Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Soul Calibur 2

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
PS: soulcalibur.com RP-linkit on otettu veks, mistähän syystä...(?) Vastaus: *Oikeus voitti!* *Hurraa!*

Öööö... kyllä minä sen ainakin löysin samasta paikasta kuin aina ennenkin.

Mutta joo. Ihan turha tästä on tapella, varsinkaan tässä ketjussa. Kukin nähköön asian miten haluaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veib
Öööö... kyllä minä sen ainakin löysin samasta paikasta kuin aina ennenkin.

Mutta joo. Ihan turha tästä on tapella, varsinkaan tässä ketjussa. Kukin nähköön asian miten haluaa.

Ei se rp-linkkin eilen toiminut, nyt siitä pistettiin näköjään uusi versio (*GRRR!*). Nyt ainakin huomasin että monet eri tyypit ovat tehneet siitä eri versioita. Tuskin (paino sanalla tuskin) maltan odottaa että rp kattaa kaikki mahdolliset match upit, ottaen KAIKKI pelilähtöiset muuttujat huomioon. Niitä pitäisi nimittäin olla muutama miljoona... :D :D :D
Saapahan kaverit ainakin puheenaiheita, mikä on tietty edistävää jos mikä...
 
Ei tuo ranking-lista minua niin haitannut. Näkeepähän vähemmän vaivaa opetellessa uusia liikkeitä. Ei se maaginen searchkaan aina anna tyydyttäviä vastauksia. Olisiko teillä hyviä taktiikoita liskomiehelle? Ei näille salahahmoille ole liikelistojakaan itse pelissä...
 
Se on piiiitkä. Koettakaa kestää :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veib
Vau. Vaikka olinkin lukenut, että Yoshin Trooper Roll (44B+K) trackaa pirun hyvin, niin en minä nyt ihan tällaista kuitenkaan odottanut...

Talim tekee 6B+K:n ja hyppää rollaavan Yoshini yli. Yoshi kääntyy kevyet 180 astetta ympäri ja osuu. Siistiä. :cool:

Huonosti toteutettuja juttuja:

SC2:n hitboxit ovat jostain aivan sanonko mistä x 1000. Miitissä Mezatte veti SS:n selkä vastustajaan kääntyneenä, ja naps. Ivy teleporttaa ja nauru raikaa.

Huppumiestä vastaan pelatessani X vs Night:
X:rush-->pysähdys-->back dash (vanha kunnon lure jolla saadaan vastustaja missaamaan)
N:B6, joka jää ihan käsittämättömän kauaksi X:sta.
Tulos: BDCH ja kuolema. Hidastuksesta nähdään että Nightyn miekka jää yli 5cm päähän telkun ruudulla X:n ruumiista(siis about 1,5x X:n ruumiin verran)

...interesting...

Ja lisää whinee: se uusi GI-järjestelmä on jostain harvinaisen syvältä. Todella syvältä. Nyt ei nopeus (tai omat yksikäsitteiset aivoni) riitä vaihtamaan nopeasti ennakoitua low-gi:ta (4G) high-gi:hin (6G). No sehän tarkoittaa enemmän tuurin lisäystä, ja taidon vähentämistä.

Bufferointi:
Se mitä se oli SC:ssa, oli kuin taivas verrattuna tähän.
Bufferointi 8wr-slide-liikkeisiin on vaikeaa, tosin ei mahdotonta, mutta ärsyttävää kun sieltä tulee jotain aivan muuta kuin olit suunnitellut. esim bufferoitu 8wr3_9 kA,A = 8wr3_9 K+A mitä todennäköisimmin. not good.

Toinen mielenkiintoinen asia oli se buffer window. Siis varmaan 5f, jos ei isompikin. Se on aivan liian suuri (no joo, nyyppiä se auttaa) mutta esim 665, G = 6G
(dashaat eteenpäin, pysähdyt, liike loppuu-->GI...wtf).
Mezatte esitteli tämänkin mahtavan "taidon", jolla voit vahingoittaa itseäsi todella pahasti. Vastaa todellista itsemurhaa, jos vastustaja ei iske nopealla H/M-hyökkäyksellä. Siitä seuraa aina varma launcheri.

Ja jotenkin tuntuu että ihmiset ottavat aina sen varman damagen launchereista, eivätkä ajattele sitä palautumista/wakeup-gamea, joka on todella mielenkiintoista.
Vahinko että soul charge otettiin pois, Xianghualla oli yksi ultimate jutsu wake-uppiin, A+B.

Yleensäkkin lisätyt liikkeet ja stancet SC1:stä ovat ihan täyttä kakkaa. Suurin osa uusista jutuista on vain jotain ihme vemputusta (uskokaa pois, en ole tätä sanonut koskaan aikaisemmin missään pelissä), ja sen kun oppii katsomaan/tuntemaan niin huomaa että 99% niistä on täysin hannarista. Ei muuten mutta se bs/hs on niin älyttömän huono useimmissa, että varmaa iskua saa joillakin jopa CH:sta. Kuten huomataan Raphaelista, Yunsungista, Xianghuasta, Takista, Mitsurugista. Ainoan poikkeuksen muodostaa Nightmare, jonka uudet liikkeet ja stancet ovat oikeasti hyödyllisiä. Ja on se Ivykin ihan jees.

Koomista kuinka peliä parannetaan tekemällä siitä entistä sekavampi, ja njyyppäystävällinen. Ei ole todellista.

Ja sitten "uusia" huomattuja strategioita:
Dash on ylihyvä.
Sen väistöominaisuudet ovat jotain aivan käsittämätöntä. Esim. (joo on se taas Xialla)
X:9K, 3A
N:88

Tulos: Nighty ehtii väistää suhteellisen laajalle säteelle osuvan 3A:n, ja rankaisee siitä esim 3B:llä. Tai juksuttaa vielä pahemmin 236[K]

Heitonresisti:
Okei, heitot ovat aivan über joillain hahmoilla. Niiden active timea on vähennetty, mikä toisaalta tekee niistä alttiimpia tech crouchille ja normaalille crouchille.
Mutta: Resistaustapahtuma on harvinaisen vaikea. Vaikka kuinka hihkutetaan sitä, että resist window olisi suurimmassa osaa heitoista se 15f (eli 0,25s, + impact, =0,5s aikaa painaa).Ei todellakaan pidä paikkaansa. Vaikutti siltä kuin resist window olisi suoraan heiton impactistä about 5-6f, ainakin Raphaelia vastaan. Eli rämpyttämällä ei mitään todellista käyttöä resistissä. Hyvä juttu jos asia näin, taito ratkaisee entistä enemmän.

Pitää testata kyseinen asia muillakin hahmoilla kun seuraavan kerran pääsen pelaamaan. Jos asia on näin, että resist window on kaikilla todella pieni, se tekee X:n ja Nightyn heitoista todella ikäviä (niiden setupit on ihan jumalallisia, kokeilkaapa esim Nightmaren 3B+K(NBS), G, A+G)

Mitsun 2K,B on edelleen jumalallinen. Vaikeammaksi tehty BT 2K:n torjumisen jälkeen(vaikka dash on olemassa). Toisaalta liikeanimaatiota selvennetty, nyt helpompi nähdä ja torjua.

Neonomide:
Kuten sanoit, Japanissa ei tiereista välitetä, ainakaan suuremmin. Aina löytyy silti tier bandwagonereitä, poikkeusta mistään maasta ei taida löytyä.
Soul Calibur-sarjoissa ei tiereilla ole niin älytöntä merkitystä. Eikä bandwagonereitä löydy suuremmin.
Ainoan poikkeuksen muodostaa se Yunsung, joka on selvästi huonompi jo pelkästään frame dataa tarkasteltaessa.

Originally posted by Neonomide:
Zero-Chan:"Any attempt at tiering = bullshit"

Taidatpa vain itsekin ajatella juuri tältä kannalta.
Tierit ovat olemassa, niiden määrittely vain on erittäin vaikeaa. Veib on jo aikaisemmin määritellyt mistä tierit tulevat ja mitä ne ovat. Mutta jos et tästä esimerkistä heitä Zero-Chanin lausetta pois ajattelutavastasi...
Esimerkki: SF2-Ken vs Ryu. Ja erona on Kenin parempi dragon punch. -->Ken on parempi. Siinä kaikkein helpoiten ymmärrettävä esimerkki tiereista. Mielenkiintoista kuinka joku uskaltaa väittää (Z-C) ettei mitään tiereita voi määrittää.
(nykyään tiereita ei voi määritellä pelkän vastaavan tiedon perusteella, vaan kuten itsekin sanoi, tekijöitä on paljon, mutta silti suuntaa-antava luokittelu voidaan tehdä)

Ja kuten sanottu, yksi tapa voittaa väittely ns. "lähes harmaan tiedon alueella", on jankuttaa omaa kantaansa niin kauan kunnes muut eivät enää jaksa, vaikka miten olisivat todistaneet kyseisen asian todeksi.

Paha sinusta ottaa selvää kun puet todellisen tarkoituksen kapulakielen taakse näyttääksesi älykkäältä, etkä sano selvää pointtiasi. Näytät myöntävän tiereiden olemassaolon, mutta mitä sitten vielä haluat täsmentää meille tietämättömille?
Jos pääsisit eduskuntaan, tierit kiellettäisiin Suomesta sinun aloitteestasi kun kukaan ei ymmärtäisi mistä *beep* puhut :D

Mutta onneksi todellisuus tiereiden kanssa on se, että vain harvat pelaavat hahmolla sen mukaan. Se hahmo jolla pelataan, on se hahmo joka sopii parhaiten kyseisen pelaajan käsiin. Yleensä.

Olisiko paha tehdä oma thredi "yleisille asiolle" tappelupeleistä, kun kaikki sellainen keskustelu näyttää päätyvän pitkittämään threadeja. Tuska näitä kaikkia on lukea.

Oisi mulla ollut vielä lisää strategisia pointteja jaettavana, mutta pidetääs tämä nyt hieman lyhyempänä. Seuraavaan kertaan :D

Btw, uu...ylläri...sc.com:ssa ei kukaan Suomalainen vastannut tuohon rn2-jutskaan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus
N:B6, joka jää ihan käsittämättömän kauaksi X:sta.
Tulos: BDCH ja kuolema. Hidastuksesta nähdään että Nightyn miekka jää yli 5cm päähän telkun ruudulla X:n ruumiista(siis about 1,5x X:n ruumiin verran)

Just. Hienoa. On minullakin tuollaista käynyt (justiinsa muuten Nightmarella), mutta ei nyt ihan noin pitkiä haamulyöntejä ole vielä näkynyt.
Ehkä sen naurettavan kokoisen välineen lyönnin aiheuttama ilmavirta on kovin voimakas? :D

Ja lisää whinee: se uusi GI-järjestelmä on jostain harvinaisen syvältä. Todella syvältä.

Millainen se oli SC:ssä? En ole pelannut niin en tiedä.

Bufferointi 8wr-slide-liikkeisiin on vaikeaa, tosin ei mahdotonta, mutta ärsyttävää kun sieltä tulee jotain aivan muuta kuin olit suunnitellut.

Joo. Minulle käy noin välillä Talimin 33A:n kanssa, josta tuleekin 3A. Ja onhan bufferoinnin bugeista kolmekin kunnon threadia SC.comissa, että aika pätevästi toimii joo.

mutta esim 665, G = 6G
(dashaat eteenpäin, pysähdyt, liike loppuu-->GI...wtf).
Mezatte esitteli tämänkin mahtavan "taidon", jolla voit vahingoittaa itseäsi todella pahasti.

No just. Hienoa. Tätä minä en ollut huomannutkaan.

Koomista kuinka peliä parannetaan tekemällä siitä entistä sekavampi, ja njyyppäystävällinen. Ei ole todellista.

Massamarkkinat rulettaa. Ja monien mielestähän Namco meni metsään jo Tekken 4:n kanssa (minä kyllä pidän siitä).

Eikä bandwagonereitä löydy suuremmin.

Totta. Mitä minä nyt olen tuota foorumia lukenut, niin top tieriin luokiteltavalla Yoshilla ei pelata paljon yhtään, eikä Cervykään niin hirveästi huomiota saa.


Niin. Pelissä toki on vikaa (ja itse pelisysteemin ulkopuolisina huono practice mode ja matsien tallennuksen puute), ja se tuntuu olevan mediassa hirveän yliarvostettu, niin minä kyllä tykkään. Vaikka alkuinnostuksen jälkeen olikin sellainen "no tässäkös tämä nyt sitten on"-vaihe, niin tällä hetkellä mitä enemmän minä pelaan sitä enemmän tästä pidän (tällä hetkellä 180 tuntia takana). 8wr:n jälkeen T4:n sidewalk tuntui hirveän tönköltä ja hitaalta, ja ei siitä pääse mihinkään että SC2 näyttää ja kuulostaa oikein hyvältä. Tätä on yksinkertaisesti hauska pelata jopa konetta vastaan. Pitkäikäisyydestä en tietty voi vielä sanoa mitään.

Mutta asiallinen peliseura olisi siltikin todella kova sana...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus

Taidatpa vain itsekin ajatella juuri tältä kannalta.
Tierit ovat olemassa, niiden määrittely vain on erittäin vaikeaa. Veib on jo aikaisemmin määritellyt mistä tierit tulevat ja mitä ne ovat. Mutta jos et tästä esimerkistä heitä Zero-Chanin lausetta pois ajattelutavastasi...
Esimerkki: SF2-Ken vs Ryu. Ja erona on Kenin parempi dragon punch. -->Ken on parempi. Siinä kaikkein helpoiten ymmärrettävä esimerkki tiereista. Mielenkiintoista kuinka joku uskaltaa väittää (Z-C) ettei mitään tiereita voi määrittää.
(nykyään tiereita ei voi määritellä pelkän vastaavan tiedon perusteella, vaan kuten itsekin sanoi, tekijöitä on paljon, mutta silti suuntaa-antava luokittelu voidaan tehdä)

Ja kuten sanottu, yksi tapa voittaa väittely ns. "lähes harmaan tiedon alueella", on jankuttaa omaa kantaansa niin kauan kunnes muut eivät enää jaksa, vaikka miten olisivat todistaneet kyseisen asian todeksi.

Paha sinusta ottaa selvää kun puet todellisen tarkoituksen kapulakielen taakse näyttääksesi älykkäältä, etkä sano selvää pointtiasi. Näytät myöntävän tiereiden olemassaolon, mutta mitä sitten vielä haluat täsmentää meille tietämättömille?
Jos pääsisit eduskuntaan, tierit kiellettäisiin Suomesta sinun aloitteestasi kun kukaan ei ymmärtäisi mistä *beep* puhut :D

Mutta onneksi todellisuus tiereiden kanssa on se, että vain harvat pelaavat hahmolla sen mukaan. Se hahmo jolla pelataan, on se hahmo joka sopii parhaiten kyseisen pelaajan käsiin. Yleensä.

Olisiko paha tehdä oma thredi "yleisille asiolle" tappelupeleistä, kun kaikki sellainen keskustelu näyttää päätyvän pitkittämään threadeja. Tuska näitä kaikkia on lukea.

Btw, uu...ylläri...sc.com:ssa ei kukaan Suomalainen vastannut tuohon rn2-jutskaan...

Suuntaa antava luokittelu lähtee kumminkin usein eräänlaisesta "superihmisestä", joka tietää pelistään kivet ja kannot ja pelaa toista aivan samanlaista "superihmistä" vastaan. Kyse on, kuten niin usein muuallakin, hallinnasta. Väitän, että "Hallitsen tämän pelin"-diskurssi jota tierettämisessä harrastetaan antaa pelaajalle nopeammin legitimiteetiiä kuin mikään kapulakielinen selostus tyyliin >mine<. Siksi kai kyynikoiden puheesta ei jakseta ottaa selvää koska heidän läppänsä ei ole niin mediaseksikästä ja asioita selventävää, vaikka he pureutuisivatkin asioiden ytimeen.

Kuitenkin pelaajan täytynee olla aika sisällä itse pelissä ennen kuin voi harjoittaa Matrix-tyyppistä "arvaan jo minne isket"-peliä kaikkia mahdollisia vastustajia vastaan millä tahansa hahmolla. Tuo mainitsemasi CH-> vastustaja ehtii lyödä takaisin on totaalisen älytön esimerkki surkeasta pelisuunnittelusta, btw(???)... Ken-Ryu luokittelun tarpeellisuus voidaan aina kyseenalaistaa, vaikka myöntäisinkin tierien "olemassaolon", koska miten voin kritisoida jotain jos en itse pysty edes keskustelemaan asiasta teoreettisesti? Esim: "Ryullapa on parempi tulipallo". Noin, väittely on jo saatu aikaan. Toisaalta oletan, että "tiedän" tierien olemassaolon, koska en vain vaikene asiasta ja sulaudu "harmaaseen nyökyttelevään massaan". Ehkä haluan vain "todistella" muille, miten tiereihin oikeasti kannattaa suhtautua? Ehkä itse en usko että hahmoja arvottamalla voidaan saavuttaa mitään, mitä ei voisi ottaa itsekin selville?

Tarvitaanko tierejä oikeasti vai ovatko ne oikeastaan vain tekosyitä, joihin voi nojautua kun vain sattui häviämään? Ehkä tierien "tarpeellisuus" riippuu pelistä? Tierit ovat lopulta arvottamassa nimittäin itse peliä, jolloin pyritään asettumaan sen yläpuolelle (teoreettisesti), vaikka taistelupelit eivät ole mitään tasoloikkia. Tasoloikan suhteen voit sanoa aika kätevästi, miten peliä voi pelata optimaalisesti. Itse asiassa optimaalisuuden käsite itsessään on taistelupeleissä vähintäänkin hämärä, IMHO. Pistetään vaikka pirun kovat pelaajat treenaamaan yhtä paljon kaikilla hahmoilla ja sitten annetaan mennä, miljoona matsia kasaan ja katsotaan tuliko tierejä. Toimiiko? Ei toimi, koska ihmiset ovat erilaisia ja pyrkivät lopulta voittamaan (mihin tässäkin lopulta pyritään) helpoimmalla ja tehokkaimmalla tavalla. Siten pelihahmojen heikkouden ja vahvuudet jäävät pakostakin vähemmälle huomiolle. Kyse on siis puuhtaasti vuorovaikutuksesta, jota tällä tavoin pyritään pistämään johonkin "muottiin" tai "astiaan", jota voi sitten tarkastella tyytyväisenä. Voi toimia jonkun IK+:n tasoisen pelin kanssa, mutta pelit ovat sittemmin kehittyneet ja paljon. Todella paljon. Eiköhän se siitä...

Mikä rn-jutska? Soulcalibur.comissa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Suuntaa antava luokittelu lähtee kumminkin usein eräänlaisesta "superihmisestä", joka tietää pelistään kivet ja kannot ja pelaa toista aivan samanlaista "superihmistä" vastaan. Kyse on, kuten niin usein muuallakin, hallinnasta.

Totta. Olet aivan oikeassa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Kuitenkin pelaajan täytynee olla aika sisällä itse pelissä ennen kuin voi harjoittaa Matrix-tyyppistä "arvaan jo minne isket"-peliä kaikkia mahdollisia vastustajia vastaan millä tahansa hahmolla.

Niinpä. Kaikki periaatteessa perustuu pelin lukuun. On hauska ottaa Mezattelta turpaan 100-1 kun toinen lukee minua kuin avointa kirjaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Ken-Ryu luokittelun tarpeellisuus voidaan aina kyseenalaistaa, vaikka myöntäisinkin tierien "olemassaolon", koska miten voin kritisoida jotain jos en itse pysty edes keskustelemaan asiasta teoreettisesti? Esim: "Ryullapa on parempi tulipallo". Noin, väittely on jo saatu aikaan. Toisaalta oletan, että "tiedän" tierien olemassaolon, koska en vain vaikene asiasta ja sulaudu "harmaaseen nyökyttelevään massaan".

Ensinnäkin, Ruylla ei ole parempaa tulipalloa. Ihan turha aloittaa vväittelyä asiasta, edes käyttää turhana esimerkkinä.
Miten voit yleensäkkin keskustella teoreettisesti mistään. Teoriassa kaikki on faktaa, ja niistä ei voi väitellä.
Ja väittelyn pitäisi olla vuorovaikutusta. Sinä taas et edes lähes yhtään myötäile toisten kantoja, pidät vain sitkeästi omasi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Ehkä haluan vain "todistella" muille, miten tiereihin oikeasti kannattaa suhtautua? Ehkä itse en usko että hahmoja arvottamalla voidaan saavuttaa mitään, mitä ei voisi ottaa itsekin selville?


Tiereihin ei oikeastaan pitäisi suhtautua mitenkään. Kuten aikaisemmin sanoin, pitäisi pelata sillä joka sopii käteen. On kuitenkin hyvä tietää kyseisien hahmojen heikkoudet ja vahvuudet. Tierit ovat älyttömän suuri projekti taktisista aspekteista. Samalla kun tehdään tiereita, selitetään myös MIKSI joku on vahvempi kuin toinen.

Yksin on todella vaikea, itseasiassa mahdoton ottaa selville kaikki taktiikat ja tekniikat ja optimoida todennäköisyydet. Btw, sitähän tappelupelit ovat. Eivät mitään muuta. Oli kyse sitten teknisestä tai taktisesta todennäköisyydestä, se on optimointia.
Ja yksin tähän ei onnistu. Siihen vaaditaan vähintään toinenkin pelaaja, jotta saat testattua kyseiset jutut, ja säädettyä ne ihminen vastaan ihminen-strategiaksi.

Tierit ovat siis strategian sivutuote. Ne ovat hyvä olla olemassa, koska ilman niitä selvät edut ja vaaralliset haittojen välttäminen jäisivät ainoiksi todellisiksi käytetyiksi liikkeiksi, eikä muita käytettäisi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Pistetään vaikka pirun kovat pelaajat treenaamaan yhtä paljon kaikilla hahmoilla ja sitten annetaan mennä, miljoona matsia kasaan ja katsotaan tuliko tierejä. Toimiiko? Ei toimi, koska ihmiset ovat erilaisia ja pyrkivät lopulta voittamaan (mihin tässäkin lopulta pyritään) helpoimmalla ja tehokkaimmalla tavalla. Siten pelihahmojen heikkouden ja vahvuudet jäävät pakostakin vähemmälle huomiolle. Kyse on siis puuhtaasti vuorovaikutuksesta, jota tällä tavoin pyritään pistämään johonkin "muottiin" tai "astiaan", jota voi sitten tarkastella tyytyväisenä.
Toimii ainakin osittain. Jos überpelaajat pelaavat vastakkain, miljoonassa matsissa tulee varmasti taktisia muutoksia ja lähes kaikki taktiikat tulee testattua, olettaen että pelaajat ovat omnipotentteja, ja näin saadan ainakin osittaiset tierit.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Mikä rn-jutska? Soulcalibur.comissa?
Rautanyrkki2-meetti Suomessa. Ja ei vastauksia, didn't see that one coming. :rolleyes:

Tierit eivät kuitenkaan määrää mitää ultimaattista lopputulosta. Todennäköisyysjakauma on paremman match-upin puolella, mutta voittoja saattaa tulla huonommallekkin. Se on loppujen lopuksi sitä arvaamista, eikä kukaan ihminen voi lukea toista täydellisesti koko ajan.

Veib:
SC1:ssa GI systeemi oli joko 3G(low) tai 6G(high) (repel)
tai 1G tai 4G (parry)

Älyttömän paljon helpompi onnistua pienellä ristiohjainsiirrolla. -->luretus oli huomattavasti tärkeämpää.
 
Jatketaanpa rattoisaa pelikeskustelua :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus

Ensinnäkin, Ruylla ei ole parempaa tulipalloa. Ihan turha aloittaa vväittelyä asiasta, edes käyttää turhana esimerkkinä.
Miten voit yleensäkkin keskustella teoreettisesti mistään. Teoriassa kaikki on faktaa, ja niistä ei voi väitellä.
Ja väittelyn pitäisi olla vuorovaikutusta. Sinä taas et edes lähes yhtään myötäile toisten kantoja, pidät vain sitkeästi omasi.
[/b][/B]

Missä pelissä Ryulla olikaan parempi tulipallo? Ai niin, suunnilleen jokaisessa pelissä World Warriorin jälkeen. En aloita aiheesta keskustelua koska se menisi OT:ksi ja vain sen takia. Moni katsos pelaa Ryulla, eikä välitä vaikka Kenillä olisikin etua sen mahtavan lohikiärmelyöntinsä takia. Who cares, jos saa aikaan kunnon matseja? Jos en aina jaksa myötäillä toisten näkökantoja positiivissävytteisen debaatin merkeissä, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että perseennuolennan sijaan haluan edistää asioita, eikä se ole välttämättä minun vikani, jos en megalomaanisen vaikuttavista perusteluista huolimatta löydä paljoa sellaista, mistä olen samaa mieltä keskusteltavan persoonan kanssa. Nothing personal.

"Teoriassa kaikki on faktaa"? Häh?! Mistä lähtien? Teoriassa voidaan tietääkseni pohtia eri toimintamallien ja empiiristen havaintojen legitimiteettiä keskustelukontekstissa, joka voi olla tekstin ja tutkijan, tai tutkijan ja tutkijan välistä vuoropuhelua väiteltävästä aiheesta. Siis oman määritelmäni mukaan. Teoria ei tosiaan ole mikään automaattisesti paras malli todellisuudesta tai ainoa oikea ratkaisu, vaan pikemminkin jonkinlainen väline tutkittavan kohteen selittämisessä, ymmärtämisprosesseissa tai käsitteellistämisessä. Teorioitakin voi olla monenlaisia, ja väitän, että jokaisella on päässänsä lukemattomia "teorioita" (malleja) jopa kaikista niistä asioista, joita teemme joka päivä. Auto lähtee käyntiin avainta kääntämällä, mutta entä jos kaverilla onkin toisenlainen autonkäynnistämissysteemi?

Eri "teoriat" sitten paljastuvat vähän väliä pelkiksi hypoteeseiksi, joita vastaavat tietenkin antiteesit, joista hyvällä säkällä syntyy eräänlainen kompromissi, joka tyydyttää asian tutkijoita, eli synteesi. Itse saatan pysyä tiukasti omassa teoriassani tässä asiassa, koska koen sen lähtökohtien itsessään olevan erilaiset kuin antiteesissäsi, joka oli alunperin hypoteesi, johon esitin oman antiteesini, koska koin että alkuperäinen hypoteesi oli puutteellinen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus

Tiereihin ei oikeastaan pitäisi suhtautua mitenkään. Kuten aikaisemmin sanoin, pitäisi pelata sillä joka sopii käteen. On kuitenkin hyvä tietää kyseisien hahmojen heikkoudet ja vahvuudet. Tierit ovat älyttömän suuri projekti taktisista aspekteista. Samalla kun tehdään tiereita, selitetään myös MIKSI joku on vahvempi kuin toinen.
[/B]

Loistavaa. Miksi siis pilata hauskaa ja monimuotoista pelikokemusta arvottamalla hahmoja? Mitä tarkoitusta se nyt ajoikaan? Jos tuollaisesta pitää tehdä oikein taulukko aitiopaikalle kyseiselle sivustolla, niin miksi kukaan haluaisi enää koskeakaan johonkin Yun Sungiin? Täytyykö mielestäsi jokaiselle pelille tehdä ruumiinavaus ja pistää pöydälle sisukset auki, jotta kaikki voivat katsella, miten ottelutuoksia pitää lukea? Eikö pelaajan pitäisi olla pääosassa, ei mitkään keinotekoisen pateettiset vedonlyöntikertoimet? No, meneepähän viesti ainakin perille pelin kehittäjille, jotta osasivat tehdä jatko-osasta tasapainoisemman, myönnän... :cool:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus

Yksin on todella vaikea, itseasiassa mahdoton ottaa selville kaikki taktiikat ja tekniikat ja optimoida todennäköisyydet. Btw, sitähän tappelupelit ovat. Eivät mitään muuta. Oli kyse sitten teknisestä tai taktisesta todennäköisyydestä, se on optimointia.
Ja yksin tähän ei onnistu. Siihen vaaditaan vähintään toinenkin pelaaja, jotta saat testattua kyseiset jutut, ja säädettyä ne ihminen vastaan ihminen-strategiaksi.

Tierit ovat siis strategian sivutuote. Ne ovat hyvä olla olemassa, koska ilman niitä selvät edut ja vaaralliset haittojen välttäminen jäisivät ainoiksi todellisiksi käytetyiksi liikkeiksi, eikä muita käytettäisi.
[/B]

Yksin ei kukaan pysty rakentamaan edes teoreettisia tierejä nykyajan tappelupeleissä, toisaalta kamujenkin täytyisi sitten olla asialle omistautuneita ja varsin sivistynyttä sakkia ja aina valmiina ottamaan ihan jengillä matsia ja katsomaan, miten homma luistaa. On pelaajan aliarviointia olettaa, että ilman tierejä jengi juuttuisi käyttämään muutamia hyväksihavaittuja liikkeitä, joita toistamalla voittoprosentti nousee kuin Ron Jeremyn taikasauva. Aika moni pelaaja haluaa takuulla pitää ensisijassa hauskaa, eikä saada mainetta joustamattomalla ja epäsosiaalisella pelikäytöksellään. Vaikka tierettämisen voi periaatteessa tulkita myös tällaisen käytöksen minimoijana, reilujen matsejen saaminen turnauksissa alkaisi pian vaatia sitä, että puolet hahmoista kiellettäisiin ja pelaajille annettaisiin sähköiskuja väärien liikeiden tekemisestä. Jos peli / pelaajat / pelityylit / matsitavat alkavat suosia hannarivoittoja reilun ja mielenkiintoisen pelin sijaan, niin peli joutaa vaihtoon ja jengi asennekoulutukseen.

Tierit voivat katsos aina toimia myös tekosyinä häviöille, jolloin kätevästi minimoidaan pelaajan taitopotentiaali ja viitataan pelin rikkonaiseen pelimekaniikkaan tai hannarihahmojen/liikkeiden käyttöön. Johtopäätös: tierit voivat tappaa urheiluhengen ja kylvää mentaliteetia, jonka mukaan peli on sitä varten että se syödään elävältä. Miten nimittäin peli voi todella elää, jos kaikki matchupit pyritään selittämään, edes teoriassa (ja näin näkyvästi ja dogmatisoiden)?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tsiisus

Toimii ainakin osittain. Jos überpelaajat pelaavat vastakkain, miljoonassa matsissa tulee varmasti taktisia muutoksia ja lähes kaikki taktiikat tulee testattua, olettaen että pelaajat ovat omnipotentteja, ja näin saadan ainakin osittaiset tierit.

Tierit eivät kuitenkaan määrää mitää ultimaattista lopputulosta. Todennäköisyysjakauma on paremman match-upin puolella, mutta voittoja saattaa tulla huonommallekkin. Se on loppujen lopuksi sitä arvaamista, eikä kukaan ihminen voi lukea toista täydellisesti koko ajan.
[/B]

Aivan. Kyse on kunnon mätkintäpeleissä useimmiten juuri yomista, "ajatustenluvusta", mikä tekee hommasta kiehtovaa. Jos uskot, että tiereistä on sinulle hyötyä, niin mikäs siinä. Mielestäni pitäisi ottaa näitä luokitteluja tehdessä aina silti huomioon, etä huippupelaajat ovat vain ihmisiä, mutta pirun taitavia sellaisia, taitoa vaativassa ja sen käytöstä palkitsevassa pelissä. Pelaaja, ajatteleva ja mukautuva ihmisyksilö, on aina tärkeämpi kuin keinotekoiset ja todennäköisyyksiin perustuvat lottoamistaulukot matsien todennäköisistä lopputuloksista. Toivotaan että suurin osa pelaajista ymmärtäisikin asian näin. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Missä pelissä Ryulla olikaan parempi tulipallo? Ai niin, suunnilleen jokaisessa pelissä World Warriorin jälkeen.

Ei nyt puhuttu kuin sf2:sta. Ja otin sen esimerkiksi siitä että tierit ovat olemassa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Jos en aina jaksa myötäillä toisten näkökantoja positiivissävytteisen debaatin merkeissä, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että perseennuolennan sijaan haluan edistää asioita, eikä se ole välttämättä minun vikani, jos en megalomaanisen vaikuttavista perusteluista huolimatta löydä paljoa sellaista, mistä olen samaa mieltä keskusteltavan persoonan kanssa. Nothing personal.

Jos hieman analysoisit kirjoittamiasi viestejä, voisit ehkä huomata sen, että asioiden edistäminen ei ole virheellisten väittämien saarnaamista absoluuttisina totuuksina hienon, mutta ihan turhan, kapulakielen avulla sanottuna.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

"Teoriassa kaikki on faktaa"? Häh?! Mistä lähtien? Teoriassa voidaan tietääkseni pohtia eri toimintamallien ja empiiristen havaintojen legitimiteettiä keskustelukontekstissa, joka voi olla tekstin ja tutkijan, tai tutkijan ja tutkijan välistä vuoropuhelua väiteltävästä aiheesta.Teoria ei tosiaan ole mikään automaattisesti paras malli todellisuudesta tai ainoa oikea ratkaisu, vaan pikemminkin jonkinlainen väline tutkittavan kohteen selittämisessä, ymmärtämisprosesseissa tai käsitteellistämisessä. Teorioitakin voi olla monenlaisia, ja väitän, että jokaisella on päässänsä lukemattomia "teorioita" (malleja) jopa kaikista niistä asioista, joita teemme joka päivä. Auto lähtee käyntiin avainta kääntämällä, mutta entä jos kaverilla onkin toisenlainen autonkäynnistämissysteemi?

Eri "teoriat" sitten paljastuvat vähän väliä pelkiksi hypoteeseiksi, joita vastaavat tietenkin antiteesit, joista hyvällä säkällä syntyy eräänlainen kompromissi, joka tyydyttää asian tutkijoita, eli synteesi. Itse saatan pysyä tiukasti omassa teoriassani tässä asiassa, koska koen sen lähtökohtien itsessään olevan erilaiset kuin antiteesissäsi, joka oli alunperin hypoteesi, johon esitin oman antiteesini, koska koin että alkuperäinen hypoteesi oli puutteellinen.

Teorian käytön ainakin selostit erinomaisesti. Siitä en voi valittaa.

Anteeksi, olisi pitänyt lisätä alkuperäiseen viestiini osa "todistetussa teoriassa" kaikki on faktaa. Jos se on siis oikein.

Teoriat ovat faktoja, niitä voi olla myös useampia samasta aiheesta, maailma ei ole mustavalkoinen.

Kaikki on teoriaa. Siis väittämäsi mukaan mikään ei voisi olla oikein, jos teoria ei olisi faktaa.

Tämä on siis minun suuruudenhullu ajattelutapani, jonka mukaan "väärät" kaiken pitäisi olla täydellistä. Ja jos teoria on täydellinen, siitä seuraa myös sen noudattaminen, jolloin teoriasta muodostuu fakta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Loistavaa. Miksi siis pilata hauskaa ja monimuotoista pelikokemusta arvottamalla hahmoja? Mitä tarkoitusta se nyt ajoikaan? Jos tuollaisesta pitää tehdä oikein taulukko aitiopaikalle kyseiselle sivustolla, niin miksi kukaan haluaisi enää koskeakaan johonkin Yun Sungiin? Täytyykö mielestäsi jokaiselle pelille tehdä ruumiinavaus ja pistää pöydälle sisukset auki, jotta kaikki voivat katsella, miten ottelutuoksia pitää lukea? Eikö pelaajan pitäisi olla pääosassa, ei mitkään keinotekoisen pateettiset vedonlyöntikertoimet? No, meneepähän viesti ainakin perille pelin kehittäjille, jotta osasivat tehdä jatko-osasta tasapainoisemman, myönnän... :cool:

No mitä haittaa loppujen lopuksi tiereista on?
"Tulee joitain tier bandwagonereitä eikä kaikilla hahmoilla välttämättä pelata,eii!"

Ja mitä haittaa siitä on?
No, peli kehittyy enemmän kun tiedetään strategioita ja käytetään hyödyksi sitä tietoa mitä meillä on.
Ja tosiaan, sitä tasapainoa pystytään sitten kehittämään huomattavasti paremmin.

Eikös se kehittyminen kumminkin ole tappelupelien yksi tärkeimmistä aspekteista, ainakin itse pelaan myöskin tullakseni paremmaksi. Siinä on ehkä se paras tunnetila/kokemus minkä voi saada. Kehittyminen. Narsistista, kyllä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Yksin ei kukaan pysty rakentamaan edes teoreettisia tierejä nykyajan tappelupeleissä, toisaalta kamujenkin täytyisi sitten olla asialle omistautuneita ja varsin sivistynyttä sakkia ja aina valmiina ottamaan ihan jengillä matsia ja katsomaan, miten homma luistaa. On pelaajan aliarviointia olettaa, että ilman tierejä jengi juuttuisi käyttämään muutamia hyväksihavaittuja liikkeitä, joita toistamalla voittoprosentti nousee kuin Ron Jeremyn taikasauva. Aika moni pelaaja haluaa takuulla pitää ensisijassa hauskaa, eikä saada mainetta joustamattomalla ja epäsosiaalisella pelikäytöksellään. Vaikka tierettämisen voi periaatteessa tulkita myös tällaisen käytöksen minimoijana, reilujen matsejen saaminen turnauksissa alkaisi pian vaatia sitä, että puolet hahmoista kiellettäisiin ja pelaajille annettaisiin sähköiskuja väärien liikeiden tekemisestä. Jos peli / pelaajat / pelityylit / matsitavat alkavat suosia hannarivoittoja reilun ja mielenkiintoisen pelin sijaan, niin peli joutaa vaihtoon ja jengi asennekoulutukseen.

No, ei niitä tiereita välttämättä tarvita, ne vain kun syntyvät tosiaan strategioiden pohjalta.

Jos pelaat vain pitääksesi hauskaa, olet sunnuntaipelaaja. Sunnuntaipelaaja ei välitä yhtään kehittymisestä, etkä ajattele ollenkaan niitä kunnon pelaajia jotka haluaisivat kunnon haasteita. Pääasia on kun saa vain rämpyttää nappeja?

Sunnuntaipelaaminen ei sinänsä ole paha asia,hyvä että pelaajia löytyy, mutta mikään ei oikeasti ole niin syvältä kuin jättää tekemättä se asia kunnolla jota tekee.

En siis halua väittää että pelaan vain voittaakseni (onhan sekin välillä mukavaa), täytyy sitä hauskuuttakin olla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide

Tierit voivat katsos aina toimia myös tekosyinä häviöille, jolloin kätevästi minimoidaan pelaajan taitopotentiaali ja viitataan pelin rikkonaiseen pelimekaniikkaan tai hannarihahmojen/liikkeiden käyttöön. Johtopäätös: tierit voivat tappaa urheiluhengen ja kylvää mentaliteetia, jonka mukaan peli on sitä varten että se syödään elävältä. Miten nimittäin peli voi todella elää, jos kaikki matchupit pyritään selittämään, edes teoriassa (ja näin näkyvästi ja dogmatisoiden)?

Tekosyinä ne tosiaan toimivat. Kumminkin, vain harva match up on niin paha, että sitä voisi oikeasti käyttää syynä häviämiseen. Valitettavasti joitain todella ikäviä esimerkkejä tasapainottomuudesta on olemassa, siitä ei pääse mihinkään.

Kun loppujen lopuksi kaikki on kiinni pelaajien henkilökohtaisesta taidosta, eivät ne tapa urheiluhenkeä. Sama idea olisi etten voi juosta 100m koska minulla ei ole Niken piikkareita.

Mien yleensä mikään voi elää jos kaikki pyritään selvittämään?

Lopuksi:
Pointtisi ovat useimmiten hyviä, siitä ei pääse mihinkään. Ehkä me kaksi olemme sen verran erilailla asennoituneita, että ajattelemme myös kyseisen asian tarpeellisuudesta eri tavoin.

Sinä haluat poistaa ne mainittujen haittojen takia, minä taas pitää ne maittujen hyödyllisyyksien takia.
 
Vaikkakin tässä ketjussa on keskusteltu jokseenkin paljon jostain muusta kuin SC2:sta, tervetuloa silti foorumille. Itse asun pääkaupunkiseudulla, ja pelailen (ainakin kokeilumielessä) useitakin taistelupelejä. Olen henkeen ja vereen Virtua fighter 4 Evo-pelaaja, ja GGX2:htakin olen yrittänyt opetella ehkä seuraavaksi eniten.

Suoraan on kuitenkin sanottava että SC2 on iskenyt pelinä ehkä vähiten... Mutta voin silti tulla pelailemaan joku kerta.. Kenties täältä myös ainakin West saattaisi olla kiinnostunut (taitaa tosin olla viime aikoina olla kiinnostunut lähinnä tanssipeleistä? :) )

- Manji
 
Kiitoksia vain. Minulla ei kovin paljon kokemusta mättöpeleistä ole - Soul Calibur 2 on ensimmäinen, jota olen pelannut vakavissani yrittäen kehittyä (mikä on aika vaikeaa ilman ihmisvastustajia). Se onkin sitten kolahtanut niin lujaa että oksat pois. Harvoin olen mistään muusta pelistä ollut niin innoissani.

Aina joskus toivoisi että asuisi jossain muualla kuin Suomessa ;)
 
Aina mukava kuulla että jälleen yksi uusi taistelupelaaja on liittynyt joukkoomme.. Taidat tosin olla ensimmäinen Helsingin alueella joka pelaa ensisijaisesti SC2:hta.

Ja siis omistanhan minä SC2:n, on vain jääneet pelit vähiin... Mutta jos pelaajia kertyy niin kyllä sitä peliaikaakin sitten kun pääsee kaksinpeliä pelaamaan. Tuntuu että uusia pelaajia alkaa ilmestyä hiljaiseen mutta tasaiseen tahtiin.. :)

Lähettele privaattimailia jos haluat joskus pelailla kaksinpeliä. Minulla on auto ja pääsen mukavasti liikkumaan vähän pitempiäkin matkoja.. Äläkä hermostu että minä mikään guru olisin, pois se minusta (Ainakaan jos kyse ei ole VF4Evosta). Kunhan nyt suurinpiirtein muistan "hyvien" liikkeiden listan.

Millä hahmolla pelaat?

- Manji
 
Minalla pelaan lähinnä. Talimia olen joskus yrittänyt testailla, ja Xianghuaa keksin kokeilla ihan pari päivää sitten. Mutta en siis menisi vannomaan että olen kenelläkään lainkaan hyvä. :)

En nyt lähipäivien aikatauluista osaa sanoa paljon mitään, mutta otan yhteyttä kun tiedän paremmin miten ehtisin pelailla. Niin joo, minulla ei sitten ole PS2:ta lainkaan vaan pelkkä kuutio, joten toivottavasti ohjain ei tuota vaikeuksia. :) Arcadetikku on hankinnassa heti kun saan sellaisen kustannettua, mutta vielä ei sellaisesta ole tietoa.
 
Urrrrr.... Kyllä varmaan tuottaa ongelmia, sillä minä olen joystick-pelaaja jokseenkin kokonaan. Oliko sinun kuutiosi rautanyrkissä? Muistan nimittäin sen että sormet melkein kipeytyivät sillä padilla pelatessa vaikkei ps2-padi ole niin paha.. mutta tottumiskysymyshän se vain on. Onhan se tietysti mahdollista että tuon pleikkarini, pelin ja ohjaimet mukanani niin voit kokeilla tikkua (minulla on 2 kpl Hori Soul calibur 2-stick).

Itse olen yrittänyt opetella Ivyllä pelaamaan kuten tästä threadista taaksepäin lukemalla selvinnee. Ja mitenkään hyvä en todellakaan ole sillä rautanyrkin jälkeen en ole pelannut käytännössä yhtään.

- Manji
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dansc
Minalla pelaan lähinnä. Talimia olen joskus yrittänyt testailla, ja Xianghuaa keksin kokeilla ihan pari päivää sitten. Mutta en siis menisi vannomaan että olen kenelläkään lainkaan hyvä. :)

En nyt lähipäivien aikatauluista osaa sanoa paljon mitään, mutta otan yhteyttä kun tiedän paremmin miten ehtisin pelailla. Niin joo, minulla ei sitten ole PS2:ta lainkaan vaan pelkkä kuutio, joten toivottavasti ohjain ei tuota vaikeuksia. :) Arcadetikku on hankinnassa heti kun saan sellaisen kustannettua, mutta vielä ei sellaisesta ole tietoa.

Tervetuloa messiin minunkin puolestani! Manji on oikeassa, v'lill' t'm' palsta meni ranking project r'yh''miseksi, mist' ei niin tarvitse v'litt'' jos ei halua. Siell' ylemp'n' on hyvi' pelivinkkej'kin, muilta kuin minulta. Ihme merkit muuten tulee kun koodaus koneessani on sekaisin, btw.. Pelailin Cuben versiota kamun luona ja hyvinh'n tuo homma luisti, vaikka kaverinikin on hankkimassa PS2/ohjainadapteria siihen jostakin. Tikku on joidenkin mielst' MUST, mutta kunnon padillakin p'rj'' erinomaisesti ja paremminkin, IMHO. :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Onhan se tietysti mahdollista että tuon pleikkarini, pelin ja ohjaimet mukanani niin voit kokeilla tikkua (minulla on 2 kpl Hori Soul calibur 2-stick).

Mikäs siinä periaatteessa, vaikka vähän säädöksi menee. Olisikohan helpompi ratkaisu, jos minä tulisinkin sinne eikä toisinpäin? :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neonomide
Tikku on joidenkin mielst' MUST, mutta kunnon padillakin p'rj'' erinomaisesti ja paremminkin, IMHO. :D

Eihän siinä muuten mitään, mutta ainakin SC2:ssa B+G ja A+K ovat vähän hankalia painaa yhdellä sormella painaa. Jostain syystä olen alkanut ihan viime aikoina painaa myös 3B:t ja 7B:t huti ristiohjaimella - harvinaisen ärsyttävää, kun nuo ovat niitä yleisimpiä liikkeitä Minalla...

Enhän minä itse asiassa ole tikkua koskaan kokeillutkaan, paitsi joskus vuonna kivi kun kakarana kävi arcadeissa. Voisin kyllä olettaa, että sellaisella sujuisi pelaaminen helpommin.
 
Ylös Bottom