Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Slaisser: Tiedän kyllä että EE sisältää itsessään FPU ja VPU:t.
Kirjoituksessani olin kirjoittanut yhtälön todellakin väärin, mutta tarkoitukseni oli tuoda esille että PS2:n grafiikkasuorittimeen kuuluu siis periaatteessa koko EE.
Eli oikeinkirjoitettuna sen olisi pitänyt mennä jotenkin näin:
'...EE joka sisältää FPU ja vPU:t'

Viimeaikoina sinun viestisi ovatkin keskittyneet lähinnä kirjoitusvirheitten oikaisuun ja toisten teksteiisä olevien pikku virheitten suurenteluihin.

Mitä tuo MPR:n lista sitten pitäisi kertoa. Nuohan ei siinä ole missään paremmuusjärjestyksessä, lue vaikka seuraava samalta sivulta:

The analyst team long ago gave up picking one single best processor, because so many are designed for, and excel in, specific applications that range from desktop computers through handsets and MP3 players. This year's MPR awards will recognize the best processor in 9 categories, each category having three or more nominees competing for the top spot.

Taisi olla kyllä ent. Coremagazinen sivulla uutisena, että Xbox olisi voittanut sen, mutta ilmeisesti hekin olivat tulkinneet sivun väärin.

Sitäpaitsi PS2 EE taisi voitttaa vastaavan 'MPR Embedded' kilpailun viimevuonna, silloin kun palkinnot jaettiin vielä vain yhdelle.
 
EE ja ne vektoriyksiköt varmaan erotellaan sen takia että niitä vektoriyksiköitä ei ole vielä käytetty paljon ja just sen takia voikin sanoa että käytännössä ne on omat yksikkönsä...slaisser on aina ensimmäisenä kertomassa miten asia on paperilla vaikka juupajaapa mainitsi, että nyt puhutaan miten asia on käytännössä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neidhart
EE ja ne vektoriyksiköt varmaan erotellaan sen takia että niitä vektoriyksiköitä ei ole vielä käytetty paljon ja just sen takia voikin sanoa että käytännössä ne on omat yksikkönsä...slaisser on aina ensimmäisenä kertomassa miten asia on paperilla vaikka juupajaapa mainitsi, että nyt puhutaan miten asia on käytännössä...

Heh xboxissakin on sitten varmaan FSAA-yksikkö, kun sitä ei ole peleissä vielä käytetty, ja SE tekee xboxista tehokkaamman! ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Slaisser: Tiedän kyllä että EE sisältää itsessään FPU ja VPU:t.
Kirjoituksessani olin kirjoittanut yhtälön todellakin väärin, mutta tarkoitukseni oli tuoda esille että PS2:n grafiikkasuorittimeen kuuluu siis periaatteessa koko EE.
Eli oikeinkirjoitettuna sen olisi pitänyt mennä jotenkin näin:
'...EE joka sisältää FPU ja vPU:t'

Viimeaikoina sinun viestisi ovatkin keskittyneet lähinnä kirjoitusvirheitten oikaisuun ja toisten teksteiisä olevien pikku virheitten suurenteluihin.

Mitä tuo MPR:n lista sitten pitäisi kertoa. Nuohan ei siinä ole missään paremmuusjärjestyksessä, lue vaikka seuraava samalta sivulta:

The analyst team long ago gave up picking one single best processor, because so many are designed for, and excel in, specific applications that range from desktop computers through handsets and MP3 players. This year's MPR awards will recognize the best processor in 9 categories, each category having three or more nominees competing for the top spot.

Taisi olla kyllä ent. Coremagazinen sivulla uutisena, että Xbox olisi voittanut sen, mutta ilmeisesti hekin olivat tulkinneet sivun väärin.

Sitäpaitsi PS2 EE taisi voitttaa vastaavan 'MPR Embedded' kilpailun viimevuonna, silloin kun palkinnot jaettiin vielä vain yhdelle.

Tuota ne palkinnot kyllä jaetaan, mutta useammassa kategoriassa. Vai tarkotitko, että ps2 EE oli ainoa kilpailija..? En oikein tajunnut sun tulkintaas. Vissiin ymmärrän enkkua paremmin ku suomea.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe


Heh xboxissakin on sitten varmaan FSAA-yksikkö, kun sitä ei ole peleissä vielä käytetty, ja SE tekee xboxista tehokkaamman! ;)

ei se ole ihan samalla lailla xboxin kohdalla mut tehokkaampi se varmaan silti on...
 
Aah, nyt taisin tajuta. EE voitti sillon kun oli vaan yks kategoria? Toi long ago vaan hämäs.
 
Tehokkain taitaa olla 70-luvulta peräisin oleva konsoli nimeltä Konic. Pitää sisällään maanmainion mustavalko-tenniksen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan dsm
Tehokkain taitaa olla 70-luvulta peräisin oleva konsoli nimeltä Konic. Pitää sisällään maanmainion mustavalko-tenniksen.
heh...klik..klik...juu hauskaa oli....
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Commando

Toisaalta kyllä 0.6G pixelin fill ratekin on ihan kohtuullinen TV-resoluutiolle (640x480 resoluutio 4x AA:lla, 4x overdraw:lla ja 60 fps vaatii noin 0.295G fill raten).

Ja tuonkin fillrate tarpeen voi vielä puolittaa, kun interlacen takia 60 Hz:n virkistystaajuudella frame bufferit ovat vain 640x240 resoluutiossa (Unohtuipa tuo interlancen vaikutus itseltänikin edellisissä viesteissä).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser

Ehh... anteeksi? Toi yhtälö menee kyllä näin: FPU+VU0+VU1=EE eli ei PS2:ssa ole EE:n lisäksi jotain FPU, VU0 ja VU1 yksiköitä vaan EE koostuu noista ja muutamasta muusta "palasesta".

Onhan siinä EE:ssä myös CPU. Tarkeintä on se että nuo "apuprosessorit" eivät kuluta CPU:n tehoja vaan ne toimivat itsenäisesti. Eli vaikka T&L lasketaan EE:llä kuten sanoit, niin käytännössä laskeminen tapahtuu VU0/VU1:llä, jolloin siihen ei kulu itse CPU:n tehoja.
 
Pitäisi ehkä puhua EE Core:sta ja VPU:ista, niin ei Slaisser pääse niuhottamaan.

VPU:t on mahdollista määritellä toimimaan joko itsenäisesti, tai EE coren apuprosessoreina. Paitsi jompikumpi niistä pystyy toimimaan vaan co-processor moodissa.
 
Mulla oli pienempänä skootteri kun taas muilla pojilla oli PV. Mun skootteri oli hienompi ja isompi kuin PV, kulki kovempaa kuin PV, kiihtyi nopeammin kuin PV, olipa siinä jopa sähköstarttikin. Silti PV-poikien mielestä heidän vehkeensä oli parempi. Olihan se sentään PV.

Selkiskö?:D
 
Originally posted by Muksis
Mulla oli pienempänä skootteri kun taas muilla pojilla oli PV. Mun skootteri oli hienompi ja isompi kuin PV, kulki kovempaa kuin PV, kiihtyi nopeammin kuin PV, olipa siinä jopa sähköstarttikin. Silti PV-poikien mielestä heidän vehkeensä oli parempi. Olihan se sentään PV.

Selkiskö?:D
LOL
 
Varmaakin kävi Commandon ja minun laskuista selväksi, että PS2 PS2:lla ongelma on muistin vähyydessä ja Xboxsilla muistin nopeudessa. Mutta muistin vähyys ei ole niin paha ongelma kuin muistin nopeus. Pari laskua siitä kuinka paljon efektit vaativat väylää riittää todistamaan, että Xboxsilla ei väylä riitä kuin murto-osaan efekteistä joita Xbox tukee. Esimerkiksi AA ja motion blur vaativat sekä fillratea että väylää todella paljon. Joten näiden efektien uskon jäävän varsin vähäisiksi Xboxsin peleissä. Kunhan vain kooderit saavat kehitettyä oikeat algoritmit PS2:lle AA:lle niin AA hoituu huomattavasti paremmin PS2:lla kuin Xboxsilla. Esimerkiksi Baldurs Gate käyttää 4*AA:ta. Konsoleiden pieni resoluutio auttaa Xboxsia koska periaatteessa jokainen lisätty efekti joudutaan tekemään jokaisen pikselin osalta ja suurempi resoluutio vaatisi myös enemmän tehoa jokaista lisättyä efektiä kohden.

EE:nen yksiköistä vielä sen verran, että EE sisältää FPU:n, MIPSIII (CPU), VU0, VU1 ja EFU. Usein FPU, MIPSIII ja VU0 toimivat yhteistyössä ja VU1 ja EFU yhteistyössä. Mutta esimerkiksi VU0 ei ole pakko käyttää yhdessä MIPSIII:sen ja FPU:n kanssa, vaan se voi toimia myös yksin. Kaikissa edellä mainituissa yksiköissä on useita suorittimia ja ne hoitavat tarkasti määriteltyjä tehtäviä. MIPSIII suoritinta voidaan verrata Xboxsin CPU:hun, koska ne laskevat suurilta osin kokonaislukuja. MIPSIII:nen suorittaa kellojaksossa reilusti enemmän laskuja kuin P3:nen ja yksinään jo tehokkaampi kuin Xboxsin CPU.

Ihmetyttää kyllä tuo kun jos kerrotaan jostain asiasta ja ei laiteta lähdettä, niin heti aletaan valittaa että yrität ottaa kunnian asiasta. Olettekos itse keksineet kaikki jutut joita täällä kirjoittelette?
 
Originally posted by Hifi_Mies
Varmaakin kävi Commandon ja minun laskuista selväksi, että PS2 PS2:lla ongelma on muistin vähyydessä ja Xboxsilla muistin nopeudessa. Mutta muistin vähyys ei ole niin paha ongelma kuin muistin nopeus.
No ei tietenkään ole vaikka se uusi data tulee sinne 3,2GB/s väylää pitkin...

Originally posted by Hifi_Mies

Kunhan vain kooderit saavat kehitettyä oikeat algoritmit PS2:lle AA:lle niin AA hoituu huomattavasti paremmin PS2:lla kuin Xboxsilla. Esimerkiksi Baldurs Gate käyttää 4*AA:ta.
Saas nähdä kuinka käy. Xboxin GPU tukee myös QuinCunx AA:ta joka siis pystyy 4xAA:n tasoon 2xAA:n tehon käytöllä. Eikös tuo Baldur's Gate tule Xboxillekkin, siitäkin sitten taas nähdään kuinka käy, kumpi näyttää paremmalta.

Originally posted by Hifi_Mies

EE:nen yksiköistä vielä sen verran, että EE sisältää FPU:n, MIPSIII (CPU), VU0, VU1 ja EFU. Usein FPU, MIPSIII ja VU0 toimivat yhteistyössä ja VU1 ja EFU yhteistyössä.

MIPSIII suoritinta voidaan verrata Xboxsin CPU:hun, koska ne laskevat suurilta osin kokonaislukuja. MIPSIII:nen suorittaa kellojaksossa reilusti enemmän laskuja kuin P3:nen ja yksinään jo tehokkaampi kuin Xboxsin CPU.
Hmm... voiko tuota MIPS III:tä nyt ihan CPU:ksi sanoa kun se on kuitenkin vain se ydin (tai kuten Hifi_miehen raamattu Ars Technica sanoo: CPU core 128bit RISC (MIPS IV-subset))?

Tiedetään tiedetään että se EE suorittaa yhden kellojakson aikana enemmän laskuja, mutta älä kuitenkaan unohda että Xboxin CPU:lla on silti yli kaksikertaa enemmän niitä kellojaksoja sekunnissa. Ja mistäs tiedät että se edes on tehokkaampi?
 
Tällaista eräs yksi "asiantuntija" sanoo www.pcvsconsole.com issa tuosta T&L jutusta:

"GameCube's Geometry and Lighting Engine is the same as Transformation and Lighting (T&L) for PC video cards. PlayStation 2 does not have this feature as part of its GPU. The Emotion Engine does all geometry calculations for PS2. Xbox has Programmable Pixel and Vertex Shaders, which are more advanced than plain T&L (or Geometry and Lighting Engine). Meaning, Xbox can do everything a plain Geometry and Lighting Engine can do plus lots more".
 
jesh. Formula-lähetys on alkanut, mutta ei kisa vielä joten on hieman aikaa lörpötellä.

Nousi hymy korviin kun törmäsin PS2Finin kilpailijaan ;) (http://www.ps2sivut.4t.com/) ja sieltä löytyi meille tutun hifimiehen artikkeli siitä miksi PS2 on tehokkaampi kuin Xbox. Tuo artikkeli löytyy tästä: http://www.ps2sivut.4t.com/ps2artik.htm

Artikkeli on käytännössä samaa shaissee mitä tässä threadissa. Ettekä arvaa kenen kirjoittama tuo juttu on. Aivan oikein, hifimiehen.

En muistanutkaan kuinka hauskoja noi hifimiehen ekat viestit tässäkin threadissa oli.

Muutama esimerkki:
"Microsoft on sanonut Xbox:in prosessorin perustuvan Pentium 3 tekniikkaan, joten sen teho on parhaimmillaankin vain Pentium 3, 733Mhz luokkaa eli melko vaatimaton."

heh heh. se että se perustuu siihen ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla tehokkaampi. Eikös Pentium MMX:kin perustunut Pentiumiin ja oli silti huomattavasti nopeampi.

"Uskallan väittää tietäväni kaikki asiat joissa Xboxsin arkkitehtuuri eroaa PC:n arkkitehtuurista. Jos siis yrität väittää tietojani huteriksi sillä perusteella, että minä luulen Xboxsin raudan olevan täysin samanlainen kuin PC:ssä, niin olet väärässä. Olen kyllä tietoinen PC:n ja Xboxsin eroista."

"pelivaraa jättää toinen vertex sheder yksikkö, koska DX8 ei osaa hyödyntää kahta vertex shaderia."

En vieläkään ymmärrä mistä heppu on saanut päähänsä että Xboxissa olisi VAKIO DirectX8...

"PS2:nen ei myöskään tarvitse kovalevyä niin kipeästi kuin Xbox, koska PS2:nen pystyy säilyttämään selvästi enemmän tietoa muistihierarkian yläpäässä."

Mitäs tuo tarkoittaa käytännössä kun PS2:ssa sitä muistia on vähemmän ja dataa ei yleensäkkään säilytetä cachessa vaan RAMmissa ja sitäkin on puolet vähemmän.

"Kakki artikkelit, jotka ovat kertoneet tarkemmin asiasta, ovat paljastaneet PS2:sen olevan Xboxsia tehokkaampi. Vaikeammin ohjelmoitava, mutta silti tehokkaampi."

Tuollaisia artikkeleita kun löytyisi edes yksi.

Muutenkin juttu on kirjoitettu asenteella: No vittu kyllä mä tierän kuinka asiat on nääs, oonhan mä kaveripiirin tietska guru ja muutekin l33t. Kaikki jokka muutta väittää puhuu paskaa ja mä piären niitten päälle.

Lopuksi vielä sen verran että tiedän että tämä viesti taitaa olla asiaton, mutta en voinut olla julkisesti nauramatta tuolle "PS2 vs. Xbox tehovertailulle".

PS. Ei mitään henkilökohtaista Hifimiehelle, toi vaan oli niin vallattoman hauska juttu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Nousi hymy korviin kun törmäsin PS2Finin kilpailijaan ;) (http://www.ps2sivut.4t.com/) ja sieltä löytyi meille tutun hifimiehen artikkeli siitä miksi PS2 on tehokkaampi kuin Xbox. Tuo artikkeli löytyy tästä: http://www.ps2sivut.4t.com/ps2artik.htm

Artikkeli on käytännössä samaa shaissee mitä tässä threadissa. Ettekä arvaa kenen kirjoittama tuo juttu on. Aivan oikein, hifimiehen.

Älä nyt. Nythän Hifimiehellä yms. on lähde, jonka voi juttujensa loppuun lätkäistä. ;)

Mutta tosiaan teksti osoittaa, että IHAN kuka tahansa voi netissä ryhtyä "kirjoittajaksi". Käsittämättömän kömpelöä tekstiä, asiavirhettä alusta loppuun, kirjoitusvirheitä, lausehirvityksiä, selvien kokonaisuuksien puuttuminen, olematon kappalejako, omaan auktoriteettiin vetoamista jne. jne.

Harjoitus tekee mestarin, mutta matka on P-I-T-K-Ä.
 
Hifimiehen 2. artikkelissa, herra itse unohtaa mielipiteen & tekaistun faktan ja oikein faktan 'häilyvän' eron: (suosittelen muuten lukemaan aluksi alkuperäisen artikkelin, jotta pysytte kärryillä. Myös sunkin Hifimies kannattais lukea artikkelis uudelleen)

Pelit jotka ilmestyvät kaikille konsoleille eivät anna vielä syytä hankkia mitään tiettyä konsolia, joten ne pelit jotka ilmestyvät vain yhdelle konsolille ratkaisevat, koska jos haluaa pelata juuri sitä peliä joka ilmestyy vain yhdelle konsolille on tietenkin ostettava juuri se kone jolle peli ilmestyy. Tässäkin Sony on Microsoftia vahvempi. Jos en ihan väärin muista, niin ainakin seuraavat varmat hitit ovat tulossa ainoastaan PS2:lle: Virtua Fighter 4, Gran Turismo 3, Metal Gear Solid 2, Final Fantasy X, Syphon Filter 3. Ainoa peli mikä Xboxilla soittaa kelloa on Munch´s Odysey. Pelien osaltakin PS2:nen on selvä voittaja.
Ainoa peli, joka Xboxilla soittaa kelloa on Munch's Odyssey? Joo-o... *köh* Halo & Dead Or Alive 3 & Jet Set Radio Future & Project: Gotham Racing & RalliSport Challenge *köh*, ja nämäkin ovat vain julkaisupelejä. Tosiaan, ainoahan yksinoikeudella julkaistava peli on tuo Munch's Odyssey... tosi hieno homma...

Ainii, ja muutes Virtua Fighter 4.1 tulee Xboxille...

Sony ja Mircosoft yrittävät pelien lisäksi saada konsoleistaan myös kodin viihdekeskuksia, mutta kumpi pystyy tarjoamaan konsolilleen paremmat puitteet tässä asiassa?, tietenkin Sony.
Aivan, tottakai se on Sony, joka tarjoaa konsolilleen paremmat puitteet tässä kodin viihdekeskus asiassa. Ai, miksikö? No, koska se on SONY!! Ei se selittelyjä kaipaa...

Sony pystyy helposti tekemään lukuisia eri laitteita, jotka ovat yhteensopivia PS2:sen kanssa ja kaiken kruunaa vielä se, että nämä laitteet edustavat alansa ehdotonta kärkeä.
Joo-o... Ei millään pahalla, mutta ellei lasketa high-end tuotteita mukaan, niin Sonyn DVD-soittimet, vahvistimet, kaiuttimet ja CD-soittimet eivät todellakaan ole ehdotonta kärkeä. Enemmänkin harmaata keskiluokkaa.

Mitäs muuten nämä kyseiset laitteet edes ovat, jotka ovat yhteensopivia PS2:n kanssa? Olen kuullut vain digikamerasta ja printteristä.

Jotain Sonyn osaamisesta kertoo myös se, että monet ovat haukkuneet PS2:sen DVD-soittimen surkeaksi
Jep, olen täysin samaa mieltä :) Ja miksi en olisi? Enhän voi käyttää scartti-liitäntää ilman, että kuva menisi vihreäksi. Ja sehän on huisan hauskaa!

...että siinä teille.
Kiitos kaunis.

Sony on käyttänyt valtaansa myös elokuva puolella PS2:sen hyväksi. Sony on onnistunut saamaan Final Fantasy ja Tomb Raider elokuvista erikoispainokset, jotka tarjoavat paljon lisäherkkuja vain PS2:sen omistajille.
On vai? Minkäslaisia lisäherkkuja nämä kyseiset erikoispainokset oikein PS2-omistajille tarjoavat?

Myös Sonyn musiikkipuolesta on hyötyä PS2:lle. Esimerkkinä Lenny Kravitzin kaksi Gran Turismo 3:sta varten tekemää raitaa.
Aivan tästähän on helvetisti hyötyä PS2:lle.

Microsoft ei käyttöjärjestelmillään eikä toimisto-ohjelmillaan pysty juurikaan auttamaan konsoliaan, mutta pystyy sentään internet osaamisellaan kehittämään hyvän selaimen. Tällä ei kuitenkaan ole paljon merkitystä, sillä viimeisimpien tietojen mukaan Xboxsilla pääsee kunnolla nettiin aikaisintaan vuonna 2003, jolloin Playstation 3:nen hengittää jo pahasti niskaan.
Jahas, jos nettiin kuulemmä pääsee Xboxilla vasta 2003 (Hifimiehellä taitaa olla jotain inside sourceseja, kun en itse ole mitään tämmöistä kuullut Microsoftin ylempien tahojen sanovan), niin milloinkas tällä ihme-masiina-PS2:lla pääsee oikein nettiin sitten?

Sonylla on muutenkin aika puolellaan, koska Sony on ehtinyt rakentamaan verkkoa jo pitkän aikaa ja ehtinyt lisäksi solmia yhteistyösopimuksen Segan ja Nancon kanssa verkon rakentamisesta.
Mitä ihmettä? Yhteistyösopimus Segan ja Nancon :) kanssa verkon rakentamisesta? Lainailen tässä kaverini Inertian lempilausahdusta, eli...

Lähde?

Näistä seikosta voi helposti nähdä ennakko-asetelmien olevan vahvasti PS2:sen puolella, mutta ihmeitähän tapahtuu ja lopulta aika näyttää kuinka tässä käy.
Ihmeitä?! lol.
 
Kyllä ihmiset jaksavat vatvoa tätä samaa asiaa eteen ja taakse :eek:. Voin myöntää olevani ns. "PS2- fanboy" ja olen silti niellyt asian että Xbox on tehokkaampi kuin PS2. Entäs sitten? Eihän nyt elämä siihen kaadu jos kaverin konsoli on tehokkaampi kuin omasi. Tollaiset jutut lähinnä naurattaa, kun joku kaveri yrittää henkeen ja vereen asti puolustaa omaa konsoliaan. Samaa juttua pyöritelty kohta 20 sivua. Sitäpaitsi, jos näen että Xbox "syrjäyttää" jossakin vaiheessa PS2:hden niin menen ja ostan sen. Ei sen kummempaa. Ja tämä on kyllä yksi, joka naurattaa mua eniten:

"Toinen Xboxsia ylistävä ryhmä on huonot kooderit.".

Tarkoittaako tämä sitä, että esim. Halon tekijät ovat huonoja koodereita? Ja voitteko sitten kuvitella, mitä "huippukooderit" saavat Xboxilla aikaan kun siihen on niin helppo ohjelmoida pelejä...
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom