Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Se, että tiedostan oman tietoni rajat, on mielestäni vain hyvä asia. Sinulta tämä taito tuntuu puuttuvan. Ymmärrän konsoleiden tekniikkaa kohtuullisen hyvin, mutta en tarpeeksi, että ymmärtäisin tarkasti mikä vaikutus milläkin ominaisuudella on pelintekijälle. Osaamiseni riittää mielestäni kuitenkin kriittiseen tiedonhankintaan. Oman tietämykseni rajoja ei ilmeisesti pitäisi tuoda esiin, koska sen jälkeen "kaiken tietävä" saa päähänsä, etten tiedä mitään.
Sinulla itselläsi tuntuu olevan kuvaamasi ongelma. Olet kritiikittömästi muistanut kertoa kaikki PS2-jutut, jossa konetta hehkutetaan ja luvataan siltä uskomatonta suorituskykyä. Toiseksi, tapasi, jossa olet jo vuosia sitten päättänyt, että PS2 on tehokkain kone, on aika huono lähtökohta lukea yhtään mitään.
Mitä hittoa kielioppi tähän liittyy? Kritisoin aikoinaan (sivu 30) "artikkelejasi" mm. kamalasta kirjoitusjäljestä. Huonosti kirjoitettu juttu harvemmin tuo uskottavuutta. On silti hävytöntä ja varsinainen "haista paska" -kommentti, kun väität hyvän kirjoitusasun riittävän minulle uskottavuuden tuomiseen. Hyvä kirjoitusjälki ei vielä tuo uskottavuutta, mutta en muista kyllä yhtään asiantuntevaa artikkelia, joka olisi kirjoitettu alakoulutasolla. Sisällön ja ulkoasun kritiikki on silti pidettävä erillään.
Väitit viime kirjoituksessasi minun käyttävän lähteitä, joita en todellisuudessa ole koskaan käyttänyt. Kun sinä et kerran jaksanut, minä "kaivoin esiin" tässä ketjussa kirjoittamani viestit. Niissä ei ole mitään väitteeseesi viittaavaa. Tiedät itsekin hyvin, että olen viimeksi väitellyt kanssasi tekniikasta kunnolla Peliaseman keskusteluissa. Väitteesi oli siis täyttä roskaa ja menee jo valehtelun puolelle, kun sitä toistamiseen väität.
Ongelmiin lukemisen ymmärtämisen kanssa en voi auttaa.
En todellakaan väitä että et ymmärtäisi mitään konsoleiden tekniikasta, mutta minusta näyttää kuitenkin siltä että tässä aiheessa et kykene eroittamaan oikeaa tietoa väärästä. Ja jos kerran et ole käyttänyt tässä ketjussa käsittelemiämme artikkeleita tietojesi lähteenä niin linkitä nyt ihmeessä sitten pari artikkelia joita olet käyttänyt. "Ymmärrän konsoleiden tekniikkaa kohtuullisen hyvin, mutta en tarpeeksi, että ymmärtäisin tarkasti mikä vaikutus milläkin ominaisuudella on pelintekijälle." Minua ihmetyttää vain se että jos et kerran ymmärrä mitä merkitystä milläkin ominaisuudella on pelien tekiöille, niin millä tiedoilla sitten jatkuvasti arvioit eri engineiden ja yksityiskohtien tasoa ja tehollista vaativuutta kun juuri niissä vaaditaan jo aikamoista tietoa koko raudan osalta?
Kyllä minä tiedostan omien tietojeni rajat. Minusta otat tämän koko touhun turhan henkilökohtaisesti. En missään vaiheessa yritä loukata ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin (ellei vastapuoli tee sitä tarpeettomasti), ja jos katsot tätä ketjua kokonaisuudessaan niin kyllä minulle on tullut eniten paskaa niskaan. Enkä nyt tarkoita sitä että jos joku minua haukkuu turhaan niin vastaisin samalla mitalla haukkumalla häntä yhtä paljon, vaan sitä että katson oikeudekseni puolustautua hänen väitteitään vastaan.
