Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Bros. Wonder

Tämän olinkin jo huomannut, mutta se ei silti suoraan auttanut (kai?) siihen, että mistä löytyy polku Special Worldiin - yhdestä maailmasta minulla oli jo kaikki wonder seedit ja silti piti keksiä yksi juttu.
Mutta pienellä pohdinnalla nuo kaikki polut löytyivät.
Ai jossain maailmassa oli noinkin, että kaikki siemenet oli kerätty, mutta polku piilossa. Oli ihan ehtinyt jo unohtua. Joo tuohon tilanteeseen ei tosiaan ole apua mun vinkistä.
 
Läpi meni, ei tosin 100%. Ilmeisesti joitakin kenttiä vielä piilossa ja yksi expert badgekin puuttuu. Spesiaalimaailma vedetty kokonaan läpi, se oli hauskan haastava.
Aivan kiva 8/10 peli oli seuraavaa 3D Mariota odotellessa.
 
Läpi meni, ei tosin 100%. Ilmeisesti joitakin kenttiä vielä piilossa ja yksi expert badgekin puuttuu. Spesiaalimaailma vedetty kokonaan läpi, se oli hauskan haastava.
Aivan kiva 8/10 peli oli seuraavaa 3D Mariota odotellessa.
Sulla on tässä tapauksessa jäänyt kokonaan ihan ihan vika maa haasteineen pelaamatta. Tuo maa avautuu vasta kun kaikki muu on pelissä jo keräilty. Jos oikeasti haastetta haluaa niin suosittelen kyllä pelailemaan pelin loppuun niin, että pääsee oikeasti koettamaan taitojaan.
 
Sulla on tässä tapauksessa jäänyt kokonaan ihan ihan vika maa haasteineen pelaamatta. Tuo maa avautuu vasta kun kaikki muu on pelissä jo keräilty. Jos oikeasti haastetta haluaa niin suosittelen kyllä pelailemaan pelin loppuun niin, että pääsee oikeasti koettamaan taitojaan.
Tarkoittaa tämä violetteja lätkiä ja lipputankoja?
 
Tuo lipputankotavoite/vaatimus oli mielestäni jotenkin typerä ja keinotekoinen jo 3D Worldissä, mutta siinä jaksettiin suorittaa ne, kun kyseessä oli napsua parempi (monin)peli. Saas nähdä tuleeko tästä hinkattua ihan kaikkea, Pikmin 4 ja uusi hämis odottelisivat myös vuoroaan jo nurkan takana ja tämä ei kuitenkaan ole ollut samalla tavalla yhteispeluussa meidän taloudessa kuin mainittu 3D World.
 
Nyt on Bowser taputeltu ja bonusmaailma. Aika selväksi on käynyt että 100% läpäisyyn ei kahdestaan rahkeet riitä, joten lopetetaan kun on vielä hyvä fiilis.

Onhan tämä hyvä peli, henkilökohtaisesti en koe, että olisi ihan kaiken hehkutuksen väärti, mutta voi toki olla, että omassa vaakakupissani painaa puolivillainen kaksinpelin toteutus.

Aloitetaan positiivisesta; kyseessä on ensimmäinen Mario peli, joka kaikkien näiden vuosien jälkeen avoimesti näyttää sienien käytön haittapuolet ja Mario pääseekin melkoisille LSD tripeille. Tämä on ihan tervetullut poikkeus ja uudistus, koska koskaan ei tiennyt mitä uusi kenttä tuo tullessaan.

Muuten meno on aika totuttua laadukasta tasoloikintaa. Uudet badge ominaisuudet teki pelistä hyvinkin viihdyttävän ja myös helpottivat sopivasti. Tosin meillä kyllä suurimman osan ajasta oli teholoikka käytössä, muita taitojakin testailtiin, mutta tuo sopi parhaiten pelityyliin. Ehkä kentissä olisi rohkeammin voinut olla paikkoja jonne pääsee vain tietyllä taidolla niin niitä olisi monipuolisemmin tullut käytettyä.

Norsu oli ihan hauska lisä hahmokaartiin, mutta hahmona vähän kömpelö, saippuakuplatyyppi oli monessa tilanteessa toimivampi. Kaipaan sammakkoa ja patsaaksi muuttuvaa pesukarhua!

Heikkona puolena todella heikot pomovastukset. Miksi vain yksi Bowser, kun niitähän on riesaksi asti olemassa?

Suurin heikkous kuitenkin on kaksinpelinä pelatessa ruudun jako, siis ruutu joka ei jakaannu vaan seuraa vain yhtä pelaajaa. Tämä pelaaja on merkattu kruunulla. Valitettavasti tämä tarkoittaa, että "kakkospelaaja" joutuu orjallisesti seuraamaan kruunulla varustettua pelaajaa, ja hyväksymään että kaikissa vauhdikkaammissa juoksu- ja kiipeilykohtauksissa päätyy haamuksi ja käytännössä seuraamaan sivusta.
Jos ykköspelaaja kuolee niin kamera hyppää kakkospelaajaan ja ajoittain kamera tekee "hyppäyksen" keskittäessä kameran uuteen pelaajaan, jolloin helposti keskeneräinen hyppy menee perseelleen. Ongelmaksi tämä muodostuu nopeasti kun aletaan tahkoamaan kenttiä 100% lävitse.

Toisen pelaajan kuoltua toinen pelaaja voi vielä pelastaa 5s sisällä kuolleen pelaajan, joka ajoittain tarjosi aika hauskoja ja koomisia hetkiä, sekä mahdollisti "itsensä uhraamisen" yhteisen hyvän eduksi.

Omasta mielestä myös tuo kenttäkartta oli turhan sekava, vaikka muutama onnistunut piilo siellä olikin. Onneksi L-painikkeen takaa löytyi selkeämpi lista, josta pääsi kenttiin sen jälkeen kun kentässä oli kerran käyty.


Ongelma näissä uusissa Marioissa on, että ei ole Mario Odysseyn voittanutta ja jos en olisi sitä mestariteosta kokenut niin arvostaisin tätäkin paljon enemmän, nyt tämä on vain välipala ja harmitus, oi miksi emme saaneet Mario Odyssey kakkosta

Arvosana: kaksinpelinä 8, yksinpelinä varmasti eheämpi kokonaisuus ja arvosana voi helposti olla lähempänä 9.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ennätin pelailemaan Marion loppuun ja kaikki mahdollinen tuli tehtyä ja kerättyä, että sai 100% läpäisyn. Special worldin viimeinen kenttä meinasi herättää jo lämpimiä ajatuksia, mutta meni se viimein, kun jakso vaan yrittää.

Arvosanaksi voisi minusta antaa 9/10, kun ns. peruskentät oli välillä liiankin helppoja vaikka peli alkoi olla loppusuoralla. Pakko silti myöntää, että kyllä nämä Mariot vaan on tasohyppelyiden kuninkaita kaikesta huolimatta.
 
2023110711482300-e5b0anijz.jpg

Pelasin pelin pääjuonen loppuun kun Bowseri on kukistettu. Peli on kunnon mielikuvituksen riemujuhlaa, kun syö lsd kukkasia niin mitä tahansa voi tapahtua. Pääjuoni ei ole mitenkään erityisemmän hankala Mario rähmäkäpälälle. Mainio lisä ennestään huikeaan pelivuoteen. Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
Tuli nyt lopulta kerättyä kaikki siemenet, violetit merkkarit ja myytyä itseäni halvalla (lippu)tankotanssilla, jotta päästiin Final-Final badge challengeen asti, mutta siinä tie nousi pystyyn.

Muutamia melkoisia vaikeuspiikkejä sattui matkalle kuten se musiikkikenttä, climb to the beat, jossa askelmat häviää alta 3s jälkeen.
Ekalla läpäisy vaati tasan 100 yritystä ja sitten jäi epähuomiossa lipputangon kärki kiilloittamatta ja eihän se auttanut kun mennä eilen vielä uusiksi, ilokseni nukutun yön jälkeen tuo meni toistamiseen ensimmäisellä yrittämällä. Tuntu, että tuota vaikeutti entisestään kaksinpelaaminen kun toinen pyöri edessä ja väärään aikaan kuolleen pelaajan pelastaminen aiheutti tarpeettoman hypyn elossa olevalle pelaajalle.

Muutamassa muussa bonusmaan kentässä kaverista oli apua kun ei ollut checkpointteja ja tehtiinkin näyttäviä lennosta vaihtoja kuolemisen ja henkiin heräämisen suhteen.

Tuota Final Final bad-motherf*****-ge challengea tuli koitettua puolen tunnin verran ja ymmärrettiin, että tähän ei taidot riitä. Katsoin lopulta youtubesta millainen kenttä oli kyseessä ja ekat 4 min haukoin henkeä kauhusta ja toisen 4 min aikana jo haukottelin, että eikö tämä ikinä lopu. Hyvä että tämmönen kasuaalipelaajalle mahdottomaksi tehty haastekenttä on tehty kaikille ammattitason tasohyppelijöille ja nostan maalarin lakkini kaikille tason läpäisseille.

Loistava peli, mutta olisi kaivannut erilaisia kerättäviä esineitä tietyllä badgelle tietyn kentän suorittamisesta, nyt 80% jäi vain pakollisten badge challengejen suorittamiseen
 
Tuota Final Final bad-motherf*****-ge challengea tuli koitettua puolen tunnin verran ja ymmärrettiin, että tähän ei taidot riitä. Katsoin lopulta youtubesta millainen kenttä oli kyseessä ja ekat 4 min haukoin henkeä kauhusta ja toisen 4 min aikana jo haukottelin, että eikö tämä ikinä lopu. Hyvä että tämmönen kasuaalipelaajalle mahdottomaksi tehty haastekenttä on tehty kaikille ammattitason tasohyppelijöille ja nostan maalarin lakkini kaikille tason läpäisseille.
Nuo viimeiset kentät on yleensä ihan helvettiä. Sama kokemus Super Mario 3D Worldista: katsoin lopulta netistä mitä on tulossa ja kauhistelin pituutta ja mitä kaikkea pitäisi sen alunkin jälkeen osata ilman checkpointeja.

Ja sekin että ne näyttää aina muiden pelaamina sellaisilta että "kyllähän tuo nyt menee" mutta kun itse alkaa pelaamaan niin eipä se ihan menekään.
 
Joo se vika maa on kyllä vaativa. Mulla tosiaan kesti pari tuntia sen selvittämiseen ekalla kerralla. Silti musta tuo oli tosi kiva maa! Siinä oli mukavasti checkpointeja kuitenkin eli koko settiä ei tarvinnut saada yhdellä yrityksellä läpi. Lisäksi maata pelatessa huomasi oman kehityksessä kokoajan, kun ne kohdat joissa aiemmin kuoli alkoikin menemään sujuvasti kerta toisensa jälkeen. Ihan ihan viimeisen badgen osuus oli kamala ja tuntuu että se meni jopa vähän tuurilla läpi, mutta kyllä senkin lopulta sai voitettua.

Jouduin (tai pääsin) pelaamaan tuon maan tosiaan kahdesti, kun ekalla kerralla missasin lipputangon nokan. Toinen kerta oli tosi palkitseva, kun huomasi ekan kerran aikana tapahtuneen kehityksen. Muistaakseni toisella kerralla läpipeluuta pääsin kuolematta viimeiseen checkpointtiin asti ja vasta sen jälkeen kuolin. Sen vikan osuuden kanssa jouduin tälläkin pelikerralla taistelemaan valitettavasti, mutta lopulta sekin sitten meni toisen kerran läpi ja tällä kertaa osuin myös lipputangon nokkaan lopussa.
 
Mä en oikeesti ees tiennyt että se lipputanko on joku juttu :D Luulin vaan että ihan sama pääsekö huipulle vai ei et se on vaa kuhan nyt pääset maaliin.
 
Mä en oikeesti ees tiennyt että se lipputanko on joku juttu :D Luulin vaan että ihan sama pääsekö huipulle vai ei et se on vaa kuhan nyt pääset maaliin.
Tuo on yksi niitä ärsyttäviä käytäntöjä peleissä: on jotain saavutuksia/tehtäviä, joita ei kerrota ennen kuin olet jo pelannut pelin läpi. Jos asian olisi tiennyt niin olisi voinut hoitaa samalla alta pois. Tuo piilottaminen ja homman avautuminen/kertominen vasta loppuvaiheessa tuntuu vähän keinotekoiselta pitkittämiseltä.

Pahinta on jos niitä ei voi edes vahingossa (tai oletuksen varassa) tehdä - eli Mariossa se olisi sitten niin että vaikka olisi kaikki lipputangot kullittanut niin joutuisi tekemään uusiksi koska haaste aukeaa tai tulee näkyville vasta vaiheessa X. Näinhän ei Marioissa sentään siis oikeasti ole mutta tuotakin on tullut joissain - eli liian useissa - peleissä vastaan.

Mutta näin Mario-"veteraanina" joitain asioita osaa jo odottaa. Lipputangot on yksi niistä.
 
Itsellä kesti ihan helvetin kauan saada se Final Final testi auki, kaikki kentät näytti 100% listalla (L- painikkeen takaa löytyvä lista siis) eli kaikki seedit, violetit merkkarit ja lippu saatu, mutta yhdestä kokonaismaasta puuttu se vihreä rusti sieltä listan yläreunasta.

Kyseisessä maailmassa mulla oli 34 seediä ja tiesin, että yks puuttu, mutta siinä listassa kaikki kentät oli vihreällä rastilla/väkäsellä merkattuja, eli full complete.

Lopulta redditistä selvisi, että yhdessä kentässä oli secret entrance ja siitä sai puuttuvan seedin. Olipa vaan helkkarin ärsyttävää, että se lista näytti että kaikki saatu ja turhaan tuli tunnin jos toisenkin juostua kenttiä lävitse

kyseessä oli lopulta se plant paradise ekassa maailmassa
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olla viimeset tasot tässä käsillä ja onhan tämä edelleen parhaita tasohyppelyitä vuosiin ja pysynyt loppuun asti mielenkiintoisena ja yllättävänä. Pelattavuus on loistava eikä ole ollut toistoa lähes ollenkaan ja tuntuu että tasaisin väliajoin paljastuu uudenlaisia tasoja, tekniikoita ja vihollisia. Visuaalinen tyyli ja animaatiot myös huippuluokkaa.

Tullut pelailtua tätä vuoroin Alan Wake kakkosen kanssa niin kestänyt hieman pidempään tämä ensimmäinen läpipeluu. Ehdottomasti yksi vuoden parhaista peleistä itselle.
 
Ittel jäi peli siihen kun pääsin sinne viimeiseen? Maailmaan eli se bowser linna ym, ollut tässä arkisia menoja ym mut eiköhän täs taas pääse jatkaa. Sen jälkee sit ois tarkoitus kerätä kaikki jne. Ollut täs kyl melkoinen tasoloikka maraton. Wonder sai innostuu nii ostin lisäksi Tropical Freezen joka on kuulemma tosi hyvä tasoloikka joka ois tarkoitus alottaa marion jälkeen, sekä celesten ps4.lle vaikka switchillä sen omistanki jo (halusin fyysisenä) nii ostin pleikalle, sit vielä ghostrunner2 joka sekin on tasoloikkaa omassa luokassaan.
 
Ittel jäi peli siihen kun pääsin sinne viimeiseen? Maailmaan eli se bowser linna ym, ollut tässä arkisia menoja ym mut eiköhän täs taas pääse jatkaa. Sen jälkee sit ois tarkoitus kerätä kaikki jne. Ollut täs kyl melkoinen tasoloikka maraton. Wonder sai innostuu nii ostin lisäksi Tropical Freezen joka on kuulemma tosi hyvä tasoloikka joka ois tarkoitus alottaa marion jälkeen, sekä celesten ps4.lle vaikka switchillä sen omistanki jo (halusin fyysisenä) nii ostin pleikalle, sit vielä ghostrunner2 joka sekin on tasoloikkaa omassa luokassaan.
Joo tropical freeze on törkeen kova tasoloikka kyllä! Tuossa on myös ihan mukavasti haastetta jos haluaa päästä kaikki läpi. :)
 
Tuo on yksi niitä ärsyttäviä käytäntöjä peleissä: on jotain saavutuksia/tehtäviä, joita ei kerrota ennen kuin olet jo pelannut pelin läpi. Jos asian olisi tiennyt niin olisi voinut hoitaa samalla alta pois. Tuo piilottaminen ja homman avautuminen/kertominen vasta loppuvaiheessa tuntuu vähän keinotekoiselta pitkittämiseltä.

Pahinta on jos niitä ei voi edes vahingossa (tai oletuksen varassa) tehdä - eli Mariossa se olisi sitten niin että vaikka olisi kaikki lipputangot kullittanut niin joutuisi tekemään uusiksi koska haaste aukeaa tai tulee näkyville vasta vaiheessa X. Näinhän ei Marioissa sentään siis oikeasti ole mutta tuotakin on tullut joissain - eli liian useissa - peleissä vastaan.

Mutta näin Mario-"veteraanina" joitain asioita osaa jo odottaa. Lipputangot on yksi niistä.
No aikalailla näin. Mä toki osasin jo 3D Worldin ja tämän pelin taulukkojen perusteella arpoa, että pitäisi vääntää kaikki lipputangotkin.

Mutta keinotekoiselta se tuntuu. Kaikki Wonder seedit on löydetty, eli olen löytänyt kaikki kentät, kaikki salamaalit ja suorittanut kaikki "tehtävät". Tämä riitti silloin back in the good old days (Super Mario World) siihen, että sai jatkaa matkaansa viimeisiin salakenttiin.

Tai no okei, Donkey Kong Country 3:ssa (yksi kaikkien aikojen parhaita) piti kerätä kentistä melkein kaikki kolikot, koska niille oli salamaassa tarvetta. Tässä pitäisi kerätä joka kentästä 3 erikoiskolikkoa, mutta kun mulla oli tuota valuuttaa pelissä jo ihan liikaa, niin se tuntui arvatkaas miltä...kyllä, vähän keinotekoiselta.

Toki tavallaan kiva, että 100% suorittajilla on sitten tarjolla lisäpalkintoa, mutta mä siirryin jo seuraavan pelin pariin, vaikka noiden muutamien lipputankojen ja kolikoiden kerääminen ei montaa tuntia veisi.

Muutenkin pelin läpäisyn jälkeen vahvistuu kyllä se, että sellainen kiva 8/10 oli kyseessä. Viihdytti ja ajoittain koukuttikin kestonsa ajan, ei jättänyt oikeastaan sen suurempaa muistijälkeä.
 
Bowser on kukistettu ja ihmemaailma pelastettu. Switchi näyttää peliajan sijaan vain sitä, että pelasin peliä ensimmäistä kertaa viikko sitten, niin tarkaa aikamäärää en tiedä, mutta arvioisin n. 10 tuntia siihen uponneen. 100% läpäisyä en siis tehnyt, ihan vain peruskampanja.

Nintendo osoittaa jälleen, miksi se on 2D tasoloikkien isä ja äiti. Loikinta on erinomaisen nautittavaa ja tyydyttävää, ja kentissä on mukavasti vaihtelua. Haastetta löytyy sopivasti kaltaiselleni tumpelolle, ollen sopivasti balanssissa jottei pääse turhautumaan, muttei myöskään tunnu liian helpolta. Voisin kuvitella, että tasoloikkajumalille tälläkin palstalla tämä on ehkä liiankin helppo, mutta kyllä tästä myös haastavampia kenttiä löytyy. Marion kyvyissä on myös mukavasti vaihtelua, uusista ideoista norsu-Mario tuntui vähän kömpelölle, enkä siitä juuri pitänyt, mutta pora-Mario ja saippuakuplaputkimies olivat vallan erinomaiset lisäykset viiksimiehen olomuotogalleriaan.

Jos jostain pitää narista, niin pomotappelut olivat viimeistä lukuunottamatta melko tylsiä. Niihin olisi voinut tuoda vähän vaihtelua, nyt olivat turhan samankaltaisia keskenään. Badget jäivät myös melko vähälle käytölle sen jälkeen kun uuden oli saanut auki. Vedin lähinnä parilla koko pelin läpi.

Nyt laitan Marion muiden pelien tieltä syrjemmälle, mutta luultavasti palailen tähän vielä myöhemmin keräilemään loppuja siemeniä ja jättikolikoita.

Parasta modernia 2D loikintaa juuri nyt.

9/10.
 
Ylös Bottom