Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Vaikka myös Ars technican artikkelissa oli pari virhettä niin ei niiden uskottavuusi siitä kuitenkaan romahda. Niissä oli kuitenkin homma hanskassa.

Ja mitä nyt tulee tuohon väylä asiaan niin kyllä se väylä on vaan aika pirun ratkaiseva. Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä.
Minäkin kaipaisin perusteluja väitteeseesi, että nykyään suorituskyky saadaan väyliä kasvattamalla. Tokihan "putkien" pitää leventyä samalla kun muu suorituskyky paranee, mutta en ole huomannut merkkejä, että väylien levenemisen suhteellinen kasvu olisi mikään trendi tai tae selvästi paremmassa suorituskyvystä.

PS2 ei ainakaan osoittanut, että leveillä väylillä saataisiin jotain erikoista aikaan. Kone on juuri niin tehokas, kun sen julkaisuaikansa perusteella "sopiikin" olla. PS2 on selvästi (ei kuitenkaan valtavasti) Dreamcastia tehokkaampi, mutta jää samalla tapaa selvästi uudemmasta Xboxista. Jos leveämmät väylät olisivat avain selvästi parempaan suorituskykyyn, eikö vanhemman PS2:n pitäisi kilpailla tehoissa uudemman Xboxin kanssa? Sen sijaan päätös panostaa nopeisiin väyliin on tehnyt koneesta kohtuuttoman vaikean ohjelmoida, jolloin tehoja ei saatu alussa ollenkaan käyttöön ja nykyäänkin siinä onnistuu vain harva peli.

Eihän väyliin panostamista silti PS2:n perusteella kannata tuomita. Suuntauksen oikeellisuus voi hyvin peittyä muiden osa-alueiden suunnitteluvirheisiin. Tuskin Sony tieten tahtoen teki konetta, joka on kohtuuttoman vaikea ohjelmoida, joka ei pysty laadukkaaseen teksturointiin ja jota vaivaavat sahalaidat lähes pelissä kuin pelissä. Onko väyläratkaisulla sinänsä osaa näihin ongelmiin, en osaa sanoa, mutta ainakin ne estävät näkemästä, oliko Sonyn perusratkaisu oikea.

Kovasti kuitenkin Xboxin ja uusien PC-koneiden perusteella näyttää, että perinteisillä ratkaisuilla saadaan paras tulos. Sen voi katsoa olevan (edelleen) nykyinen trendi. Voihan olla, että PS3 pääsee eroon edeltäjänsä lapsentaudeista ja näyttää kilpailijoille kehityksen suunnan, mutta vielä sen ennustaminen on aivan liian aikaista.


PS. ArsTechnican artikkeli oli hyvä niin kauan, kun selvisi minkälaista PS2:n ohjelmointi todella on. Taidat myös aktiivisesti unohtaa (kun sen olen jo pariin kertaan sinulle linkittänyt), että jutun kirjoittajakin totesi ArsTechnican BBS:ssä Xboxin varmasti olevan tehokkaampi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
...
mutta en ole huomannut merkkejä, että väylien levenemisen suhteellinen kasvu olisi mikään trendi tai tae selvästi paremmassa suorituskyvystä. ...

Olet ilmeisesti missannut parivuotta 3D grafiikan kehityksestä :rolleyes:

Jos leveämmät väylät olisivat avain selvästi parempaan suorituskykyyn, eikö vanhemman PS2:n pitäisi kilpailla tehoissa uudemman Xboxin kanssa? Sen sijaan päätös panostaa nopeisiin väyliin on tehnyt koneesta kohtuuttoman vaikean ohjelmoida, jolloin tehoja ei saatu alussa ollenkaan käyttöön ja nykyäänkin siinä onnistuu vain harva peli. ...[/B]


Jos PS2 kehittelyssä olisi odoteltu vielä vuosi tai pari, niin silloin 4MB sijasta embedded muistia olisi voitu kasvattaa jopa 16 MB:een, jolloin se hyvin mahdollisesti ja luultavasti olisi xboxia paljon tehokkaampi, vaikka päämuisti olisi jätetty ennalleen 32 MB.
Nopea väylä 4Mb muistilta GS:ään ei suinkaan ole se joka on tehnyt PS2 ohjelmoinnin hankalaksi (joillekkin), vaan vektoriyksiköitten ja EE ytimen yhteistyön sisäistäminen ja niitten täysimittainen hyödyntämien.

Ensimmäiset yritykset PS2 ohjelmoinnissa olivat kyllä täysin väärällä periaatteella muistinkäytönkin kannalta tehtyjä. Arkkitehtuuri ymmärettiin PC tyyppiseksi , jossa EE vastaisi Intelin (tms) prossua, 32MB RDRAM muistia käytettiin ja 4MB cachemuistia käytettiin PC tapaan.

Eihän väyliin panostamista silti PS2:n perusteella kannata tuomita. Suuntauksen oikeellisuus voi hyvin peittyä muiden osa-alueiden suunnitteluvirheisiin. Tuskin Sony tieten tahtoen teki konetta, joka on kohtuuttoman vaikea ohjelmoida, joka ei pysty laadukkaaseen teksturointiin ja jota vaivaavat sahalaidat lähes pelissä kuin pelissä. ...[/B]


Samat vaivat vaivaavat myös xboxia useissa huonosti ohjelmoiduissa peleissä, lisäksi monissa peleissä on ikävää ruudunpäivityksen tökkimistä ja jopa pelin noin sekunniksi tai pariksi täydellistä pysähtymistä ilman muuta näkyvää syytä kuin että grafiikkamoottori alkaa yskiä liiallisten efektien alla. Eikä nämä grafiikkaefektit jotka tämän saavat aikaan ole muta kuin enempää fillratea vaativia valaistus, räjähdys yms. efektejä.
Sahalaidat tulevat olemaan enempi tai vähempi kaikien konsoleitten ongelma niin kauan kuin käytetään periteisiä renderointitekniikoita 640 x 480 ja jopa 800 x 600 resolla.

Kovasti kuitenkin Xboxin ja uusien PC-koneiden perusteella näyttää, että perinteisillä ratkaisuilla saadaan paras tulos. Sen voi katsoa olevan (edelleen) nykyinen trendi. Voihan olla, että PS3 pääsee eroon edeltäjänsä lapsentaudeista ja näyttää kilpailijoille kehityksen suunnan, mutta vielä sen ennustaminen on aivan liian aikaista.
[/B]


Vaikka nykyisellään näyttäisikin että esim. Nvidia jatkaa vain GeForce tekniikkaan perustuvien näytönohjainten parantelua uusilla ominaisuuksilla, ei ese tarkoita etteikö muualla mietittäisi ja toteutettaisi muitakin ajatussuuntia. Nvidia ei välttämättä aina ja ikuisesti tule olemaan markkinajohtaja grafiikkatekniikassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Olet ilmeisesti missannut parivuotta 3D grafiikan kehityksestä :rolleyes:
Sinä tunnuit missaavan mitä kirjoitin. Tokihan väylät kasvavat samalla, kun muutkin koneiden osat, mutta tarkoitin SUHTEELLISTA kasvua, eli PS2 tyyppistä ratkaisua, missä tehoa haetaan väylänopeuksien merkittävällä kasvattamisella ja muistien pitämistä kohtuullisen pieninä.

Jos PS2 kehittelyssä olisi odoteltu vielä vuosi tai pari, niin silloin 4MB sijasta embedded muistia olisi voitu kasvattaa jopa 16 MB:een, jolloin se hyvin mahdollisesti ja luultavasti olisi xboxia paljon tehokkaampi, vaikka päämuisti olisi jätetty ennalleen 32 MB.
Mielellään kuulen perustelusi, että grafiikkamuistin kaksinkertaistaminen tekisi PS2:sta Xboxia "paljon tehokkaamman". Muutenkin selitys, että sillä hetkellä oli tyydyttävä liian pieneen muistiin ontuu. Jos näin on, on syy väärän arkkitehtuurin valinnassa, ei liian kalliissa muistissa. Kun vanha Dreamcast teksturoi paremmin, ei huonommalle suorituskyvylle voi olla kunnon syitä.

Nopea väylä 4Mb muistilta GS:ään ei suinkaan ole se joka on tehnyt PS2 ohjelmoinnin hankalaksi (joillekkin), vaan vektoriyksiköitten ja EE ytimen yhteistyön sisäistäminen ja niitten täysimittainen hyödyntämien.
Ei toki. 4 megan grafiikkamuisti aiheuttaa huonon teksturointikyvyn. Syy vaikeaan ohjelmointiin löytyy sieltä EE:stä. Haluaisin vielä selvennystä "PS2 ohjelmoinnin hankalaksi (joillekkin)" -kohtaasi. Kenelle PS2:n ohjelmoiminen ei ole hankalaa? Minä en ole törmännyt yhteenkään kommenttiin, joka kehuisi koneen ohjelmointia helpoksi.

Samat vaivat vaivaavat myös xboxia useissa huonosti ohjelmoiduissa peleissä, lisäksi monissa peleissä on ikävää ruudunpäivityksen tökkimistä ja jopa pelin noin sekunniksi tai pariksi täydellistä pysähtymistä ilman muuta näkyvää syytä kuin että grafiikkamoottori alkaa yskiä liiallisten efektien alla.
Hassua, minä en tuollaisiin ongelmiin ole törmännyt. Mitä nyt Halon lopputehtävä jumittaa ja joissain peleissä on satunnaisia, "normaaleja" ja käytännössä todella harvinaisia nyppäisyjä ruudunpäivityksessä. En toki ole Xboxin kökköpelejä montaa pelannut, mutta luulisin, että kuitenkin enemmän kuin sinä, joka konetta et omista.

Sahalaidat tulevat olemaan enempi tai vähempi kaikien konsoleitten ongelma niin kauan kuin käytetään periteisiä renderointitekniikoita 640 x 480 ja jopa 800 x 600 resolla.
Höpöhöpö. Sahalaidat ovat juuri PS2:n ongelma. Toki sahalaitoja näkyy kaikilla koneilla niin kauan, kun FSAA:ta ei peleistä löydy, mutta kyllä ongelma on suuri ainoastaan PS2:lla.

Vaikka nykyisellään näyttäisikin että esim. Nvidia jatkaa vain GeForce tekniikkaan perustuvien näytönohjainten parantelua uusilla ominaisuuksilla, ei ese tarkoita etteikö muualla mietittäisi ja toteutettaisi muitakin ajatussuuntia. Nvidia ei välttämättä aina ja ikuisesti tule olemaan markkinajohtaja grafiikkatekniikassa.
Ihan totta. Kaatuihan 3DFX:kin, mutta mistä on nähtävissä, että tulevaisuus on PS2-tyyppisten ratkaisuiden?
 
Jos jonkun mielestä tulevaisuus on PS2-tyyppisten ratkaisujen niin mitä sitten? Samanlainen tekniikka ilman PS2n pullonkauloja ja ongelmia olisi varsin hyvä. Toisaalta mikäli John Carmackiin on uskominen niin tulevaisuus on juuri sen tyyppisten ratkaisujen mitä Nvidia ja Ati esittävät tällä hetkellä.
 
Kyllä tämä scanline renderoiniin perustuva lähestymistapa alkaa kohta olla niin loppuun kulutettu että tulevaisuudessa on pakko siirtyä ray tracingiin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Samat vaivat vaivaavat myös xboxia useissa huonosti ohjelmoiduissa peleissä, lisäksi monissa peleissä on ikävää ruudunpäivityksen tökkimistä ja jopa pelin noin sekunniksi tai pariksi täydellistä pysähtymistä ilman muuta näkyvää syytä kuin että grafiikkamoottori alkaa yskiä liiallisten efektien alla. Eikä nämä grafiikkaefektit jotka tämän saavat aikaan ole muta kuin enempää fillratea vaativia valaistus, räjähdys yms. efektejä.
Kerropa vähän esimerkkejä, kun näytät tietävän asiasta todella paljon. Mitkäs näiden "useiden huonosti ohjelmoitujen pelien" nimet oikeastaan ovat?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Jos jonkun mielestä tulevaisuus on PS2-tyyppisten ratkaisujen niin mitä sitten? Samanlainen tekniikka ilman PS2n pullonkauloja ja ongelmia olisi varsin hyvä. Toisaalta mikäli John Carmackiin on uskominen niin tulevaisuus on juuri sen tyyppisten ratkaisujen mitä Nvidia ja Ati esittävät tällä hetkellä.
Jokainen saa olla ihan mitä mieltä mitä haluaa, mutta olisi mukava kuulla perusteita. Nyt jää sellainen kuva, että tulevaisuus on ko. ratkaisun, koska se on Sonyn suunta ja Sonyhan tekee kaiken oikein, koska Sonyn kone juuri kököttää telkkarin alla.

Alunperin oli sitä paitsi kyse Hifistin tokaisusta, että "Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä". Tuo ei ole mielipide, vaan yksiselitteinen väite, jolle ei oikein löydy perusteita.

Minustakin on hyvä, että Sony tutkii uusia suuntia. PS2:n suunnittelussa mentiin jonkin verran metsään, mutta se kai oli odotettavissakin, kun tekninen rakenne pistettiin niin uusiksi. Eiköhän PS3:ssa ole opittu virheistä ja pystytään näyttämään mitä uudella suunnalla on todella tarjottavaa.

Carmackille on kyllä paha sanoa vastaan. Kun mies pistää joka kerta kasaan markkinoiden kehittyneimmän 3D-moottorin, on paha väittää vastaan. Eihän Carmack silti mitään absoluuttisia totuuksia lauo, vaan eri oppisuuntiakin varmasti löytyy.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Alunperin oli sitä paitsi kyse Hifistin tokaisusta, että "Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä". Tuo ei ole mielipide, vaan yksiselitteinen väite, jolle ei oikein löydy perusteita.

Niin tuo kyllä, tietenkin mainitsemani Matroxin väylähirmu Parhelia todistaa tuonkin väitteen vääräksi, jäädessään esimerkiksi juuri tuolle XboXin sisältämälle grafiikkapiirille vieläpä melko lailla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto


Enenmmän pitää ihmetellä sinä ja monet muut luette tätä aihetta vaikka se ei muka kiinnosta.

Kyllähän se kiinnostaa, mutta eihän sitä jaksa lukea noin paljoa:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
miten te jaksatte:rolleyes: ...

Henk. koht. ihmetyttää että miten jengi jaksaa ihmetellä sitä miten jotkut käyttävät foorumia keskusteluun (johon se on tarkoitettu) eikä vain ihmettelyyn ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
miten te jaksatte:rolleyes: ...
Tätä on jo yritetty. Mutta ei ne katsos kinastelekaan paremmuudesta vaan tehoista. Ja tehoista VOI kinata, koska tehoja voi mitata. Paremmuus taas on mielipideasia. Mullakin meni tämän threadin ymmärtämiseen hetki...;) Mutta täällähän on välillä melkein rakentavaa keskustelua, mutta silti yli 900postauksen jälkeen ei ole löytynyt mitään yhteisymmärrystä. Mutta se ei kai olekaan tarkoitus. Carry on, boys.
 
Minusta koneet pitäsisi tuomitaniiden JO tuottaneen Grafiikan perusteella, eikä
tehojen ja mahdollisten väylä ja sun muide ihmehyperkvantti kiihdyttimien mukaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Minusta koneet pitäsisi tuomitaniiden JO tuottaneen Grafiikan perusteella, eikä
tehojen ja mahdollisten väylä ja sun muide ihmehyperkvantti kiihdyttimien mukaan.

Olisipa se noin helppoa. Voisi heti sanoa että XboX on tehokkain konsoli ja sillä selvä. Mutta sitten joku sanoo että "eihän ole PS2n [lisää peli] on hienompi kuin XboXin [lisää peli]" ja sitten pitää taas perustella ja päästään niihin teknisiin ominaisuuksiin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Olisipa se noin helppoa. Voisi heti sanoa että XboX on tehokkain konsoli ja sillä selvä. Mutta sitten joku sanoo että "eihän ole PS2n [lisää peli] on hienompi kuin XboXin [lisää peli]" ja sitten pitää taas perustella ja päästään niihin teknisiin ominaisuuksiin.

Ihmisen mieli on kiero...
 
Tuo Xbox><PS2 juttu on koluttu aika läpi väyliä myöten. Kertokaa vähän Cuben Ja PS2:n tehoeroista ja millä saralla kumpi on parempi/huonompi jne...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

1. Jokainen saa olla ihan mitä mieltä mitä haluaa, mutta olisi mukava kuulla perusteita. Nyt jää sellainen kuva, että tulevaisuus on ko. ratkaisun, koska se on Sonyn suunta ja Sonyhan tekee kaiken oikein, koska Sonyn kone juuri kököttää telkkarin alla.

2. Alunperin oli sitä paitsi kyse Hifistin tokaisusta, että "Nykypäivänä kun tuo väylien siirtonopeuksien kasvu on aika pitkälle se tekiä joka tuo lisää graafista suorituskykyä". Tuo ei ole mielipide, vaan yksiselitteinen väite, jolle ei oikein löydy perusteita.

3. Minustakin on hyvä, että Sony tutkii uusia suuntia. PS2:n suunnittelussa mentiin jonkin verran metsään, mutta se kai oli odotettavissakin, kun tekninen rakenne pistettiin niin uusiksi. Eiköhän PS3:ssa ole opittu virheistä ja pystytään näyttämään mitä uudella suunnalla on todella tarjottavaa.

1. No johan latasit, minä olen antanut perusteluita ainakin kymmenen A4:sta (varmaan enemmänkin), jo on kumma jos ne eivät riitä.

2. Väylää tarvitaan oikeastaan kaikissa grafiikkaan liittyvissä asioissa. Kun grafiikka paranee se tarkoittaa käytännössä sitä että näytönohjain joutuu lukemaan ja kirjoittamaan huomattavasti enemmän tavaraa. Esim. 16bit ja 32bit värit, joudutaan siirtämään enemmän värien arvoja, enemmän polygoneja, joudutaan siirtämään enemmän koordinaattien arvoja, teksturointiin liittyvät asiat, trilinear filtter (8 näytettä muistaakseni, anisotropic filtterillä vieläkin enemmän) Eli siis lyhyesti sanottuna mitä enemmän väylää sitä enemmän suorituskykyä (olettaen että grafiikkaa pystytään laskemaan sitä vauhtia mitä väylä pystyy sitä siirtämään. Nykyään tilanne on juuri se että väylät ovat pahasti jäljessä siitä mitä prosessorit pystyisivät laskemaan. Hyvänä esimerkkinä käy Xbox, jos väylä kaksinkertaistuisi niin suorituskykykin olisi varmasti aika lähellä kaksinkertaistumista. PS2:ssa on vain ongelmana se 4MT muisti, mutta minusta se on pienempi ongelma kuin liian pieni väylä. Koodaajat ovat vain tehneet siitä turhan suuren ongelman PC tyyppisellä muistinkäytöllään.

Väylän vaikutuksen voi jokainen kokeilla itse kellottamalla näytönohjainta. Asiahan riippuu tietysti kokoonpanosta, mutta sääntö pätee selvästi ainakin koneissa joissa näytönohjain edestaa vanhempaa sukupolvea kuin muut koneen komponentit (eli siis väylä on pullonkaulana). Esim. joku noin luokkaa 1800MHz prossu ja GeForce 2 gts 32MT. Tässä kokonpanossa eniten suorituskykyä tuo varmasti näytönohjaimen muistiväylän levennys. Yleisesti ottaen PC kuin PC hyötyy eniten muistiväylän levenemisestä.

Keiu:

Parhelian häviö GeForce sarjan korteille on suhteellisen helppo selittää, sillä onhan asia varsin ilmeinen. GeForce kortit ovat hallinneet markkinoita jo jonkin aikaa ja siksi lähes koko PC maailman engineiden kirjo on suunnattu tukemaan korttien ominaisuuksia mahdollisimman hyvin. Sitten mukaan tulee kortti jolla ei ole lähellekkään yhtä hyvää aikaisempaa tukea. Tilannetta voi hyvin verrata PS2:sen ja Xboxsin rautojen erilaisuuteen. Jos Parhelian kaikki hienot kikat jätetään käyttämättä niin tottakai se on hitaampi. En kyllä ensimmäisenä odottaisi tuollaista kommenttia henkilöltä joka on ohjelmoinut työkseen.

3. Minusta Sony teki täysin oikean ratkaisun. Oli vain virhe odottaa että kooderit pystyisivät omaksumaan PS2:sen raudan helposti kun miltei koko arkkitehtuuri laitetaan perusasioista lähtien kokonaan uusiksi. Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa, PS2:sen arkkitehtuuri soveltuu huomattavasti paremmin grafiikan pyörittämiseen kuin PC:n arkkitehtuuri. PC:n arkkitehtuuria kun yritetään vain väkisin survoa pelien mahdollisimman tehokaaseen pyörittämiseen. PC maailmassa on aivan liikaa turhia jarruja jotka hidastavat tehojen kasvua. PS2:ssa koko homma laitettiin kerralla remonttiin ja se tekisi kyllä hyvää PC:n arkkitehtuurillekkin (joka tosin on mahdotonta).

Tulipa muuten mieleen vielä melko looginen selitys sille miksi PS2:lla ei ole graafisesti "hirveän" näyttäviä fps pelejä. Fps pelien enginethän koodataan lähes poikkeuksetta PC:n arkkitehtuurille (Epic, Id) ja siksi niitä käyttämällä ei päästä PS2:lla yhtä näyttävään jälkeen kuin PC:llä.

