Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Aikamoista läppää kieltämättä. Taitaa olla John Carmack paras kaverisi, kun kerran noin paljon tiedät hahmojen polygonimääristä, ym.

"Uskoisin että Doom 3:ssa monsterit nähdään enimmäkseen juuri suoraan edestäpäin, tai muuten pelisuunnittelijan tarkoittamasta suunnasta."

Heh heh, hitto mitä paskaa.

Juupis,

Taidamme puhua jostain ihan eri asioista, kun puhumme polygonimääristä. Tarjoamasi kuvien örkit kun ovat upean teksturoinnin lisäksi polygonimalleiltaan kirkkaasti hienoimpia mitä missään vastaavassa pelissä. Nostan sinulle kuitenkin hattua. Täytyy olla joko todella rohkea tai tyhmä, jos rupeaa haukkumaan tämän hetken varmaankin kehittyneintä 3D-engineä. Kaikkea ne "PS2 henkeen ja vereen"lasit saavat aikaan.

Harvinaista roskaa (ja typeryydessään jo huvittavaa), väittää että örkit olisi kuvattu pääasiassa vain edestä. Vedät analogian vanhasta sprite-Doomista! Mietipä hetki polygonimalleja. Jos ajatellaan 3D-objektia, näkyy esim. pallon muotoisessa objektista aina puolet. Jos sivut jättäisi kunnolla tekemättä, näkyisi huono jälki myös edestä päin katsottaessa. Voit olla ihan varma, että uuden Doomin 3D-mallit tulevat näyttämään upeilta joka suunnalta.

Vähän rajaa sentään kotiinpäin vetämisessä.... :confused:

Ja taas hirveä juupajaapan dissaus käynnissä, eikö kukaan voi tunnustaa että sieltä tulee välillä ihan asiaakin.

Esim. noiden hahmomallien kulmikkaat päät näyttää oikeasti aivan typerältä, ihankuin olisi astuttu sillä saralla vuosikausia taakseppäin. Nättihän peli on silti, ei siinä mitään.

Tuli tässä samalla noista kuvista mieleen että minkä ihmeen takia ei ole vieläkään peleihin kehitetty seuraavanlaista systeemiä.

Noille kasvonpiirteille vois olla jonkinlainen random-generaattori joka valitsee jokaiselle möllille vaihtelevan nenän, silmät, suun jne. tietystä hahmopankista. Myös pituus ja ruumiinrakenne voisi olla vaihteleva. Ja sitten vielä sekin, että kun on noita kulmapäitä Doomissa hakannu sellaset 30kpl, niin rupeaa noi identtiset haavatkin näyttämään jo typerältä. Olisi mahtavaa jos niissäkin olisi jotain pieniä eroja.

Niin paljon keskitytään nykyään yksityiskohtiin muualla ettei muisteta että se tappaa aika paljon realismin tuntua että joka toinen olento on 100% samanlainen jokaista yksityiskohtaa myöten.

I rest my case.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Radikus

Noille kasvonpiirteille vois olla jonkinlainen random-generaattori joka valitsee jokaiselle möllille vaihtelevan nenän, silmät, suun jne. tietystä hahmopankista. Myös pituus ja ruumiinrakenne voisi olla vaihteleva. Ja sitten vielä sekin, että kun on noita kulmapäitä Doomissa hakannu sellaset 30kpl, niin rupeaa noi identtiset haavatkin näyttämään jo typerältä. Olisi mahtavaa jos niissäkin olisi jotain pieniä eroja.

Niin tiiä sitten kuinka paljon enemmän tuo veisi tehoja, mutta kyllä minä ainakin antaisi anteeksi vähän huonomman grafiikan jos tuo tekniikka sen vaatisi. No antaa näiden meidän enemmän asiaan vihkiytyneiden henkilöiden vastata asiaan hieman paremmin.

jos on kattonu sita videoo mika on saatavilla itse pelista niin kylla siina nakyy joka suunnasta niita hirvioita eika vain edesta

Odotattekohan Radikus ja Chronos vähän liikoja?

Saisi nimittäin olla aikamoinen 3D-malli, jos siitä ei aivan läheltä katsoessa näkyisi yhtään kulmaa erityisesti FPS-pelissä, pelityypissä, joka juuri vaatii koneelta eniten tehoja. Kannattaa muistaa, että kuva on resoluutiolla 1024x768, se on PC:ltä, eli kaappaus on täysin tarkka (toisin kuin PS2-kuvat, jotka aina mössööntyvät) ja onhan edelleen kyse work-in-progress pelistä, eli hiomista vielä tapahtuu. Lopullisesta versiosta liikkeessä ja ainakin TV:n ruudulta saa varmasti etsimällä etsiä, että kulmia saa esiin.

