Tätä aina inhonnut peleissä kun keinotekoisesti estetään jotkut alueet minne ei voi mennä ja sitten myöhemmin annetaan jotain skilliä mikä auttaa pääsemästä sinne
Minua ei haittaa nämä jos ne on hyvin tehty. Ikävintä näissä on vain se ettei useinkaan muista missä näitä pääsemättömiä paikkoja on. Jos ne merkitään karttaan - kuten usein Metroidvanioissa - niin sitten ei haittaa yhtään. Tässä Stellar Bladessa pitää itse muistaa tai merkata nämä karttaan ja mielestäni karttamerkinnöistä puuttuu sellainen, josta kävisi ilmi että onko kyse puuttuvasta koodista tai kyvystä. Siellä on jotain tähtiä, arkkuja, kalloja ja muita mutta ei täysin sopivia merkkejä omaan tarpeeseeni, jolla saisi selvästi merkittyä että mikä puuttuu. Arkkukin voi olla joko kyvyn, koodin tai vaihtoehtoisen reitin takana, joten jos merkkaa vain arkku-kuvakkeella, niin ei sitä välttämättä enää muista että mitä sen saamiseen tarvittiin.
Ihan vasta juoksin useamman arkku-merkintäni läpi että sain tarkistettua oliko koodi vaiko kyky, millä ne saatiin. Yksi oli myös sivutehtävän takana, joten kyse oli tavallaan koodista mutta sellaisesta, jossa pitää juosta ympäri muuta maailmaa etsimässä koodin palasia. Merkkaa siinä sitten että mikä homma.
Itselläni taas yksi rakastetuimpia ominaisuuksia avoimen maailman seikkailuissa. Todella palkitsevaa, kun ihan joka paikkaan ei kuitenkaan pääse tekemättä tai löytämättä mitään. Ja kun lopulta löytää tai saavuttaa sen tarvittavan asian, niin aukeaa pelimaailma ihan uudella tavalla. Oikein käytettynä ihan huikea elementti peleissä.
Juuri tuo "oikein käytettynä" on ratkaiseva tekijä. Usein metroidvanioissa on kartta, mihin nämä merkkautuu, jolloin se on ihan täysin oikein tehty. Heti kun asia jätetään muistin varaan tai muuten epäselväksi, alkaa olemaan sitä toista ääripäätä, joka vain turhauttaa kun ei enää muista missä oli mitäkin ja miten sinne pääsee.
Eilen kävin tässä pelissä juoksemassa ympäri vanhoja maisemia kun en muistanut miten yhteen paikkaan löysi. Ei auttanut kuin googlata ja vielä senkin jälkeen olin hukassa hetken. Sanoisin että Stellar Bladessa tämä voisi olla parempi. Tätä vaikeuttaa vielä se, että joissain paikoissa ei ole karttaa ollenkaan, kuten nyt juuri tuolla.
Tosta miekkahiukset jutusta vielä sen verran että kun tarkkailin tätä uskomattoman hienoa ja tärkeetä ominaisuutta, niin joo ei sen tukan tarttis noin pitkä olla ja joo siel hiuksis on se pompula aina olemassa vaikka se miekka sinne kasaan meneekin, eli joo ei ota koko miekkaa irti hiuksista vaan siel on se pidike valmiina, joten se siitä mun pitkä tukka teoriasta.
Ihan pojan tukassa ei tietenkään toi pompula pysyis mutta kyllä lyhyempiki tukka riittäis.

Mut kai toi on sit loren mukaan joku taistelutukka joku tärkee sellainen tai jotain. Ihan mielenkiintoista ois tietää mihin se miekka sit menee ku käyttää tota NIer tukkaa, varmaa pitäis tätäkin asiaa opiskella youtubesta. Mutta viekkaan et jotenki hiuksiin se häviää.
Tuosta Even letistä tuli sellainen huomattua, että perhana vieköön, sieltähän saa valikoista valittua että onko pitkä, lyhyt vai kokonaan pois!
Minähän laitoin täpän siihen että letti helvettiin ja nyt on heti järkevämpi hiustyyli eikä heilu hiukset typerästi missä sattuu. Miekka toki nyt häviää koska ei ole pompulamiekkatelinetta, joten se toimii kuten alunperin sen olin tajunnut.

Parempi kuitenkin näin.
Jatkaen tyyliasioissa, niin vähän häiritsee pelata Evellä mustassa farkkuasussa kun ei oikein sovi tuohon maailmaan. Ei toki suurin osa noista ihoa paljastavista asuistakaan. Noiden ongelma on se että ne on liian oikean maailman pukuja jos ovat vähän peittävämpiä. Tai sitten ne on yliseksualisoituja. Missä on kaikki tuohon maailmaan sopivammat tai hahmon androidimaisuuteen sopivammat puvut? On joko arkista hupparia tai farkkua tai sitten sitä missä näkyy vaot ja muut vähän turhankin paljon. Sivuhahmoille taas on vain pari asua ja varsinkin ukolle kaikki asut on täysin tuohon maailmaan sopivia.
Onko nämä Eve:t olleet alunperin jotain seksirobotteja vai mikä tässä on (pelin sisäisen logiikan) selittävä tekijä näille asuvalinnoille? Tai ylipäänsä hahmon muodoille. Luulisi että taistelurobotin (tms.) tärkein funktio ei ole pyöreät muodot, ellei nämä sitten ole jotain ammusvarastoja tai jotain. Tai puskurit iskuja pehmentämään? Minulle on enemmän tai vähemmän ok jos kehittäjä haluaa seksikkään pelihahmon mutta jos sillä on joku taustatarina, niin sen ulkomuodonkin voisi edes jotenkin pöljästi selittää tavalla tai toisella. Kyllähän Kojimakin selitteli Quietin vähiä vaatteita vaikka se kovin pöljä selitys olikin. Enemmän silti kuin ei mitään.
Minua ei siis haittaa että saa valita jotain kumipukuja ja paljasta ihoa mutta on hyvin outoa että Evelle ei ole tullut vielä mitään sellaista vastaan, joka sopisi Adamin tai sen toisen sidekickin pukuihin ja tätä kautta myös maailmaan paremmin.
Viimeisimpänä sain muuten nallepuvun. Pakkohan sitä on hetkonen käyttää niin saa jokusen videon nallen seikkailuista. Kuvia jo ehdinkin ottamaan.