Lopuksi nyt vielä hieman kommenttia ihan yleisellä tasolla. Mikähän siinä mahtaa olla että koko tämä ketju on joidenkin mielestä turha ja silti sen lukukerrat lasketaan jo kymmenissä tuhansissa. Tästä voi aika helposti päätellä että ketjua lukee monet henkilöt ihan mielenkiinnosta vaikka yhtään kommenttia asian tiimoilta ei ole tullut. Ja jos minua huvittaa jatkaa tätä keskustelua ja Hexillä ja kumppaneilla tuntuu jatkuvan pakkomielle saada se viimeinen sana niin mikäs siinä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies


1. No johan latasit, minä olen antanut perusteluita ainakin kymmenen A4:sta (varmaan enemmänkin), jo on kumma jos ne eivät riitä.

2. Väylää tarvitaan oikeastaan kaikissa grafiikkaan liittyvissä asioissa. Kun grafiikka paranee se tarkoittaa käytännössä sitä että näytönohjain joutuu lukemaan ja kirjoittamaan huomattavasti enemmän tavaraa. Esim. 16bit ja 32bit värit, joudutaan siirtämään enemmän värien arvoja, enemmän polygoneja, joudutaan siirtämään enemmän koordinaattien arvoja, teksturointiin liittyvät asiat, trilinear filtter (8 näytettä muistaakseni, anisotropic filtterillä vieläkin enemmän) Eli siis lyhyesti sanottuna mitä enemmän väylää sitä enemmän suorituskykyä (olettaen että grafiikkaa pystytään laskemaan sitä vauhtia mitä väylä pystyy sitä siirtämään. Nykyään tilanne on juuri se että väylät ovat pahasti jäljessä siitä mitä prosessorit pystyisivät laskemaan. Hyvänä esimerkkinä käy Xbox, jos väylä kaksinkertaistuisi niin suorituskykykin olisi varmasti aika lähellä kaksinkertaistumista. PS2:ssa on vain ongelmana se 4MT muisti, mutta minusta se on pienempi ongelma kuin liian pieni väylä. Koodaajat ovat vain tehneet siitä turhan suuren ongelman PC tyyppisellä muistinkäytöllään.

3. Parhelian häviö GeForce sarjan korteille on suhteellisen helppo selittää, sillä onhan asia varsin ilmeinen. GeForce kortit ovat hallinneet markkinoita jo jonkin aikaa ja siksi lähes koko PC maailman engineiden kirjo on suunnattu tukemaan korttien ominaisuuksia mahdollisimman hyvin. Sitten mukaan tulee kortti jolla ei ole lähellekkään yhtä hyvää aikaisempaa tukea. Tilannetta voi hyvin verrata PS2:sen ja Xboxsin rautojen erilaisuuteen. Jos Parhelian kaikki hienot kikat jätetään käyttämättä niin tottakai se on hitaampi. En kyllä ensimmäisenä odottaisi tuollaista kommenttia henkilöltä joka on ohjelmoinut työkseen.

4. Ja jos minua huvittaa jatkaa tätä keskustelua ja Hexillä ja kumppaneilla tuntuu jatkuvan pakkomielle saada se viimeinen sana niin mikäs siinä.

1. No ei niitä ihan A4:n edestä ole tullut, samoja löpinöitä olet pyoritellyt viestistä toiseen....

2. Eikös se mennyt PS2:lla niin että suuri osa graafisista kikoista lasketaan ihan EE:llä? Eikös tuo GS ollut siinä aika mitättömässä osassa? Niin ainakin silloin PS2:n alkuaikoina puhuttiin? Onko nyt mieli muuttunut vai?

3. Eikös se häviä 3DMarkissakin aika reilusti ja eikös se ole kuitenki tehty tukee nykyisiä kortteja aika tasapuolisesti? No okei, toi Parhelia taitaa olla vähän liian uusi. Mutta toisaalta jos pelkän väylän pitäisi tuoda niin paljon parannusta kuin väität niin ei tuokaan oikein riitä syyksi, eikös tuo Parhelia ole aikamoinen väylähirmu esim. GF4:n verrattuna.

4. Eli sä vain aina jatkat keskustelua, mutta muilla on pakkomielle sanoa viimeinen sana? Melkoinen viimeinen sana onkin, kun niissä kyseenalaistetaan sun juttuja ja esitetään kysymyksiä yms. eli odotetaan vielä vastausta.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom