Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Arvostelumenestys, vaikka ilman niitäkin tämä oli jo hankintalistalla. Tämän jälkeen BEYOND: Two Souls. Taitavat molemmat jäädä pelihyllyyn muistoksi tästä sukupolvesta.

BMAq1_XCIAA3L0i.jpg:large
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Pelaajalehti antoi The Last of Usille "vain" kasin, mutta hällä väliä. Kyseisen lehden mukana tuli muuten nätti juliste pelistä.

Julkaisuun on enää reilu viikko, mutta moninpelivideoiden jälkeen en sittenkään ole vielä varma, ostanko Last of Usin vai en. Ja nimenomaan mp:n takia tulen pelin ostamaan, siksikin nämä uudet klipit pistivät miettimään. Minun mielestäni Naughty Dog olisi voinut esimerkiksi lyhentää yksinpelin tarinaa sen verran, että multiplayerin grafiikoista olisi saanut paremmat.

Saattaa kuulostaa, että minulle graffat olisi ainoa tärkeä asia. Näin ei ole. Silti, kun pudotusta UC3:een on jonkin verran, laittaa se harkitsemaan ostopäätöstä uudelleen. Itse odotin, että Last of Us olisi ollut nätti myös moninpelin puolella.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Minun mielestäni Naughty Dog olisi voinut esimerkiksi lyhentää yksinpelin tarinaa sen verran, että multiplayerin grafiikoista olisi saanut paremmat.

Miten nämä liittyvät toisiinsa? Grafiikat ovat juuri sen tasoiset, jolla pelaaminen saadaan pysymään jatkuvasti jouhevana kaikissa tilanteissa.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Lyhentää? No ei todellakaan! En laittaisi vastaan jos haluaisivat vielä pidentää sitä.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Miten tämän pääsee lukemaan? Pakottaa aina IGN suomi -sivulle.
Kummallista. Tarkistin linkin ja vei suoraan arvosteluun. Pistetään vielä puhtaana linkkinä jos tämä auttaa: http://www.ign.com/articles/2013/06/05/the-last-of-us-review

E: machete

Tuli testattua firefoxilla ja itse jouduin linkin kautta IGN-jenkin etusivulle. Chromella pelittää niin kuin pitääkin. Harmi kun en ole pätkääkään it-ihminen, olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä johtuu. Paavin voodoo kyvyistä vai mistä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Miten tämän pääsee lukemaan? Pakottaa aina IGN suomi -sivulle.

Itsellä oli sama ongelma, kun yritin tylsistyneenä lukea arvostelua töissä. Demo ei ollut kummoinen ensimmäisellä kerralla, piti pelata vielä toisen kerran ja keskittyä lopun taisteluun. Siinä oli kuitenkin potentiaalia, varsinkin jos vaikeustasoa voi vaihtaa lennosta mieleisekseen (kuten pitäisi olla aina nykypeleissä). Mitä grafiikkaan tulee niin vaikka olen siirtynyt nykyään pääosin PC-puolelle, niin ei tuo kyllä vanhasta PS3- muistista kovin kummoinen demossa ollut. Ajaa asiansa, mutta demon perusteella pimeine sateisine iltoineen ei todellakaan aiheuttanut mitään wau-efektiä! Demon perusteella ei kyllä kannata ostopäätöstä tehdä, ellei heti alusta huomaa, ettei genre nappaa tippaakaan, eikä vaivaudu edes pelaamaan loppuun. Odotan ihan kelpo peliä, mutta taitaa olla, että jos kehittäjänä on Naughty Dog tai Rockstar niin hype-juna tykittää 300 mailia tarvittaessa seinään.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Pelaajalehti antoi The Last of Usille "vain" kasin, mutta hällä väliä. Kyseisen lehden mukana tuli muuten nätti juliste pelistä.

Julkaisuun on enää reilu viikko, mutta moninpelivideoiden jälkeen en sittenkään ole vielä varma, ostanko Last of Usin vai en. Ja nimenomaan mp:n takia tulen pelin ostamaan, siksikin nämä uudet klipit pistivät miettimään. Minun mielestäni Naughty Dog olisi voinut esimerkiksi lyhentää yksinpelin tarinaa sen verran, että multiplayerin grafiikoista olisi saanut paremmat.

Saattaa kuulostaa, että minulle graffat olisi ainoa tärkeä asia. Näin ei ole. Silti, kun pudotusta UC3:een on jonkin verran, laittaa se harkitsemaan ostopäätöstä uudelleen. Itse odotin, että Last of Us olisi ollut nätti myös moninpelin puolella.

Moninpeli? Oikeasti?

Takaisin hakkaamaan sitä CODia, Haloa ja muita painokoneshoottereita. Jättäkää nyt meille peliharrastajille edes yksi peli, missä saa nauttia yksinpelistä eikä moninpelillä ole merkitystä. Olisivat saaneet jättää koko MP:n tekemättä ja silti tämä peli kiinnostaa enemmän kuin yksikään aivoton räiskintäpeli. Niitä on viime vuosina ollut tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Jättäkää nyt meille peliharrastajille edes yksi peli, missä saa nauttia yksinpelistä eikä moninpelillä ole merkitystä.

Jos vilkuilet arvosteluita, niin huoli yksinpelin nautittavuudesta/laadusta taitaa olla aika turhaa. Moninpeliähän ei tarvitse pelata - mitä nyt ehkä trophyjen takia (jos niitä halajaa).

Aika huima pulju tämä Naughty Dog. 10/10 - firman slogan. PS3:ssa on vielä puhtia, vaikka monen katse on jo seuraavassa sukupolvessa.

Ps. Soo-soo Pelaaja-lehti. :D
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Näen tässä pelissä niin The Walking Deadia (sitä parempaa) kuin myös tietenkin Unchartedia. Olen harkinnut pelin hankintaa muutamia viikkoja mutta en ole vielä uskaltanut ennakkotilata ennen arvosteluita. Olisi myös kiva jos tästä julkaistaisiin demo (onko tiedossa?) muillekin kuin vain GoW-pelaajille jotta näkisi mistä kaikki tämä hässäkkä on syntynyt. Tällä hetkellä pelin Metascore on huikaiseva 95. Ainoastaan GTA IV (98), UC2 (96) ja Batman Arkham City ovat saaneet paremmat arvostelut PS3:lla. Tietenkään Metacritic ei ole se painavin sana, mutta harvoin noin kovia tuloksia näkee. Myös Edgen 10/10 on jotain poikkeuksellista. Pelaaja-lehden arvostelussa peli sai vain 8/10 mikä on mielestäni kumma sillä Pelaaja yleensä jakelee kymppejä liioitellusti melkein joka kolmannessa numerossa. Ainoa kritiikki jota arvosteluissa näkee on AI:n satunnainen Ellien tai muiden ei-pelattavien hahmojen huomiotta jättäminen mikä saattaa rikkoa immersion. Sekä pelin raju väkivalta saattaa olla joillekin ongelma.

Mistäs muuten tämä peli kannattaisi sitten ennakkotilata? Huomasin pari päivää sitten Playstation Storessa kaksi erilaista ennakkotilausbundlea. Toisessa sai jotain pelillisiä etuja jotka eivät minua kiinnosta mutta sitten siinä toisessa on mukana pelin soundtrack, avatareja ja dynaaminen teema. Minua kiinnostaisi erityisesti tuo soundtrack jonka arvo yksittäisenä on 9.95€. Molempien pakettien hinta on 60€ joka on mielestäni aika paljon digitaalisesta latauksesta. Sekä pelko siitä että pelin koko on niin valtava että sen lataaminen kestää useita tunteja jolloin pääsisin vasta lauantaina pelaamaan vaikkakin pelin voi jo aloittaa kun lataus on saavuttanut 50% (tuleva PS4 ominaisuus testissä). Pelin kuvauksessa vaaditaan 24GB tilaa mutta luulen että itse peli on maksimissaan 15GB koska ikinä nämä vaatimukset eivät pidä täsmälleen paikkaansa. Viiden megan netillä lataus kestäisi ainakin 4 tuntia mutta jos pelin imuroimisen voisi aloittaa jo keskiyöllä (00.00) niin pääsisin aloittamaan pelaamisen helposti jo perjantaiaamuna. Tuolla PS Storen sivulla lukee muuten hauskasti: "Tämä paketti tulee saataville todennäköisesti 7 päivän kuluttua 13.6.2013". Eli tarkoittaako tuo nyt sitä että kun esim Japanissa (Sonyn kotimaa) jossa päivä alkaa ensimmäisenä niin kaikki saisivat aloittaa latauksen siitä hetkestä lähtien? Jos näin olisi niin ei tarvitsisi enää koko päivää jännittyneenä venailla postimiestä ja lopulta pettyä kun Posti, siis Itella ei toisikaan muuta kuin Gigantin mainoksen Last of Us:ista. Hintaseurannan mukaan halvin ennakkotilaushinta on 55€ joten viiden euron lisä ei ehkä olisi niin paha vaikka ei pelistä minkäänlaista fyysistä kopiota saisikaan. Kai se pitää alkaa jo tottumaan tähän digitaalisuuteen ja parhaiten se onnistuisi tämän sukupolven pelikonsolien parhaalla (?) pelillä.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Tässä tullaan siihen mitä ominaisuuksia pelaajat painottavat peleissä. MAG oli omalla kohdalla SE moninpeli tämän sukupolven aikana ja pelihän on kaiken rehellisyyden nimissä ruma kuin seinään heitetty paska. Pelin ansiot muilla osa-alueilla olivat kuitenkin aivan toista luokkaa ja täten lattea ulkoasu ei pistänyt silmään. Sama asia The Last of Usin kanssa. Videot herättivät mielikuvan että moninpeli ehkä tarjoaa jotain muuta kuin perinteistä Run&Gun meininkiä.
Olen täysin samaa mieltä sun kanssa tämän TLOU:n moninpelistä ja MAG:stä. (vaikkei MAG itselleni ollut "SE moninpeli" oli se kuitenkin yksi parhaista.) :)
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Julkaisuun on enää reilu viikko, mutta moninpelivideoiden jälkeen en sittenkään ole vielä varma, ostanko Last of Usin vai en. Ja nimenomaan mp:n takia tulen pelin ostamaan, siksikin nämä uudet klipit pistivät miettimään. Minun mielestäni Naughty Dog olisi voinut esimerkiksi lyhentää yksinpelin tarinaa sen verran, että multiplayerin grafiikoista olisi saanut paremmat.
Suu loksahti auki tämän luettuani! :eek: Oletko tosissasi? Hullu mies! ;) Yksinpelin ja tarinan takia tämä ostetaan. Moninpeli tulee mukana kivana lisänä.
Mutta tämä on vain tietenkin vain oma mielipiteeni. En halua aloittaa mitään riitaa. :)
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Oletko tosissasi? Hullu mies! ;) Yksinpelin ja tarinan takia tämä ostetaan. Moninpeli tulee mukana kivana lisänä. Mutta tämä on vain tietenkin vain oma mielipiteeni. En halua aloittaa mitään riitaa. :)
Aloitetaan sillä, että ostan vain 2-3 peliä vuodessa. Ja minkä tahansa pelin tarinaan menee ainoastaan n. 10-15 tuntia. Lisäksi en ole sellainen, joka pelaa saman pelin läpi enemmän kuin yhden kerran. Joten miksi maksaisin 50-60 euroa tuotteesta, jota käyttäisin muutaman tunnin (vaikka kyseessä olisi historian suurin merkkiteos)? Uncharted 3:nkin kampanjan pelasin 10 tunnissa, mutta moninpelin parissa olen viihtynyt jo 1,5 vuotta.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Pelaaja-lehden arvostelussa peli sai vain 8/10 mikä on mielestäni kumma sillä Pelaaja yleensä jakelee kymppejä liioitellusti melkein joka kolmannessa numerossa.

Tämä. Toki lehdellä on vapaus antaa mikä arvosana tahansa eikä "väärin" voi arvostella, mutta omissa silmissäni Pelaajan uskottavuutta nakertaa tasainen ysien jakelu kulahtaneen FPS-räimeen vuosipäivityksille. Sitten tällainen aivan uusi titteli, jossa on yritystä ja potentiaalia jopa liikauttaa pelaajaa tunnetasolla johonkin suuntaan, katsotaan "vain" kahdeksikon arvoiseksi. Ei 8/10 mikään huono tulos ole, mutta se ihmetyttää, kun otetaan Call of Doody mukaan vertailuun.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Toki lehdellä on vapaus antaa mikä arvosana tahansa eikä "väärin" voi arvostella, mutta omissa silmissäni Pelaajan uskottavuutta nakertaa tasainen ysien jakelu kulahtaneen FPS-räimeen vuosipäivityksille.
Tuskin kukaan osaisi sanoa kuka oli arvostelija? Oliko esimerkiksi Puha jolla löytyy hyvällä tavalla kriittistä silmää pelejä kohtaan vaiko satunnainen freelancer.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Ei 8/10 mikään huono tulos ole, mutta se ihmetyttää, kun otetaan Call of Doody mukaan vertailuun.
Tai Halo.

Mutta lopulta jokainen arvostelija kirjoittaa arvostelunsa omien kokemustensa läpi. Eihän se nyt voi toimia niin, että kaikkien täytyy käydä tarkistamasta Metacriticistä, miten paljon millekin pelille täytyy antaa pisteitä. Tai että jos jollekin jonkun mielestä keskinkertaiselle räiskinnälle on annettu ysi niin oman suosikkikonsolin yksinoikeudelle täytyy antaa kanssa. (Kuinka moni täällä muuten on pelannut Last of Usia?)

Numerot arvosteluissa ovat ihan yleisesti perseestä ja niiden tuijottaminen on pöljää.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Numerot arvosteluissa ovat ihan yleisesti perseestä ja niiden tuijottaminen on pöljää.

Näinhän se aika pitkälti on. Itse kun katson netistä gametrailersin ja gamespotin video arvosteluita niin lopetan katsomisen aina ennen kuin numero näytetään. Kyllä siitä videosta näkee ja kuulee sen, että tuleeko pelistä tykkäämään ihan ilman sitä numeroakin.
 
Vastaus: The Last Of Us [14.6.2013]

Tämä. Toki lehdellä on vapaus antaa mikä arvosana tahansa eikä "väärin" voi arvostella, mutta omissa silmissäni Pelaajan uskottavuutta nakertaa tasainen ysien jakelu kulahtaneen FPS-räimeen vuosipäivityksille. Sitten tällainen aivan uusi titteli, jossa on yritystä ja potentiaalia jopa liikauttaa pelaajaa tunnetasolla johonkin suuntaan, katsotaan "vain" kahdeksikon arvoiseksi. Ei 8/10 mikään huono tulos ole, mutta se ihmetyttää, kun otetaan Call of Doody mukaan vertailuun.
Apples and oranges, omenat ja melonit. Taitaa se kuitenkin jo aika fakta olla, että (online)FPS-genren ystävien kannattaa suunnata nimenomaan sinne codibäfäosastolle, joten niiden arvosanat ymmärtää ihan hyvin. Ei sillä, etteikö Last of Usin kasi edes vähän kummastuttaisi - nimenomaan suhteutettuna kaikkiin muihin ensisijaisesti yksinpelivetoisiin toimintaseikkailuihin - mutta korkeintaan siksi, että se erottuu joukosta. Toisaalta numeropohjaista uskottavuuttahan ei ole alunperinkään; sieltähän se arvostelijan arvostus yleensä eniten kumpuaa, miten hyvin pelimaku sattuu kirjoittajan ja lukijan välillä natsaamaan.

Edit: Tai sanotaan vaikka näin, että jos pelihyllystä löytyisivät pelkästään vaikkapa päälle 90 pisteen Metacritic-keskiarvon saavuttaneet pelit niin aika suurella todennäköisyydellä siihen läjään mahtuisi aivan yhtä paljon omakohtaisesti järkyttävää pashaa kuin siitä uupuisi omakohtaisesti parasta ikinä.
 
Ylös Bottom