Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SOCOM: Special Forces (SOCOM 4)

Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Ihan asialliselta toi tuntuu näinkin pitkän tauon jälkeen..
Tosin jos jotain negatiivista pitää hakea niin en kyllä oikein välitä tuosta cover systeemistä. :eek:
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Arvosteluja lukematta pakko mainita pelin olevan juuri niin hyvä kuin sen ympärille nouseva mahdollinen yhteisö. Ilman suomalaista peliseuraa/peliservereitä - on kokemus varmasti vailinainen. Tästä vinkkelistä tarkasteltuna peliarvostelut eivät kerro koko totuutta.

Edellisellä kerralla Zipperiltä tämä puoli meni nappiin ja Socom II nousi legendojen kastiin myös meillä.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Tällä kertaa tuntuu jotenkin todella hyvälle noi keskinkertaset arvosanat. Vaikka varmasti ovat täysin ammattitaidottomia nuo itse arvostelut, niin jotenkin vaan ottanut päähän sen verran Zipperin toiminta, että haluaakin S4:n failaavan mahdollisimman pahasti. Toivottavasti myynnit jäävät myös alhaisiksi.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Embargo päättyi viisi minuuttia sitten, joten painava sanani SOCOM: Special Forcesista.

Hyvä kirjoitus, vaikka hieman yksityiskohtaisempaa selontekoa toivoinkin, etenkin onlinen ja porukassa pelattavien kampanjatehtävien suhteen, mutta ainakin jännitystä jää tarpeeksi. Tehtävien kuvaukset kuulostavat todella mielenkiintoisilta, kun olen niistä hieman lukenut. Tämä lähinnä sen takia, etten ole yhdenkään aikaisemman Socomin yksinpeliä pelannut kuin ehkä pari kenttää per peli. Verkkomaailma on aina ollut se juttu, minkä takia pelin ostan.

Aulojen puuttuminen kyllä ärsyttää ja siihen päälle vielä squadin hankala kasaaminen. Klaanipelit taitavat tulla hyvinkin tarpeeseen, ne toimivat jo betassa ihan hyvin, vaikka loppuun asti tätä ei oltukaan mietitty.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Arvosteluja lukematta pakko mainita pelin olevan juuri niin hyvä kuin sen ympärille nouseva mahdollinen yhteisö. Ilman suomalaista peliseuraa/peliservereitä - on kokemus varmasti vailinainen.

Tässä yhteydessä pakko mainita sellainenkin yksityiskohta, että pelissähän on friendlyfire aina päällä. Pelasin Betaa yli 16 tuntia kellon mukaan. Kertaakaan ei oma ampunut tahallaan, en myöskään nähnyt kenenkään muunkaan joutuvan perseilyn uhriksi. En tiedä oliko jostain hyvästä tuuristakin osittain kiinni, koska mm. Conffossakin oli joskus perseilijöitä. Mutta tuskin nyt ihan pelkän tuurin piikkiin menee vaan ulkomaalainenkin peliseura oli vaan yksinkertaisesti asiallista. Mitään pahempaa agressiivista rääkymistä en myöskään kuullut kertaakaan. Suomipelit varmasti tulee olemaan se kovin juttu, mutta kyllä ulkomaalaisistakin tässä pelissä saattaa saada keskimääräistä parempaa räiskintäpeliseuraa.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Nonii, semmoset 17h peliä takana ja ostopäätös on jo varma! BOpsi lentää komeessa kaaressa vaihtoon ja SOCOMia tilalle! Kerrassaan loistavaa vaihtelua.

Pieni hauska fiba oli tässä illan aikana, kun nuo ensiksi pelaamani 17h pelasin veljelläni, niin kotiin saavuttuani ja betaa + päivityksiä asennellessa päivitykset stoppasi lähes järjestäen 16%-18% välille (yritin 7:n kertaa). Sen jälkeen kun eri "kikkoja" koiteltua ajattelin, että ohjainhan on aina ollut sammuneena silloin ku jämähtäminen tapahtui. Poistin automaattisen sammumisen ja johan rupes toimimaan. Liekkö sitten vain sattumaa... ;D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Heh, Destructoid (Jim Sterling) antoi arvosanaksi 3/10:
Review: SOCOM 4: U.S. Navy SEALs- Destructoid

Johtopäätös: laitan samantien tilaukseen arvostelua lukematta (ok, pidin betasta ja pelasin eilenkin siihen asti kunnes kaikki lensivät pihalle, mutta tämä oli viimeinen sinetti ostopäätökselle). No niin, nyt tilattu, jatkanpa arvostelun lukemista.

Aika odotettua löpinää, ei ole samanlainen kuin joku aiempi versio, yksinpeli on lyhyt ja kaavamainen aseiden esittely, jne. Moninpelipuolellakaan arvostelu ei yllätä, vaihteeksi Jimillä on taas verkko-ongelmia ja sellaisia bugeja joita minä tai kukaan tuttu ei ole vielä havainnut ainakaan betassa. On lagia, katkeavia yhteyksiä yms. Pitäisiköhän Jimin pikkuhiljaa hankkia yhteys jostain muualta kuin Walmartin tarjouslaarista...

Tyhmä kysymys: miten arvostelija voi oikeastaan edes testata sellaista moninpeliä, joka julkaistaan suurelle yleisölle vasta viikon päästä? Eihän siellä kait ole edes muita pelaamassa kuin pelifirman uusia pelaajia ownaavia testaajia ja muita arvostelijoita lähinnä ihmettelemässä ja pyörimässä ympäri kenttää kuin se kuuluisa marja ns. pesässä.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Tyhmä kysymys: miten arvostelija voi oikeastaan edes testata sellaista moninpeliä, joka julkaistaan suurelle yleisölle vasta viikon päästä? Eihän siellä kait ole edes muita pelaamassa kuin pelifirman uusia pelaajia ownaavia testaajia ja muita arvostelijoita lähinnä ihmettelemässä ja pyörimässä ympäri kenttää kuin se kuuluisa marja ns. pesässä.

Yleensä tuo jää kyllä aika minimiin ja harvemmin arvostelijoilla on verkossa seuraa, ellei ole "piiriä" toisia arvostelijoita, jotka saa houkuteltua verkkoon samaan aikaan.

Joitakin pelejä lehdistö pääsee myös testaamaan vartavasten järjestetyissä tilaisuuksissa. Socomista tais olla tälläinen joskus tässä, muistelen Pelaajalehdessä olleen juttua, että Arvenkari olisi käynyt testaamassa tätä jossakinpäin maailmaa. Tietty keskeneräistä koodia.

Socomin tapauksessa myös järjestettiin lehdistölle pari iltaa (Harvinaista herkkua, enkä ymmärrä miks ei näitä tehdä joka pelin kohdalla) online sessioita, milloin kaikki kutsuttiin paikalle. Eli kaksi 3h sessiota, jossa lehdistön lisäksi Zipperin porukat mukana pelaamassa. Se, kuinka monta lehdistön edustajaa saapui paikalle jäi minulle arvoitukseksi. Ekaan iltamaan en kerennyt, kun en tajunut ladata päivitystä etukäteen.

Toiseen kerkesin, mutta noin 20min myöhässä ja en illan aikana päässyt peliin mukaan kertaakaan. En tiedä, oliko porukkaa sitten niin vähän (Yksi syy voi olla, että sessiot työajan ulkopuolella tai työaikana ja moni arvostelija joutuu tämän takia skippaamaan), että kaikki mahtu yhteen peliin ja kukaan ei poistunut, joten en päässyt mukaan liittymään.

Ja ehkä Socomin -tapauksessa kokemusta myös Betasta ammentaneet. Ja esim minä ja Oliver oltiin Felisleon kanssa Co-Oppia pelaamassa.

Felisleo oli kumpanakin mukana, voinet kertoa pääsitkö peliin ja oliko tuolla paljonkin porukkaa mukana?

Näistä kaikista siis kostuu esim Socomin kohdalla arvostelijoiden online kokemus -> En siis arvosteluja ottaisi kovinkaan vakavasti Onlinen osalta ennen julkaisua, tietysti paljon pelanneilla arvostelijoilla on kokemusta ja nopeasti näkevät määtäryt asiat. Mutta silti.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Itsestä tuntuu, että tämä olisi taas yksi niitä pelejä joissa pitäisi arvostella yksinpelikampanja ja moninpeli erikseen. Mitä itse nyt olen katsellut noita videoarvosteluja, niin hyvin suurella todennäköisyydellä yksinpelikampanja jää pelaamatta ja siirryn suoraan moninpeliin....sitähän silmällä pitäen tämäkin peli on taidettu pohjimmiltaan kehittää.

