Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Mm. aluksia ei voi päivittää tai myydä New Atlantiksessa kun Ship Tech Services äijä on kadonnut. Yksi kaupanmyyjä myös ollut pysyvästi kateissa samassa kaupungissa.
Niin on kadonnut myös 2 seuralaistanikin.
Tää on niin realistinen peli että ne on saikulla, eikä niiden pomolla ole just nyt ketää vapaana siihe hommaa. Nyt on syys tullu ja koulutki alkanu ni sitä on liikkeellä. Kyllä ne parin päivän päästä palaa pikku kuumeesta.
 
Starfieldin erikoisuus, ja asia mikä nostaa sen omissa silmissä omalle tasolleen, on uskomattomat yksityiskohtasuudet.
Yksityiskohdissa on monesti laatua hämmentävän paljon ja niitä tavaroita huoneissa riittää. Ei toisaalta ole niin helppo löytää tärkeitä asioita ja kerättäviä salaisuuksia. Varsinkin isoimmat sokkelot on vähän sellaisia, että ei viitsi jokaista huonetta tarkistaa aivan niin tarkasti mitä Fallout 4:ssa. Joten tuossa on hyvät ja huonot puolet, enemmän kuitenkin hyvää.

Läheltä esineet ja julisteet ovat todella teräviä jopa Series S:llä. Kauempaa ehkä on hivenen hankalampi erottaa yksityiskohtia, koska resoluutio, motionblur, 30 FPS ja pelin sumuefektit hämärässä vaikuttavat näkemiseen sekä tuovat lisää haastetta. Lisäksi kapea FOV niin näkee kerralla vähän ja joutuu paljon kääntelemään kameraa.

Siitä huolimatta kuvan yleisilme on todella hyvä eri sisätiloissa, (jos tykkää Bethesdan luomasta elokuvamaisesta tyylistä) ja tosiaan yksityiskohtia riittää. Myös Bethesdan huumoria. Oman hahmon lapsuuden huoneessa on sängyn alla käsirasvapurkki...
 
Yksityiskohdissa on monesti laatua hämmentävän paljon ja niitä tavaroita huoneissa riittää. Ei toisaalta ole niin helppo löytää tärkeitä asioita ja kerättäviä salaisuuksia. Varsinkin isoimmat sokkelot on vähän sellaisia, että ei viitsi jokaista huonetta tarkistaa aivan niin tarkasti mitä Fallout 4:ssa. Joten tuossa on hyvät ja huonot puolet, enemmän kuitenkin hyvää.

Läheltä esineet ja julisteet ovat todella teräviä jopa Series S:llä. Kauempaa ehkä on hivenen hankalampi erottaa yksityiskohtia, koska resoluutio, motionblur, 30 FPS ja pelin sumuefektit hämärässä vaikuttavat näkemiseen sekä tuovat lisää haastetta. Lisäksi kapea FOV niin näkee kerralla vähän ja joutuu paljon kääntelemään kameraa.

Siitä huolimatta kuvan yleisilme on todella hyvä eri sisätiloissa, (jos tykkää Bethesdan luomasta elokuvamaisesta tyylistä) ja tosiaan yksityiskohtia riittää. Myös Bethesdan huumoria. Oman hahmon lapsuuden huoneessa on sängyn alla käsirasvapurkki...
Kyllä se mahoton sälän määrä oli jo Fallout nelosessa. Eikä siinä mitään, ehkä se on just osa tuota hoardaamisen parhautta että tuhannen käytetyn kahvimukin seasta löytää jotain edes vähän arvokasta :D Itse alkanut taipua malliin missä enää aseet ja armorit tarttuu mukaan.
Kaikki pitää kuitenkin tarkastaa kun monasti löytää pamfletteja millä kyvyt päivittyy (kuten esim. tämä viimosin, +5% ship laser gun damage jne). On tää hienoa, ihan kun olisi kotona Fallout maailmassa :)

Fallout pelien musiikeista täytyy kyllä sanoa että on vetänyt pidemmän korren.
Tämä youtube kanava soi meillä käytännössä aina jos musiikkia laitetaan vieraiden varalle tai omaksi iloksi illalliselle. Sopiva sekamelska vanhaa musiikkia ja häröä juontoa. Vähän kynttilää ja suitsuketta niin avot! :)
 
semmonen 70 tuntia peliä takana ja olen nyt ollut new game+:lla jo muutaman päivän ja tuntuu että peli sen kun vaan paranee kokoajan, Lopulta Rushin mainquestin pois alta" (tai voiko sitä sanoa että Rushimiseksi jos oli 50 tuntia peliä takana kun lopputekstit tuli ruutuun) se johtunee ihan siitä kun en tehnyt 3 ekaan päivään mainquestiä ollenkaan mutta sitten ku aloin tekemään niin päätinkin että teen sen pois alta että pääsen new game+:lle ja se oli ihan hyvä päätös, tuntuu että mainquest on vain 20% peliä esim Mainquestissä ei vieralla edes kaikissa isoissa kaupungeissakaan.

Mitä tulee sitten siihen new game+ niin sanon että kannattaa tehdä ajoissa päätös että teettekö sen big runin missä teette kaikki sidequestit, rakennatte outpostit ja muut niin ekalla playtroughlla vai new game+:lla koska NG+:lle ei Carry over mitään muuta kun levelit, skillit, research progress ja pari muuta juttua, ei itemeitä, ei outposteja eikä creditsejä eikä shippejä aikalailla joudut siis aloittamaan "alusta", mutta se new game+ on tavallaan ihan oma seikkailunsa, ja itse pidän siitä että se on toteutettu juuri noin, siinä on muutenkin paljon uusia juttuja ja tuntuu että kaikki on paljon suurempaa ja parempaa, esim lootti on paljon parempaa itse taidan olla 35 levelillä nytten ja alkanut tulla sellaisia Legendaryjä joiden arvo huitelee siellä 50-70k creditseissä, mutta se mikä tekee siitä new game+:sta vielä kovemman niin pelissä ei ole vaan yksi new game+ vaan kymmeniä :a voisi melkeinpä sanoa että pelissä on never ending new game+, ja asiat muuttuu ja kehittyy kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
semmonen 70 tuntia peliä takana ja olen nyt ollut new game+:lla jo muutaman päivän ja tuntuu että peli sen kun vaan paranee kokoajan, Lopulta Rushin mainquestin pois alta" (tai voiko sitä sanoa että Rushimiseksi jos oli 50 tuntia peliä takana kun lopputekstit tuli ruutuun) se johtunee ihan siitä kun en tehnyt 3 ekaan päivään mainquestiä ollenkaan mutta sitten ku aloin tekemään niin päätinkin että teen sen pois alta että pääsen new game+:lle ja se oli ihan hyvä päätös, tuntuu että mainquest on vain 20% peliä esim Mainquestissä ei vieralla edes kaikissa isoissa kaupungeissakaan.

Mitä tulee sitten siihen new game+ niin sanon että kannattaa tehdä ajoissa päätös että teettekö sen big runin missä teette kaikki sidequestit, rakennatte outpostit ja muut niin ekalla playtroughlla vai new game+:lla koska NG+:lle ei Carry over mitään muuta kun levelit, skillit, research progress ja pari muuta juttua, ei itemeitä, ei outposteja eikä creditsejä eikä shippejä aikalailla joudut siis aloittamaan "alusta", mutta se new game+ on tavallaan ihan oma seikkailunsa, ja itse pidän siitä että se on toteutettu juuri noin, siinä on muutenkin paljon uusia juttuja ja tuntuu että kaikki on paljon suurempaa ja parempaa, esim lootti on paljon parempaa itse taidan olla 35 levelillä nytten ja alkanut tulla sellaisia Legendaryjä joiden arvo huitelee siellä 50-70k creditseissä, mutta se mikä tekee siitä new game+:sta vielä kovemman niin pelissä ei ole vaan yksi new game+ vaan kymmeniä :a voisi melkeinpä sanoa että pelissä on never ending new game+, ja asiat muuttuu ja kehittyy kokoajan.
Eipä tarvitse tuollaista miettiä. Minä kun en new game plussaan tule tässä pelissä koskemaan, enkä missään muussakaan tarinavetoisessa roolipelissä. Kaikki tehdään ensimmäisellä pelikerralla mitä tehdään, ja kampanjan loppuunviemistä pitkitän siihen asti, kunnes olen maailmassa tarpeeksi muutoin seikkaillut. Toki voin jättää pari seiviä jonkin verran ennen kampanjan ratkaisua, jotta pystyn halutessani pelaamaan vielä pelaamatta jääneitä kiinnostavia sivutehtäviä, jos niitä on merkittävästi siinä vaiheessa vielä tekemättä

Itse en joka tapauksessa juuri missään tarinavetoisessa pelissä usko pelin uudelleenpelaamiseen päätarinan päättymisen jälkeen - ellei sitten peliin tule lisäkampanjoita ja tarinoita DLC:eiden muodossa. Muutoin tarinan tultua päätökseen, on aika vaihtaa peliä. Mutta taas kerran - tapansa kullakin, ja minun tapoihini eivät siis new game plussat kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Steamin käyttäjäarvostelut on 82% myönteinen ja tuo on aika hyvä luku kun ottaa huomioon FOV säätimen puuttumisen. Mutta ei tämä Elder Scrolls pelien arvosteluihin yllä, Skyrim on 94%. Ehkä tuo fantasiamaailma on helpompi siinä mielessä että ei jaa pelaajia vaan kaikki tykkää.
 
Mä taas tykkään pelistä tässä vaiheessa juurikin siksi, ettei ole sitä useiden kymmenien minuuttien tylsää lentämistä planeettojen välillä. Elite -peleissä tätä jaksoi jonkun aikaa, mutta tykkään, että pääpaino on nimenomaan maankamaralla seikkailemisessa ja käsiasein taistelemisessa.
Juuri noin. Tämähän on avaruuteen sijoittuva RPG eikä mikään avaruus-simulaatio. Eikä Unreal Engine 5 voinut olla edes vaihtoehto tämän pelin kehitykseen, se tuli aivan liian myöhään pelin kehityksen kannalta ja olisiko edes sopiva engine tämän kaltaiselle massiiviselle roolipelille.
 
niin tosiaan sen unohdin mainita että NG+:lla voi skipata sen mainquestin halutessaan niin sen jälkeen peliä voi aikalailla ruveta pelamaan puhtaasti kokonaan sandbox pelinä ja luoda sen oman seikkailun, itsehän tosiaan tein niin, eli nyt voin tehdä kaikki sidequestit, faction questit ja planeetta tutkimiset ja muut millon haluan, että vaikka tarina oli ihan jees tasoa antaisin ehkä 7½, eli en kumminkaan halua sitä vähään aikaan ainakaan pelata uusiksi, koska siinä oli omaan makuun aika paljon samaa toistoa lopulta. no Mainquest ei ole koskaan ollut Bethesdan peleissä se juttu vaan esim monessa Bethesdan peleissä juuri Faction questit ovat lopulta paljon parempia kun Pelin Mainquest ja niin näyttäisi olevan tässäkin pelissä. (vasta aloitellut noita Faction questejä, mutta jo nyt huomaa että ne ovat todella mielenkiintosia) eli sen takia sanoisinkin että Starfield ei ole Mainquest painotteinen RPG vaan se on Sandbox RPG jossa on tarina mukana, laitan myöhemmin sitten kommenttia tarkemmin siitä mainquestistä kun ihmiset ovat pelanneet mainquestin läpi.
 
Steamin käyttäjäarvostelut on 82% myönteinen ja tuo on aika hyvä luku kun ottaa huomioon FOV säätimen puuttumisen. Mutta ei tämä Elder Scrolls pelien arvosteluihin yllä, Skyrim on 94%. Ehkä tuo fantasiamaailma on helpompi siinä mielessä että ei jaa pelaajia vaan kaikki tykkää.

Ehkä väärässä, mutta tuntuu että bethesda laittoi skyrimissä riman niin korkeelle että itse firma ja tekijätkään ole sitä pystynyt pistää paremmaksi. :eek:
 
eli sen takia sanoisinkin että Starfield ei ole Mainquest painotteinen RPG vaan se on Sandbox RPG jossa on tarina mukana, laitan myöhemmin sitten kommenttia tarkemmin siitä mainquestistä kun ihmiset ovat pelanneet mainquestin läpi.
Sen mitä olen nyt pelannut, niin aikalailla sama tehtävärakenne ja erilaisen tekemisen määrä tässä on kuin vaikka Fallout 4:ssä. Lisänä tietysti aluksen managerointi ja päivitys. Ei Bethesda tässä mitenkään keksinyt omaa hyväksi todettua roolipeliensä rakennetta uudelleen, vaan teki ison maailman, jossa on lukuisia tarinapolkuja. On pääjuoni, useat eri liittoutumat (factionit), yksittäiset sivutehtävät ja random tekeminen kuten varastelu, tavaran myyminen, ihmissuhteet ja niin edelleen.

En tiedä onko Bethesdan pelit ikinä olleet mitenkään erityisesti pääjuoneen painottuvia. Pääjuoni lähinnä antaa alkusysäyksen miksi lähteä tutkimaan isoa maailmaa ja sen jälkeen pelaaja on vapaa etenemään tehtävissä juuri haluamallaan tavalla. Muistan kuinka Fallout 3:ssa ohitin joitain tehtäviä kun vahingossa menin paikkaan, jonne olisi "pitänyt" pääjuonen perusteella mennä vasta myöhemmin. Vapautta siis on.

Sen minkä huomasin, niin United Colonies liittoutuman tehtävät vaikeutuvat aika selvästi loppua(?) kohden ja huomaan olevani liian alhaiselle levelillä vihollisiin nähden. Joten menin jatkamaan pääjuonta ja siellä olinkin sitten aikamoinen tappokone, kun pääjuoni on vielä niin alussa. Olin siis tähän mennessä tehnyt lähinnä tuota United Colonies tarinaa. Tästä päätellen Starfieldissä ei tunnu olevan ihan samanlaista vihollisten skaalausta kuin jossain aikaisemmissa Bethesdan peleissä. Edetkää siis varoen rakkaat Tähdistöntutkija toverit. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Sen mitä olen nyt pelannut, niin aikalailla sama tehtävärakenne ja erilaisen tekemisen määrä tässä on kuin vaikka Fallout 4:ssä. Lisänä tietysti aluksen managerointi ja päivitys. Ei Bethesda tässä mitenkään keksinyt omaa hyväksi todettua roolipeliensä rakennetta uudelleen, vaan teki ison maailman, jossa on lukuisia tarinapolkuja. On pääjuoni, useat eri liittoutumat (factionit), yksittäiset sivutehtävät ja random tekeminen kuten varastelu, tavaran myyminen, ihmissuhteet ja niin edelleen.

En tiedä onko Bethesdan pelit ikinä olleet mitenkään erityisesti pääjuoneen painottuvia. Pääjuoni lähinnä antaa alkusysäyksen miksi lähteä tutkimaan isoa maailmaa ja sen jälkeen pelaaja on vapaa etenemään tehtävissä juuri haluamallaan tavalla. Muistan kuinka Fallout 3:ssa ohitin joitain tehtäviä kun vahingossa menin paikkaan, jonne olisi "pitänyt" pääjuonen perusteella mennä vasta myöhemmin. Vapautta siis on.

Jep se on juuri näin, sitä tosiaan tarkoitinkin, että se Bethesdan pelien sydän on jossain ihan muualla kun mainquestissä. sen takia hyvä että sen voi skipata NG+:lla, eli vaikka mainquest onkin aikalailla sitä tuttua Bethesda tasoa niin se ei vähennä millään tasolla pelin laatua, vaan laatu on priimaa siitä huolimatta, oikeastaan päinvastoin nyt kun on nähnyt ja kokenut mainquestin niin nyt kun pääsee vapaasti tuohuamaan mitä haluaa niin omalla kohdalla peli sen kun vaan tuntuu paranevan kokoajan. kokonaisarvosana pelille on tällä hetkellä 9+, ja se voi vielä siitä nousta, ja tämä on mahdollisesti peli johon itse tulen upottamaan satoja tunteja, minkäänlainen kyllästyminen pelin kohdalla ei vielä ole ollut lähelläkään, todennäköisesti peli tulee myös olemaan itselle vuoden pelatuin single player peli, tällä hetkellä se on Baldurs gate 3 150 tuntia mutta uskoisin että tämän kohdalla mennään reippaasti vielä ohi.

pistetään esimerkki kun pääsin NG+:lle niin nappasin Survey missionin missä pitää skannailla ja tutkia planeetta (rahaton kun olin niin siitä maksettiin hurjat 10k creditsejä) no vietin sitten kokonaisen päivän eli 10-12 tuntia tutkiessa sitä samaa planeettaa :) kun kävi ilmi että se Survey mission vaatii sen että koko planeetta pitää tutkia. Tosiaan löysin itselleni sieltä uuden Shipin ja törmäsin Raptoreita muistuttaviin otuksiin siellä, eli voisi sanoa että melkoinen seikkailu tuosta random missionista lopulta syntyi, nyt siitä onkin tullut itselleni ns kotiplaneetta ja olen rakentanut sinne outpostit ja muut.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ees tiedä/muista mikä se päätarina skyrimissä oli :D Sen tiedän/muistan että mun tarina oli halkoa puita ja ostaa kämppä, sekä pistää vendoreille ämpäreitä päähän ja pölliä tavarat. Aina välillä sit muutama lohikäärme ja sit muutama luola.

Fallout 4 päätarinasta muistan et mulla tais poika olla mitä piti kai etsiä? Mutta kummasti sielki vaa vietti aikaa rakentamassa baseja ja kastelemassa kukkia. Joskus sit ammuttiin ja kerättii lisää kamaa että sai oikee hyvät oltavat sinne baseen, ainii perhana se poika pitäs ettiä, en ole muuten vieläkää sitä löytänyt, mutta on muuten hienot baset!
 
Laitetaans nyt tänne jos joku ei ole vielä keksinyt googlettaa. Kaupunkien kartat myyjineen päivineen. Loppuu se haahuilu!!!

//Edit: en tiedä onko vielä täydellinen mutta aika hyvin on merkattu. Kerroksia tuo ei valitettavasti näytä, ainakaan vielä
 
Oon nyt yrittänyt saada vähän parempaa fiilistä tähän pelaamiseen sillä että en käytä quick travel vaihtoehtoa ollenkaan koska se jotenkin tuntuu sekavalta vain hyppiä planeetalta toiselle. Olenkin tehnyt niin että kävelen aina alukselle -> lähden avaruuteen -> valitsen avaruudesta suoraan matkakohteen jos vain mahdollista.

Tämä auttaa kritiikkini kanssa hieman, mutta eipä siellä avaruudessa silti ole yhtään mitään tutkittavaa, ei siis yhtään mitään. Vielä oudompaa oli että olin matkalla avaruusasemalle, joka kiersi erästä planeettaa. Avaruusasemalle oli matkaa 3580km ja päätin katsoa kuinka nopeasti tuo lähtee lähestymään jos sinne lentäisi suoraan. Hetken siinä lentelin ja tajusin että perkele se etäisyyshän kasvaa koko ajan ja 3660km kohdalla päätin vain nappulalla lentää tuon luokse. Sekin toisi tähän jo NIIN paljon lisää jos olisi edes mahdollista lentää planeetan ympäri järkevässä ajassa.

Tämä ei muita taida haitata, mutta itse kyllä pelin trailereiden perusteella odotin avaruudelta paljon enemmän. Ja ei, en odottanut mitään avaruussimua vaan odotin että tämä olisi RPG avaruudessa ja että siinä avaruus olisi isossa roolissa.
 
Ylös Bottom