Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Elder Scrolls V: Skyrim

Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Olettekos Dawnguardia saaneet toimimaam pleikalla? Itse sain questin mennä Fort Dawnguardiin, mutta kartan nuoli osoittaa alueelle, jonne en pääse. Myöskään Fort Dawnguardiin ei ole asiaa, koska "Cant go that way". Sekin näyttäisi olevan "ulkona krtasta". Ja mikäli fast travelia käytän mihin tahansa niin tuo Dawnguard nuoli osoittaa pelatessa Rifteniin...

Edit: Visiitti Rifteniin näköjään auttoi ja nyt on nuoli oikeassa paikassa ja tehtävä etenee.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Tietääkös kukaan, että onko mitään näppärää keinoa millä saisi PS3-talletukset muunnettua PC-versioksi, jotta vois jatkaa talletusta koneella? Googlettelin
kyllä asiaa mutta löysin vain topiceja, joissa vaaditaan CFW-hommia yms ja sellainenhan ei tässä tapauksessa onnistu..
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Nimeni on Hood, Robin Hood.

iRk21hecTb5DF.jpg
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Tuliko tuo beta 1.9 jo PC pelaajille saataville? Jos tuli niin ehtikö kukaan testata? Luvattu skillien nosto yli 100:an saisi minut takaisin tämän pariin!
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Tuliko tuo beta 1.9 jo PC pelaajille saataville? Jos tuli niin ehtikö kukaan testata? Luvattu skillien nosto yli 100:an saisi minut takaisin tämän pariin!

Ainakin kun valitsi ominaisuuksista betaan osallistumisen niin jotainhan tuo heti latasi. En nyt kerkeä tosin vielä peliä käynnistelemään ja katsomaan onko siellä tuo oikea versio, voin senkin työpäivän jälkeen tarvittaessa tehdä mutta eiköhän se nimenomaan tuo beta ole, voisi olettaa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

No, tulipa sitten ostettua kaikki DLC:t. Ihan jeppistä menoa, mutta eihän moditkaan kaikkea kuitenkaan voi korjata ja pelin ikä yms vammaisuudet paistavat läpi. Paljon kuitenkin voidaan tehdä, mutta vielä en kuitenkana ole Hypotermia yms survival modeja laittanut - seuraavana listalla, jotta saadaan TRU EKSPERIENS! Vaikeustason nostaminen tekee kyllä pelistä ihan turhaa paskettia. Viholliset kestää niin tajuttomat määrät vaikeimmalla asteella osumaa, että alkaa hiirestä akku loppumaan. Täytyy joku realismimodi etsiä, jossa aseet ovat vain kuollettavia - sekä pelaajalle että vihollisille.

Aivan mahtavasti kyllä saanut lisäsisältöä pelille kun skippaa niin paljon kartan katsomista kuin mahdollista - pöydällä on itse piirrettyä karttaa valmistunut kivasti. Hyvä syy mennä vaeltelemaan jonkin paikan ympäristöön kun karttaa tehdessä miettii, että onkohan siellä jotain.

i2Ja5FNoF2Lv2.jpg
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Voisikos Tuhomursu tai joku laittaa listaa parhaista grafiikkamodeista? Jokunen on jo nyt asenneltuna mutta mitä kaikkea tarvitaan absoluuttisesti parhaaseen lopputulokseen?
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Herraisä kun näyttää hyvälle, olisipa pleikkarillakin yhtä hienoa :(. Mutta kyllähän tuo vähän huonommillakin grafiikoilla menee! :)
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

En itse enää muista miltä peli näyttää ilman modeja - täytyy tehdä vertailuja jossain välissä. Alkaa tosiaan olemaan setti sillä tasolla, että tutkiskelu ei ole missään pelissä ollut mukavampaa. Kun ladataan modisisältöä maailma täyteen, on melkein jokaisen mutkan takana jotain - ja matka sinne vähintään upean näköistä.

