päälle se kaikkein paras idea.
Kyllä Socom jotain "oo äm gee next gen"iä kaipaa, jos meinaavat laajentaa fanipohjaa Confrontationin/PSP Socomien ostajakunnan ulkopuolelle.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Cyrus ja Pibe voisi käydä kirjoittelemassa sinne foorumille, mihin laitoin muistaakseni linkin tossa eka sivulla noita asioita, mitä kirjoititte. Olen samaa mieltä Cyruksen kanssa siitä, että SOCOM-sarjalle tekisi hyvää palata juurilleen. Itsekin käytin tuota Halo-esimerkkiä tuossa. Sama KULTAINEN runko säilytetty ja pelikauppa käy kuumana.

Niille henkilöille, jotka eivät SOCOM pelisarjaa ole pelanneet niin katsokaapa tämä video. Tässä on SOCOM 2-pelistä otettu 4vs4 klaanipelejä 2kpl samassa videossa. Videon tekijänä ruotsalainen pelaaja nimeltä TrueKilla ja itsekin seikkailen videossa. En itse pidä tuosta toisesta biisistä tossa kyllä, mutta menettelee.

http://www.vimeo.com/1093426

Miksikö? Tässä näkyy pelin ääniä, "streiffausta", aimisysteemi, pelin nopeatempoisuus yms. yms. Niitä asioita, joita Cyrus ja Pibe tuossa hehkuttivat hyvinä pointteina. Päättäkää itse, ovatko nämä tavoiteltavan arvoisia asioita myös juuri SOCOM 4:ssä. Joku voisi väittää juuri, että pelisarja polkisi paikoillaan, mutta näin ei ole. Pienet asiat korjaillaan, lisätään HD-grafiikat ja parannetaan ruudunpäivitys, lagi yms. ongelmat pois.

Valitsin ton videon juuri noista syistä. Jotenkin kun kattoo peliä kriittisellä silmällä, niin tulee semmonen pirun hyvä fiilis. Toi ja toi on tehty oikein jne. Ei ehkä avaudu pelisarjaa pelaamattomille, mutta voi sitä aina katsoa ja koittaa ymmärtää meitä SOCOM 1 ja 2 -sarjan faneja.

Tosta videosta poimittua ja SOCOMista yleensä:
-Loistava aimisysteemi
-Ei mitään "SCORED A HEADSHOT" niin kuin Confrontationissa. Sen itse kyllä tiesi, milloin tossa pelissä osui päähän ja se tuntu pirun hyvältä. Confrossa pääosumia ei monesti edes huomaa, kun aimaus on niin pirun helppoa (panokset menee tuhattajasataa) että samalla myös epätarkkaa
-Loistava strafing yms tunnelma
-SEALs victorious ja Terrorist win kuulostaa hyvältä. LAHHILAA ja sillee :D haha. Tekevät SOCOM-fiilistä.
-Pelin ja aseiden äänimaailma aivan loistava.
-Scopettamisen vaikeus, kranaatit, tietyt paikat, joista voi kikkailla pääosumia (esim. Desert Gloryssa noi paikat, joista TrueKilla ampuu hossutalon ikkunaan ja sellin ikkunaan tyypit).
-Viidakkomapissa näkyy, kun tapan 552:lla tyypin hyppäämällä maahan ja nousemalla samantien. Loistavasti tehty elementti peliin. Sit heti perään näkyy, miten "korvissa soi", kun TrueKilla kaatuu kranaatista (näitä ei nähty esim. Confrossa) ja pari seuraavaa klippiä näyttää samaa antia kranaateista ja nopeasta ylösnousemisesta.
-Using binoculars advantage. Tätäkin näkyy.

On se vain loistavaa ja toivotaan, että samaa saadaan nähdä SOCOM4:ssä. Tuo motion control mikäliehelvetti oli kyl niin :( tuossa SOCOM4-videossa.

EDIT: Azerach!? Oletko koskaan pelannut SOCOM 1:stä tai 2:sta? Jos olet, niin tiedät että kultaista ei kannata lähteä muuttamaan isommalti.
EDIT: Samalta XATK:n (eli TrueKillan) vimeo-sivulta löytyy toi MtC vs NiD -video. Siinä on SOCOM 2 Crossroads ja vaikkei tossa pelin ääniä kuulu ollenkaan niin sitäkin enemmän näkyy pelin nopeus esimerkiksi tuossa aika alussa, kun juuri itse seikkailen hirviätä vauhtia vasemmalla ja oikealla ravintolassa. LINK: http://www.vimeo.com/978909
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Vaikka koko viime sukupolven PC:n parissa vietinkin, tuli SOCOM-pelisarjaa pelailtua niin parin PS2- kuin PSP(jo tätä sukupolvea, tiedetään)-pelinkin muodossa, ja pidin näistä erittäin kovasti. Varsinkin FTB2 oli ehdottomasti paras 3rd-person-räiskintä mitä olin ikinä taskukoossa pelannut, ja uskomattoman laajassa 16 pelaajan moninpelissä vietin kymmeniä ja kymmeniä tunteja. Ja kaikki tämä PSP-peliltä.

PS3:a en omista, joten toivoin uuden sukupolven lähtiessä käyntiin vanhojen konsolisiteiden rikkoutuvan (kun niin moni muukin PS2-sarja siirtyi multiplattariksi), mutta tämä oli toiveajattelua. Confrontation ei pikaisen testin jälkeen ollut sitä kunnon SOCOMia, joten luonnollisesti sitten odotin SOCOM 4:n olevan. Tämän ja parin muun pelisarjan takia mahdollisuus PS3:n ostamiseen on aina ollut olemassa vastustuksesta huolimatta kuin Nato-optio konsanaan.

GDC-demotus ei vakuuttanut. Nisupullalta sinänsä oikein validi pointti siitä, miten tosiaan tällaisella menettelytavalla saadaan se liikkeentunnistus vietyä core-yleisöön, mutta entäpä kun se core-yleisö ei pidäkään tästä? SOCOM ei ole koskaan ollut sotasimulaattori, mutta lähestymistavaltaan aina sieltä realistisimmasta ja uskottavimmasta päästä. Yksinpelikampanjan aikana toki lahdattiin vanhoissakin peleissä melkoiset määrät populaatiota, mutta tämä oli aina uskottavaa ja tarkasti koordinoitua. Tuon demon perusteella otetaan suojaa kuin Gearsissa tai Mass Effectissä ikään, ja noustaan siitä sitten aina räiskimään vihulaiset yksin kumoon, vaikka näitä tulee melkoisessa aallossa. Pelin tempo olikin jo kuin näistä nopeista arcaderäiskinnöistä.

Toivottavasti tämä meininki jääkin sitten vain demon tasolle. Grafiikat tosin ovat omasta mielestäni oikeinkin hyvännäköiset.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Vapaasti liikkuva pallon muotoinen tähtäin näyttää oudolta, mutta eipä siitä tiedä ennenkuin itse kokeilee. Hahmo ja sen liikkuminen näytti enemmän Confrontationilta kuin miltään muulta Socomilta.

Tulevina kuukausina varmaan (toivottavasti) tulee enemmän pelivideoita. Itseä häiritsee eniten juoksunappi (mitä ilmeisimmin se siellä on), pallotähtäin ja OTS-kuvamuoto tähtäysvaiheessa. Mielestäni OTS:n "zoom"-ominaisuus ei auta ollenkaan, päinvastoin, sillä oma hahmo tulee näkökentän tukkeeksi. Toivottavasti nämä korjaantuisivat jatkokehitystyön aikana.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Hieman ylikriittistä porukkaa. Ymmärrän kyllä täysin, itsekin odotan peliltä tosi paljon, mutta nyt on julkaistu vasta _ensimmäinen_ video ja peli voi muuttua ja tulee muuttumaan nykyisestä todella radikaalisti. Jatkuvaa kehittämistä ja suunnittelua.

Olihan confrokin aivan umpipaskaa betassa ja ensimmäiset pari kuukautta julkaisunkin jlkeen. Mutta kuitenkin ero ensimmäisten videojulkaisujen ja itse julkaistun pelin välillä oli dramaattinen ja kehitys valtava bar all glitches etc. Pointti siis että kaikki on vielä täysin auki.

Toki tossa on jo sprinttinappula hieman kummittelemassa, mutta se nyt oli jo odotettavissakin. Turha heittää kirvestä kaivoon jonkun motioncontrol-1minuteclip-härpäkkeen takia. Eihän toi oikeasti kertonut pelistä yhtään mitään, paitsi sen, ettei suoraa S2 kopiota ole tulossa. Eihän videossa esitelty niinkään kohta julkaistavaa peliä, vaan sitä "dildoa".

Terv. jokaisen SOCOM-osan fani.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

SOCOM 4:ää kokeilemaan päässeiden, mm. IGN, kommenttien perusteella nyt nähty demo vaikutti olevan vain ja ainoastaan ohjaustavan esittelyä varten koottu, ei mikään varsinainen demo itse pelistä. Pre-alpha koodista on kuitenkin kyse, joten muutoksia nyt nähtyyn on lupa odotella kunhan pelistä saadaan lisää tietoa ja kattavampaa pelikuvaa.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Mitä helkuttia? Ei voi olla totta, että Zipperi tekee samat virheet mitkä Slant Six teki confrontationissa.

Pari juttua mitkä ittelle pisti silmään noissa gameplay videoissa, oli nimenomaan toi juoksunappula, sekä OTS zoomi. Eikö se nyt jumaliste nähty confrontationissa että nää uudistukset ei todellakaan tuonu lisää uusia pelaajia pelin pariin, vaan karkotti pelisarjan "hc-fanit" eli yhteisön pois. Tota liikkeentunnistus ohjausta ihan turha kommentoida, tuskin noilla puikoilla onlinessä väännetään :D jos väännetään niin facepalm...

Luulis sen jo kertovan jotain että pelkästään jenkki servuilla oli PS2/Sukka2 aikaan enemmän pelaajia keskimäärin kuin mitä confrontationissa maailmanlaajuisesti. Joillekkin jotka eivät ole Socom 2 pelanneet, voi olla vaikea ymmärtää sitä faktaa että siinä pelissä lähes kaikki oli mahtavasti toteutettu. Olkoon että näissä "next gen" peleissä on paremmat grafiikat sun muut juoksunappulat, niillä ei ole painoarvoa kun pelistä ei löydy sitä tuntumaa ja fiilistä mikä sarjan ekoista osista löytyi.

Tosin itsellä odotukset laski ennen näitä gameplay videoita jo, kun jossain ilmoitettiin että pelistä tehdään aloittelijoille helpommin lähestyttävä. Toivon kuitenkin täydestä sydämestäni, että pelin lopullinen versio olisi lähellä Socom 2 tasoista pelikokemusta.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Mitä helkuttia? Ei voi olla totta, että Zipperi tekee samat virheet mitkä Slant Six teki confrontationissa.

Josko Zipper laskee että Socom 1 ja 2 kulta-aikojen monikymmen tuhantinen fanijoukko on jo ns. aikuistunut, ja jättänyt nämä leikkikentät taakseen. Jäljelle jäänee joukko Codiin ym. FPS peleihin ja niiden tuomiin apuihin tottuneita tämän päivän sankareita, joille meidän´ aikainen Socom olisi vähintään kirosana..?
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Josko Zipper laskee että Socom 1 ja 2 kulta-aikojen monikymmen tuhantinen fanijoukko on jo ns. aikuistunut, ja jättänyt nämä leikkikentät taakseen. Jäljelle jäänee joukko Codiin ym. FPS peleihin ja niiden tuomiin apuihin tottuneita tämän päivän sankareita, joille meidän´ aikainen Socom olisi vähintään kirosana..?

Pah, tuon ikäiset pelaajat mahtaa olla juuri niitä joilla on rahaa ostaa pelejä ilmän vanhempien avustusta.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Pah, tuon ikäiset pelaajat mahtaa olla juuri niitä joilla on rahaa ostaa pelejä ilmän vanhempien avustusta.

Hyvin totta tuokin, älä nyt suutu.

Mutta jos kysytään tämän päivän pelaajilta;"montaako sotapeliä myönnät pelanneesi ilman minkäänlaista tähtäysapua", voisi rehellinen vastaus yllättää. Ei, en väitä etettekö osaa, mutta kyse on hyvin erilaisista peleistä!
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

No mjoo, vanhoja Socomeita myytiin miljoonaluokassa, mutta eipä enää kun on lähdetty muuttamaan sarjaa pois Socom-zonelta. Mitä kauemmas poiketaan, sitä pienemmät myynnit ja pelaajat jää CoDiin, MAGiin ja niin edelleen. Voi sitä "next gen"iä toteuttaa muutenkin kuin vain tuhoutuvilla ympäristöillä, perkeillä, hahmon kehityksellä ja juoksunapilla. Tämä on nähty mm. MAGissa, jossa ei todellakaan ole tuhoutuvia ympäristöjä. Ja noista mainituista yksikään ei todellakaan ole nykystandardin mukaisia vaatimuksia. on niitä pelejä vaikka kuinka, joissa ei ole noita ja silti ne myy kuin kahvi konsanaan. Pelimekaniikka se avain on joka tekee myynnit ja sen kautta pelaajat jaksaa hakata peliä ja tavotella hienoa prestige merkkiä nimen eteen... Vai kuka oikeasti luulee, että CoD olisi myynyt vähemmän niin, että prestige mode olisi poistettu ja level 60 on katto (vai missä se katto nyt onkaan). Ja pelimekaniikkahan pysyisi täysin samana ilman minkäänlaista hahmonkehitystä jos ei vedä pressuja.

Jos myynnillisistä syistä halutaan mukaan "next geniä", mun mielestä se ei saisi olla Socomia täysin muuttavaa pelimekaanista tavaraa, vaan jotain tyyliin:

- Yhteisöominaisuuksien kehitys (josta mainitsin aiemmin ja pelintekijät varmasti keksisivät lisääkin kun yrittäisivät)
- Superhienot megagrafiikat
- Tasainen ruudunpäivitys
- HD-äänet
- Räsynukkeilua / muuta fysiikkaa
- Hienommat animaatiot
- Varmemmin toimiva peli (ei esim. selviä hengissä kun seisoo kranaatin päällä :D)

Tällaisilla saataisiin ihan tarpeeksi "next gen" vakuuttavuutta, jolla houkutellaan muista peleistä pelaajia messiin, jos pelimekaaninen toteutus on tarpeeksi kovalla tasolla. Ensin 200 000 pelaajaa ostaa pelin ja sana lähtee leviämään siitä, kuinka megaeeppinen jumalapeli on kyseessä ---> kohta myynnit ylittää miljoonan. Siinä mun resepti, ei hajua toimisiko, mutta näin olisin toivonut Socomin kohdalla käyvän :)

Se nyt vaan on kuitenkin niin, että nykyään useissa räiskintäpeleissä pelimekaniikka on ihan kuraa koska keskitytään epäolennaiseen.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

SOCOM 4: U.S. Navy SEALs Video Game, GDC 10: PlayStation Move Gameplay Walkthrough (Cam) HD | Game Trailers & Videos | GameTrailers.com


Vähän pidempi pätkä GDC:n kädet päällä matskua.

Luodit näyttäisi läpäisevän kevyempiä rakenteita, kuten peltiä.
Ympäristön tuhoutuvuus rajoittuu tuohon sälän lentelyyn ja betoniporsaiden murentumiseen.
PS Move näyttää toimivan vain "OK"sti tällä hetkellä, kääntyminen näyttäisi olevan tuskallista.. ja ilmeisesti onlinessakin voi käyttää tuota, saa nähdä miten toimii pad vs. move jos eivät tee erillisiä huoneita näille.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Lisää kokemuksia Move + SOCOM 4 demosta, tällä kertaa asialla Ars Technica.

Aiming the crosshairs with the Move worked well, and I didn't feel any lag. While I was new to the game, the firefights and encounters were a blast; there is something much more satisfying about aiming at the screen with a controller instead of moving an analog stick.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Tulee sen verran mieleen, että vaikka pelissä tulee olemaan nyt satavarmasti kuitenkin noi sprint-button ja hitaat tyypit, niin jos he edes korjaavat aimaussysteemiä, niin peli on pelattava. OTS-kamerankin kestää, vaikken siitä pidäkään. Lähinnä, jos saavat edes hieman vauhtia tuohon peliin verrattuna Confrontationiin, niin se toimii riittävän hyvin (esimerkiksi nopeampi lataaminen, joka ei pysähdy koko ajan ja hieman nopeammat ukot ja ei armor-hommeleita).
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Itse en ainakaan jaksa sen enmpää mennä pelin spekuloimiseen tai hypettyä. Listasin toiveeni ja se siinä. Odotan toki aivan helvetisti, mutta realistisin odotuksin ja hyvin nopeasti siinä vaiheessa, kun saa ohjaimen käteen ja pelin tulille, pääsee näkemään ja kokemaan onko kyseessä Socom-peli vai joku random-säätö. Jos Socomia, peli menee ostoon, jos random-säätö, jää aikaa monille erilaisille peleille ja "Socom" jää hyllyyn.

S3 ja etenkin Confro opetti, että pelin odotus kannattaa jättää etäiseksi ja käytännössä vain toivoa, että kehittäjät tajuaisivat, mikä heideän pelistään niin loistavan teki.

Se, mikä on ollut ihan hienoa nähdä nyt julkistuksen jälkeen, on ollut lukea S1/S2-pelaajien listauksia ja toiveita nelosta kohtaan. Käytännössä kaikki ne pointit ovat löytyneet, jotka noista kahdesta ekasta niin loistavia tekivät. On myös naurattanut lukea joidenkin postauksia, jotka vetävät nostalgia-kortteja ja tätä "ainoa online-peli niihin aikoihin, vain siksi se oli olevinaan niin hyvä" juttuja. Ei, kyse ei ole nostalgiasta. Ja ei, Blizzard ja ne 20 muuta mappia ja hahmon liikkuminen, tähtäys, naatit, sniput, aseiden eroavaisuus ynnä muut eivät olleet toissijaisia tekijöitä, vaan nimenomaan ne tekijät, jotka erottivat ja edelleen erottavat etenkin Socom kakkosen mistään tähänkään päivään asti tulleesta arcademmasta tai vähemmän arcadesta räiskinnästä. Socom 2 yksinkertasesti oli ja on ihan uskomattoman hyvä peli ja jatko-osat ovat jääneet kauas sen laatutasosta käytännössä joka osa-alueella paitsi lagi/framerate.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Zipperin Traviksen mietteitä:


Pähkinänkuoressa:
1. Myös nettipeli tukee uutta motionmikälieohjainta ja siitä hänen mukaansa on jonkin verran etua, koska PS3:n tämä motioncontrolmikälieohjain on niin tarkka. Travis painottaa, että ohjainta kannattaa kokeilla sen takia, että sen jälkeen Dualshock 3:een ei halua enää tarttua. -> Mielestäni tämä on taas tätä money money money for us and Sony -juttua. Ymmärrettävää kylläkin.
2. Hän painotti taas: "game is made for wider audiences". :(

Cyrus Q sanoi:
S3 ja etenkin Confro opetti, että pelin odotus kannattaa jättää etäiseksi ja käytännössä vain toivoa, että kehittäjät tajuaisivat, mikä heideän pelistään niin loistavan teki.
En tiedä, mitä tälla hait, mutta minun mielestäni on kiva seurata näitä videoita ja katsoa, ovatko he ottaneet pelin eri tekovaiheissa pelaajien kommentteja mitenkään huomioon. Jos ovat ottaneet ns. SOCOM-sarjan alkuosien fanien mielipiteitä huomioon, niin se kertoo paljon pelistudiosta ja avittaa minua ostopäätöksessä, oli sitten lopullinen peli floppi tai ei. Tarkoitan tällä sitä, että arvostan tällaista pelistudiota. Kyllä esimerkiksi SOCOM Confrontation on pelattava peli, mutta eihän se toki yllä LÄHELLEKÄÄN sukka kahden tasoa.

Cyrus Q sanoi:
Se, mikä on ollut ihan hienoa nähdä nyt julkistuksen jälkeen, on ollut lukea S1/S2-pelaajien listauksia ja toiveita nelosta kohtaan. Käytännössä kaikki ne pointit ovat löytyneet, jotka noista kahdesta ekasta niin loistavia tekivät.
Niin minustakin, mutta eikö tämä ole ristiriidassa tuon kanssa, minkä juuri tuossa äskeisessä lainauksessa mainitsit. Toki varmaan tarkoitit tällä keskustelualueella mainittuja asioita, jotka tuskin menevät Zipperin tietoon asti. Ihan miten vain, niin hyvä näitä asioita on postata vähän joka paikkaankin ja odottaa, että se tärppäisi tai että ihmiset pistävät näitä asioita eteenpäin. Olemmehan huomanneet, mitä osat jenkeistä ovat noilla S4-foorumeilla halunneet. Heidän listaamansa asiat meinaan ovat monesti ainakin itselle aika kauhukuvia tulevasta pelistä.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

[FF]Myytti;1057550 sanoi:
Myös nettipeli tukee uutta motionmikälieohjainta ja siitä hänen mukaansa on jonkin verran etua, koska PS3:n tämä motioncontrolmikälieohjain on niin tarkka.

Tuli kommentoitua tuonne viralliseen Move treadiin mutta pitää tännekkin todeta, että näkisin Movessa potentiaalia sohvahiireksi.
 
Ylös Bottom