Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim
En itse enää muista miltä peli näyttää ilman modeja - täytyy tehdä vertailuja jossain välissä. Alkaa tosiaan olemaan setti sillä tasolla, että tutkiskelu ei ole missään pelissä ollut mukavampaa. Kun ladataan modisisältöä maailma täyteen, on melkein jokaisen mutkan takana jotain - ja matka sinne vähintään upean näköistä.
Pääjuonta olen edennyt varmasti varsin vähän. Ehkä olisi syytä sitäkin katsella, mutta se jotenkin alleviivaa niin koruttomasti sitä, että Skyrim on tämän päivän Dungeons & Dragons, geneeristäkin geneerisempää fantasiaa. Ympäristöt ovat onneksi hieman pohjoisemmat ja kaikkein korskeimmilta töyhtöritariurhoilta on ainakin vielä vältytty. Elder Scrolssit olivat oikeastaan tähän kummalliseen Skyrim-innostukseen asti pois tarjottimelta tyystin. Yksi monista syistä olivat nuo saatanan kissaturvat yms liskojäbät. Taustalla tosiaan vaikuttaa vahva fantasiapelien historiikki ja myös pen & paper meininki, ja nämä eläinyhdistelmät ovat todella halvan oloista sisältöä pelissä. Mikä pelastaisi inholta? Erilainen fysiologia ja luunrakenne, realistisempi puheenlaatu kurkun äänivärkkejä ajatellen. Noita kissanaamoja tuskin mikään pelastaisi, mutta liskot olisivat olleet jopa kiinnostavia jos ne käykentelisivät edes kuin Soul Caliburin Lizardman konsanaan, ja puheesta olisi vaikea saada selvää muista syistä kuin paskasta ääninäyttelystä.
Kanbela, käytössä on tosiaan nyt taas 80+ modia. Jryi myös pientä listausta tärkeimmistä pyysi ja katson tähän ketjuun jotain omaa essentiaalia kunhan pääsen kotiin.
Hyvään alkuun pääsee kun rekisteröityy Skyrim Nexukseen ja katsoo sieltä ladatuimmat/suositelluimmat modit. Suositut ja ladatuimmat modit ovat asemissaan ihan syystä. Modaus kannattaa aloittaa ja suorittaa jotenkin maltillisesti - eli lukaisee läpi mitä modintekijä kertoo modistaa, ja tärkeintä, että minkä muun modin kanssa se EI toimi. Konfliktit onkin se pointti tässä ettei ihan tolkuttomasti kamaa vaan laittele kuten itse ensimmäisellä kerralla. Tuolloin käytin Skyrim Workshoppia Steamissa, ja vaikka se onkin tosi näppärä, nyt tavallaan haluaa itse katsoa mikä filu menee minne - eli käytän pääasiassa Nexusta. Lisäksi, vaikka kummassakin paikassa on 70% samoja modeja, mahtuu tuohon 30%:iin Nexuksen eduksi kaikenlaista. Mm. ne tärkeimmät tissi- ja persemodit.
Enivei, kakkuhan kuorrutetaan ENB-modilla. Eli mitä tahansa ultra hd tekstuuripaketteja lataat, itse suosittelen ehdottomasti ENB:n käyttöä. Jotkut ei tykkää yhtään. Se mitä ENB tekee on se, että se tekee kaikesta hieman elokuvanaisempaa ja dramaattisempaa. Kuinka? Se yhtenäistää kaiken grafiikan erilaisilla efekteillä. Etunenässä pelaaja huomaa Depth of Fieldin, jolloin pelaajan "katse" kohdentuu siihen mitä oikeasti katsotaan. Eli jos seisot kadulla ja naaman eteen tulee joku tolvana, tausta muuttuu epätarkaksi. Itselle tämä en ehkä tärkein efekti tunnelman luomisessa. Se kun siis on läsnä aina eikä pelkästään kylähullujen myötä. Toinen yhtä tärkeä efekti on SSAO. Se antaa kaikelle elopainoa lisäämällä varjoja sen ympärille. Käytäntö? Kaikkihan on nähnyt pelejä jossa modelit (hahmot yms) eivät tunnu kuuluvan ympäristöönsä ja jotenkin astuvat epämiellyttävästi sieltä esiin. SSAO yhtenäistää grafiikkaa ja luo erilaista syvyydentuntua kuin DoF.
Eli suosittelen modien latomista ja testausta tämmöisessä järjestyksessä:
1. Säämodi: esim. itselläni käytössä oleva
Climates of Tamriel, näitä toki on muitakin mutta tämä tuntuu olevan järkevä kokonaispaketti
2. ENB: etsit omaa silmää miellyttävän ENB-presetin Skyrim Nexuksesta
ENB on ymmärrettävästi tehosyöppö. En ole itse tutkinut aivan mahdottomia määriä ENB-presettejä, vain suosituimmat, joista totesin että Get that Nintendo outta my face! ja kaivoin tuommoisen Skyrimin alkuperäistä kylmän ja kalvakan fiilistä korostavan, eli ennen kaikkea realistisen presetin. ENB:t on erilaisia ja kannattaa miettiä sen suhdetta pelin pyörimiseen. Monissa preseteissä on erilaisia paketteja erilaisia konekokoonpanoja varten.
ENB ei missään nimessä ole pakollinen, vaikka siitä itse pidänkin paljon. Oma ENB ei esim toimi aivan täydellisesti Climates of Tamrielin kanssa, vaan esimerkiksi päiväsaikaan taivas on ylikirkas ja pilvitekstuurit yms ovat pääosin piilossa.
3. Sisältömodit: eli kaikki se mikä ei tuo enää visuaalisia efektejä yms mukanaan.
Modirumbaa voi myös ajella käänteisessä järjestyksessä, eli sisältömodit ensin. Visuaalisten kilkkeiden kanssa peli käy kankeammaksi jo ihan käynnistymisen suhteen, ja jos nopeasti täytyy käydä toteamassa jonkin modin toimivuutta niin voi myös mennä perse edellä puuhun. Tässä sitten kuitenkin on se, että kun on kaikenlaista kivaa tuotu, ja sitten näiden päälle isketään vasta visuaaliset efektit, ei ole ollut kontrollia sen suhteen kuinka raskas setti on pyörittää. Optimointia on hyvä miettiä alusta alkaen. Itselläni on ulkotiloissa 35 - 55 framea, sisätiloissa kiinteä 60. Eli optimoinnille on edelleen tilausta.
Skyrim Project Optimization vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja tätä täytyy testata kunhan vain ehtii. En kuitenkaan ihan usko, että tällä tehdään ihmeitä jos käytössä on nämä 2K tekstuuripaketit yms.
Eräs modikombo minkä haluaisin on se, että kaukaiset asiat ovat tosiaan hieman epäselviä, eikä pelimäisen "tarkkoja". Kokeillut ENB:t eivät tee tätä vielä ihan järkevästi - horisontti ja ympäristö menee epäfokukseen jos jotain on näkökentässä "edessä". Puhdasveristä etäisyyspohjaista epätarkkuutta ei ole vielä löytynyt. Tätä voisi jatkaa jättämällä kaukaisempien horisonttien ultramegaHD-tekstuuripaketit pois, sillä yksityiskohdat ovat muutoinkin epäselvät etäisyysefektien vuoksi. Etsintä jatkuu!
Yleissääntönä voidaan pitää sitä, että modeja (poislukien ENB:t) ei laiteta puhumattakaan niiden poistamisesta "kesken saven", ei siis pelin ollessa käynnissä tai tallennusprosessin, vaan meinaan sitä, että hierotaan kokonaisuus kuntoon ennen kuin aletaan pelaamaan ja luodaan hahmo. Itse poistin tylysti jotain modeja kesken jonkun hahmon pelin ja alkoi sitten ilmaantua semmosta freezetysbugia - eikun uutta hahmoa tekemään.