Tuota kysymystä samanlaisista hahmomalleista ja mahdollisuudesta saada niihin vaihtelua mietin juuri itsekin joku aika sitten. Olisi tosiaan hieno saada hahmoihin vaihtelua ja se voisi lähivuosina jo varmaan onnistuakin. Esim. Doom 3 näyttää niin hienolta, että sen jälkeisissä peleissä vaihtelevan näköiset vastustajat toisivat grafiikkaan enemmän näyttävyyttä kuin tarkemmat mallit, paremmat tekstuurit ja hienompi valaistus. Voisi hyvin kuvitella, että Carmackin tiimi olisi jälleen edelläkävijä ja toisi ensimmäisenä tämänkin uudistuksen.

Juupista ei muuten tarvitse kenenkään dissata, mies tekee sen jo itse itselleen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Halusin vain osoittaa että hienoilla tekstuureilla saadaan sinänsä yksinkertaisesta polygonimallista hienon näköinen, kun vain katselukulmat pidetään kontrollissa.

Faktaa!. Tuota olen pitänyt suurimpana erona PS2ssa ja uudemmissa konsoleissa. Siinä missä PS2lla pidetään pakostakin tekstuurit laimeina niin ei GCllä eikä XboXilla ole enää tarve karsia -> kauniimpi yleisvaikutelma.

edit: voi juma kun kaikki näkyy japaniksi. Vähän vaikea poimia tekstiä. Saakelin IE ei oikein suostu yhteistyöhön :mad:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Chronos

no hei! sehän on sentään THE DooM3!!!
Ai niin... ;)

Tarkoittanee jälleen, että iD tekee markkinoiden parhaan grafiikkamoottorin ja joku muu tekee sille sitten myöhemmin hyvän (yksin)pelin. Tai no, ensimmäinen Doom oli pelinäkin hyvä ja kun iD kerran jälleen panostaa yksinpeliin, voi kai odotella sitä hyvää peliäkin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Esim ensimmäisessä kuvassa monsterin pää näyttäisi olevan poikkileikkaukseltaan jokseenkin kahdeksankulmio, sama kulmikkuus jatkuu hartioissa ja selässä.
ainakin NVIDIA:n GeForce sarjan kortit tekevät "ympyröistä" kulmikkaita.

Huomasin sattumalta joskus jotain PC peliä pelatessani, että esim. autojen renkaat olivat 8 kulmaisia, kun vuoren varmasti Voodoolla ne aikoinaan olivat täydellisen pyöreät. Kuvittelenko vaan, vai tietääkö joku kertoa tarkemmin?

Ymmärsiköhän kukaan? :confused:

Oikeastaan pitäisi sanoa että jotkut kortit tekevät kulmikkaista objekteista pyöreitä. Ehkä peli ei ole tukenut GF korttia kunnolla joten se ei ole osannut käyttää tuota pyöristys ominaisuutta.

Tai sitten peli otti käyttöön tekstuurirenkaat käytettäessä vanhempaa Voodookorttia/pienempiä detaljiasetuksia.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Slaisser, Lueppas se mun teksti nyt uudelleen, kysehän oli yksinkertasesti pienestä random-lausekkeesta eikä siihen liittynyt mitenkään mitkään teho-asiat. Kaikki graffa olisi siis jo valmiiksi tehty, ainoastaan palat arvottaisiin niistä ja muodostuisi erilaisia hahmoja.

Joku random-koodipätkä vie tasan jonkun NES:in verran tehoja että se toimii :)

Radikus,

Ei se ihan riitä että sinne laitetaan joku random lause vaan ne eri näköiset ruumiinosat pitää olla muistissa. Lisäksi pelimoottorissa voi olla jotain rajoituksia joka ei mahdollista dynamisesti muuttuvia hahmoja.

Kirvasto, Muistissa ne kaikki? Dynaamisesti muuttuvia?

Siis haloo, pitääkö vääntää ihan rautalangasta.

Pelilevyllä on kasa erilaisia yhdistelmiä, nurkan takaa on tulossa 2 äijää. Napataan yhdistelmät kahdelle hahmolle ja tungetaan ne muistiin. Randomgeneraattorissa otetaan vaan numeroina eri osat, tietynlainen nenä esim. nro. 3, tietynlaiset silmät vaikka nro. 4. Kuitenkin kaikki hahmojen tulot ovat scriptattuja pelin alusta pelin loppuun, pieni koodinpätkä lisää ennen ilmestymistä ei peliä tapa.

Eli toiselle hahmolle vaikka yhdistelmä 3-4-5-2 ja toiselle 8-6-3-9 ja siitä ne muistiin ja piirtymään polygoneina. Vai tarvitseeko vielä tarkemmin selittää? Xboxin muistin pitäisi ainakin riittää säilyttämään ne muutamat kohta tarvittavat yhdistelmät siellä muistissa aina kun niille on tarvetta.

Noh, ehkä joskus tulevaisuudessa. Saman näköiset äijät läpi pelin käyvät vaan jo kyllästyttämään.

P.S. Tiedän että tekstini kuulosti nyt harvinaisen monimutkaselta ja sekavalta mutta ei voi mitään :) Väsyttää.

Jos katsotaan vaikka Doom 3:n hahmomalleja, olisi vaihtelu mahdollista tehdä vain dynaamisesti. Yksinkertaisilla malleilla vielä voisi vaihtaa osia, kuten lego-ukkeleilla jalkoja, keskiruumista ja päätä, mutta nykyajan tarkoilla malleilla se ei olisi mahdollista. Ajattele vaikka kuvan läskizombia. Koko hahmohan oikeastaan iso möykky, josta ei noin vain osia vaihdeta.

Ehkä silmiä, suun tai nenän tosiaan voisi vaihtaa, mutta sekään ei olisi kummoinen parannus, kun mallit ovat nykyään niin tarkkoja. Näyttäisi lähes yhtä omituiselta, kuin nykyiset identtiset mallit, jos täsmälleen saman muotoisilla hirviöillä vaihtelisivat vain nuo pienet yksityiskohdat. Kyllä vaihtelevuudet olisi tehtävä kunnolla, eli dynaamisesti, ei plastiikkakirurgialla.

Hahmojen kloonaaminen on lähes kaikkien pelien ongelma, ei pelkästään FPS-pelien. Jos kloonit tosiaan paljon rassaavat, ei taida enää moni peli maistua.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Radikus
Pelilevyllä on kasa erilaisia yhdistelmiä, nurkan takaa on tulossa 2 äijää. Napataan yhdistelmät kahdelle hahmolle ja tungetaan ne muistiin.

Homma kyllä toimisi juuri niin kuin sen kerroitkin, mutta ongelmia tulee jo tuossa lataus vaiheessa. Mietipä vähän miksi lähes kaikissa peleissa on latausajat kenttien välillä tai jopa kesken kentän? Siksi, että suurin osa pelimoottoreista on tehty niin että kaikki tarvittava data ladataan kerralla muistiin. Kun kenttä on pelattu läpi ladataan seuraava kenttä ja niin edelleen. Sinun systeemissä joudutaan koko ajan latamaan dataa pelin aikana joka on mahdollista, ja mielestäni se on ainut oikea tapa tehdä pelimoottori konsoleille, mutta silti sitä käytetään vain hyvin harvoin.

Se onko hahmot dynaamisesti muuttuvia vai staattisia vaikuttaa muistin/tehon kulutukseen hyvinkin epäsuorilla tavoilla. Esimerkikksi staattisille hahmoille varjot voidaan laskea osittain valmiiksi (kuluttaa muistia), mutta dynaamisesti muuttuvalle hahmolle pitää laskea kaikille muutoksille vastaavat varjojen muutokset (kuluttaa paljon muistia). Muistin tarvetta voisi vähentää laskemalla varjot reaaliajassa, joka kuitenkin kuluttaisi helvetisti tehoja.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Se, että tiedostan oman tietoni rajat, on mielestäni vain hyvä asia. Sinulta tämä taito tuntuu puuttuvan. Ymmärrän konsoleiden tekniikkaa kohtuullisen hyvin, mutta en tarpeeksi, että ymmärtäisin tarkasti mikä vaikutus milläkin ominaisuudella on pelintekijälle. Osaamiseni riittää mielestäni kuitenkin kriittiseen tiedonhankintaan. Oman tietämykseni rajoja ei ilmeisesti pitäisi tuoda esiin, koska sen jälkeen "kaiken tietävä" saa päähänsä, etten tiedä mitään.

Sinulla itselläsi tuntuu olevan kuvaamasi ongelma. Olet kritiikittömästi muistanut kertoa kaikki PS2-jutut, jossa konetta hehkutetaan ja luvataan siltä uskomatonta suorituskykyä. Toiseksi, tapasi, jossa olet jo vuosia sitten päättänyt, että PS2 on tehokkain kone, on aika huono lähtökohta lukea yhtään mitään.

Mitä hittoa kielioppi tähän liittyy? Kritisoin aikoinaan (sivu 30) "artikkelejasi" mm. kamalasta kirjoitusjäljestä. Huonosti kirjoitettu juttu harvemmin tuo uskottavuutta. On silti hävytöntä ja varsinainen "haista paska" -kommentti, kun väität hyvän kirjoitusasun riittävän minulle uskottavuuden tuomiseen. Hyvä kirjoitusjälki ei vielä tuo uskottavuutta, mutta en muista kyllä yhtään asiantuntevaa artikkelia, joka olisi kirjoitettu alakoulutasolla. Sisällön ja ulkoasun kritiikki on silti pidettävä erillään.

Väitit viime kirjoituksessasi minun käyttävän lähteitä, joita en todellisuudessa ole koskaan käyttänyt. Kun sinä et kerran jaksanut, minä "kaivoin esiin" tässä ketjussa kirjoittamani viestit. Niissä ei ole mitään väitteeseesi viittaavaa. Tiedät itsekin hyvin, että olen viimeksi väitellyt kanssasi tekniikasta kunnolla Peliaseman keskusteluissa. Väitteesi oli siis täyttä roskaa ja menee jo valehtelun puolelle, kun sitä toistamiseen väität.

Ongelmiin lukemisen ymmärtämisen kanssa en voi auttaa.

En todellakaan väitä että et ymmärtäisi mitään konsoleiden tekniikasta, mutta minusta näyttää kuitenkin siltä että tässä aiheessa et kykene eroittamaan oikeaa tietoa väärästä. Ja jos kerran et ole käyttänyt tässä ketjussa käsittelemiämme artikkeleita tietojesi lähteenä niin linkitä nyt ihmeessä sitten pari artikkelia joita olet käyttänyt. "Ymmärrän konsoleiden tekniikkaa kohtuullisen hyvin, mutta en tarpeeksi, että ymmärtäisin tarkasti mikä vaikutus milläkin ominaisuudella on pelintekijälle." Minua ihmetyttää vain se että jos et kerran ymmärrä mitä merkitystä milläkin ominaisuudella on pelien tekiöille, niin millä tiedoilla sitten jatkuvasti arvioit eri engineiden ja yksityiskohtien tasoa ja tehollista vaativuutta kun juuri niissä vaaditaan jo aikamoista tietoa koko raudan osalta?

Kyllä minä tiedostan omien tietojeni rajat. Minusta otat tämän koko touhun turhan henkilökohtaisesti. En missään vaiheessa yritä loukata ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin (ellei vastapuoli tee sitä tarpeettomasti), ja jos katsot tätä ketjua kokonaisuudessaan niin kyllä minulle on tullut eniten paskaa niskaan. Enkä nyt tarkoita sitä että jos joku minua haukkuu turhaan niin vastaisin samalla mitalla haukkumalla häntä yhtä paljon, vaan sitä että katson oikeudekseni puolustautua hänen väitteitään vastaan.

Kun esimerkiksi olen viimeaikoina kritisoinut "rajoittunutta" tietoasi konsoleiden raudan osalta, niin en todellakaan yritä vihjailla että olisit jotenkin tyhmä. Kun tarkastelee linjaustasi tässä keskustelussa niin ei ole kovin vaikea huomata että pyrit keskustelemaan tavalla jolla saat väitteesi tuntumaan järkeviltä ja asiallisilta (ja sellaisia ne pääasiassa ovatkin). Myöskin verbaalinen lahjakkuutesi joka on paljon korkeammalla tasolla kuin esimerkiksi minulla tuo paljon uskottavuutta teksteihisi (näkeehän tämän kun lukee sinun ja minun tekstejä). Yleisin vastaväitteesi on tapa jolla vain käännät keskustelun nettiartikkeleiden kirjoittajien ja minun väliseksi auktoriteetti kilvaksi sen sijaan että yrittäisit kumota väitteitäni jollain tavalla (täysin naurettavaa minusta). Edellä mainitsemani erot meidän tekstien välillä eivät kuitenkaan tarkoita sitä etteikö viesteissäni voisi olla asiaa. Olen mielestäni antanut perusteluita aivan tarpeeksi väitteideni tueksi. Joskin en jaksa olla yhtä tarkka väitteideni suhteen kuin sinä ja siksi olenkin päästänyt pari sammakkoa suustani.

