Slaisseri saa vastauksen ensi kerralla kysymyksiinsä, mutta nyt en oikein ehdi. Tässä vähän vastauksia edellisiin kysymyksiin.
Tuntuu että tämä keskustelu polkee paikallaan. Olisin kyllä valmis kommentoimaan vastaväitteisiinne, mutta kun totuuden hetki tulee niin kaikki ovat hiljaa. Sen sijaan että vastaisitte minun väitteisiinne turvaudutte vain kääntämään jutun Hifi-Mies vs kooderit taisteluksi. Ja johtopäätös kuuluu Hifi Mies hävisi 10-0. Ja miten sitten kooderit ovat todistaneet? eivät yhtään mitään. Teille tuntuu riittävän, että koska kooderit sanovat Xboxsin olevan nopeampi niin se on sillä selvä, mutta kun minä kirjoitan pitkän listan perusteluita, niin kaikki on täyttä paskaa oli mikä oli. Koska periaatteessa raudasta keskusteltaessa kaikki on täysin mustavalkoista onkin ihmeellistä että koodereiden kommentit eivät ole täysin yksimielisiä. Tämä vie huomattavasti pohjaa koodereiden kommenteilta ja parhaimman johtopäätösen asiasta saa jos tietää itse paljon raudasta ja juuri siihen minä pyrin. Kyllähän koodereiden täytyy tietää paljon raudasta jotta he voivat koodata, mutta mitäs sitten jos kooderit eivät ymmärräkkään aivan kaikkea. On perusteltua väittää, että ainakaan kaikki kooderit eivät ymmärrä PS2:sen arkkitehtuuria, sillä kyllä se pistää miettimään kun toisaalla saadaan MGS2:sen tasoista jälkeä aikaan kun taas jotkut pelit näyttävät pikemminkin PS1:sen kuin PS2:sen peleiltä. Kyllä silloin jossain viiraa. Kun katsotte ulkomaalaisia foorumeita, niin pikku Hifi Miehiä löytyy varmasti. He latelevat syitä, miksi PS2:nen on tehokkaampi kuin Xbox tai ovat ainakin sitä mieltä, että Xbox ei ole niin ylivoimainen kuin Microsoft väittää. On selvää että kaikilla konsoleissa on omat heikkoutensa ja vahvuutensa joten onkin hieman subjektiivinen asia mitä konsolia pitää tehokkaimpana. Sitä en kuitenkaan ymmärrä että Microsoftin naurettavat megahertsi vertailut niellään täysin sitten selitetään minulle, että ei konsoleita voi noin vertailla. Nyt kun on taas pienet parjaukset lataistu, niin tässä hieman uutta purtavaa.
Tällä hetkellä homma tuntuu pyörivän PS2:sen ja Xboxsin muistiarkkitehtuurin ympärillä, joten ajattelin ottaa tähän kantaa hieman syvemmin. Xbosilla on 2-kertaa enemmän ja 2-kertaa nopeampaa päämuistia kuin PS2:lla, mutta PS2:lla on lisäksi 2MT äänimuistia ja 4MT grafikkamuistia. Joten kysymys kuuluukin, että antaako tuo nopea 4MT muisti PS2:lle edun? Jos ajatellaan ns. perus efektejä jotka hienossa konsolipelissä täytyy olla. Mielestäni ne ovat 32bittiset värit, 32bittinen Z-buffer, kaksi teksturea, trilinear filtter, 2*AA 640*480 resoluutiolla ja 60 kuvan päivitysnopeudella. Normaali tilanteessa tämä kuluttaa väylää noin 5,9GT/s. Hups sinne meni koko Xboxsin väylä. 6,4GT/s väylästä prosessorille menee prosessorille reilu 1GT/s joten grafikkaan jää noin 5,4GT/s. PS2:sen 48GT/s väylässä tälläiset efektit eivät vielä tunnu missään. PS2:lla riittää väylää vielä vaikka minkälaisiin efekteihin. Toki pienet välimuistit ja erilaiset muistin esilämmityskikat vähentävät väylän kulutusta hieman, mutta on selvää, että jos väylä kuluu kokonaan jo tälläisiin perus juttuihin, niin Xboxsilla väylä loppuu varmasti kesken. Slaisseri kritisoi juuri tälläistä vertailua PS2:sen 4MT sulautelun muistin ja Xboxsin päämuistin välillä, koska se 4MT suuri 48GT/s väylä on vain GS:lle. No mitä tämä käytännössä merkitsee? No sitä, että PS2:sen suunnittelussa on katsottu, että sulautettu muisti on tällä hetkellä ainoa ratkaisu saada riittävästi vaylää näytönohjaimen riittävän ruokkimisen takaamiseksi. Huono puoli tässä kuitenkin on se, että muistia ei sen hinnan vuoksi saada paljoa. Koska Xboxsissa ei ole pelkästään grafiikalle varattua muistia on päämuistia käytettävä grafiikkaan. On siis täysin perusteltua vertailla Xboxsin päämuistia ja PS2:sen 4MT sulautettua muistia. Kuten kävi ilmi niin sitä 48GT/s väylää todella tarvitaan. No PS2:lla on selvästi etu muistin nopeudessa, mutta Xbox antaa mahdollisuuden lohkaista päämuistista osan grafiikkaan ja jos oletetaan että muistia pyhitetään grafiikalle 32MT, niin on Xboxsilla etu grafiikkamuistin kapasiteetissä. Xboxsilla on 8-kertaa enemmän muistia mutta PS2:lla on 8-kertaa enemmän väylää. Joten seuraava kysymys kuuluukin että kumpaa tarvitaan enemmän, muistia vai väylää? No tottakai molempia, mutta koska kahtia jako on näin selvä voidaa sanoa, että Xbox tarvitsisi lisää väylää ja PS2:nen lisää muistia. Kumpikin ovat ongelmia, mutta miten niitä voidaa kiertää? Väylän kulutusta voidaan vähentää kehittämällä muistin käsittelyä tai luoda uusia efektejä, jotka näyttävät miltei samoilta kuin vanhat efektit, mutta kuluttavat väylää vähemmän. Muistin käsittely on pois suljettu juttu koska Xboxsia ei voi päivittää. Efekti puolella voidaan pientä kehitystä saavuttaa, mutta koska Xboxsin GPU perustuu tiettyihin ruutiineihin on uusien efektien luominen varsin hankalaa. Kyllähän Xboxsista löytyy vertex shader yksiköt jotka periaatteessa kykenevät luomaan uusia efektejä, mutta siinäpä se juttu onkin. Kyllä niitä uusia efektejä saadaan, mutta vanhojen efektien korvaaminen on uusilla mutta nopeammilla on jotakuinkin mahdotonta. Xbox sisältää jo valmiiksi pieniä parannuksia efekteissä kuten AA on vaihtunut vanhemmasta supersamplauksesta uudempaa multisamplaukseen, mutta siihen se sitten jotakuinkin jää. Xboxsin tilanne tuntuu siis varsin toivottomalta, mutta mitenkäs sitten PS2:seen saataisiin lisää muistia? Ylivoimaisesti suurin muistin kuluttajia ovat teksturet. PS2:lla apua saadaan lataamalla päämuistista tekstureita 4MT sulautettuun muistiin. Jos Xboxsilla halutaan panostaa tarkkoihin tekstureihin, niin päästään suuremman muistin turvin aavistuksen parempiin teksruureihin kuin PS2:lla, mutta ei mielestäni PS2:sen tekstureitakaan rumiksi voida sanoa vai väittääkö joku, että GT3:ssa on rumat teksturet autoissa. Vaikka voidaakin sanoa, että Xboxsilla on mahdollisuus luoda parempia tekstuureja efektien kustannuksella kuin PS2:lla, mutta se on vain yksi osa-alue grafiikasta ja PS2:lla on väylänsä ansiosta mahdollisuus vetää pitempi korsi kaikissa muissa grafiikan osa-alueissa, koska ne tarvitsevat suurelta osin vain väylää ja sitähän PS2:selta löytyy. Siksi PS2:lla voidaan saada paremman näköisiä pelejä. Koko homma periaatteessa kulminoituukin siihen, että vaikka Xbox tukee suurta määrää efektejä, niin ei niitä kaikkia saada kapean väylän takia samalla kertaa millään ruutuun.