Eksyitkö koskaanautiolle saarelle?
Joo, eksyin! Oli muuten myös yksi kohokohdista! Sen tyylinen tyhjästä aloittaminen oli tosi hauska veto. Tuo ykkös-DLC teki tavallaan saman, mutta steroideilla.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Eksyitkö koskaanautiolle saarelle?
Tunnustuksen aika. Aloitin tämän uuden Zeldan vasta eilen. Peli on toki kiinnostanut koko ajan, mutta on ollut niin paljon pelattavaa, etten ole viitsinyt aloittaa tällaista "100 tunnin peliä". Nyt sen kuitenkin tein ja pelailin siihen asti että liitovarjon saa käyttöönsä.
Alkufiilikset: Ei vielä mitään maata mullistavaa, mutta perushyvää seikkailua. Erityinen plussa vapaasta kiipeilystä. Tämä tekee pelimaailman tutkimisesta uskomattoman paljon mielekkäämpää. Peli on niin ikään söpö kuin sika pienenä. Se mikä hävitään pikselimäärässä ja polygoneissa, voitetaan värikylläisyydessä ja taidesuunnittelussa. Pelailen Wii Ulla, ja kunnianhimoinen peli saa vanhan raudan vähän yskähtälemään. Kuva repeilee ja pätkii varsinkin panoroidessa. Ei kuitenkaan mitään sellaista, joka kovin pahasti rikkoisi pelinautintoa. Ensimmäisen alueen perusteella tutkiminen ja vapaa saamoilu oli pelin parasta antia. Ainakin alun viholliset ja taistelu ylipäätään olivat aika tylsiä. Ehkä tämä johtuu vaan siitä, että peli on niin alussa, mutta juuri mitään taktisuutta ei vielä tarvittu. Myöskään ensimmäiset neljä Shrineä eivät juuri aivonystyröitä kutitelleet, mutta tämän toki ymmärtää, kun ominaisuuksia vasta esitellään. Toivottavasti vaikeutuvat jatkossa.
Ensimmäisen parituntisen jälkeen jäi odottavainen tunnelma. Kaiken pelistä kuullun hehkutuksen perusteella odotin vähän enemmän, mutta sain silti juuri sen verran viihdykettä että peliä tekee mieli jatkaa. Haluan nähdä mihin suuntaan se etenee.
Meikäläisellä tämä ulottuu muihin open world peleihin ja näin jälkikäteen ajateltuna olen tyytyväinen, että ensiksi pelasin Horizon: Zero Dawnin ja vasta tämän jälkeen uusimman Zeldan. Teknisesti Horizon on huomattavasti vaikuttavampi teos, mutta ikävästi kiiltävän kuoren alta paljastui valitettavan ontto pelimaailma, jonka tutkiminen ei ollut erityisen mielekästä. Ja tämä kritiikki ei päde pelkästään Zero Dawniin, vaan moneen muuhun ison budjetin open world peleihin.Breathissa on vapaus tutkia ja tehdä mitä haluaa ja sen jälkeen on vaikeaa palata perus zelda kaavaan takaisin.
Meikäläisellä tämä ulottuu muihin open world peleihin ja näin jälkikäteen ajateltuna olen tyytyväinen, että ensiksi pelasin Horizon: Zero Dawnin ja vasta tämän jälkeen uusimman Zeldan. Teknisesti Horizon on huomattavasti vaikuttavampi teos, mutta ikävästi kiiltävän kuoren alta paljastui valitettavan ontto pelimaailma, jonka tutkiminen ei ollut erityisen mielekästä. Ja tämä kritiikki ei päde pelkästään Zero Dawniin, vaan moneen muuhun ison budjetin open world peleihin.
Zeldan open world on analoginen, kun taas suurimmassa osassa muissa digitaalinen. Jos tuossa vertauksessa nyt on mitään järkeä.
Tuo oli muuten itsellenikin aika ärsyttävä pieni yksityiskohta liian monen muunkin ohessa. Mutta omalla kohdallani en vain yksinkertaisesti mitenkään päässyt yli pelin tappajasta, eli hajoavista aseista, joita ei voinut korjata. Minä haluan kaikissa peleissä tehdä paljon enemmän omia ratkaisuja ja valintoja käyttämieni aseiden suhteen. En voi myöskään sietää jatkuvaa ajan kanssa tai välineiden kulumisen kautta aiheutettua stressiä pelimaailmassa.Kyllähän tämä hyvältä maistuu Ainoa asia mikä toistaiseksi häiritsee on vuorokauden aikojen vähän turhan nopea vaihtuminen.
Se miten heikkoja nuo aseet alkupuolella ovat pääsi kyllä minutkin yllättämään toisen pelikerran alussa. Todella ärsyttävää kun kunnon miekkoja ei löydy vielä mistään ja tarjolla olevat vihdat hajoaa ennen kuin kerkeää ketään vihtomaan.Tuo aseiden hajoaminen oli kyllä ehdottomasti viimeinen naula arkkuun minun kohdallani, joten kesken peli jäi jo muutaman tunnin pelaamisen jälkeen, eikä minkäänlaista mielitekoa ole tullut pelin pariin palata.
Se miten heikkoja nuo aseet alkupuolella ovat pääsi kyllä minutkin yllättämään toisen pelikerran alussa. Todella ärsyttävää kun kunnon miekkoja ei löydy vielä mistään ja tarjolla olevat vihdat hajoaa ennen kuin kerkeää ketään vihtomaan.
Ratkaisin ongelman siten, että katsoin ytubesta videon missä on listattuna pari kestävämmän miekan/kilven sijaintia ja kävin sieltä varastoon täydennystä. Kamat myös uusiutuu samoihin paikkoihin aina täydenkuun jälkeen.
Tämä toki tekee alkuun pelistä turhan helpon kun miekat on huomattavan tehokkaita vastustajien ruostuneisiin rautatankoihin nähden, mutta itseä se ei haitannut, koska toisella kerralla peliä läpäistäessä pelasin periaatteella 'ketään ei nöyristellä' ja kiersin pääasiassa guardaneita ja Lyneleita kouluttamassa pitkin mannerta, tappelut hoidettiin pääasiassa väistöillä ja blokeilla (paremmat kilvet tuli tarpeeseen ettei kuollut guardian laukauksen epäonnistuneessa blokkauksessa joka kerta) sydänten ollessa minimissä. Kuvasin joskus tuosta Lyneleiden ja Guardianien nöyryyttämisestä videonkin, voisinkin jakaa sen tänne jos vielä tallessa.
Mielestäni kyseessä vieläkin Switchin pelivalikoiman paras tuotos vaikka julkaisusta jo 1.5v. Valitettavaa en vielä 200h jälkeenkään keksi kuin vähäpätöisestä juonesta, vihollistyyppien yksipuolisuudesta (viholliset samoja, vain väri vaihtuu) ja alun heikoista aseista. Niin loistava peli, että suosittelen jopa parin päivän lisäpeluuta hampaat irvessä vaikka tuntuisi siltä, että ei maistuisikaan, on se sen väärti jos jossain vaiheessa alkaisikin maistumaan