Nyt kun tosiaan on tota betaa tullut pelattua useampi tunti (ja olen oppinut käyttämään L1:stä tähtäykseen), niin oikein innoissani olen valmiin pakkauksen saapumisesta. Uskon että tämä tulee dominoimaan peliaikaani ainakin uuden khoustin ilmestymiseen asti.

Pientä miinusta täytyy kuitenkin antaa: Mielestäni suojan takaa ampuminen on aivan liian helppoa. Ollessasi suojassa voit asetella kursorin siihen kohtaan mistä tiedät että vihollisia tulee, ja sitten vain päästellä headshotteja kun viholliset juoksee rivissä eteesi. Itselle ainakin on käynyt useampaan kertaan niin, että suojaan takaa noussut vihollinen on tappanut minut about nanosekunnissa, mihin ei luulisin kenenkään kerkeävän reagoida. (Ja tiedän, että ainahan sitä voi kiertää vihollisen selkään, mutta siitä tässä nyt ei ole kyse)
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

(Vähän OT) GamesTM-lehdessä on nykyään 2-3 sivun osio, jossa arvostellaan vain pelien MP-osioita (viimeisessä oli Killzone 3, Dead Space 2 ja Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds).

Tämän kyllä pitäisi olla se suuntaus mihin arvosteluissa mentäisiin, eli ensin perusarvostelu (SP + nopea katsaus MP-puoleen) ja hieman myöhemmin erillinen MP-arvostelu. Onhan se selvää, että MP-puolta täytyy pelata tietty aika ja nimenomaan oikeita pelaajia vastaan. Toisaalta onhan se tuplatyö yhtä peliä ajatellen (ns. 2 arvostelua).

Se, nostaisiko erillinen MP-arvostelu jotenkin Socom 4:n arvosanaa en ota kantaa. Mutta ihan yleisellä tasolla..

EDIT: IGN antoi sellainen "ihan jees" arvosanan:
http://ps3.ign.com/articles/116/1161560p1.html
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Pientä miinusta täytyy kuitenkin antaa: Mielestäni suojan takaa ampuminen on aivan liian helppoa. Ollessasi suojassa voit asetella kursorin siihen kohtaan mistä tiedät että vihollisia tulee, ja sitten vain päästellä headshotteja kun viholliset juoksee rivissä eteesi. Itselle ainakin on käynyt useampaan kertaan niin, että suojaan takaa noussut vihollinen on tappanut minut about nanosekunnissa, mihin ei luulisin kenenkään kerkeävän reagoida. (Ja tiedän, että ainahan sitä voi kiertää vihollisen selkään, mutta siitä tässä nyt ei ole kyse)

Tuokin ongelma oli ennustettavissa jo siinä vaiheessa, kun cover-mekaniikan kerrottiin olevan mukana. Tuohon kun yhdistetään vielä pelin helpompi ja epämääräisempi crosshair/rekyyli/aseiden tulinopeus-mekaniikka verrattuna vanhoihin hyviin Socomeihin, niin tappaminen on aika helppova, siis verrattuna aiempiin. Vanhoissa Socomeissa jokainen tappo vaati taitoa, nyt pidemmällekin matkalle napsii tappoja kuin CoDissa.

Vaikka vanhoissakin Socomeissa pystyi kämppimään ja näkemään vihun tulevan nurkan takaa, on tuo varsinainen cover-mekaniikka aivan erilainen ja muuttaa pelaamista rajusti helpommaksi. Tätä eivät vaan kaikki, edes kehittäjät, ymmärrä tai ymmärtäneet..
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Miten porukat saa tästä onnistuneen kokonaisuuden?

*Pelimuodot (Missä Demo, Breach, Control, Extraction jne.)
*Kierrosajat on pilattu, kannustaa kämppimään. (Oliko se nyt 7min Classic Bomb Squadissa?)
*Aseiden sijoittelu ihmetyttää (M4A1 Terroristeilla, ei vaimenninta, MITÄ??)
*Pelihahmot näyttävät molemmilla joukkueilla suht samalta (Omien erottaminen on tiukoissa tilanteissa mahdotonta koska HUD ei toimi läheskään aina = Teamkill), ei omaa kustomointia.
*Mikit ei toimi, naatit ei toimi. Naatit ovat liian epätehoikkaita eivätkä lennä silloin kun haluaisi. (Korjataanko julkaisuversioon?)
*Kamera edelleen liian edessä, ahtaissa tiloissa se kusee todella pahasti.
*Suojaus-systeemi on liian kankea. Toimii halutulla tavalla noin kerran viidestä.
*Hyppääminen esteiden yli ei onnistu.
*Autokleikat, mikä CoD tämä pitää olla?
*2 Pääasetta = Voit spreijata vapaasti pelkäämättä että ammukset loppuu.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Jatketaan edellisestä:

- Jos kurkistan vaikka portaikosta ja tähtään reunan yli, niin punaista "estemerkkiä" ei tule näkyviin ja luodit eivät silti osu. Erityisesti Port Authorityssä tämä ärsyttää. Jotenkin ne köydet ja muut kettingit blokkaavat kudit.

- Edellisessä tilanteessa heitin eilen kranaatin, joka näyttikin lentävän varastoon, vihun jalkoihin. Yllättäen kuolinkin omaan kranuun.

- Jos satut kuolemaan kriittisellä hetkellä (esim. pisteet on juuri vallattu ja peli alkaa lataamaan vihollisen basen sijaintia), niin palautumisajan loputtua et spawnaakaan heti. Tapahtunut monta kertaa. Yleensä on auttanut jos vilkaisen tulostaulukkoa ja/tai vaihdan palautumispistettä ja sitten herään.

- Eilen sattui niin karmea lagi, että se pilasi jotenkin pelimekaniikan. Joku ampui minut ja ruutuun tuli ilmoitus palautumisesta. Pystyin kuitenkin normaalisti liikkumaan ja tapoin monta vihua ilman häirintää - ilmeisesti eivät nähneet minua. Kuolin noin minuutin kuluttua ja heräsin uudestaan.

- Alkaa tosiaan pikkuhiljaa ottamaan päähän nuo esteet, niiltä kun on vaikea puolustautua, vaikka miten sahaisi sivuttain ja koettaisi vaikka ampua ennakkoon mahdollisesti eteen pomppaavan vihun kohdalle.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

- Alkaa tosiaan pikkuhiljaa ottamaan päähän nuo esteet, niiltä kun on vaikea puolustautua, vaikka miten sahaisi sivuttain ja koettaisi vaikka ampua ennakkoon mahdollisesti eteen pomppaavan vihun kohdalle.

Tämä on kyllä pelin pahin ongelma tällä hetkellä. Suojautumismekaniikkaa on varmaan mahdotonta enää poistaa, joten näkisin yhdeksi vaihtoehdoksi näkökentän rajoittamista rankasti, jolloin nämä kyykkimiset varmasti vähentyisivät oleellisesti!
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Yli 50 tuntia betaa takana, respaa ja classicia sekaisin ja kyllä tämä maistuu SOCOMilta, vaikkakaan ei sille mihin Confossa jäätiin ja mitä vanhemmissa SOCOMeissa on koettu.

-Kämppimistä on ollut respoissa enemmän kuin classicissa, mutta eipä ainakaan harmitukseen asti.
-Naatit toimii 95% varmuudella juuri niinkuin pitää ja menevät sinne minne haluaa, kun oppii heittämään. Harvoin on tullut juuri noita naatti päätyyn ja sitten räjähdät itse.
-Ulkomaalaiset ovat olleet yllättävän asiallisia vs. CoD ulkomaalaiset.
-Team killejä on tullut silloin tällöin, mutta VAIN respassa, kun tilanteet tulee nopeammin ja ei oikein tiedä kuka on missäkin.
-Aseissa on rekyyliä sopivasti, ei pysty spreijaamaan niin helposti - ei etenkään red dotilla millä rekyyli on jo aika kova.
-Mapit olleet hyviä betassa, paljon reittejä ja kumpikaan puoli ei saa selvää etulyönti asemaa.
-Cleikka vois olla edelleen se perinteinen malli, mutta aseteollisuus kehittyy ja toimiihan se PMNkin ilman vahtimista.

Itse olen pitänyt kovasti tästä ja betan perusteella ostan kyllä koko versionkin.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Tämä on kyllä pelin pahin ongelma tällä hetkellä. Suojautumismekaniikkaa on varmaan mahdotonta enää poistaa, joten näkisin yhdeksi vaihtoehdoksi näkökentän rajoittamista rankasti, jolloin nämä kyykkimiset varmasti vähentyisivät oleellisesti!
Tuossa kun valitsee pelimuotoa ja painaa neliötä, näkyy Coverille valinta ON/OFF. Toki ei poista ongelmaa mutta saattaa privapeleissä olla hyvä.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

On totta että tuo suojasta tähyileminen ja sieltä ampuminen on todella helppoa (hyvä idea tuo näkökentän rajoittaminen), mutta se että suojassa oleva vihollinen olisi melkein mahdotonta tappaa niin siitä valittamista en ymmärrä. Onhan se nyt aivan selvä että jos juokset suoraan päin suojassa olevaa vihollista niin se on varma kuolema, sivuttaisjuoksu tai kiertäminen on hyviä vaihtoehtoja ja melkeimpä pakollisia tällaisessa selvästikin taktisemmassa räiskinnässä. Jos yltiöpäinen juoksentelu ja ramboilu on sitä mitä peleistä hakee niin kannattaa siirtyä codin puolelle. Sellaisella juoksentelulla selviää hengissä vain iso-herra-california, ja hänkin vain elokuvissa.

En tarkoita että kämppiminen on hienoa ja hauskaa vaan että päätön ympäriinsä juokseminen on itsetuhoista varsinkin kun puhutaan 3rd person pelistä jossa harkiten eteneminen on minusta se paras vaihtoehto. Ei oikea erikoisryhmäkään tee päättömiä rynnäkköjä aukean yli ilman suojatulta kohti (oletettavasti) suojan takana lymyävää vihollisjoukkoa?
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

On totta että tuo suojasta tähyileminen ja sieltä ampuminen on todella helppoa (hyvä idea tuo näkökentän rajoittaminen), mutta se että suojassa oleva vihollinen olisi melkein mahdotonta tappaa niin siitä valittamista en ymmärrä. Onhan se nyt aivan selvä että jos juokset suoraan päin suojassa olevaa vihollista niin se on varma kuolema, sivuttaisjuoksu tai kiertäminen on hyviä vaihtoehtoja ja melkeimpä pakollisia tällaisessa selvästikin taktisemmassa räiskinnässä. Jos yltiöpäinen juoksentelu ja ramboilu on sitä mitä peleistä hakee niin kannattaa siirtyä codin puolelle. Sellaisella juoksentelulla selviää hengissä vain iso-herra-california, ja hänkin vain elokuvissa.

En tarkoita että kämppiminen on hienoa ja hauskaa vaan että päätön ympäriinsä juokseminen on itsetuhoista varsinkin kun puhutaan 3rd person pelistä jossa harkiten eteneminen on minusta se paras vaihtoehto. Ei oikea erikoisryhmäkään tee päättömiä rynnäkköjä aukean yli ilman suojatulta kohti (oletettavasti) suojan takana lymyävää vihollisjoukkoa?

Totta, totta...mutta jos on osaavat porukat vastakkain, niin suosiiko peli silloin liikaakin sitä kyttäämistä? Itse en tätä tiedä vielä näin pienellä pelikokemuksella...Noita suojautumispaikkoja kun on aika useita. Vanhassa sukassa uskalti liikkua rohkeammin, koska melkeinpä kaikissa kentissä vihollisten tulosuunta oli melko selkeä kokeneelle pelaajalle, eivätkä kentät olleet lähellekkään näin avoimia. Lisättynä siis tuohon suojautumismekaniikan poissaoloon. Nämä siis ainakin ykkösessä, kakkosta ei tullut lähellekkään niin paljoa mätettyä.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Jep, tuokin totta että ne jotka sitten osaa niin homma onkin vaikeampaa. Osuminenhan on yllättävänkin helppoa tässä uudessa painoksessa vaikka en voikaan verrata aikaisempiin kun en ole niitä pelannut..

Ja siis suosiihan tuo suojasysteemi enempi sellaista kykkimistä mutta kyllä niitä keinoja sitten löytyy varsinkin jos tiimin kommunikaatio toimii hyvin. Ja eikös tota cover juttua saa kytkettyä pois? jostain oon lukenu tai sitten kuvittelen ihan omiani :D
 
Ylös Bottom