Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Perjantai-illan kunniaksi: Ennakossa Last Of Us

Oli kyllä huikeaa menoa jo noissa ennakkoversion kahdessa kentässä - jopa yksi hyvin yllättävä kohtauskin, josta olisin halunnut kertoa, mutta en halunnut keneltäkään pilata jännistystä. ;) Voisihan tästä avautua vaikka kuinka paljon, mutta artikkeli hehkuttakoon puolestani. :)
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Pelin asetuksista kuvakaappaus.

8uA3OWY.gif


Tuostahan menee kaikki muut off:lle paitsi violence ja vaikeusaste niin tappiin kuin vain saa. Hyvä, että otettu huomioon pelaajat, jotka eivät halua kädestä pitelyä.

Tekstitys löytyy toivottavasti suomeksi kuten on jo totuttu Unchartedin myötä.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Perjantai-illan kunniaksi: Ennakossa Last Of Us

Oli kyllä huikeaa menoa jo noissa ennakkoversion kahdessa kentässä - jopa yksi hyvin yllättävä kohtauskin, josta olisin halunnut kertoa, mutta en halunnut keneltäkään pilata jännistystä. ;) Voisihan tästä avautua vaikka kuinka paljon, mutta artikkeli hehkuttakoon puolestani. :)

Hienosti kirjotettu teksti, joutu tosin pari kappaletta jättämään väliin, kun yritin vältellä pienimpiäkin tiedon murusia pelin kulusta. Itselläni tämä, GTAV ja Beyond Two Souls on jäljellä tästä konsolisukupolvesta, jonka jälkeen onkin hyvä aika hypätä uusiin tuuliin. Nähtävästi tämä ei tuota pettymystä. Tosin mikään yllätyshän tämä ei ole, niin timanttinen pelistudio Naughty Dog on.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Tuostahan menee kaikki muut off:lle paitsi violence ja vaikeusaste niin tappiin kuin vain saa. Hyvä, että otettu huomioon pelaajat, jotka eivät halua kädestä pitelyä.

Nowgamerin sekä VG247 ennakoiden perusteella kuulostaisi että Normal voisi hyvinkin olla se optimaalisin vaikeusaste myös harjaantuneille pelaajille. Tarjoten reilusti selviytymisen tuntua, ilman että pelin epätasainen stealth mekaniikka/vihollisten AI:n kummallisuudet alkavat kyrpimään pelaajaa liiaksi.

There’s potential for these insta-deaths becoming a real issue for some players, especially once the enemy count rises. I’m guessing that there’s a bit of Dark Souls mentality at play here, in that you must pick and choose your fights. If true, then it’s something I could really get in to, but I just didn’t get enough evidence during this section. - - When creeping up behind enemies you can break stealth unexpectedly, while you can murder a man right behind one of his mates without alerting him. The rules felt inconsistent throughout.

Eli peli tulee tarjoamaan runsaasti Demon's Soul/Dark Souls tyylisiä insta kuolemia SEKÄ preview koodissa vihollisten AI käyttäytyy epäloogisesti pelaajan hiiviskellessä. Tähän kun lisätään vihollislaumat, niin ohjain voin muuttua nopeasti bumerangiksi.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Kiitokset Haasolle. Kyseessä on kyllä huikealta vaikuttava tekele ja ehdottomasti itselleni tällä hetkellä kesän odotetuin julkaisu. Selviytymiskauhistelut eivät ole kovin paljoa iskeneet viime vuosina jotain Zombi U:ta lukuunottamatta, mutta Last Of Usissa on potentiaalia kuin pienessä pitäjässä. Jos meininki pysyy kautta linjan yhtä laadukkaana niin kyseessä voi olla hyvinkin yksi vuoden kovimpia julkaisuja kaikki alustat mukaan luettuna. Täytyy toivoa, että arvosteluversion saisi hyvissä ajoin käsiin, että ehtisi kirjoittaa arvostelun julkaisupäiväksi - nähtäväksi jää.

Edit: OK, tuosta vaikeustasosta sen verran, että itselleni normal ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia ja kuolema korjasi vain kerran, mikä oli täysin omaa idioottimaisuutta, kun otin tuntumaa taistelumekaniikkaan ensimmäisen sienizombin kohdatessani. Seuraava vaikeustaso olikin sitten jo asia erikseen. :)
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Eli peli tulee tarjoamaan runsaasti Demon's Soul/Dark Souls tyylisiä insta kuolemia SEKÄ preview koodissa vihollisten AI käyttäytyy epäloogisesti pelaajan hiiviskellessä. Tähän kun lisätään vihollislaumat, niin ohjain voin muuttua nopeasti bumerangiksi.

Taidan silti pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa -> vaikeusaste tappiin. Selviytymiskauhun selkäranka itselleni on, että koko ajan pelottaa että henki lähtee. Ohjain tärisee kädessä ja joka nurkan taakse pelottaa kurkata. Pelko siitä, että normaali vaikeusasteella pelaaminen muuttuu "mukavaksi" on liian suuri. Unchartedeihin se sopii täydellisesti, selviytymiskauhuun itselleni ei. Voihan tietenkin olla, että nöyränä poikana joutuu aloittamaan alusta ja pienentämään vaikeusastetta. Tämä olisi tosin ensimmäinen kerta tässä konsolisukupolvessa ja ilomielin tuon riskin otan (ellei sitten vaikeusastetta voi muuttaa lennossa).

Kiitokset Haasolle. Kyseessä on kyllä huikealta vaikuttava tekele ja ehdottomasti itselleni tällä hetkellä kesän odotetuin julkaisu. Selviytymiskauhistelut eivät ole kovin paljoa iskeneet viime vuosina jotain Zombi U:ta lukuunottamatta, mutta Last Of Usissa on potentiaalia kuin pienessä pitäjässä. Jos meininki pysyy kautta linjan yhtä laadukkaana niin kyseessä voi olla hyvinkin yksi vuoden kovimpia julkaisuja kaikki alustat mukaan luettuna. Täytyy toivoa, että arvosteluversion saisi hyvissä ajoin käsiin, että ehtisi kirjoittaa arvostelun julkaisupäiväksi - nähtäväksi jää.
Toivotaan, että pelin saisitte mahdollisimman pian. Itse taidan pelata kyseisen pelin vasta loppu kesästä / alku syksystä. Kesä aikana tulee pelattua niin vähän, kun on niin paljon kaikkea muuta tekemistä. Pitääkin itse asiassa vältettä tätä ketjua julkaisun jälkeen, ettei spoilaile itseltään mitään :D

Edit: OK, tuosta vaikeustasosta sen verran, että itselleni normal ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia ja kuolema korjasi vain kerran, mikä oli täysin omaa idioottimaisuutta, kun otin tuntumaa taistelumekaniikkaan ensimmäisen sienizombin kohdatessani. Seuraava vaikeustaso olikin sitten jo asia erikseen. :)
Näin minä vähän myös arvelin. Hyvä että saatiin tähänkin pelanneen mielipide.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Tekstitys löytyy toivottavasti suomeksi kuten on jo totuttu Unchartedin myötä.
Ainakin yhdessä trailerissa on tekstit suomeksi. Näin luulisi myös olevan itse pelissä.

Mitä tuo violence-asetus tarkoittaa? Mitä eroa on siis onin ja offin välillä? Tuskin nyt täysin väkivallatonta peliä tästä millään ilveellä saa. :p
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Mitä tuo violence-asetus tarkoittaa? Mitä eroa on siis onin ja offin välillä? Tuskin nyt täysin väkivallatonta peliä tästä millään ilveellä saa. :p

Enpä hoksannut tuon asetuksen kanssa kikkailla ennakkoa tehdessäni, mutta jos muistan niin voisin huomenna kokeilla ennakkoversion kanssa - tänään olen liian väsynyt käynnistämään yhtäkään konsolia. Lonkalta heitetettynä veikkaisin, että off-tilassa veri katoaa pelistä. Muistaakseni jossakin muussa pelissä on ollut juurikin tuollainen "violence"-säädin ja sillä sai pelin vain verettömäksi. The Last Of Us rampautuisi huomattavasti jos siitä poistettaisiin kaikki väkivalta, vaikka kyseessä ei varsinaisesti räiskintä olekaan.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

40min videomateriaalia johon viimeisimmät ennakot ovat perustuneet.

[video=dailymotion;xzzf07]http://www.dailymotion.com/video/xzzf07_the-last-of-us-lincoln_videogames[/video]

[video=dailymotion;xzzf0g]http://www.dailymotion.com/video/xzzf0g_the-last-of-us-pittsburgh_videogames[/video]

Spoileri vapaita videoita jos on sattunut katsomaan aiempia trailereita. Bioshock Infiniten jälkeen on kiva nähdä miten TLoU ei sorru samaan idioottimaisuuten miten jokainen roskakori, käsilaukku, ruumis sisältää aseiden panoksia yms. Lähes kaikki tarpeellinen on jo ennestään otettu parempaan talteen, jonka johdosta pelaaja joutuu pähkäilemään mistä tarvikkeesta on akuutein pula.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Tänä vuonna tulee hankittua kaksi peliä: GTA V ja Last of Us. Sekä toki kaikki urheilupelit. Luuletteko että Last of Us on digitaalisena latauksena halvempi Playstation Plussalle, kun kyseessä on kumminkin yksinoikeuspeli? Esim. Far Cry 3 Blood Dragon oli Plussalaisille noin 30% halvempi vaikka se julkaistiin myös boxille.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

Ainakin yhdessä trailerissa on tekstit suomeksi. Näin luulisi myös olevan itse pelissä.

Mitä tuo violence-asetus tarkoittaa? Mitä eroa on siis onin ja offin välillä? Tuskin nyt täysin väkivallatonta peliä tästä millään ilveellä saa. :p

Enpä hoksannut tuon asetuksen kanssa kikkailla ennakkoa tehdessäni, mutta jos muistan niin voisin huomenna kokeilla ennakkoversion kanssa - tänään olen liian väsynyt käynnistämään yhtäkään konsolia. Lonkalta heitetettynä veikkaisin, että off-tilassa veri katoaa pelistä. Muistaakseni jossakin muussa pelissä on ollut juurikin tuollainen "violence"-säädin ja sillä sai pelin vain verettömäksi. The Last Of Us rampautuisi huomattavasti jos siitä poistettaisiin kaikki väkivalta, vaikka kyseessä ei varsinaisesti räiskintä olekaan.

Joissain videoissahan on näkynyt, että ihmisiltä lähtee irtoraajoja esimerkiksi räjähdyksissä. Myös pää katkaistiin jossain videossa. Veikkaisin siis, että tuo Violence-asetus vaikuttaa vain noihin irtoraajoihin, kuten esimerkiksi F.E.A.R. -pelisarjassa. En sitten tiedä miten tollaset tilanteet toteutetaan, missä Joel talloo tyypin pään murskaksi (tuollainen näkyi artikkelin yhdessä kuvassa). Noh, Violence päällä luonnollisesti, en näe mitään syytä kytkeä sitä pois päältä. Muutenkin kun kyseessä on K18-peli ja joka vielä pyrkii realismiin ja maailman toivottomuuden / karuuden esittämiseen, niin itse en ainakaan näe edes tarvetta tällaiselle asetukselle. Noh, parempi miellyttää kaikkia.
 
Vastaus: The Last Of Us (14.6.2013)

kyseessä on K18-peli ja joka vielä pyrkii realismiin ja maailman toivottomuuden / karuuden esittämiseen, niin itse en ainakaan näe edes tarvetta tällaiselle asetukselle. Noh, parempi miellyttää kaikkia.

Realismi ja hollywoodin realismi on 2 eri juttua ;)
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Vähän turhan ohjaltulta tämäkin vaikuttaa noiden videoiden perusteella. Tällainen peli olis paljon parempi sellaisena Fallout-tyyppisenä vapaa maailma pelinä missä vois mennä miten huvittaa ja minne huvittaa. Vaaraa vaanis joka kulmalla ja ei koskaan tiedä mistä se seuraava vihollinen yllättää jne. Mun mielestä peliin pääsee ihan eri tavalla sisään kun ei koko ajan tasaisin väliajoin keskeytetä välivideoilla.

Esim. toi
pää alaspäin ampuminen on kyllä jo niin nähty
ja toi
välivideosta pelaamiseen siirtyminen niin että oo valmiiksi suojan takana
ja eikun räiskimään ni jooh... Mut kyllähän toi hyvältä näyttää, harmi vaan että ei oo itellä pleikkaria.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Tällainen peli olis paljon parempi sellaisena Fallout-tyyppisenä vapaa maailma pelinä missä vois mennä miten huvittaa ja minne huvittaa. Vaaraa vaanis joka kulmalla ja ei koskaan tiedä mistä se seuraava vihollinen yllättää jne. Mun mielestä peliin pääsee ihan eri tavalla sisään kun ei koko ajan tasaisin väliajoin keskeytetä välivideoilla.

Vaikea nähdä että TLoU toimisi nykyisellä konseptilla kovinkaan hyvin Fallout/Skyrim tyylisenä vapaan maailman pelinä. Pelin pihvi eli tarina tuntuisi menettävän koko merkityksen jos Joel & Ellie lähtisivät metsästämään x-määrän oravannahkoja ventovieraalle sekä suorittaen muita turhanpäiväisiä sivutehtäviä maailmassa missä kukaan ei halua viettää vapaaehtoisesti ylimääräistä aikaa kuin tarve vaatii.

Esim. toi
pää alaspäin ampuminen on kyllä jo niin nähty
Missä aiemmissa peleissä tämä samainen kikka on nähty? Tomb Raider taisi sisältää samankaltaista häppeninkiä, muttei yhtä mieleenpainuvaa kohtausta kuin mitä The Last of Us tarjosi.

ja eikun räiskimään ni jooh...
Jos tällä viitataan 11:05 kestoiseen videoon niin siinä oli Räiskintä melko kaukana. Pelaajalla sekä väijyjillä oli vain pari hassua ammusta käytettävänä ja muutoinkin kohtaus oli hidas tempoisempi kuin valtaosa nykypäivän toiminta/seikkailu peleistä. Toivottavasti sama ote pysyy koko 15h kampajan aikana eikä sorruttaisi Walking Deadin action-jackson räiskintään.

The Last of Us Multiplayer Confirmed; New Details Revealed | Latest News Explorer

Onpa harhaanjohtava otsikko tässä. Uusia tietoja juu... "hän vahvisti sen". Eikö tuo ole kuultu jo useita kuukausia sitten?
Oikeassa olet. Jo aiemmin varmistuneita asioita varmistellaan.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Vähän turhan ohjaltulta tämäkin vaikuttaa noiden videoiden perusteella. Tällainen peli olis paljon parempi sellaisena Fallout-tyyppisenä vapaa maailma pelinä missä vois mennä miten huvittaa ja minne huvittaa. Vaaraa vaanis joka kulmalla ja ei koskaan tiedä mistä se seuraava vihollinen yllättää jne. Mun mielestä peliin pääsee ihan eri tavalla sisään kun ei koko ajan tasaisin väliajoin keskeytetä välivideoilla.

Itselläni vahva eri. Open world -pelit on kivoja, mutta erittäin vaikeita tasapainottaa esimerkiksi panoksia, aseita, armoreita ym. Yleensä löytyy aina jokin porsaanreikä, jolla paikat voi putsata vuoren huipulta ilman, että viholliset edes pääsee käsiksi sinuun jne. En nyt äkkiä pysty kuvittelemaan selviytymiskauhua/jännitystä open world:ssä.

Vaikea sanoa nyt tästä tekeleestä, kun videoita en suostu katsomaan, mutta lähtökohtaisesti ilman muuta tälläinen suljettu ympäristö. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita täydellistä vapauden riistoa. Ainakin Zanis Dust:n ennakon perusteella, pelaajalle tarjotaan erilaisia lähestymisratkaisuja etenemiseen, ja suorastaan kannustetaan olemaan räiskimättä asetta.

Nykyään tahtoo olla, mitä avoimemmaksi peli menee, sitä vaikeampi sitä on pitää otteessa. Itse näen, että tässä pelissä juoni ja rytmitys on kaikki kaikessa.

Mutta nämähän on toki näitä mielipide-eroja.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Oikeassa olet. Jo aiemmin varmistuneita asioita varmistellaan.
Poistin tuon viestini, koska jos otsikkoa katsoo tarkemmin, olin väärässä. "New details revealed" viittaakin ilmeisesti tarinamoodiin eikä mp:hen. Otsikkoon laitettu "multiplayer confirmed" taitaa olla silkkaa katselukertojen kalastelua.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Vastatakseni noihin pariin edelliseen viestiin niin en tosiaan tarkoittanutkaan että pelin tarvis olla silleen open-world peli kaikkine sivutehtävineen vaan lähinnä mua ärsyttää nykypeleissä toi liiallinen välivideoiden käyttö joka käänteessä sekä tollaset kohtaukset että pelaaja heitetään suoraan välivideosta johonkin kohtaukseen ja ainoa ulospääsy siitä on ampua kaikki viholliset. Ei anneta itse mennä tilanteeseen ja lähestyä sitä miten haluaa. Samoin mun mielestä syö aika paljon sitä seikkailuntuntua kun koko ajan ohjataan mihin pitää mennä jne. esim. ei anneta itse keksiä että käytänpä tätä esinettä siihen että pääseen tästä eteenpäin. Mutta ilmeisesti tässä noi avut saa pois päältä?? Esimerkkinä vaikka Resident Evil 4 mikä on todella putkijuoksu peli mutta pääpaino on siinä että pelataan eikä kattella jotain välivideoa joka 5min välein niinkuin on esim. RE6:ssa. Nelosessa jounen kuljetus on mun mielestä hyvin toteutettu lyhyillä videopätkillä ilman että ne alkaa v...aa.

Nykyään mun mielestä peleissä painotetaan liikaa tarinankerrontaa pelaamisen kustannuksella ja se on ihan turhaa koska videopelien juonet on oikeasti suurimmaksi osaksi täyttä huttua. On tietty konsepti tai maailma minkä varaan peli on rakennettu mikä pitäis olla se pelin suola. Juonelliset käänteet ovat yleensä täysin banaaleja ja latteita kliseitä jotka harvoin jaksaa oikeasti kiinnostaa. Poikkeuksia tietty löytyy aina mutta ne on aika harvassa. Esim. Fallout 3:sen pääjuoni oli täysin kuraa, liian lyhyt ja huonosti rakennettu mutta pelin maailma on niin hyvin suunniteltu että pääjuoni on vain sivuseikka koko pelissä.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

. Mutta ilmeisesti tässä noi avut saa pois päältä?
Kyllä. Itseäni ärsyttää suunnattomasti nykyajan peleissä kädestä pito, siksi innostuinkin tuosta kuvasta minkä tänne postasin. Kaikki avut pitäisi saada pois päältä.

Nykyään mun mielestä peleissä painotetaan liikaa tarinankerrontaa pelaamisen kustannuksella ja se on ihan turhaa koska videopelien juonet on oikeasti suurimmaksi osaksi täyttä huttua. On tietty konsepti tai maailma minkä varaan peli on rakennettu mikä pitäis olla se pelin suola. Juonelliset käänteet ovat yleensä täysin banaaleja ja latteita kliseitä jotka harvoin jaksaa oikeasti kiinnostaa. Poikkeuksia tietty löytyy aina mutta ne on aika harvassa. Esim. Fallout 3:sen pääjuoni oli täysin kuraa, liian lyhyt ja huonosti rakennettu mutta pelin maailma on niin hyvin suunniteltu että pääjuoni on vain sivuseikka koko pelissä.
Yleensä se vaan menee juuri niin, mitä enemmän vapautta, sitä huonompi se juoni on. Silloin juuri ne pelilliset muut seikat kantavat näitä pelejä, kuten itsekkin sanoit. Sen takia juuri Last Of Us:n kaltaiseen peliin tuo "open worldmäisyys" ei mielestäni yksinkertaisesti sovi. Pienemmissä ympäristöissä on huomattavasti helpompaa pitää pelaaja koko ajan varpaillaan, rytmittää actionia, tutkimista ym, kasvattaa hahmojen välistä suhdetta sekä viedä juonta muutenkin eteen päin.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Ei anneta itse mennä tilanteeseen ja lähestyä sitä miten haluaa.
Tässä on oltava täysin samaa mieltä. Aikoinaan Uncharted 2 pelatessa tuli toivottua monesti miten jatko-osan kenttäsuunnittelussa voitaisiin luoda enemmän avoimempia (moni tasoisempia) alueita missä Nathan voisi hyppiä/kiivetä/hiiviskellä ohi vihollisten. Toisaalta tässä kohtaa syy voi olla jo pelaajissa ja meidän omissa odotuksissa mitkä ovat joskus epärealistisia mihin pelistudiot kykenevät. Muistan edelleen GTAIV:n julkaisun jälkeistä elämää miten pelaajat toivoivat jatko-osan mahdollistavan pelimaailman missä hahmo voisi astua jokaiseen liikkeeseen/asuntoon/rakennukseen mitä maailmassa on.
 
Ylös Bottom