Kun esimerkiksi olen viimeaikoina kritisoinut "rajoittunutta" tietoasi konsoleiden raudan osalta, niin en todellakaan yritä vihjailla että olisit jotenkin tyhmä. Kun tarkastelee linjaustasi tässä keskustelussa niin ei ole kovin vaikea huomata että pyrit keskustelemaan tavalla jolla saat väitteesi tuntumaan järkeviltä ja asiallisilta (ja sellaisia ne pääasiassa ovatkin). Myöskin verbaalinen lahjakkuutesi joka on paljon korkeammalla tasolla kuin esimerkiksi minulla tuo paljon uskottavuutta teksteihisi (näkeehän tämän kun lukee sinun ja minun tekstejä). Yleisin vastaväitteesi on tapa jolla vain käännät keskustelun nettiartikkeleiden kirjoittajien ja minun väliseksi auktoriteetti kilvaksi sen sijaan että yrittäisit kumota väitteitäni jollain tavalla (täysin naurettavaa minusta). Edellä mainitsemani erot meidän tekstien välillä eivät kuitenkaan tarkoita sitä etteikö viesteissäni voisi olla asiaa. Olen mielestäni antanut perusteluita aivan tarpeeksi väitteideni tueksi. Joskin en jaksa olla yhtä tarkka väitteideni suhteen kuin sinä ja siksi olenkin päästänyt pari sammakkoa suustani.
Olen linkittänyt mielestäni ihan asiallisia artikkeleita. Toki lähes kaikissa niistäkin on ollut virheellistä tietoa, mutta minä olen käyttänyt väitteideni tukena kohtia jotka ovat totta. Enkä kylläkään ole mitenkään vain päättänyt että PS2:nen olisi tehokkain konsoli, vaan esittänyt myös kiistattomia perusteita väitteideni tueksi joista keskeisin ehkä lienee 48GT/s siirtävä väylä. Vaikka olen millaisia perusteluita sinulle esittänyt niin mikään ei näytä uppoavan sinuun. Jos Xboxsilla on käytettävissä 6,4GT/s ja PS2:lla 48GT/s väylä framebuffer-, Z-buffer- ja tekstuurilukuihin sekä kirjoituksiin yms. joita näytönohjain joutuu tekemään jokaisella framella valtavat määrät (joiden määrä moninkertaistuu huomattavasti yksityiskohtaisemmalla grafiikalla), niin miten voit väittää ettei PS2:lla olisi selvä etu tässä suhteessa Xboxsiin verrattuna? Juuri tähän väitteeseen oletan sinun vastaavan koska vastauksen löytyminen ei todellakaan ole kiinni siitä että en ymmärtäisi vastauksiasi vaan siitä että et ole vastausta edes antanut.
Kun nyt kuitenkin ainakin tässä hiljattain olet perustellut Xboxsin tehokkuutta vertaamalla eri pelien grafiikan tasoa niin hyökkäsi Kirvasto keskusteluun mukaan. Osaatko yhtään arvata miksi? Minäpä kerron oman näkemykseni. Kirvasto omaa selvästikkin ohjelmointi taustan ja ymmärtää siksi eri efektien vaativuudesta ja engineiden välisistä eroista huomattavan paljon. Eli hän otti osaa keskusteluun koska väitteesi olivat väärin. Lisäksi Kirvaston kommentti PC:n vähäpolygonisista malleista ja suurista tekstuureista pitää täysin paikkansa. Juuri näistä PS2 ja PC pelien rakenteellisista eroista johtuen käännökset PC:ltä eivät oikein onnistu PS2:lle. Esimerkiksi Max Paynen ja RTCW:n enginet sopivat Xboxsin PC tyyliselle arkkitehtuurille paremmin kuin PS2:lle ja ovat juuri siksi Xboxsilla automaattisesti paremman näköisiä kuin PS2:lla.
<henkilökohtaisuuksia poistettu ylläpidon toimesta>
Ja kuten tavallista niin viestini jäsentely on vähän miten sattuu, mutta älkää nyt hyvät ihmiset vetäkö hernettä nenään sen takia.