Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Hitto miten naurettavia ja täysin turhia nämä K18 roolipelien romanssit.

Tappamista ja järjetöntä väkivaltaa välitetään pelaajien silmille täysin sensuroimattomana. Ketään ei ole ollut enää 15 vuoteen kiinnostunut tai huolissaan tuostakaan miten tämä vaikuttaa muksuihin. Siitä on tullut normi.

Seksi on kuitenkin ehdoton EI o_O

Miten ollaan tähän tultu ? CP2077 selkeästi yritti murtaa tämän jään, mutta jokin taho sai heidätkin lopulta perääntymään.
 
@MarcheM esiin nostamaa kritiikkiä olen muuallakin nähnyt ja nähdäkseni se kumpuaa siitä, että pelin oletettiin olevan lähempänä "avaruussimulaattoria" mitä se todellisuudessa on. Toisin sanoen ajateltiin, että avaruusmatkustamisella on pelissä isompi rooli. Planeetoilta toiselle matkustaminen on käytännössä vain fast travelaamista ja planeetat kannattaakin ajatella vain erilaisina alueina isolla open world kartalla. Itseäni tämä ei ole haitannut, sillä en halunnut/olettanut tämän pelin mihinkään simulaattorimaiseen avaruusseikkailuun pyrkivänkään. Tämä on henkeen ja vereen RPG peli, jossa siirryt planeetalta toiselle suorittamassa questeja. Fallout avaruudessa on erinomainen kuvaus tästä pelistä.

Toinen juttu mistä somessa on ollut paljon juttua, mistä myös @DestiZ mainitsi on tuo NG+ ja sitä kohti kiirehtiminen. Täytyy kyllä sanoa, että en pitkään aikaan ole ollut niin pettynyt keskusteluun, jota asian ympärillä käytiin. Suorastaan vituttaa, että jotkut sisällöntuottajat ovat kannustaneet kiiruhtamaan läpipeluun kanssa, jotta pääsee NG+, jossa peli "todella avautuu". Tätä keskustelua hieman seuranneena oli pakko selvittää mitä se NG+ sitten todella avaa ja voin vakaumuksella sanoa, että en todellakaan suosittele ensimmäisen läpipeluun kiirehtimistä. Kyllä, NG+ vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta mielestäni se ei tuo ollenkaan sellaista lisäarvoa peliin, että sitä kohti tulisi jotenkin kiiruhtaa. Mielestäni kyseessä on täysin mielipideasia ja et menetä oikeasti mitään jos teet "100 %" runin ensimmäisellä läpipeluulla. En pidä yhtään siitä, että jotkut pelin ennakkoon saanet kehottavat pelaamaan peliä tietyllä tapaa, jotta saat "parhaan mahdollisen kokemuksen", kun kyseessä on lopulta kuitenkin vain mielipideasia. Pidän tuota lähinnä juonipaljastuksena siitä, että NG+ tuo mukanaan jotain merkittävää ja toivon todella, että tuollaista keskustelua ei minkään tulevan pelin kohdalla enää käydä. Jos todella pelistä saa paremman kokemuksen sillä, että juokset päätarinan läpi ja sitten aloitat uuden 100 % läpipeluun NG+:ssa, niin mielestäni se on huonosti tehty peli.
 
25min meni missionissa "collect the evidence" eikä vieläkään löytyny aluksen romua avaruudessa joten jätetäämpä tällä kertaa tähän.
 
Hmm, planetaalla näyttäisi olevan kaksi biomea ja molemmat alueet tutkittu 100% läpi. Silti puuttuu vielä kaksi eläintä. Bugi vai pitäisikö tässä vielä tietää jotain lisää?
Piti näköjään tietää lisää. Internetistä löytyi video avuksi, mutta tässä kohtaa itse Starfieldin tarjoama info ei ollut riittävän hyvää. Toki pelistä löytyy useita systeemejä, joista peli ei itse riittävästi tietoa tarjoa. Uusille BGS pelaajille sellainen voi olla vähän haastavaa. Onneksi itselle crafting ja vastaavat ovat tuttuja Fallout 4:sta.

Kaksi puuttuvaa eläintä olivat kaloja. Peli ilmoitti Frozen Plains (Coastal) biomen 100%. Sellaiseen, kun laskeutui ja etsi surface mapin avulla tasaisen kohdan kartasta. Meni sinne ja sieltä löytyi meri niin siinä kohtaa faunasta hävisi biome complete teksti.

Kalojen skannaus oli vähän tuskaista ja tylsää touhua, kun veteen ei voinut mennä hypotermian vuoksi ja joutui skannailemaan samoja kaloja rannikkolla tuhansia metrejä. Osa oli niin kaukana vedessä, että niihin ei skanneri ylettynyt. Lopulta vedin yli 8 000m rannikoa edes takaisin skanneri päällä ja tunti siinä meni kahden kalan 100% tutkimiseen.

Useampi skanneri sekä eläin skill ja op-varusteet (jos sitten voi meressä liikkua) toivottavasti helpottavat tutkimista. Nyt ei ollut kauhean kivaa ja siihen päälle vielä tuo pelin tarjoama puuttelinen tieto.

Nyt vielä yksi planeetan trait puuttuu ja sitten on 100% survey. Toivottavasti saa edes jotain rahaa ja XP:tä. Toki ennen kaloja planeetan tutkiminen oli hauskaa :)
 
@Ac3way täytyy nostaa hattua tutkimukseen panostamisesta. Tuskin olisin itse jaksanut.

Planeettojen tutkimiseen liittyen luin Redditistä sellaista, että
planeetoilla on Tutkimustorneja, joista löytyy koko planeetan data. Ongelma on vaan löytää torni planeetalta, mutta jos sellaisen löytää, niin sieltä vaan dataa etsimään, eikä tarvitse skannata kaikkea.

Peliä on nyt takana 27 tuntia ja on kyllä vienyt niin mennessään kuin olla ja voi. En muista, että edes Elden Ring olisi koukuttanut näin pahasti. Tässä kun sattuu ja tapahtuu kokoajan. Kuten @DestiZ jo aikaisemmin sanoi, niin ihan perus sivutehtävät onnistuvat yllättämään laajuudellaan. Toki joukkoon mahtuu myös lyhyempi yksinkertaisia tehtäviä, mutta koskaan tehtävää aloittaessa ei voi olla varma onko tämä vain tavaran kuljetus paikasta A paikkaan B vai olenko kohta mukana sorrettujen ihmisten muodostaman uuden liittoutuman synnyssä ja täydessä sodassa sortajia vastaan. On myös huikeaa, vaikka toki Bethesdan peleille tuttua, kuinka voin vaan ampua kaikki tai sitten yrittää suostuttelemalla tai lahjomalla purkaa tilanteen. Voin myös hiipiä ja tiirikoida, tai vaan lyöttäytyä toisen puolen kelkkaan.

On myös ollut mahtavaa huomata kuinka erilaisia planeettoja ja kaupunkeja on tullut vastaan. Ensin olen jääkylmällä kiviplaneetalla, johon ei voi edes outpostia pystyttää, mutta sen jälkeen matka jatkuukin vehreälle vähän kuin meidän maapalloa muistuttavalle planeetalle, jossa kasvit kasvaa ja eläimet käyskentelee. Siellä on myös tottakai enemmän toimintaa kuten kaivoksia ja muuta. Kaikki kolme suurkaupunkia, joissa olen käynyt ovat tyystin erilaisia, mutta jätetään niiden kuvaus spoilerien pelossa pois.

Jos tehtävät ovat olleet mielenkiintoisia, niin matkan varrella sattuu muutenkin kaikenlaista. Yksi tarina omassa seikkailussa. Ei spoilaa mitään isoa, mutta varmuuden vuoksi spoilertagien taakse:
Piipahdin Kuussa. Siis meidän maapalloa kiertävässä Kuussa. Laskeuduin ja lähdin tutkimaan. Ihan hetken päästä näen kuinka jokusen sadan metrin päähän laskeutuu alus. Suuntaan sitä kohti ja kävelen muina miehinä alukseen sisään. Kukaan ei ole minulle vihamielinen. Löydän aluksen kapteenin ja hän kysyy minulta että tulinko hakemaan sitä sovittua tavaraa.

Tietämättä yhtään mistä aluksen kapteeni puhuu, vastasin että kyllä tavaraahan minä olen hakemassa. Kapteeni antaa minulle tavaran ja sanoo, että vie tämä heti miten perille. Ei minulla ole hajuakaan kenelle tavara pitäisi viedä ja sen enempää kyselemättä nappaan tämä uuden kypäräksi paljastuneen tavaran ja poistun aluksesta. Otin kypärän jopa hetkeksi käyttöön, vaikka pian löysinkin paremman.

No, tämä kohtaaminen sattui jossain 10 pelitunnin kohdalla ja sitten tunteja ja taas tunteja myöhemmin kohtaan avaruusaluksen jossain aivan toisella puolella galaksia. Alus ottaa minun alukseen yhteyttä ja sanoo, että maksa heti se varastettu tavara tai muuten hyökkäävät kimppuun. Maksoin, koska näytti ettei tämä alus olisi ollut ihan helppo nakki.

Tämä tarina, joka ei siis edes ollut mikään tehtävä, on jäänyt vahvasti mieleen, kun ikinä ei voi tietää mitä näissä Bethesdan peleissä seuraavaksi tapahtuu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Osaakos joku arvioida miten suhtautuu mielenkiinnossa fallout4, fallout76, mass effect andromeda ja outer worlds peleihin.

Näistä vain Fallout 4 ja Outer Worlds on tuttuja ja niihin verrattuna sanoisin, että omaan makuuni Starfield vie pidemmän korren kokonaisuutena.

Fallout 4 jäi itselläni kesken, ei vaan löytynyt samanlaista imua kuin nyt vaikkapa Starfieldistä on löytynyt. Kompakti Outer Worlds taas maistui oikein hyvin, siihen verrattuna Starfield on paljon laajempi kokonaisuus ja roolin pelaaminen tuntuu monipuolisemmalta. Noin muutenkin tekemistä riittää ihan eri tasolla ja varsinkin sivutekeminen tuntuu merkityksellisemmältä.
 
Näistä vain Fallout 4 ja Outer Worlds on tuttuja ja niihin verrattuna sanoisin, että omaan makuuni Starfield vie pidemmän korren kokonaisuutena.

Fallout 4 jäi itselläni kesken, ei vaan löytynyt samanlaista imua kuin nyt vaikkapa Starfieldistä on löytynyt. Kompakti Outer Worlds taas maistui oikein hyvin, siihen verrattuna Starfield on paljon laajempi kokonaisuus ja roolin pelaaminen tuntuu monipuolisemmalta. Noin muutenkin tekemistä riittää ihan eri tasolla ja varsinkin sivutekeminen tuntuu merkityksellisemmältä.
Täysin samat toteamukset pätevät omalla kohdallanikin näistä kaikista kolmesta pelistä. Starfieldin imu on ollut omaa luokkaansa. Fallout 4 ja Outer Worlds ovat jääneet kumpikin kesken, vaikka hyviä pelejä ovatkin. Fallouttia silti tahkonnut ihan älyttömästi, mutta tehnyt kaikkea muuta kuin kampanjatarinaa, eikä ole vielä koskaan tullut sitä vietyä loppuun asti. Näin minulla helposti käy Bethesdan peleissä. Ainoa, jonka kampanjan olen pelannut loppuun asti taitaa olla Skyrim. Silti jokainen Bethesdan peli on omissa kirjoissani mestariteos roolipelien keskuudessa, ja toistaiseksi Starfield tuntuu vieläpä selkeästi parhaalta studion peleistä.
Miten tässä edes pääsee romantisoimaan, oon ollu helvetin kiva ja mukava kaikille mut silti tapahdu mitään, toisaalta aika realistinen peli koska näin on myös oikeessa elämässä :D
Minulla alkoi viime yönä olla jo lupaavan oloista vipinää sen Constellation-mimmin kanssa. Nimeä en nyt sitten taas saakaan mieleeni. Tämä heikohko nimimuisti saattaa olla osasyynä IRL-suhteidenkin pidemmälle menon haasteellisuuteen omalla kohdallani… :D
 
pakko sanoa että tuo fauna on kyllä todella kiehtovaa tässä pelissä ihan sairaan mielenkiintoisia otuksia tullut vastaan ja välillä tosiaan niitä saa pelätäkkin, vastaan on myös lentäviä kaloja ja sit on eräs hyönteistyyppi nimeltä Starchoppers jotka saa sitten niskakarvat pystyyn ovat jättimäisiä torakoita/koppakuoriaisia jotka kaivautuvat maanalta kun hyökkäävät, eli toisin sanoen säikäyttävät aika usein, ovat Ambushmaisia otuksia, voin sanoa et jos tuo kyseinen fauna planeetalla asustaa niin meikäläinen lähtee livokkaan vähä äkkiä :D
 
Viimeksi muokattu:
Miten tässä edes pääsee romantisoimaan, oon ollu helvetin kiva ja mukava kaikille mut silti tapahdu mitään, toisaalta näin on myös oikeessa elämässä :D
[Flirt] vastaus dialogissa, sillä pääsee etenemään. Sarah'n kanssa pitäisi mennä viettämään häitä eräälle planeetalle mutta ei ole vielä jaksanut. Kantsii muuten polkea(nukkua) kumppania aina ennen tehtävää. 15% extra expaa 20min ajan.
 
Alkaa pikku hiljaa selviämään että tämän optimointi on käytännössä perseestä, ja mikä hulluus on saanut jättämään pelistä FOV säätimen pois, ei se voi mennä niin että modaajat paikkaa julkaisussa pelintekijöiden ratkaisuja.
 
Alkaa pikku hiljaa selviämään että tämän optimointi on käytännössä perseestä, ja mikä hulluus on saanut jättämään pelistä FOV säätimen pois, ei se voi mennä niin että modaajat paikkaa julkaisussa pelintekijöiden ratkaisuja.
iniä muokkaamalla se on aina ennenkin tehty
 
Tulipa seikkailtua pari tuntia parrakkaan ukon kanssa hylätyssä vankilassa. Kuitenkin kaiken sen tunnelmallisen tutkimisen ja loottaamisen jälkeen alkoi yksi asia ärsyttämään ihan tosissaan. Seuralaiset kun höpöttää kaikenlaista tarinaa ja muuta kun seikkailet niiden kanssa niin alkavat hyvin äkkiä toistamaan itseään. Menee hieno tunnelma kyllä pilalle ja kun tämä kyseinen reissu on pakko tehdä seuralaisen kanssa niin ei edes sooloilut auta. Täytyy katsoa jos löytyy joku STFU modi jolla ne saa hiljaseks.
 
Noniin, pääsin vihdoinkin tämän pariin ja nyt on jotain 5h takana. Pääosin positiiviset fiilikset, mutta yksi asia tässä harmittaa todella paljon. Mielestäni tämä olisi todella lujaa tarvinnut latausruuduttomuuden tukemaan sitä heidän hehkuttamaansa open universeä. Nyt tämä tuntuu alueelta alueen perään, joka välissä ruutu pimenee
ja tulee videon muodossa mm. poistumiset planeetalta ja telakoitumiset toiseen alukseen.
Missään vaiheessa ei tule tunnetta, että tässä ollaan open universessä tai edes open worldissä. Tarina tuntuu todella mielenkiintoiselta ja aion kyllä tätä pelata, pitää nyt vaan yrittää sivuuttaa nämä todella oudot valinnat pelin kehityksessä. Ehkä olen vaan spoilaantunut No man's sky:sta noiden asioiden suhteen. Grafiikat ovatkin sitten high-end pc:llä todella upeat ja sulavuus hivelee silmiä.
 
Noniin, pääsin vihdoinkin tämän pariin ja nyt on jotain 5h takana. Pääosin positiiviset fiilikset, mutta yksi asia tässä harmittaa todella paljon. Mielestäni tämä olisi todella lujaa tarvinnut latausruuduttomuuden tukemaan sitä heidän hehkuttamaansa open universeä. Nyt tämä tuntuu alueelta alueen perään, joka välissä ruutu pimenee
ja tulee videon muodossa mm. poistumiset planeetalta ja telakoitumiset toiseen alukseen.
Missään vaiheessa ei tule tunnetta, että tässä ollaan open universessä tai edes open worldissä. Tarina tuntuu todella mielenkiintoiselta ja aion kyllä tätä pelata, pitää nyt vaan yrittää sivuuttaa nämä todella oudot valinnat pelin kehityksessä. Ehkä olen vaan spoilaantunut No man's sky:sta noiden asioiden suhteen. Grafiikat ovatkin sitten high-end pc:llä todella upeat ja sulavuus hivelee silmiä.
Hyvin samanlaiset tuntemukset oli ennakkoon. 40h jälkeen voi sanoa että kokonaisuus on kuitenkin erinomainen. Itse koen pelin massiiviseksi kaikkine yllätyksineen ja jostain kummallisesta syystä latausruudut ei särje immersiota. En edes kaipaa niitä "puutteita" mistä olin aluksi huolissaan. Silmään pistää oikeastaan vain ympäristön rumuus, kuten Jemisonin nurmikot ja kasvillisuus yleensäkin. Samaten pelihahmojen silmät, hampaat ja muut pikku yksityiskohdat on karmealla New Vegas tasolla. 3440x1440, 4080, DLAA ja nupit kaakossa.
 
Pystyykö tästä nyt edes välttävästi nauttia series xllä??? Mitä teidän kommentteja lueskellut pelistä,niin järjestään kaikki hehkutukset tulleet pc llä pelaavilta.... Itselle se konsolin 30 fps on niin ylipääsemätön este etten viitsi itseäni sillä edes yrittää kiduttaa...onko se todellisuudessa sitä?
Ei todellakaan ole pelkästään PC-pelaajilta hehkutukset tulleet. Itse pelaan XSX:llä, ja pelihän ollut aivan loistava. Menee kaikkien aikojen pelien listalla minulle sijalle 2. jo nyt, kun yli 70 tuntia on takana, eikä peli ole ilmeisesti kuin ehkä puolessa välissä. Elden Ringiä tämä ei minulle ohita, mutta kaikki muut pelit sitten jäävätkin taakse. Järjettömän koukuttavaa menoa, eikä meinaa millään pystyä tämän pelaamista lopettamaan. 30 FPS:ään meni hetki tottuessa pelin alussa, mutta ei se kyllä ole sen jälkeen haitannut lainkaan. Pelimekaniikat toimivat ja peli on sinänsä näyttävä. Enpä kyllä ole huomannut, että täällä olisi kukaan XSX:llä pelaavakaan peliä moittinut. Onhan tuossa jokunen peliä kehunut, vaikka on pelannut sitä ”vain” XSS:llä.
 
Ylös Bottom