Olen linkittänyt mielestäni ihan asiallisia artikkeleita. Toki lähes kaikissa niistäkin on ollut virheellistä tietoa, mutta minä olen käyttänyt väitteideni tukena kohtia jotka ovat totta. Enkä kylläkään ole mitenkään vain päättänyt että PS2:nen olisi tehokkain konsoli, vaan esittänyt myös kiistattomia perusteita väitteideni tueksi joista keskeisin ehkä lienee 48GT/s siirtävä väylä. Vaikka olen millaisia perusteluita sinulle esittänyt niin mikään ei näytä uppoavan sinuun. Jos Xboxsilla on käytettävissä 6,4GT/s ja PS2:lla 48GT/s väylä framebuffer-, Z-buffer- ja tekstuurilukuihin sekä kirjoituksiin yms. joita näytönohjain joutuu tekemään jokaisella framella valtavat määrät (joiden määrä moninkertaistuu huomattavasti yksityiskohtaisemmalla grafiikalla), niin miten voit väittää ettei PS2:lla olisi selvä etu tässä suhteessa Xboxsiin verrattuna? Juuri tähän väitteeseen oletan sinun vastaavan koska vastauksen löytyminen ei todellakaan ole kiinni siitä että en ymmärtäisi vastauksiasi vaan siitä että et ole vastausta edes antanut.

Kun nyt kuitenkin ainakin tässä hiljattain olet perustellut Xboxsin tehokkuutta vertaamalla eri pelien grafiikan tasoa niin hyökkäsi Kirvasto keskusteluun mukaan. Osaatko yhtään arvata miksi? Minäpä kerron oman näkemykseni. Kirvasto omaa selvästikkin ohjelmointi taustan ja ymmärtää siksi eri efektien vaativuudesta ja engineiden välisistä eroista huomattavan paljon. Eli hän otti osaa keskusteluun koska väitteesi olivat väärin. Lisäksi Kirvaston kommentti PC:n vähäpolygonisista malleista ja suurista tekstuureista pitää täysin paikkansa. Juuri näistä PS2 ja PC pelien rakenteellisista eroista johtuen käännökset PC:ltä eivät oikein onnistu PS2:lle. Esimerkiksi Max Paynen ja RTCW:n enginet sopivat Xboxsin PC tyyliselle arkkitehtuurille paremmin kuin PS2:lle ja ovat juuri siksi Xboxsilla automaattisesti paremman näköisiä kuin PS2:lla.

<henkilökohtaisuuksia poistettu ylläpidon toimesta>

Ja kuten tavallista niin viestini jäsentely on vähän miten sattuu, mutta älkää nyt hyvät ihmiset vetäkö hernettä nenään sen takia.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Hifi-Mies:
Microsoftin ja lukuisten artikkeleiden vakuutteluista huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että PS2:nen on Xboxsia tehokkaampi.
Xbox on tehokkain, siihen ei kai tarvita lukuisia artikkeleita ynnä muita dokumentteja. Näkeehän sen jokainen omin silmin...DOA3 on tällä hetkellä paras esimerkki koneen tarjoamasta visuaalisesta annista ja peli kuuluu vielä Xboxin aivan ensimmäisiin julkaisupeleihin, joten heikko näyte koneen kyvyistä se ei todellakaan ole.
Mikäli kone on helposti ohjelmoitavissa, sehän on vain plussaa konsolille...samoin käännösten kanssa. Mikäli ei omista PC:tä ja haluaa pelata myös PC-käännöksiä konsolillaan, voi päätellä millä konsolilla käännös hoituu vaivattomammin, näyttäen silti hyvälle.
Jos Xboxsilla on käytettävissä 6,4GT/s ja PS2:lla 48GT/s väylä framebuffer-, Z-buffer- ja tekstuurilukuihin sekä kirjoituksiin yms. joita näytönohjain joutuu tekemään jokaisella framella valtavat määrät (joiden määrä moninkertaistuu huomattavasti yksityiskohtaisemmalla grafiikalla), niin miten voit väittää ettei PS2:lla olisi selvä etu tässä suhteessa Xboxsiin verrattuna? Juuri tähän väitteeseen oletan sinun vastaavan koska vastauksen löytyminen ei todellakaan ole kiinni siitä että en ymmärtäisi vastauksiasi vaan siitä että et ole vastausta edes antanut.
En osaa tekniikasta jutella kovinkaan paljon, mutta PS2:n entisenä omistajana voin sanoa, ettei tuo "ylivoimainen tiedonsiirtokyky" ole näkynyt yhdessäkään PS2-tittelissä Xboxin vastaaviin nähden. Mihin tuo etu häviää vai onko kyse siitä kuuluisasta pelien ohjelmoimisen vaativuudesta PS2:lla?

Pelien vaatimattoman yleistason(keskinkertaisia julkaisuja liikaa ja liian vähän helmiä) takia vaihdoin PS2:n Xboxiin ja enpä ole katunut päivääkään.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom