Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Ihmiset pitävät eri asioista. Esim. En itse nykyisin tykkää No Man's Skyn planeetoista, kun ne planeetan pinnat ovat aivan täynnä turhaa sälää. Kuvaruudussa näkyy 5 miljoonaa puuta, kiveä, puskaa, kaktusta ja ökkimönkiäistä. Ja sama toistuu joka suuntaan ja lähes jokaisella planeetalla. Määrä korvannut laatua.

Sen sijaan niillä autioilla planeetoilla on fiilistä, kunnon scifi tunnelmaa, huimia korkeuseroja, pieni painovoima.

Hauskaa voi olla vähän tyhjemmissäkin planeetoissa, niistä voi löytää myös resursseja tai muuta tekemistä. Näin on No Man's Skyssa, Elite Dangerousissa, ME1:ssä joten eiköhän Bethesda onnistu ihan riittävän hyvän tasapainon löytämään Starfieldiin. TES ja Fallouttien vahvuus on kuitenkin vapaus, ympärillä oleva peliuniversumi (oikea sana vähän hukassa) sekä luotu pelimaailma missä seikkailla. Joten miksipä ei Starfield myös tässä onnistuisi, vaikka pelimaailman koko hieman kasvaakin.
 
Nyt on siis valittu tuo tie että saadaan kehua määrällä kun olisi yhtä hyvin voitu ottaa peliin vain kohtuullisempi määrä aurinkokuntia jne.
Tämähän on täysin tuttua Todd Howardia. 'Tärkeintä' on, että pääsee mainostilaisuuksissa toistelemaan isoja ja vaikuttavia lukuja ja aiheuttamaan wow-efektiä vähemmän asioita seuraavien joukossa. Kyllä minä ainakin ymmärsin sillä siunatulla sekunnilla, kun Howard tuhatta planeettaa mainosti, että se tarkoittaa lähes tuhatta planeettaa 'tyhjyyttä'. Oikeaa juonellista sisältöä löytyy sitten murto-osalta noita planeettoja ja tätä tukevat myös lausunnot siitä, että päätarina on sen 40 pelituntia.

Jo Fallout 4:ssä oli 'loputtomat tehtävät', kun peli generoi aina tietyiltä quest givereiltä satunnaisen, mutta aina samaa logiikkaa seuraavan tehtävän. Varmaan samoilla ideoilla tässäkin luodaan sitten 'syy' vierailla noilla muuten täysin sivuosaan jäävillä planeetoilla. Ihan kunnianhimoista joo ja saa mainospuheissa toistella isoja lukuja, mutta todellisuus on sitten ihan eri juttu.
 
No ainakaan ei tule pelissä keinotekoisesti rajattu seinä vastaan kun on galaxyä ympärillä paljon vaikka siellä ei vierailisikaan. Se laajuden tunne pelistä varmasti välittyy ja sitten jos on utelias luonne sinne voi mennä vierailemaan.
 
Tämähän on täysin tuttua Todd Howardia. 'Tärkeintä' on, että pääsee mainostilaisuuksissa toistelemaan isoja ja vaikuttavia lukuja ja aiheuttamaan wow-efektiä vähemmän asioita seuraavien joukossa. Kyllä minä ainakin ymmärsin sillä siunatulla sekunnilla, kun Howard tuhatta planeettaa mainosti, että se tarkoittaa lähes tuhatta planeettaa 'tyhjyyttä'. Oikeaa juonellista sisältöä löytyy sitten murto-osalta noita planeettoja ja tätä tukevat myös lausunnot siitä, että päätarina on sen 40 pelituntia.

Ja tämän kaiken kertoi meille Todd Howard. Ei siis mainostanut, ei liiotellut mitään vaan kertoi että suuri osa planeetoista on jää- ym planeetoita joista voi löytyä jotain resursseja tai voi tehdä tukikohdan. Pelin tekeminen on muuten aloitettu näistä planeetoista.

Se jäi itselle epäselväksi kun kerrottiin että planeetoilta siirtyminen avaruuteen ja toisinpäin tapahtuu jotenkin automaattisesti eli pelaaja ei itse lennä sinne tai niistä pois, että klikataanko vaan planeetalta kohtaa X jonne alus laskeutuu, vai onko nuo paikat ennaltamääriteltyjä.
 
Minusta on ihan fiksua erotella kaksi asiaa. Päätehtävät/pääjuoni vs. kaikki muu.

Meillä on tulossa samaan aikaan +40 tuntinen tarinavetoinen roolipelieepos, jossa varmasti Bethesdan tuntien on paljon vaihtoehtoja ja valinnanvaraa. Toisaalta meillä on samalla tulossa 1000 planeetan kokoinen hiekkalaatikko, jossa voi mennä ja rellestää oman maun mukaan. Lentää avaruusaluksella, tutkia planeettoja, rakentaa tukikohtia, kerätä resursseja, tehdä sivutehtäviä.

Jos ja kun nämä molemmat asiat löytyvät samasta pelistä, niin eikö se ole vaan positiivinen juttu? Oikeastaan ainoan huolenaiheen näen siinä, että jos 1000 planeetan generoiminen on pois päätehtävien laadusta. Tätä on kuitenkin hankala sanoa ennenkuin on itse päässyt testaamaan.
 
Tämähän on täysin tuttua Todd Howardia. 'Tärkeintä' on, että pääsee mainostilaisuuksissa toistelemaan isoja ja vaikuttavia lukuja ja aiheuttamaan wow-efektiä vähemmän asioita seuraavien joukossa. Kyllä minä ainakin ymmärsin sillä siunatulla sekunnilla, kun Howard tuhatta planeettaa mainosti, että se tarkoittaa lähes tuhatta planeettaa 'tyhjyyttä'. Oikeaa juonellista sisältöä löytyy sitten murto-osalta noita planeettoja ja tätä tukevat myös lausunnot siitä, että päätarina on sen 40 pelituntia.

Jo Fallout 4:ssä oli 'loputtomat tehtävät', kun peli generoi aina tietyiltä quest givereiltä satunnaisen, mutta aina samaa logiikkaa seuraavan tehtävän. Varmaan samoilla ideoilla tässäkin luodaan sitten 'syy' vierailla noilla muuten täysin sivuosaan jäävillä planeetoilla. Ihan kunnianhimoista joo ja saa mainospuheissa toistella isoja lukuja, mutta todellisuus on sitten ihan eri juttu.

Mulle tuli mieleen että siellä on muutamat planeetat täynnä tekemistä ja tarinaa, sitten loput 900 niille kellä on aikaa ja halua kaluta yhtä pelitä tuhansia tunteja.

Siinä on kaikille jotain.
 
Miten tuo planeettaan meno on sitte tehty, valitsetko vaa planeetan ja sit tulee latausruutu ja heittää sut 20m korkeuteen maapallon pinnasta :D
Vähän tällä ideallahan se varmaan toimii jo ihan käytännön syistä. Ihan täyttä varmuutta toteutuksesta ei ole, mutta ihan perus matematiikalla arvioituna homma ei mene niin kuin Howard taisi vähän höpöttää, että planeetoille lennellään vapaasti ja voi laskeutua mihin vaan. Kyllähän se siinä esityksessäkin taisi selvitä tai sitten siinä tiistain versiossa, että on fiksatut laskeutumisanimaatiot. Planeetoista tulisi ihan naurettavan pieniä, jos ne olisivat kokonaisina siellä, jos vertaa vaikka MS Flight Simulatoriin. Varmaan ihan normijärjellä voi päätellä, ettei siellä ole tuhatta samalla tavalla mallinnettua planeettaa kuin mitä Flight Simulatorissa on yksi eikä kukaan piipertele käsin yksityiskohtaista maastoa tuhanteen aidon kokoiseen planeettaan.
 
Peli vaikuttaa kyllä hienolta. Silti, olen hieman Fallout niksoissani pettynyt että tämä peli ei ole uuden Fallout pelin traileri.

Oliko tämä niin että ei tule pleikkarille?
 
Vähän tällä ideallahan se varmaan toimii jo ihan käytännön syistä. Ihan täyttä varmuutta toteutuksesta ei ole, mutta ihan perus matematiikalla arvioituna homma ei mene niin kuin Howard taisi vähän höpöttää, että planeetoille lennellään vapaasti ja voi laskeutua mihin vaan. Kyllähän se siinä esityksessäkin taisi selvitä tai sitten siinä tiistain versiossa, että on fiksatut laskeutumisanimaatiot. Planeetoista tulisi ihan naurettavan pieniä, jos ne olisivat kokonaisina siellä, jos vertaa vaikka MS Flight Simulatoriin. Varmaan ihan normijärjellä voi päätellä, ettei siellä ole tuhatta samalla tavalla mallinnettua planeettaa kuin mitä Flight Simulatorissa on yksi eikä kukaan piipertele käsin yksityiskohtaista maastoa tuhanteen aidon kokoiseen planeettaan.
Joo jossain videossa olin näkevinä jonkun planeetan pyörivän ja siin oli muutamia paikko hehkuvana ja tyyliin joku "land" prompti tuli siihen. Voi olla että olen nähnyt höpöjä. Mut joo, fakta on se ettei tästä kannata odottaa sellaista No Man's Sky tyylistä kokemusta, että laskeudut minne vaan planeetan pinnalle. Eiköhän ne ole ennalta valittuja, aika isohkoja avoimen maailman alueita kuitenkin, se miten miellyttävänä sen sitten kokee että valtaosa on autiota niin se on jokaisen oma asia.

Peli varmaan pohjautuu tai ainakin haluaa pohjautua jonkinlaiseen realismiin, niin en jotenkin oikein usko, että jokaisella planeetalla olisi ihan massiivista floraa ja faunaa vastassa. 99,9999999999% planetoista noin ihan muutenkin on jotain kivimöykkyjä ilman sen ihmeempää ilmakehää.
 
Ei pysty itse laskeutumaan planeettojen pinnalle, eli ei ole No Man´s Sky tyylistä.

"There are some things that we don't do, intentionally, to say oh is that really where we want to spend the time, what's going to be impactful. One for Starfield people have asked is 'well can you fly the ship straight down to the planet?' No. We decided early in the project that the on-surface is one reality and then when you're in space is another reality and if you try to really spend a lot of time engineering the in between — that segue — you're just spending a lot of time that's really just not that important to the player."

 
Tältä pohjalta voi sanoa, että Starfield on niin Game Passin näköinen tuote, kuin vain voi olla: Pari kiinnostavaa, laadukasta ja nimekästä tuotetta(kaupungit) ja loppu sisältö sitten keskenään eriväristä massaa(planeetat). Tulee sopimaan siis kyseiseen palveluun day 1 kuin nenä päähän! Yksittäiseen peliin vedetty yhteen koko palvelu ja sen sisältö. Niin osuvaa, ettei osuvampaa varmaan voi ollakaan.

:D :D ;)
 
Tältä pohjalta voi sanoa, että Starfield on niin Game Passin näköinen tuote, kuin vain voi olla: Pari kiinnostavaa, laadukasta ja nimekästä tuotetta(kaupungit) ja loppu sisältö sitten keskenään eriväristä massaa(planeetat). Tulee sopimaan siis kyseiseen palveluun day 1 kuin nenä päähän! Yksittäiseen peliin vedetty yhteen koko palvelu ja sen sisältö. Niin osuvaa, ettei osuvampaa varmaan voi ollakaan.

:D :D ;)
Keep telling that to yourself !;)
Kuitenkin väkipakolla sitä sitten pelataan kun on niin hyvä peli vaikka oma Game Pass- viha pistääkin kampoihin. :D
 
Tältä pohjalta voi sanoa, että Starfield on niin Game Passin näköinen tuote, kuin vain voi olla: Pari kiinnostavaa, laadukasta ja nimekästä tuotetta(kaupungit) ja loppu sisältö sitten keskenään eriväristä massaa(planeetat). Tulee sopimaan siis kyseiseen palveluun day 1 kuin nenä päähän! Yksittäiseen peliin vedetty yhteen koko palvelu ja sen sisältö. Niin osuvaa, ettei osuvampaa varmaan voi ollakaan.

:D :D ;)
 

Liitetiedostot

  • rr-thats-bait-memes-aef4bd252877bd96-d5e58d432ef29c47.jpg
    rr-thats-bait-memes-aef4bd252877bd96-d5e58d432ef29c47.jpg
    38 KB · Lukukerrat: 43
Tältä pohjalta voi sanoa, että Starfield on niin Game Passin näköinen tuote, kuin vain voi olla: Pari kiinnostavaa, laadukasta ja nimekästä tuotetta(kaupungit) ja loppu sisältö sitten keskenään eriväristä massaa(planeetat). Tulee sopimaan siis kyseiseen palveluun day 1 kuin nenä päähän! Yksittäiseen peliin vedetty yhteen koko palvelu ja sen sisältö. Niin osuvaa, ettei osuvampaa varmaan voi ollakaan.

:D :D ;)
Olet aika selväksi tehnyt, että tämä kyseinen peli ei sinua kiinnosta. Ei millään pahalla, mutta ärsyttää lukea vaikkapa tätäkin ketjua ja vastaan tulee tällaisia tahallisen provokatiivisia postauksia. Jos peli ei kiinnosta, asia selvä. Anna muiden nauttia. Nyt näistä tulee vain sellainen olo, että jostain olet todella katkera ja pitää purkaa sitä pahaa oloa. Mitäpä jos etsisit itsellesi mieluisan pelin ja keskittyisit vaikkapa siihen? Elämä kuitenkin on loppupeleissä lyhyt aika.
 
Viimeksi muokattu:
Tältä pohjalta voi sanoa, että Starfield on niin Game Passin näköinen tuote, kuin vain voi olla: Pari kiinnostavaa, laadukasta ja nimekästä tuotetta(kaupungit) ja loppu sisältö sitten keskenään eriväristä massaa(planeetat). Tulee sopimaan siis kyseiseen palveluun day 1 kuin nenä päähän! Yksittäiseen peliin vedetty yhteen koko palvelu ja sen sisältö. Niin osuvaa, ettei osuvampaa varmaan voi ollakaan.

:D :D ;)
Taas kerran ”pelaamatta paskaa kunhan on Xboxin yksinoikeus tai Game Passissa, koskaenomistaboxiakoskamicrosoftononpahajasonyonparas”-asiantuntijamme jakaa mittaamattoman objektiivista ja arvokasta näkemystään… :D
 
Viimeksi muokattu:
Plus että se Sonyn uusi palvelu on ihan yhtä "Game Pass" mutta vain huonompi kun vielä vähemmän mitään järkevää on tarjolla. Siihen päälle ei saa Sonyn pelejä day on vaan ne on sen 70-80 euroa.

Pelaan itse kyllä ihan mielelläni niitä Sony-kaavan pelejä mutta onhan ne jo nähty. Ne tuntuu samalta mitä Marvelin leffat elokuvateollisuudelle: on laitettu rahaa ja sinänsä on laadukasta mutta kun on yhden kokenut niin on aika lailla kokenut kaikki. Tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, kuten vaikkapa Bloodborne, joka ei toisaalta noudata sitä samaa tarkoittamaani "tarinallinen open world"-kaavaa, jota Sony tekee.
 
Plus että se Sonyn uusi palvelu on ihan yhtä "Game Pass" mutta vain huonompi kun vielä vähemmän mitään järkevää on tarjolla. Siihen päälle ei saa Sonyn pelejä day on vaan ne on sen 70-80 euroa.

Pelaan itse kyllä ihan mielelläni niitä Sony-kaavan pelejä mutta onhan ne jo nähty. Ne tuntuu samalta mitä Marvelin leffat elokuvateollisuudelle: on laitettu rahaa ja sinänsä on laadukasta mutta kun on yhden kokenut niin on aika lailla kokenut kaikki. Tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, kuten vaikkapa Bloodborne, joka ei toisaalta noudata sitä samaa tarkoittamaani "tarinallinen open world"-kaavaa, jota Sony tekee.

Entäs millaisia ovat Microsoft-kaavan mukaisesti tehdyt pelit?
 
Entäs millaisia ovat Microsoft-kaavan mukaisesti tehdyt pelit?
Game Passin tilaamallahan tuo selviää. Toki enimmät on varmaankin vielä näkemättä. Studiokauppojen tuloksia kun sitten aletaan näkemään 2-3:n vuoden sisällä, niin voi alkaa ehkä tekemään johtopäätöksiä. Luultavasti ei ihan selkeää kaavaa tule olemaan. Sonylla se kuitenkin tuntuu varsin selkeästi olevan tuohon suuntaan mitä @shamaniac jo kuvasikin. Sillä pienellä tarkennuksella, että mielestäni Sonyn kaavaa on enemmänkin sellainen tarinallinen semi-open world ennemmin, kuin selkeä tarinallinen open world.
 
Ylös Bottom