Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Soul Calibur 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juuh, tiesinhän minä että 9A+B, A:n jälkeisestä 8+B+K voi AC:ata sivulle. 66A AC:attiin muistaakseni eteen. Joka tapauksessa sanoin tuon koska tietokone syö sitä. Kyllä minun kaverinikin, ainakin vielä. :) Ja ainakin tuota low-launcheria..

Asetinkin kysymykseni että mitä Ivy saa niskaansa jos 9A+B, A vaikkapa blokataan?

Mitä tulee unblockableihin, Ivyn 214A vaikuttaa kivalta, senhän voi myös canceloida helposti.

Taisipa ollakin (FC) 1B. Minulle oli jostakin jäänyt päähän WS..

Tulin kaverini kanssa pelatessa useasti käyttäneeksikin tuota 22_88B:tä.

hmm.. onko 66K jotenkin hyödytön? Tulin nimittäin sitäkin käyttäneeksi aika paljon.. 2A, 66K, 2A, 66K.. kaverini oli pulassa. Noh, me molemmat olemme vasta nyyppejä SC2:ssa..

- Manji
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Asetinkin kysymykseni että mitä Ivy saa niskaansa jos 9A+B, A vaikkapa blokataan?

SC.comin Tournament Ivy-threadista copypastea:

To answer your question about 9A+B,A being punished on block, youre looking at...damage.

Cass can shield bash, Nightmare gets WS B,B, asta gets 66B, yoshi...hmmm RCC 66B,B+K? at least FC 3K, another ivy gets FC 3A+B

Talim...i dont think she gets anything. X probably gets a FC 3B, tho i havent played X in awhile. Raph does get 236B, and it hurts.

I think the most damage i have seen is nightmares WS B,B..

hmm.. onko 66K jotenkin hyödytön?

Ainakin tuolla Tournament Ivyssa se oli listattu Tertiary moveksi, joten ei se kai hirveän pätevä ole. Minä en käytä.

Noista pääasiallista liikkeistä sen verran, että minä käytän 62_8:a ahkerasti kun vastustaja on kaukana, mutta ei minulla ole aavistustakaan miten helppo sen käyttöä on rankaista.
 
Joo, jotenkin osasin odottaa jotain tuollaista vaikken ollutkaan tutkinut niin pitkälle kyseistä threadia. Noh niin kauan kun vastustajat eivät osaa blokata alas niin kaikki on hyvin. Syytä ollakin counteroitavissa koska muuten liike olisi liian ilkeä.

Onkohan mahdollista tehdä jotain ovelaa jos tekeekin vain 9A+B, recoveraa kyykkyyn muistaakseni.. Sitten joku FC-liike tms.. Toimisikohan jujutuksena..

- Manji
 
Kiitos neuvoista Veib ja Tsiisus. Xianghua saattais olla sikälikin hyvä valinta että viime aikoina on tullut pelattua aika paljon Xiaoyulla Tekkeneissä. Mikäli noilla nyt paljon yhtäläisyyksiä edes on, vikkeliä hahmoja ilmeisesti kuitenkin molemmat (Xiaoyu on ainakin)? Voiko SC2:ssa muuten ylipäänsä jakaa hahmot karkeasti hitaisiin ja nopeisiin perus-iskun (A?) mukaan kuten Tekkeneissä 8- ja 10-framereihin? Tsiisuksen viestin perusteella Talim, Taki ja Xianghua olis kait sitten muita nopeampia.

Pelisysteemistä tekis mieli lukea lisää mutta eipä tuo näytä olevan saatavilla edes SC1:hteen niin www.soulcalibur.comissa kuin www.guardimpact.comissakaan. Tai sitten en vaan osaa.
:confused:

"2G eliminoi GI-meininkiä (eli kun vastustaja tekee GI:n, niin paina d+G kun se iskee takaisin, riskitön vaihtoehto re-GI:lle)" Tätä kohtaa en muuten ymmärtänyt tai saanut toimimaan. Koitin practicessa, mutta vastustajan isku GI:n jälkeen meni aina perille. Vaatiiko tuo jotain tarkaa ajoitusta vai tenkö muuten vain jotain väärin? Practicessa vastustaja tekemään guard impactia, hyökkään vaikkapa B:llä, painan 2+G ennen kuin otain osumaa?

Ylipäänsä ihan hauskan tuntuinen peli. Vaihteluna Tekkeneihen aseiden ansiosta hyökkäysten kantamat saattaa olla hyvinkin eripituisia ja 8-way-jolkottelu on varsin hauskaa. :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Entomostracan
"2G eliminoi GI-meininkiä (eli kun vastustaja tekee GI:n, niin paina d+G kun se iskee takaisin, riskitön vaihtoehto re-GI:lle)" Tätä kohtaa en muuten ymmärtänyt tai saanut toimimaan. Koitin practicessa, mutta vastustajan isku GI:n jälkeen meni aina perille. Vaatiiko tuo jotain tarkaa ajoitusta vai tenkö muuten vain jotain väärin? Practicessa vastustaja tekemään guard impactia, hyökkään vaikkapa B:llä, painan 2+G ennen kuin otain osumaa?

Tarkahkoa ajoitusta, ei se hirveän paha ole kun minä siihen pystyn. Ymmärsit kuitenkin ihan oikein. Siihen on kaksi eri tapaa, kun vastustaja iskee takaisin, niin joko:
-pidät G:n pohjassa ja painat 2 juuri kun vastustajan isku osuu
-tai painat 2G samalla ajoituksella

Torjuu vain korkeita ja midejä, ei matalia eikä tietysti heittoja. Homman juju on siinä, että re-GI:ssä on aina riskinä se, ettei vastustaja teekään mitään -> GI whiffaa -> turpaan tulee. 2G on riskitön vaihtoehto.

Toimii myös stanceihin siirtymisen cancelina ihan samalla ajoituksella. Tämä tekee esim. Nightmaren 33_99[ B ]:stä täysin turvallisen, ja 3 [ B ]:stäkin melkein (muistaakseni nopeimmat A:t osuvat). Pätee käsittääkseni pelin kaikkiin stanceihin.

2G:llä saa myös joidenkin iskustringien tietyt korkeat osumat whiffaamaan täysin (ne menevät vaan hahmon läpi) -> ei blockstunnia -> pääsee rankaisemaan heti. SC.comissa on aiheesta threadi, http://www.soulcalibur.com/forums/showthread.php?s=&threadid=10037

Eli 2G on kaunis asia. Se on kai glitch, jenkit käyttävät sitä, eurooppalaisista en tiedä, aasialaiset muistaakseni eivät ("se tekee pelistä typerän" tjsp.)

Xianghua on siinä mielessä samanlainen kuin Ling, että molemmat ovat nopeita tökkijöitä (L on 8-frameri, X:n A on pelin nopeimpia). Talimilla puolestaan on erilaisia väistliikkeitä (sivulle, taakse ja vastustajan yli). Mutta kenelläkään ei ikävä kyllä ole AOP:tä. :(

http://www.soulcalibur.com/forums/showthread.php?s=&threadid=9428 on hyvä kooste kaikesta yleisestä pelisysteemiin liittyvästä.
 
Entomo, mukava nähdä että täällä Etelässäkin on potentiaalista peliseuraa. Kun tosiaan yksin ei soul caliburia jaksa tahkota.

- ManjiMaru
 
Täällä idässä olen tavannut kolmenlaisia pelaajia:

1. Ostetaan GC-versio ja tahkotaan peliä Linkillä pisteeseen, jossa suippokorvalla on 98,5% käyttöprossat, ainakin 5 äijällä 0%. Peliaikaa oli viimeksi reilut 20 tuntia. Linkillä opeteltu "kuolemankombot", joita on kaksi/kolme ja ne tulee tosi helposti. "Weapon Master mode läpi! Eikä tarvinnut kuin käyttää paria liikettä! Kyllä se Link on niin HYVÄ!"

2. "Joo, ostan pelin ihan heti. GC:n versiossa on hyvännäköinen grafiikka! Taidan ostaa sen version. Siihen ohjaimeenkin saa ohjelmoitua erilkoisliikkeitä c-tatille! Vähän hannarimaista. Kilikin naama on rumempi kuin ennen. Taidan odottaakin pelin halpenemista..."

3. Minä. PS2-versio, DS2. Peliaikaa 80 tuntia, toisella 12, harjoittelen komboja ja yritän motivoida muita käyttämään aivojaan edes vähän. "Mutta ku tää on mättöpeli, ei tässä tarvii ajatella turhia!" Minä->:eek: :eek: :eek:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

3. Minä. PS2-versio, DS2. Peliaikaa 80 tuntia, toisella 12, harjoittelen komboja ja yritän motivoida muita käyttämään aivojaan edes vähän. "Mutta ku tää on mättöpeli, ei tässä tarvii ajatella turhia!" Minä->:eek: :eek: :eek:

Kaverini ovat vähän samanlaisia. Yritän opettaa heidät käyttämään ja muistamaan edes joitakin hyödyllisiä liikkeitä mutta ei. He vaan räpläävät menemään ilman mitään logiikkaa. Hermot meinaa mennä.:eek:
 
Oletteko muuten havainneet tilanteita joissa graafisesti PS2:n rahkeet loppuvat ja ruudunpäivitys nykii? Havaitsin kaverini kanssa pelatessa muutaman kerran, ainakin siinä kentässä mikä oli kreikkalaisen temppelipihan näköinen, Ivyn 4A+B, täydellä latauksella blokkiin osuessaan aiheuttaa nykimistä..

Ihan muuten vain kyselen..

- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Oletteko muuten havainneet tilanteita joissa graafisesti PS2:n rahkeet loppuvat ja ruudunpäivitys nykii? Havaitsin kaverini kanssa pelatessa muutaman kerran, ainakin siinä kentässä mikä oli kreikkalaisen temppelipihan näköinen, Ivyn 4A+B, täydellä latauksella blokkiin osuessaan aiheuttaa nykimistä..

Ihan muuten vain kyselen..

- ManjiMaru


Ainakaan minulla ei ole esiintynyt vielä minkäänlaista nykimistä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Oletteko muuten havainneet tilanteita joissa graafisesti PS2:n rahkeet loppuvat ja ruudunpäivitys nykii? Havaitsin kaverini kanssa pelatessa muutaman kerran, ainakin siinä kentässä mikä oli kreikkalaisen temppelipihan näköinen, Ivyn 4A+B, täydellä latauksella blokkiin osuessaan aiheuttaa nykimistä..

Ihan muuten vain kyselen..

- ManjiMaru


Kyllä, useinkin. En tiedä niin muista moodeista, mutta ainakin seinällisillä kentillä juuri tuo liike pistää PS2:n yskimään. Ei tuollaista tullut vastaan Dreamcastilla... Ehkä DC on tosiaan tehokkaampi pelikone kuten väitetään :D

Hyvä peli muuten, SC2:sta on paljon kivempi pelata kasuaalina ja hienosta audiovisualistiikasta johtuen kuin useita muita genren edustajia. Tuo soulcalibur.com:issa tehty character ranking project on kyllä täysin tarpeeton keksintö. Miksi ihmeessä pelihahmoja pitää väkisin yrittää arvottaa? En käsitä, en ymmärrä, enkä varsinkaan itse piittaa moisesta pätkääkään (paitsi ihan vähän, että voin kritisoida sitä)...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Tuo soulcalibur.com:issa tehty character ranking project on kyllä täysin tarpeeton keksintö. Miksi ihmeessä pelihahmoja pitää väkisin yrittää arvottaa? En käsitä, en ymmärrä, enkä varsinkaan itse piittaa moisesta pätkääkään (paitsi ihan vähän, että voin kritisoida sitä)...

Siinä on muutakin sisältöä kuin tierien väsääminen. Homman nimi on selvittää, miten ja millä asioilla hahmo A voittaa hahmo B:n, ja miten B voi niitä vastaan yrittää taistella. Katso yksittäisiä matchuppeja ja niistä keskustelua, älä pelkkää kokonaisuutta ja valmista listaa.

Eli älä katso että "kas, Cervantes on ykkönen" vaan lue, mikä tekee Cervantesista hyvän ja miten sitä vastaan taistellaan kaikkein tehokkaimmin milläkin hahmolla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veib
Siinä on muutakin sisältöä kuin tierien väsääminen. Homman nimi on selvittää, miten ja millä asioilla hahmo A voittaa hahmo B:n, ja miten B voi niitä vastaan yrittää taistella. Katso yksittäisiä matchuppeja ja niistä keskustelua, älä pelkkää kokonaisuutta ja valmista listaa.

Eli älä katso että "kas, Cervantes on ykkönen" vaan lue, mikä tekee Cervantesista hyvän ja miten sitä vastaan taistellaan kaikkein tehokkaimmin milläkin hahmolla.

Ymmärrän. Mutta kyse on silti siitä, että lähtökohtana on vedonlyöntikertoimet. Toisin sanottuna jollain hahmolla on HAVAITTAVA etu toista vastaan, asia mistä en erityisemmin piittaa tappelupeleissä. Paitsi jos niitä pelataan huvin vuoksi. Tai aivot nollilla. Tai pahempaa, molemmilla tavoin.

Toisaaltahan nämä kiistelyt lähtevät siitä että a.) Joku huomaa "aukon" pelimekaniikoissa b.) Toinen väittää vastaan, koska se liikuttaa hänen "suosikkihahmoaan" c.) Kolmas asettuu jomman kumman kannalle d.) Tappelu reaalimaailmassa (foorumilla) syntyy koska ruututappelussa on jotain, joka haittaa pelielämystä. Näissä "character ranking projecteissa" tästä yritetään sitten tehdä jotain tiedettä teorisoimalla, mikä johtaa (väitän) siihen että hahmo vaihdetaan kaksinpelissä "parempaan" heti kun pelaaja alkaa ottaa suosikillaan turpaan. Asiasta kiinnostuneet voivatkin käydä purkamassa painetaan vaikkapa lukien asiasta -> http://www.soulcalibur.com/forums/showthread.php?s=&threadid=12183&pagenumber=4

Kiinnostavaa... :cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Näissä "character ranking projecteissa" tästä yritetään sitten tehdä jotain tiedettä teorisoimalla, mikä johtaa (väitän) siihen että hahmo vaihdetaan kaksinpelissä "parempaan" heti kun pelaaja alkaa ottaa suosikillaan turpaan.

Ja sehän ei ole millään muotoa sen RP:n vika, vaan ihan kyseisestä pelaajasta itsestään kiinni.
Mutta haluaisitko sinä ihan välttämättä pelata samantasoisen vastustajan kanssa esim. Yunsungilla Yoshia vastaan?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veib
Ja sehän ei ole millään muotoa sen RP:n vika, vaan ihan kyseisestä pelaajasta itsestään kiinni.
Mutta haluaisitko sinä ihan välttämättä pelata samantasoisen vastustajan kanssa esim. Yunsungilla Yoshia vastaan?

Asiaa tsekkaamatta oletan että Yun Sung todennäköisesti häviäisi? Kuinka todennäköisesti? Olisiko noin 6-4 tilanne jos pelaajat olisivat "yhtä hyviä"? Näistä jutuista on käyty keskustelua myös Evon suhteen http://virtuafighter.com/versuscity...Number=83446&page=&view=&sb=5&o=&fpart=4&vc=1 ...missä on päädytty analysoimaan hahmospesifejä taktiikoita (eli X vs Y), eikä antamaan joitain "korkeimpia totuuksia" hahmoista, jotka nyt vaan sattuvat rulaamaan kun opettelee pari avainliikettä ja muistaa blokata vain pystystä. Vaikka peli onkin eri, oletan että monet SC2:een leipääntyvät alkavat noudattaa näitä "raviohjeita" sen sijaan, että pelaisivat hahmoillaan kokeillen ja itse testaillen "epäkäytännöllisinäkin" pidettyjä taktiikoita.

Sanon vain että tällainen "tierettäminen" on omiaan ruokkimaan keskustelua matseista tyyliin "sä voitit kun sä pelasit paremmalla hahmolla". Luonnollinen kehityskulku (ainut?) onkin pelata lopulta mirror matchejä kunnes niitä Cervyn countereita tulee joka korvasta ulos. Kyse ei siis ole siitä että peli olisi epätasapainoinen, vaan että ihmiset siirtyvät yhä enemmän kasuaalipuolelle kun lukevat tällaisia keinotekoisia ja kyseenalaisia tier-oppaita. "Tee se itse"-miehet päätyvät sitten masteroimaan pelit menemällä siitä, mistä aita on matalin, mikä johtaa tietenkin konfliktiin, sotaan ja kadotukseen... *R.I.P.*

"Tätähän pelataan vain huvin vuoksi"-asenne on omiaan vääristämään pelaamista, koska lopulta huippuhienot, monimutkaiset ja pelaajia kehittävät(?) kamppailupelitkin alkavat mennä "pelataan pari matsia salkkareiden mainoskatkolla"-tyyliseksi "mättöviihteeksi". Tämä taas johtaa lopulta siihen (en haluaísi olla pessimisti, mutta..) että pelit kaupallistuvat yhä lisää, pelien maine kärsii laadunvalvonnan vähenemisen myötä ja genren sisäisiä periaatteita ja kulttuuria laajalti ylläpitävä hardcorekulttuuri menee harakoille koska kukaan ei välitä eikä tajua miksi muka pitäisi välittää jostain kapulakopulakielestä, mitä "friikit" vääntää jossain dorkafoorumilla. Pelaaja odottaa pelistä jotain, mutta ei useinkaan tiedä mitä. Siksi tällaiset ranking projectit omat kaikessa implisiittisyydessäänkin koko genren läpäisevää budo-henkeä ruostuttavaa tekoteorisointia, todellisuuden vääristelyä ja pelejä välineellistävää/ihmispelaajien taitopotentiaalia vähättelevää panettelua.

Sitten kun joku voittaa "luuserihahmolla", on helppo onnitella pelaajaa, kyllä. Mutta vaikka näin usein tuleekin käymään, eikö silti pelimekaniikka ansaitse enemmän kunnioitusta, kuten pelaajakin? Peleihinhän tässä aikaa "haaskataan", niin miksi haluaisimme sulkea silmämme pelien todelliselta potentiaalilta? Eikö VF-tyylinen hahmospesifinen taktiikkapohjainen tarkastelu olisi parempi vaihtoehto kaikille? Tajuavatko kaikki pelaajat kuinka peliä kannattaa pelata jos haluaa siitä "kaiken" irti? Miksi hahmojen pärjäämisestä pitää tehdä taulukoita? Emme pelaa ravia! :cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Olisiko noin 6-4 tilanne jos pelaajat olisivat "yhtä hyviä"?

7-3, aiemmin jopa 8-2. WS K rankaisee vähän kaikesta.

Mutta oletko sinä edes lukenut niitä RP-threadeja, vai vaan katsonut sen taulukon ekasta viestistä? Se kun ei todellakaan ole pelkkä "keinotekoinen tier-opas", vaan on juuri kaipaamasi "VF-tyylinen hahmospesifinen taktiikkapohjainen tarkastelu". Ja tuossa VFDC-RP-threadissa vielä alussa sanotaan, että idea tuli juuri SC.comin vastaavasta, eli aika samaa kamaa ne ovat...

Vaikka peli onkin eri, oletan että monet SC2:een leipääntyvät alkavat noudattaa näitä "raviohjeita" sen sijaan, että pelaisivat hahmoillaan kokeillen ja itse testaillen "epäkäytännöllisinäkin" pidettyjä taktiikoita.

Edelleen, se on pelaajasta itsestään kiinni mitä päättää tehdä, ei pidä yleistää.
Mutta mietipä tätä. Pelaisitko sinä rahaturnauksessa käyttäen epäkäytännöllisiä ja epävarmoja taktiikoita, vai pelaisitko varman päälle käyttäen sitä mikä toimii hyvin (toki Suomessa tämä pointti ei merkitse yhtään mitään...)?

Ja tiereitä on joka pelissä, myös VF:ssä. Täysin tasapainoista taistelupeliä ei pysty tekemään, jos erilaisia hahmoja on enemmän kuin yksi.
 
No voehan vetoketju. Ei ihme että minulla on ollut vaikeuksia saada Ivyn Criminal symphony tehtyä.. Kukaan ei sanonut että Ivyn pitää olla whip stancessa.. :rolleyes:

:o <- nOOb
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
No voehan vetoketju. Ei ihme että minulla on ollut vaikeuksia saada Ivyn Criminal symphony tehtyä.. Kukaan ei sanonut että Ivyn pitää olla whip stancessa.. :rolleyes:

Niin, paitsi pelin sisäinen liikelista. :)
Mutta saa sen tehtyä sword stancestakin, 37623214A+K. 214A+K aloittaa 214A-unblockablen ja siirtyy whip stanceen, mutta se canceloituu heti CS:ksi. Visuaalisena bonuksena UB:n liekkiefektit näkyvät heitossa.
 
Vau. Vaikka olinkin lukenut, että Yoshin Trooper Roll (44B+K) trackaa pirun hyvin, niin en minä nyt ihan tällaista kuitenkaan odottanut...

Talim tekee 6B+K:n ja hyppää rollaavan Yoshini yli. Yoshi kääntyy kevyet 180 astetta ympäri ja osuu. Siistiä. :cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veib
7-3, aiemmin jopa 8-2. WS K rankaisee vähän kaikesta.

Mutta oletko sinä edes lukenut niitä RP-threadeja, vai vaan katsonut sen taulukon ekasta viestistä? Se kun ei todellakaan ole pelkkä "keinotekoinen tier-opas", vaan on juuri kaipaamasi "VF-tyylinen hahmospesifinen taktiikkapohjainen tarkastelu". Ja tuossa VFDC-RP-threadissa vielä alussa sanotaan, että idea tuli juuri SC.comin vastaavasta, eli aika samaa kamaa ne ovat...

Ja tiereitä on joka pelissä, myös VF:ssä. Täysin tasapainoista taistelupeliä ei pysty tekemään, jos erilaisia hahmoja on enemmän kuin yksi.

Tierejä on joka pelissä jos haluaa lähestyä peliä niin. Onko sellainen ennakkkoasennoituminen peliin järkevää on jo aivan toinen asia. Ilmeisesti SC:ssä idea on havaittu hyödylliseksi. Evossa turnausvoittajien hahmot Japanissa/muualla eivät juurikaan näytä käyvän yksiin, eivätkä Evon pelaajat näytä muutenkaan olevan erityisen kiinnostuneita koko tier-ideasta. Zero-Chan:"Any attempt at tiering = bullshit. Simply because there are so many extraneous factors one has to take into account." Tällaista läppää ei paljoa näy noilla SC2-foorumeilla vaikka kuinka kahlaisi...

Evosta keskustellessa katsos aina tuntuu olevan joku, joka esittää vastakkaisen teorian tästä ja tuosta liikkeestä siihen ja tähän äijään. Tästä voisi tietty aloittaa täysin tarpeettoman ja hedelmättömän keskustelunretaleen "Eikös peleillä ole suuria eroja?"-tyyliin, mutta jätän sen sikseen ilmeisistä syistä ihmiskunnan yhteisen hyvän (ja OT-luonteen) vuoksi. Aniharva tuntee nimittäin esim. SC2:sta ja VF4 Evoa tarpeeksi läpikotaisin tietääkseen paljoakaan edes mistä puhuu. (en ainakaan minä...)
Silti: Tierit=out, IMHO...

PS: soulcalibur.com RP-linkit on otettu veks, mistähän syystä...(?) Vastaus: *Oikeus voitti!* *Hurraa!*
 
Ylös Bottom