Minäkin kaipaisin perusteluja väitteeseesi, että nykyään suorituskyky saadaan väyliä kasvattamalla. Tokihan "putkien" pitää leventyä samalla kun muu suorituskyky paranee, mutta en ole huomannut merkkejä, että väylien levenemisen suhteellinen kasvu olisi mikään trendi tai tae selvästi paremmassa suorituskyvystä.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Vaikka myös Ars technican artikkelissa oli pari virhettä niin ei niiden uskottavuusi siitä kuitenkaan romahda. Niissä oli kuitenkin homma hanskassa.
Ja mitä nyt tulee tuohon väylä asiaan niin kyllä se väylä on vaan aika pirun ratkaiseva. Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä.
PS2 ei ainakaan osoittanut, että leveillä väylillä saataisiin jotain erikoista aikaan. Kone on juuri niin tehokas, kun sen julkaisuaikansa perusteella "sopiikin" olla. PS2 on selvästi (ei kuitenkaan valtavasti) Dreamcastia tehokkaampi, mutta jää samalla tapaa selvästi uudemmasta Xboxista. Jos leveämmät väylät olisivat avain selvästi parempaan suorituskykyyn, eikö vanhemman PS2:n pitäisi kilpailla tehoissa uudemman Xboxin kanssa? Sen sijaan päätös panostaa nopeisiin väyliin on tehnyt koneesta kohtuuttoman vaikean ohjelmoida, jolloin tehoja ei saatu alussa ollenkaan käyttöön ja nykyäänkin siinä onnistuu vain harva peli.
Eihän väyliin panostamista silti PS2:n perusteella kannata tuomita. Suuntauksen oikeellisuus voi hyvin peittyä muiden osa-alueiden suunnitteluvirheisiin. Tuskin Sony tieten tahtoen teki konetta, joka on kohtuuttoman vaikea ohjelmoida, joka ei pysty laadukkaaseen teksturointiin ja jota vaivaavat sahalaidat lähes pelissä kuin pelissä. Onko väyläratkaisulla sinänsä osaa näihin ongelmiin, en osaa sanoa, mutta ainakin ne estävät näkemästä, oliko Sonyn perusratkaisu oikea.
Kovasti kuitenkin Xboxin ja uusien PC-koneiden perusteella näyttää, että perinteisillä ratkaisuilla saadaan paras tulos. Sen voi katsoa olevan (edelleen) nykyinen trendi. Voihan olla, että PS3 pääsee eroon edeltäjänsä lapsentaudeista ja näyttää kilpailijoille kehityksen suunnan, mutta vielä sen ennustaminen on aivan liian aikaista.
PS. ArsTechnican artikkeli oli hyvä niin kauan, kun selvisi minkälaista PS2:n ohjelmointi todella on. Taidat myös aktiivisesti unohtaa (kun sen olen jo pariin kertaan sinulle linkittänyt), että jutun kirjoittajakin totesi ArsTechnican BBS:ssä Xboxin varmasti olevan tehokkaampi.