Pääjuonta olen edennyt varmasti varsin vähän. Ehkä olisi syytä sitäkin katsella, mutta se jotenkin alleviivaa niin koruttomasti sitä, että Skyrim on tämän päivän Dungeons & Dragons, geneeristäkin geneerisempää fantasiaa. Ympäristöt ovat onneksi hieman pohjoisemmat ja kaikkein korskeimmilta töyhtöritariurhoilta on ainakin vielä vältytty. Elder Scrolssit olivat oikeastaan tähän kummalliseen Skyrim-innostukseen asti pois tarjottimelta tyystin. Yksi monista syistä olivat nuo saatanan kissaturvat yms liskojäbät. Taustalla tosiaan vaikuttaa vahva fantasiapelien historiikki ja myös pen & paper meininki, ja nämä eläinyhdistelmät ovat todella halvan oloista sisältöä pelissä. Mikä pelastaisi inholta? Erilainen fysiologia ja luunrakenne, realistisempi puheenlaatu kurkun äänivärkkejä ajatellen. Noita kissanaamoja tuskin mikään pelastaisi, mutta liskot olisivat olleet jopa kiinnostavia jos ne käykentelisivät edes kuin Soul Caliburin Lizardman konsanaan, ja puheesta olisi vaikea saada selvää muista syistä kuin paskasta ääninäyttelystä.

Kanbela, käytössä on tosiaan nyt taas 80+ modia. Jryi myös pientä listausta tärkeimmistä pyysi ja katson tähän ketjuun jotain omaa essentiaalia kunhan pääsen kotiin.

Hyvään alkuun pääsee kun rekisteröityy Skyrim Nexukseen ja katsoo sieltä ladatuimmat/suositelluimmat modit. Suositut ja ladatuimmat modit ovat asemissaan ihan syystä. Modaus kannattaa aloittaa ja suorittaa jotenkin maltillisesti - eli lukaisee läpi mitä modintekijä kertoo modistaa, ja tärkeintä, että minkä muun modin kanssa se EI toimi. Konfliktit onkin se pointti tässä ettei ihan tolkuttomasti kamaa vaan laittele kuten itse ensimmäisellä kerralla. Tuolloin käytin Skyrim Workshoppia Steamissa, ja vaikka se onkin tosi näppärä, nyt tavallaan haluaa itse katsoa mikä filu menee minne - eli käytän pääasiassa Nexusta. Lisäksi, vaikka kummassakin paikassa on 70% samoja modeja, mahtuu tuohon 30%:iin Nexuksen eduksi kaikenlaista. Mm. ne tärkeimmät tissi- ja persemodit.

Enivei, kakkuhan kuorrutetaan ENB-modilla. Eli mitä tahansa ultra hd tekstuuripaketteja lataat, itse suosittelen ehdottomasti ENB:n käyttöä. Jotkut ei tykkää yhtään. Se mitä ENB tekee on se, että se tekee kaikesta hieman elokuvanaisempaa ja dramaattisempaa. Kuinka? Se yhtenäistää kaiken grafiikan erilaisilla efekteillä. Etunenässä pelaaja huomaa Depth of Fieldin, jolloin pelaajan "katse" kohdentuu siihen mitä oikeasti katsotaan. Eli jos seisot kadulla ja naaman eteen tulee joku tolvana, tausta muuttuu epätarkaksi. Itselle tämä en ehkä tärkein efekti tunnelman luomisessa. Se kun siis on läsnä aina eikä pelkästään kylähullujen myötä. Toinen yhtä tärkeä efekti on SSAO. Se antaa kaikelle elopainoa lisäämällä varjoja sen ympärille. Käytäntö? Kaikkihan on nähnyt pelejä jossa modelit (hahmot yms) eivät tunnu kuuluvan ympäristöönsä ja jotenkin astuvat epämiellyttävästi sieltä esiin. SSAO yhtenäistää grafiikkaa ja luo erilaista syvyydentuntua kuin DoF.

Eli suosittelen modien latomista ja testausta tämmöisessä järjestyksessä:

1. Säämodi: esim. itselläni käytössä oleva Climates of Tamriel, näitä toki on muitakin mutta tämä tuntuu olevan järkevä kokonaispaketti

2. ENB: etsit omaa silmää miellyttävän ENB-presetin Skyrim Nexuksesta

ENB on ymmärrettävästi tehosyöppö. En ole itse tutkinut aivan mahdottomia määriä ENB-presettejä, vain suosituimmat, joista totesin että Get that Nintendo outta my face! ja kaivoin tuommoisen Skyrimin alkuperäistä kylmän ja kalvakan fiilistä korostavan, eli ennen kaikkea realistisen presetin. ENB:t on erilaisia ja kannattaa miettiä sen suhdetta pelin pyörimiseen. Monissa preseteissä on erilaisia paketteja erilaisia konekokoonpanoja varten.

ENB ei missään nimessä ole pakollinen
, vaikka siitä itse pidänkin paljon. Oma ENB ei esim toimi aivan täydellisesti Climates of Tamrielin kanssa, vaan esimerkiksi päiväsaikaan taivas on ylikirkas ja pilvitekstuurit yms ovat pääosin piilossa.

3. Sisältömodit: eli kaikki se mikä ei tuo enää visuaalisia efektejä yms mukanaan.

Modirumbaa voi myös ajella käänteisessä järjestyksessä, eli sisältömodit ensin. Visuaalisten kilkkeiden kanssa peli käy kankeammaksi jo ihan käynnistymisen suhteen, ja jos nopeasti täytyy käydä toteamassa jonkin modin toimivuutta niin voi myös mennä perse edellä puuhun. Tässä sitten kuitenkin on se, että kun on kaikenlaista kivaa tuotu, ja sitten näiden päälle isketään vasta visuaaliset efektit, ei ole ollut kontrollia sen suhteen kuinka raskas setti on pyörittää. Optimointia on hyvä miettiä alusta alkaen. Itselläni on ulkotiloissa 35 - 55 framea, sisätiloissa kiinteä 60. Eli optimoinnille on edelleen tilausta. Skyrim Project Optimization vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja tätä täytyy testata kunhan vain ehtii. En kuitenkaan ihan usko, että tällä tehdään ihmeitä jos käytössä on nämä 2K tekstuuripaketit yms.

Eräs modikombo minkä haluaisin on se, että kaukaiset asiat ovat tosiaan hieman epäselviä, eikä pelimäisen "tarkkoja". Kokeillut ENB:t eivät tee tätä vielä ihan järkevästi - horisontti ja ympäristö menee epäfokukseen jos jotain on näkökentässä "edessä". Puhdasveristä etäisyyspohjaista epätarkkuutta ei ole vielä löytynyt. Tätä voisi jatkaa jättämällä kaukaisempien horisonttien ultramegaHD-tekstuuripaketit pois, sillä yksityiskohdat ovat muutoinkin epäselvät etäisyysefektien vuoksi. Etsintä jatkuu!

Yleissääntönä voidaan pitää sitä, että modeja (poislukien ENB:t) ei laiteta puhumattakaan niiden poistamisesta "kesken saven", ei siis pelin ollessa käynnissä tai tallennusprosessin, vaan meinaan sitä, että hierotaan kokonaisuus kuntoon ennen kuin aletaan pelaamaan ja luodaan hahmo. Itse poistin tylysti jotain modeja kesken jonkun hahmon pelin ja alkoi sitten ilmaantua semmosta freezetysbugia - eikun uutta hahmoa tekemään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Milläs tasolla porukka on ollu kun päätehtävä on vedetty läpi? Oma ukkeli on nyt lvl20 ja vika Sovngarde edessä.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Milläs tasolla porukka on ollu kun päätehtävä on vedetty läpi? Oma ukkeli on nyt lvl20 ja vika Sovngarde edessä.

Ei helvetti. 20? Oletko muita tehtäviä tehnyt?

Itse on tullut nuohottua kaikenlaista muuta KUIN päätehtävää, ja nyt tasolla 22.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Ei helvetti. 20? Oletko muita tehtäviä tehnyt?

Itse on tullut nuohottua kaikenlaista muuta KUIN päätehtävää, ja nyt tasolla 22.

On tullu tehtyä, mutta varmaankin vähän nuukasti. Isoin taitaa olla tuo sisällissota.
Jos oot tolla tasolla niin päätehtävä taitaa mennä läpi aika heittämällä ellei tuo vaikeustaso ole sitten progressiivinen.
Lohharit ainakin omalla ukkelilla pystyy hyvin tappamaan.
Tähän tietenkin auttaa huuto, joka pitää ne maassa.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

On tullu tehtyä, mutta varmaankin vähän nuukasti. Isoin taitaa olla tuo sisällissota.
Jos oot tolla tasolla niin päätehtävä taitaa mennä läpi aika heittämällä ellei tuo vaikeustaso ole sitten progressiivinen.
Lohharit ainakin omalla ukkelilla pystyy hyvin tappamaan.
Tähän tietenkin auttaa huuto, joka pitää ne maassa.

Itse vedin pääjuonen läpi ollessani about 50. Sivutehtäviä tulee tehtyä todella paljon.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Milläs tasolla porukka on ollu kun päätehtävä on vedetty läpi? Oma ukkeli on nyt lvl20 ja vika Sovngarde edessä.

Itselläni nyt lvl 22, ja tehnyt tähän asti:

Siitä kun pitää käydä hakea se torvi niille hiippareille :p (Oikealta nimeltään The Horn of Jurgen Windcaller)

Eli noin 6 tehtävää tehtynä :) Veri vetää tutkimaan kaikki luolat yms, sekä jos joku mies tulee höpöttämään jostain mistä saa tehtävän, tartun side questiin heti ja teen sen pois :) Toki noita sivutehtäviä on tullut varastoon parisenkymmentä, johtuen siitä, kun tein nämä edellisessä tallennuksessa, joten yritän unohtaa ne ja teen ne sitten. :)
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Noista modeista;

mulla on siis jo muutamia mutta liekkö sitten pitäisi parempi ENB presetti löytää tai jotain? Modit mitä mulla on nyt:

- ApachiiSkyHair
- Better Torches
- Enchanced Lights and FX
- Lanterns of Skyrim
- Skyrim Flora Overhaul
- Project Reality - Climates of Tamriel
- Project ENB
- Static Mesh Improvement Mod
- Skyrim HD

Harmi ettei Radeoneilla taida downsampling toimia vieläkään, se yksistään jo parantaisi grafiikoita huomattavasti :-(

Tän hetken hahmo on level 45 ja pääjuonta en ole kyllä pelannut juurikaan eteenpäin. En itseasiassa edes muista missä vaiheessa se on... Kaikki lisäritkin hankittuna niin helposti rupeaa harhailemaan ja tekemään jotain ihan muuta, vaikka yrittäisi keskittyä pääjuonen tehtäviin :p
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Itse olen nyt 43lvl ja pelattu jotain 140h. Pääjuoni menty ja paljon(?) sivuquesteja, solstheim mukaanlukien ja minulla on vähän ongelmia löytää questeja. Kyllä niitä silloin tällöin löytyy mutta voisi useamminkin löytyä. Aika paljon paikkoja vielä löytämättä Skyrimistä, Solstheim kokonaan koluttu mutta pari questia kesken. Skyrimistä varmasti löytyy vielä tehtäviä vaikka muille jakaa, pakostikin, koska jotkut vetää yli level seitsemässäkympissä ilman kiinnostuksen loppumista. Onko mitään tietoa miten paljon tästä löytyy skriptattuja tehtäviä? Joitain randomeitahan on loputtomasti.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Liitytään keskusteluun mukaan. Oma hahmoni, Luka (Wood Elf), on 49 levelinen ja tällä on vajaat 100h tullut pelailtua. Aikaisempi hahmo on 55 levelinen ja sillä takana ~180 tuntia. Nykyisellä hahmolla Solstheim takana ja Dawnguard meneillään. Ensimmäisellä hahmolla ei lisäosia ole koluttu. Lukasta tehtiin "assassin" -tyyppinen hahmo alkujaan (archery 100, sneak 100), mutta mahdollisuus perkkien nollaamiseen käytettiin ja nyt paukutellaan kahden käden dragonbone kirveellä ja daedric miekalla (myös kahden käden). Light Armor vaihtui myöskin raskaampaan.

Ekalla hahmolla menty päätehtävä läpi ja lisäksi kaikki "pääsivutehtävät" eli Companions, Dark Brotherhood jne. Lisäksi liuta erinäisiä pikkutehtäviä. Nykyisellä hahmolla päätehtävä viimeistä tehtävää vaille valmis. Lisäksi kaikki paitsi Winterholdin maagikoulu ja sisällissota näistä pienistäsuurista käymättä. Pleikkarilla mennään, eikä ole ainakaan toistaiseksi käynyt tylsäksi Skyrimin maailma.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Hurjia on pelimäärät kavereilla! Kyllähän peli oli paljon parempi kuin mitä edes ajattelin. Jotenkin kuitenkin vähän semmonen tutina, että kun päätehtävä on läpi, niin sitten saa siirtyä syrjään muiden alta. Ehkä jossain vaiheessa pitää kuitenkin miettiä noiden lisäosien hankintaa.

Kyllä tämä ittellä on varmaan GT5:n jälkeen eniten pelattu peli pleikalla. Toki silläkin vielä aika paljon matkaa alkuperäiseen Civilizationiin, Master of Orioniin, Railroad Tycoon jne pelimääriin :)
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Kanbela, kannattaa tsekata myös www.skyrimgems.com. Sieltä löytyy myös hyviä viittauksia ja poimintoja.

Mitä enemmän Skyrimia pelaa, sen enemmän ajatukset ovat next gen Elder Scrollissa. Voisi olla aika tautista rautaa, jos siihen tulee vastaavanlainen tuki modeille. Jotain asioita edes modit eivät voi Skyrimissa korjata ja niiden kautta ikävästi pilkistää pelin julkaisuvuosi yms vajavuudet.

Hieman epäselvä tämä Skyrimin vihollisten levelisysteemi. Joissain paikoissa menevät moskaksi ihan perusjousella, siinä missä joku hyvin epäkarismaattinen random dude tiellä kestää pari tusinaa nuolta.

Tuntuu vahvasti siltä, että vielä kerran tehdään täysi uninstalli pelille. Mukaan otetaan vain tärkeimmät modit (tissipersemodit) joilla saadaan touhusta seikkailemisen tuntuista. Etunenässä tuo palelluskuolemamodi.
 
Vastaus: The Elder Scrolls V: Skyrim

Ite en meinaa leveliä 20 päästä pidemmälle kun kone tuppaa koittaa kuolemaan käsiin. En oo reinstallin jälkeen uskaltanu vielä pelata kun ei tuo LotROkaan meinaa toimia, ja se peli on joku kuus vuotta vanha. Mutta SkyUI ja sen kylkiäinen SKSE tuntuu olevan ne mihin palaan kun modien perusteista lähen.

Seuraan youtubessa niitä uusien modien arvostelu videoita. Vasta popsahti tämmönen kuin Tropical Skyrim nexuksesta parillakin tyypillä arvosteluun. Voi että kutkuttaa hiirikädessä mutta ei uskalla ihan noin isoja modeja laittaa ennenkuin on uus kone. On se kumma miten voi pitää pelista vaikka on aikaa sijoittanu yhtä paljon modien kuolaamiseen kuin pelaamiseen.
 
Ylös Bottom