Leipuri Hiiva
New Member
Ihmetyttää vähäsen ku jätkät jaksaa väitellä jostain itsestään selvästä asiasta 45 sivun verran. Jokainen jolla on edes vähän älliä päässä tajuaa, että mikä on tehokkain vempele ja mikä ei.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kumppe
Ihmetyttää vähäsen ku jätkät jaksaa väitellä jostain itsestään selvästä asiasta 45 sivun verran. Jokainen jolla on edes vähän älliä päässä tajuaa, että mikä on tehokkain vempele ja mikä ei.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
...
erityisesti FPS-pelissä, pelityypissä, joka juuri vaatii koneelta eniten tehoja.
...
Juupista ei muuten tarvitse kenenkään dissata, mies tekee sen jo itse itselleen.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Niinpä. Mutta jotkut eivät tajua ja sitten tulee tällaista sotkua
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Mihin perustuu uskomuksesi että fps pelit vaatii koneelta enemmän tehoja kuin mikään muu pelityyppi??
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Huvittaa vaan välillä kun joku heittää väliin kommenttia "pelit ratkaisee". No tottakai ne ratkaisee, mutta tehoista voi silti aina keskustella.
FPS-pelit vaativat koneelta paljon, jotta ne näyttävät hyviltä. Sinänsä kaikki koneen tehot saadaan kyllä käyttöön kaikissa pelityypeissä.Mihin perustuu uskomuksesi että fps pelit vaatii koneelta enemmän tehoja kuin mikään muu pelityyppi??
Pelkkään bumpmappingin laskentakykyynkö????
Päähäni mahtuu paljonkin. Kysymysmerkkiesi määrästä päätellen sinulla sieltä nousee jo savua. Aika mielenkiintoinen heitto, kun TV:ni vierestä löytyy n. 20 pelikonsolia. Voisi siis sanoa, että PC-pelit eivät ole pääkiinnostukseni kohde.Mahtuuko päähäsi muita pelejä kuin PC pelit, Doom3 ja Halo?
Näin teoriassa, mutta käytäntö kertoo muuta.Toki muissakin genreissä voidaan pelimaailma maksimoida esim. mallintamalla jokainen maailman esine fysiikan lakien mukaan, tekemällä uskottava hahmo AI jne...
eikä pelityypin silti tarvitse olla fps.
En luule kuin osittain. Kyllä erilaisella pelaajakunnalla on suuri vaikutus, mutta kyllä koneen rautakin on merkittävä rajoite.Luuletko siis koska PS2:lla ei juuri ole fps pelejä, että se johtuisi konetehon puutteesta. Eikö ole mahdollista että PS2 markkinat eivät ole otolliset fps peleille, kuten yleensä konsolipelimarkkinat (poisluettuna xbox, jonka omistajat ovat lukumäärältään suurempi osa PC pelaajia)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
...
ja juuri läheltä katsottaessa bump mapping ja muut efektit pääsevät oikeuksiinsa. Lisäksi koneen muistin määrä on nykyään entistä suurempi rajoitus, koska suuntaus on avoimempiin maastoihin ja suurempiin tiloihin, jolloin tasoja ei voi niin helposti pilkkoa osiin, joista selviytyisi pienemmällä muistilla.
...
Xboxin leimaaminen PC-pelaajien koneeksi on liioittelua. Pelitarjonta on ollut hyvin "konsolimaista" ja eipä ole näkynyt mitään tilastoja siitäkään, että PC-omistajat sitä erityisesti ostaisivat. Se, että rauta on PC:stä, PC-pelitalojen tuki kovaa ja että peliarvostelijoista juuri PC-arvostelijat ovat omineet Xboxin, ei riitä syyksi.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Lähialue, esim kun first person view hahmo seisoo seinää vasten. Tällainen tilanne saisi pelissä tulla pakolla vastaan oikeastaan vain oven edessä seistessä. Tällöin jopa xbox pelien tekstuurit ovat suttuisia.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Koneen muistin määrä ei niinkään ole rajoitus suuria alueita suunniteltaessa, vaan muistin ja niitten kuuluisten väylien nopeus ja se miten muistin käyttö on suunniteltu. Todisteena taas jälleen kerran PS2 peli Jak & Daxter, jossa ei ole lataustaukoja ja jossa kerralla näkyvät pelikentät ovat tietääkseni suurempia kuin yhdessäkään xbox taiGC pelissä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Ylläluettelemasi syyt ovat juuri niitä miksi xbox voidaan lukea pitkälti PC pelaajien koneeksi. Varsinkin tuleva pelitarjonta näyttäisi olevan jo hyvinkin painottunut pc/xbox yhteisjulkaisuihin (Doom3, GP4, Morrowind, Half Life 2 (?), SW:Jedi Outcast, Halo 2...)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Koneen muistin määrä ei niinkään ole rajoitus suuria alueita suunniteltaessa, vaan muistin ja niitten kuuluisten väylien nopeus ja se miten muistin käyttö on suunniteltu. Todisteena taas jälleen kerran PS2 peli Jak & Daxter, jossa ei ole lataustaukoja ja jossa kerralla näkyvät pelikentät ovat tietääkseni suurempia kuin yhdessäkään xbox taiGC pelissä.
Ylläluettelemasi syyt ovat juuri niitä miksi xbox voidaan lukea pitkälti PC pelaajien koneeksi. Varsinkin tuleva pelitarjonta näyttäisi olevan jo hyvinkin painottunut pc/xbox yhteisjulkaisuihin (Doom3, GP4, Morrowind, Half Life 2 (?), SW:Jedi Outcast, Halo 2...)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Hifisti,
Tulipa sieltä vuodatus.
Aika paksu nahka saa, ja pitääkin nettikeskusteluissa olla. Silti sietokyky ylittyy, jos väität minun sanoneen jotain jota en varmasti ole sanonut. Henkilökohtaisesti en tätä väittelyä koe, koska ollaan pysytty jotenkuten asiassa, mutta oletan, että kommentoit kirjoituksiani, etkä oleta minun sanoneen jotain, lukeneen jotain tai muuten vain olevan jotain mieltä, jos en sitä itse ole kirjoittanut. Siitä on kyse.
Minä tosiaan haluan pitää sisällön ja ulkoasun erillään. Jos minä sinusta kirjoitan sujuvaa tekstiä, on ihan turha ruveta vihjailemaan, että korvaan sillä sisältöä tai pyrin saamaan muuten väärät väitteet kuulostamaan "järkeviltä ja asiallisilta". Minä kommentoin kirjoittamasi artikkelin kirjoitusasua (en siis näitä nettikeskusteluja) irrallaan itse sisällöstä. Oletan, että sinäkin keskityt sisältöön.
Minua kiinnosti speksien tuijotus ja tekniikan seuraaminen pääasiassa silloin, kun PS2 ei ollut näyttänyt kykyjään ja Gamecube sekä Xbox eivät olleet vielä ilmestyneet. Nyt kun koneet ovat kaikki täällä ja tehoero omin silmin nähtävissä, ei kiinnostus enää riitä. Lähteenäni olivat aikanaan tekniikkaan keskittyneet (myös ArsTechnica) ja tekniikasta jotain ymmärtävät nettisaitit. Koska niissäkin voidaan mennä metsään (kuten ArsTechnica), on parasta saada kommentit suoraan pelitekijöiltä. Niitähän on kohtalaisen helppo pelisaiteilta löytää. Kannattaa kuitenkin pääosin jättää vain yhteen koneeseen keskittyvät saitit rauhaan (vinkki).
Tuo väylään takertuminen on täysin omituinen argumentti. Väylä on yksi osa konetta ja ei vielä yksinään tee koneesta tehokasta. Kokonaisuus ratkaisee. Väyläargumentti on yhtä älytön, kuin Xboxin julistaminen tehokkaammaksi, koska sen prosessori toimii yli kaksi kertaa suuremmalla kellotaajuudella. Muutenkin selitys, että Xbox on jossain tehokkaampi ja PS2 jossain muussa, on perusteeton niin kauan, kun PS2:lla ei ole näyttää peliä, johon Xbox ei pystyisi.
Jos henkilöllisyyteni kerran kiinnostaa, pistä privaviestiä. Täällä keskustellaan nimimerkeillä.
Noita ylläolevia kommentteja lukien, arvelisin, että konsolia ostettaessa sinulla on ollut seuraavat asiat seuraavanlaisessa arvojärjestyksessä:Lainatun viestin kirjoitti alkujaan cr0^
mielestäni kaikki Microsoftin tekeleet ovat suoraan sanottuna täysiä floppeja. Bugeja löytyy paljon ja niitä ohjelmia/laitteita saa olla päivittelemässä koko ajan. Pelien kanssa on aina aika pelehtiminen. GameCubesta olen saanut sellaisen mielikuvan pelien perusteella, että se olisi suunnattu lapsille/lapsenmielisille? DreamCast ei myöskään sytytä, koska en ole oikein koskaan pitänyt segan tekeleistä. Olen siis päätynyt ratkaisuun PS2.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Ja mitä nyt tulee tuohon väylä asiaan niin kyllä se väylä on vaan aika pirun ratkaiseva. Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä.