Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

Vastaus: The Last Of Us

Mielestäni yksi parhaista peleistä tarinan puolesta ja onneksi löysin tämän pelin vasta PS4:lle. Tulee todella vahvasti Walking dead -sarja mieleen tästä. Hieman tämä saisi olla kyllä pelottavampi. Esim. Dead Space II oli mielestäni paljon pelottavampi.

Oletko matkustanut hissillä?
 
Vastaus: The Last Of Us

Viholliset saa kyllä järjestäen hiipimällä tainnoksiin ja jos vihollinen spottaa, niin omaan pikkiin menee lähes aina.

Räiskintää tästä pelistä ei saa, ellei siitä itse sellaista tee.
Nimenomaan näin. Jos tätä pelaa räiskintänä, niin ei mikään ihme että paisuu suonet päässä. Selviytymiskamppailu. Näin itse kuvailisin peliä genrenä.

En itsekkään innostunut pelistä pelinä niinkään ensimmäisellä pelikerralla. Mutta se johtui täysin Uncharted-peleistä. Pelasin The Last of Us:ia räiskintänä. Jossain vaiheessa palaset klikkasivat (get it?). Tajusin kuinka nerokkaan, jännittävän ja toimivan systeemin Naughty Dog oli kehittänyt. Nyt ei puhuta enään mistään perusmäiske-hutusta (get it?). Nyt mennään paljon pintaa syvemmälle.

Selviytymisessä on tärkeintä:

1. Tavaroiden managerointi (koko ajan pitää etsiä uusia tavaroita ja pysyä kartalla mitä repusta löytyy).
2. Tilanteiden arviointi (mitä varusteita tässä tilanteessa kannattaisi käyttää ja jättää käyttämättä?).
3. Taisteluiden välttäminen/hiippailu (vältä vihollisia niin kauan kuin mahdollista, joko hiippailemalla tai satoa harventamalla).
4. Missään tilanteessa ei saisi koskaan käyttää kaikkia parhaimpia paukkuja (säästeliäisyys ja harkitsevaisuus ovat valttia).

Vastassa on klikkeri ja kourallinen juoksijoita. Käytänkö viimeiset kaksi luotia ensin klikkeriin ja tämän jälkeen hoidan juoksijat lankulla? Entäpä jos harventaisin joukkoa etukäteen hiippaillen varjoissa? Tai mitä jos houkuttelen koko lössin tuohon yhteen pisteseen ja heitän molotovia niskaan? Ei kun perhana! Tuolla on propaani tankki! Houkuttelen ne sinne ja uhraan yhden luodin koko sakiin. Tälläinen aivotyöskentely erottaa TLoU:n mukavasti massasta. Itse ainakin huomaan pitäväni pelistä jokaisella uudella pelikerralla aina vain enemmän.
 
Vastaus: The Last Of Us

Se koululle tulo oli itselle myös hankala suorittaa täysin ilman rellestystä, mutta kuten tuolla jo aiemmin mainittiin, niin miettii mitä tekee ensin.

Lopulta itse vedin survivor tasolla kyseisen kohdan näin:

Nuolet ovar survivor tasolla todella tärkeitä, joten tein kaikkeni että en tuhlaisi niitä turhaan. Klikkeriä nuolella päähän-->kukaan ei kuule ja yksi vihollinen vähemmän, pää osumalla saa monasti myös sen nuolen jopa takaisin. Eli ensin nuolella klikkereitä päähän ja sitten hiippailua runnereita kohti ja jos tässä vaiheeessa kusi niin nyrkit laulamaan. kunhan ei mene sinne ensimmäiseen luokkahuoneeseen, sillä kun sinne menee ovesta tulee lisää porukkaa. Eli tyhjennetään käytävä ensin ja edetään siten.

Viholliset saa kyllä järjestäen hiipimällä tainnoksiin ja jos vihollinen spottaa, niin omaan pikkiin menee lähes aina.

Räiskintää tästä pelistä ei saa, ellei siitä itse sellaista tee.

Erittäin osuvasti sanottu ja en voisi enempää olla samaa mieltä.

Jos nyt muistan oikein niin kyykyssä liikuttaessa myös sillä vauhdilla on merkitystä kuuleeko se vihollinen sinua.

Moninpeliä lukuunottamatta hieno peli ja ai että se loppu on kyllä mahtava.
 
Vastaus: The Last Of Us

Taas yritin aamun pelata sitä eilistä jumia läpi ja ei mitään toivoa, poistoon meni, pitikin mennä maksamaan tästä

Koulu on toki hankala, survivor-vaikeustasolla se oli ainoa kohta, johon jäin toviksi mätimään. Yritysten ja erehdysten jälkeen löytyi keinot pysyä hengissä. Mitä kauemmin pysyy huomaamattomana, sen parempi.

Foeman tuossa ylempänä hienosti jo tiivistikin, mistä TLoU:ssa on kysymys: ei räiskintää, vaan resurssienhallintaa. Normaalitasolla loottia pitäisi löytyä siinä määrin, että aina on tarvikkeita molotovin tai naulapommin kyhäämiseen. Näitäkään ei yksittäisiin vihollisiin kannata tuhlata, mutta hyvin tähdättynä niillä viivaa kolmekin mölliä kerralla. Saksilla päivitetty laudanpätkä tai metalliputki on aina one hit kill ja näissä "ryhmätilanteissa" en lähtisi ysimillisellä losottamaan.

Sääli, että luovutit. Missaat monta hienoa hetkeä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Pitihän tuo Remastered-versiokin mennä hankkimaan heti julkkarissa, vaikka ps3-versio löytyykin vielä pelikokoelmasta. Halusin kuitenkin nähdä omin silmin, miten sulavampi ja nätimpi tuo ps4:lle on. Lisäksi Left Behind -lisäriä en koskaan hankkinut. pe-la yönä menikin sitten Survivorilla läpi ja kyllähän peli koukutti vähintään yhtä hyvin kuin vuosi sitten. Kyseinen vaikeusaste ei ollutkaan niin paha mitä pelkäsin, toki kuolemia tuli mukavasti, mutta niistä vaikeista kohdista päästiin myös eteenpäin. Itsekkin tykkään siitä, että jokainen tavara ja panos on hyvin tärkeä. Kompaan myös sitä, että peli on selviytymistaistelua eikä räiskintää, etenkin vaikeimmilla tasoilla.
Viime yönä meni tuo Left Behind -lisäri myös läpi. Olihan tuokin oikein mainio ja kiva. Nyt tekee mieli pelata emopeli survivor+:lla läpi, ja ehkä testata moninpeliäkin vaikka niihin ei yleensä jaksa käyttää aikaa oli kuinka hyviä tahansa.
 
Oletko matkustanut hissillä?

Spoileriin ko. kohdasta juttua (toivottavasti puhutaan samasta kohdasta):

"Damnit, spores". Siellä ei ollut paskahalvaus kyllä kaukana. Ensinnäkin tilanne, kun haet sen ovikortin. Sitä ennen ei missään ole ketään, vaikka ääniä kuuluu joka suunnasta. Käännyt kortin kanssa ympäri ja siinä pönöttää stalker/runner takana. Peli pauselle, kuulokkeet nurkkaan ja peiton alle itkemään. No tästä kun selviää, niin se generaattorin nykäsy käyntiin vasta onkin jotain... Tietää elävänsä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Tuli läpäistyä Grounded tasolla tämä peli ja hyvin maistu paitsi silloin kun joutui useasti yrittämään samaa kohtaa. Aseita kun käyttää mahdollisimman vähän niin voi olla että Grounded + meneekin vähän vähemmällä hankauksella omalla kohdalla läpi. Naksuttelijat aina eka hengilta jos mahdollista runnerit on aika helppoja vaikka nyrkillä hakata ja karkuun pötkiä aina välillä jos joku sattuu näkemään. Stealthina on myös mahdollista tappaa suurin osa mutta oli kohtia missä loppujen lopuksi tulee pakosta nähdyksi ja sitten joutuu tappelemaan. Stalkkerit oli omalla kohdalla pelin vaikeimmat vastustajat. Varsinkin viemärissä.

Pistetään nyt spoileriin jos joku ei vielä kyseisiä kohtia ole läpäissyt. Koulu tuotti myös itselle vaikeuksia samassa kohdassa mistä täällä on puhuttu jo. Voimalaitoksella oli aseessa yksi panos, siinä joutu jo vähän säveltämään. Mutta selvitin sen sitten loppujen lopuksi niin, että juoksin täysiä vasenta laitaa alakerrassa sitten portaat ylös oikealta puolelta ja oikean puolen ikkunasta ulos ja siellä padon päällä melkein loppuun ja odottelin suojassa että tekoäly saisi viholliset hengiltä. Jouduin ehkä yhden tappamaan itse ja senkin putkella hakkaamalla. Tuossa kohdassa olin varmasti pisimpään jumissa Sniper kohtaus oli myös aika haastava jonka myös selvitin ilman panoksia. Tämä ei kyllä omallakaan kohdalla missään vaiheessa räiskintäpeliksi muuttunut, konekiväärilläkään en ampunut yhtään laukausta ja siellä sairaalassa taisi mennä yhteensä 1 nuoli ja 1 panos. Tosin muutaman kerran sielläkin joutui uudestaan ottamaan että tiesi hyvän reitin. Pitää helpommalla tasolla tutkia sitten kaikki paikat kunnolla.
 
Vastaus: The Last Of Us

Spoileriin ko. kohdasta juttua (toivottavasti puhutaan samasta kohdasta):

"Damnit, spores". Siellä ei ollut paskahalvaus kyllä kaukana. Ensinnäkin tilanne, kun haet sen ovikortin. Sitä ennen ei missään ole ketään, vaikka ääniä kuuluu joka suunnasta. Käännyt kortin kanssa ympäri ja siinä pönöttää stalker/runner takana. Peli pauselle, kuulokkeet nurkkaan ja peiton alle itkemään. No tästä kun selviää, niin se generaattorin nykäsy käyntiin vasta onkin jotain... Tietää elävänsä.

Tuon alueen takia en koe suurta mielihalua pelata peliä enää kolmatta kertaa läpi. Toinen läpipeluukerta oli oikeastaan ensimmäistä pahempi, sillä tiesin mitä tuleman pitää :D
 
Vastaus: The Last Of Us

Oletko matkustanut hissillä?

Juu kyllä olen.
Se kohta kieltämättä oli suht pelottava. Mutta jotenkin tuossa se musiikki määrittelee liikaa, että nyt alkaa tapahtua ja tulee örkki jostain. Silloin kun on hiljaista, ei myöskään yleensä tapahdu mitään. Jos ilman musiikkia yhtäkkiä ilmestyisi naksuttelija selän taakse, niin se lisäisi sitä pelon tunnetta, koska sitten ei tietäisi milloin "pitää" pelätä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Tuon alueen takia en koe suurta mielihalua pelata peliä enää kolmatta kertaa läpi. Toinen läpipeluukerta oli oikeastaan ensimmäistä pahempi, sillä tiesin mitä tuleman pitää :D

Tismalleen sama! Aloin kanssa kuumottelemaan tota kohtausta hyvissä ajoin.:eek: Survivorilla kun oon nyt painanut menemään, niin eipä toi nyt ihan mahdottoman paljon hankalammalta tunnu kuin hardkaan kunhan vain ottaa erilaisen lähestymistavan koko touhuun. Ainoa ärsyttävä asia oikeastaan on se, että puukkomateriaaleja on niin vähän tällä tasolla. 2 tai 3 shiv-ovea jäänyt avaamatta kun pelin alussa vailla parempaa tietoa tuli muutama puukko käytettyä klikkereihin. Kuolemia on kertynyt joku vajaa sata nyt kun talvi loppui juuri.
 
Vastaus: The Last Of Us

Mä latasin sen uusiks.. ja pääsin koululta eteenpäin, nyt Pittsburgissa, "Damnit Spores" takana ja oli se vähän kuumottava paikka :eek:
 
Tuli tuossa pelattua 5h putkeen joka on mulle ihan uutta, eli tuntus olevan hyvä peli. Oon edennyt lähinnä räiskien ja tapellen eteenpäin. Jos sitten toinen kerta hiipimällä. Tuli vaan bugi vastaan hotellissa josta ei ollut mahkuja päästä eteenpäin (muillakin ollut näköjään sama bugi). Pelin uudelleen käynnistys varmaankin auttaa, mutta pidetään nyt huomiseen taukoo [emoji3]

Edit: pelin uudelleen käynnistys auttoi bugiin, en sit malttanut odottaa huomiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us

On näköjään tällä toisella kerralla panokset yhtä vähissä mitä ensimmäisellä vaikka paljon vähemmän ampunu. Ei pudota viholliset juurikaan panoksia jos niitä ei ampumalla tapa. Ja olin muuten pahemmin jumissa tällä toisella läpipeluu kerrala hotellin pihalla missä Ellie ampuu kiväärillä. Taktiikka virhe vissiinkin piti pari tuntia hakkaamassa päätä seinään, rupes tyttö nimittäin siihen malliin pudottamaan vihollisia sillä yrityksellä mikä loppujen lopuks päästi minut piinasta. Peli on kyllä loistava mutta tuommoset kohdat alkaa syömään miestä välillä. Lähes kaikki muut kohdat onkin tähän asti menny toisella läpipeluulla ensimmäisellä yrityksellä läpi.

Pelin lopusta on kyllä pakko todeta että ei ollu ainakaan ennalta arvattava. Liekkö tästä elokuva on tulossa kyllä luulis ainakin toimivan muillekin kuin pelaajille.
 
Vastaus: The Last Of Us

Pelasin pelin PS3:lla läpi ja nyt pelaan PS4:lla valokuvauskierrosta normalilla. Onko kukaan yrittänyt pelata "grounded"-vaikeustasolla? Tekijöiden mielestä kuulemma vaikein trophy ikinä. Myyntimiesten puhetta sanon minä :) Oletettavasti kaikki aiempien vaikeustasojen trophyt napsahtavat auki, jos tuon groundedin läpäisee? Jos joku on tuota testannut, niin mikä siinä on vaikeampaa kuin esim. survivalissa?

Jonkin verran tälläkin foorumilla parjattu monipeli kolisee hyvin allekirjoittaneessa. Monipelissä pätee samat asiat kuin yksinpelissä. Älä ramboile. Alla olevan linkin kautta löytyy todella hyvät ohjeet mitä monipelissä ei pidä tehdä.

http://www.destructoid.com/how-to-stop-sucking-at-the-last-of-us-multiplayer-277606.phtml

HUOM ylläpito! The Last of Us valokuvauskisa? Olisiko hyvä idea ja saako kannatusta foorumilaisissa?
 
Vastaus: The Last Of Us

Tuli tämä itsekin hommattua PS4:selle perjantaina, kerran olen tämän läpäissyt PS3:sella. Alkuvaikutelma oli että peli on hienon näköinen muttei mitenkään järisyttävä ulkoasu, eikä ero last geniin ole kovin iso, itse kyllä pelaan HD Readyllä että tuokin vähän vaikuttaa. Itse peli on varsinainen mestariteos, todella koukuttava, juoni loistava, pelottava, tunnelma mahtava ja itse pelattavuus rautaa. Tämä niihin peleihin kuuluu jonka jokaisen pitäisi kokea, jatko osa on todella odotettu.
Spoileriin loput:
Olen nyt Billin kaupungissa mistä peli vasta kunnolla alkaa omasta mielestä, yksi kysymys vain mietityttää kun siinä alussa löytyy kassakaappiin koodi sieltä muurin vierestä niin missähän se kaappi on? Olen nyt koululla ja olen varmaan jo mennyt ohi.
 
Vastaus: The Last Of Us

Olen nyt Billin kaupungissa mistä peli vasta kunnolla alkaa omasta mielestä, yksi kysymys vain mietityttää kun siinä alussa löytyy kassakaappiin koodi sieltä muurin vierestä niin missähän se kaappi on? Olen nyt koululla ja olen varmaan jo mennyt ohi.

Kassakaappi:
Se kassakaappi on sielä kadulla olevan lava-auton vieressä ns lavalta tippuneena
 
Vastaus: The Last Of Us

Jonkin verran tälläkin foorumilla parjattu monipeli kolisee hyvin allekirjoittaneessa. Monipelissä pätee samat asiat kuin yksinpelissä. Älä ramboile. Alla olevan linkin kautta löytyy todella hyvät ohjeet mitä monipelissä ei pidä tehdä.

Minähän ostin tämän pelin aikoinaan pelkästään moninpelin takia. En koskaan ole ollut oikein kolmannenpersoonan räiskintöjen ystävä mutta sitten kun näin vieressä pelattavan niin jotenkin alkoi kiinnostaa ja kävin pelin hakemassa. Kesä sitä tuli muutaman kaverin kanssa pelailtua ja hauskaa oli. Yksin en niin välittänyt, koska useimmiten oma tiimi oli täynnä typeryksiä, jotka lähtivät aina omille teilleen ramboilemaan. Eli suosittelen tosiaan vähintään sen yhden kaverin mukaan niin luvassa on paljon hauskempi kokemus.

Kaipa se yksinpelikin joskus pitää koittaa jaksaa pelata (prologuen verran sitä pelasin).
 
Vastaus: The Last Of Us

Onko kukaan yrittänyt pelata "grounded"-vaikeustasolla? Tekijöiden mielestä kuulemma vaikein trophy ikinä. Myyntimiesten puhetta sanon minä :) Oletettavasti kaikki aiempien vaikeustasojen trophyt napsahtavat auki, jos tuon groundedin läpäisee? Jos joku on tuota testannut, niin mikä siinä on vaikeampaa kuin esim. survivalissa?
Infektoituneet huomaavat/kuulevat sut paljon helpommin. Ihmisvihollisten kanssa ei sentään tarvinnut hinkata tatin kanssa, vaan pysty hiiviskellä "normaalisti". Oikeesta alakulmasta on poistettu health-mittari ja aseen kuva, mikä sulla muuten olis käytössä. Eli et näe aseiden lippaiden kokoa ja joudut hahmon liikehdinnän perusteella arvioimaan kunnon. Lähitaistelutilanteessa jos vihu ehtii ensin lyödä/käydä käsiksi, on homma sillä selvä.

Samasta pelistä löytyy kosolti vaikeampia trophyjä onlinen puolelta :mad:
 
Vastaus: The Last Of Us

Ihme bugeja kyllä välillä. Tikkaita puuttuu ja Ellie ei poistu lautalta millään vaikka lautan laittaa oikeeseen paikaan.
 
Ylös Bottom