Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Kilvet ainakin alkaa kestämään ja aseetkin vähän paremmin. Ei kuitenkaan pelimekaniikkaa mullistavasti.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

...kai sen voi jo tässä vaiheessa sanoa lyhyesti, että BotW lienee paras peli mitä olen koskaan pelannut - ja se on paljon sanottu, ottaen huomioon että olen pelannut aktiivisesti 80-luvulta asti.

Tämänkaltaiset lausunnot tekevät kohta tuhojaan meikäläisen kukkarossa. On meinaan aivan uskomaton hinku päästä hakkaamaan uutta Zeldaa. Sarja on tuttu ja kaiken lukemani/näkemäni perusteella tiedän rakastavani ja rakastelevani Breath of the Wildiakin. En kuitenkaan jumankauta tasan yhden huippuhyvän pelin vuoksi ala uutta konsolia hankkimaan, kun ei edes WiiU asu tässä taloudessa.

Käyn jatkuvaa painia mielessäni asian suhteen: järki vs. no... Zelda. Pitäisi olla toinen tai kolmaskin edes yhtään kiinnostava nimike, niin päätös olisi jo tehty. Katsotaan nyt, mitä Nipa tekee Switchin Virtual Consolen kanssa. Jos se tulee ja softaa löytyy NES:istä GameCubeen (tai Wii + U) saakka, täällä on välittömästi lompsa levällään.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Minua kiinnostaa jo aika paljon tämä peli, mikä sästä tekee niin hyvän että metascorekin 98? Wii U:lle ostaisin jossakin kohtaan. Onko jotai erilaista verrattuna vastaavan tyyppisin peleihin muilla alustoilla? joo hakataa mörköä ja tehdään tehtävia? Lisätään, että zelda sarja ole ollenkaan tuttu.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

^ Minustakin tuo aseiden hajoaminen on huonosti toteutettu. Hajoavat aseet itsessään ihan järkevä ominaisuus, mutta se kun Link käy yhden Bilteman verran leikkureita läpi paria peikkoa kurittaessa, ihan älytöntä. Ihme että koko Hyrylä on enää pystyssä kun aseet hajoavat atomeiksi jos niillä sattuu vahingossa vähän taputtamaan puuta.

Minua kiinnostaa jo aika paljon tämä peli, mikä sästä tekee niin hyvän että metascorekin 98? Wii U:lle ostaisin jossakin kohtaan. Onko jotai erilaista verrattuna vastaavan tyyppisin peleihin muilla alustoilla? joo hakataa mörköä ja tehdään tehtävia? Lisätään, että zelda sarja ole ollenkaan tuttu.

Peliarvostelijat tapaavat ylihypettää näitä pelejä, mutta kyllä tässä on laatupeli kyseessä. Eniten tämä tosin antaa, jos Zelda-sarja on tuttu, ne monet viittaukset ja sarjan tarina ovat kuitenkin siellä koko ajan mukana.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tämä on kyllä äärimmäisen koukuttava peli. Ensimmäinen Zelda itselle mitä olen milloinkaan pelannut ja ainoa asia mikä harmittaa on, että en ole näihin aikaisemmin älynnyt tutustua. Tämä maailma osaa oikeasti yllättää. Näköjään pelkällä kiven nostamisella voi saada jotain jännää aikaan. Ja sitten noista kokkailuista. Tarkoittaako tuo low-level cold resistance, että kestän pientä pakkasta? Eli onko tässä mahdollisuus valmistaa jotain "high-level" ruokaa? Laittelin pataan erilaisia aineksia ja sain aikaiseksi 6 sydämen ja 13:30 minuutin cold resistance pihvin. Liekkö tuo sitten hyvä vai huono...
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Pakkasta ja kuumuutta kuvaa siinä ruudulla se lämpömittari. Siinä on kolme sinistä (kylmä) ja kolme oranssia (kuuna) palkkia. Mitä enemmän kestät kylmää, tai kuumaa, sitä vähemmän sen värisiä palkkeja siinä on.

Eli pienimmällä suojalla siitä lähtee yksi palkki, keskitasolla toinen palkki ja parhaimmalla suojalla katoaa kaikki palkit ja kestät maksimi kuumuuden/kylmän.

Esim voi olla niin, että päähine, paita ja housut vie jokainen yhden palkin, yhdessä maksimi suoja. Tai sitten ruoalla yksi palkki, vaatteilla kaksi jne.


Lisäksi voi olla vaate komboja, jolloin koko asukokonaisuus saa vaikka yhden palkin pois.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tuli mieleen, mihin sitä d-padilla olevaa vihellystä tarvitaan? Olen koittanut sillä kutsua hevosta mutta ei ne tule :)
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Pakkasta ja kuumuutta kuvaa siinä ruudulla se lämpömittari. Siinä on kolme sinistä (kylmä) ja kolme oranssia (kuuna) palkkia. Mitä enemmän kestät kylmää, tai kuumaa, sitä vähemmän sen värisiä palkkeja siinä on.

Eli pienimmällä suojalla siitä lähtee yksi palkki, keskitasolla toinen palkki ja parhaimmalla suojalla katoaa kaikki palkit ja kestät maksimi kuumuuden/kylmän.

Esim voi olla niin, että päähine, paita ja housut vie jokainen yhden palkin, yhdessä maksimi suoja. Tai sitten ruoalla yksi palkki, vaatteilla kaksi jne.


Lisäksi voi olla vaate komboja, jolloin koko asukokonaisuus saa vaikka yhden palkin pois.
Enpä edes moiseen kiinnittänyt huomiota. Mutta kiitos selkeestä vastauksesta!
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vähän offtopic, mutta noista Zeldan huippuarvosteluista heräsi kiinnostus tarkastaa millaiset pelit ovat ylipäätään saaneet uskomattoman hyviä arvosteluja. Esimerkiksi Metacritic-sivuston (joka ehkä jakaa myös mielipiteet pelien "paremmuuden" mittarina) All time top 20 (multiplattarit valitettavasti omilla sijoillaan täyttämässä listaa) näyttää seuraavalta:

1. 99 The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64) User: 9.1 Nov 23, 1998
2. 98 Tony Hawk's Pro Skater 2 (PS) User: 7.4 Sep 20, 2000
3. 98 Grand Theft Auto IV (PS3) User: 7.5 Apr 29, 2008
4. 98 SoulCalibur (DC) User: 8.8 Sep 8, 1999
5. 98 Grand Theft Auto IV (X360) User: 7.9 Apr 29, 2008
6. 97 Super Mario Galaxy (WII) User: 9.0 Nov 12, 2007
7. 97 Super Mario Galaxy 2 (WII) User: 9.1 May 23, 2010
8. 97 The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch) User: 7.6 Mar 3, 2017
9. 97 Grand Theft Auto V (XONE) User: 7.9 Nov 18, 2014
10. 97 Grand Theft Auto V (PS3) User: 8.2 Sep 17, 2013
11. 97 Grand Theft Auto V (X360) User: 8.1 Sep 17, 2013
12. 97 Tony Hawk's Pro Skater 2 (DC) User: 6.6 Nov 6, 2000
13. 97 Tony Hawk's Pro Skater 3 (PS2) User: 7.4 Oct 28, 2001
14. 97 Perfect Dark (N64) User: 8.9 May 22, 2000
15. 97 Grand Theft Auto V (PS4) User: 8.3 Nov 18, 201
16. 97 Metroid Prime (GC) User: 9.3 Nov 17, 2002
17. 97 Grand Theft Auto III (PS2) User: 8.5 Oct 22, 2001
18. 97 Halo: Combat Evolved (XBOX) User: 8.6 Nov 14, 2001
19. 97 NFL 2K1 (DC) User: 5.9 Sep 7, 2000
20. 96 Half-Life 2 (PC) User: 9.1 Nov 16, 20

Kun tuota listaa katsoo niin voisi arvella, että "all time"-huipuksi vaaditaan ainakin erittäin hiottu (pelattava) kokonaisuus, joka mahdollisesti uudistaa lajityyppiään tai rajatummin laadukasta pelisarjaa (muttei välttämättä - mielestäni esim. GTA-sarja on ollut useissa osissaan samaa, mutta enemmän ja hienompana), minkä lisäksi pelin ympärille on ehkä julkaisussa (ja pelisarjan muodostaman "auktoriteetin" myötä) syntynyt hieman yliampuva hype, joka nostaa arvosanan kaikkien aikojen kärkeen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että Zelda BotW ansaitsee ehdottomasti paikkansa kärkikaartissa siinä missä muutkin tuolta listalta.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tuli mieleen, mihin sitä d-padilla olevaa vihellystä tarvitaan? Olen koittanut sillä kutsua hevosta mutta ei ne tule :)

Sillä kutsutaan hevonen kun olet sen lähellä. Tässä pelissä ei ole teleport hevosta kuten monissa muissa open world peleissä.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tuli mieleen, mihin sitä d-padilla olevaa vihellystä tarvitaan? Olen koittanut sillä kutsua hevosta mutta ei ne tule :)

Hevonen pitää kesyttää ja käydä rekisteröimässä tallilla, tämän jälkeen kun hevosen selästä hyppää pois sen voi kutsua luokse viheltämällä, en ole testannut miten kaukaa tulee.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Hevonen pitää kesyttää ja käydä rekisteröimässä tallilla, tämän jälkeen kun hevosen selästä hyppää pois sen voi kutsua luokse viheltämällä, en ole testannut miten kaukaa tulee.

Tattis, tuota en ole tajunnut tehdä.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Sillä kutsutaan hevonen kun olet sen lähellä. Tässä pelissä ei ole teleport hevosta kuten monissa muissa open world peleissä.

Poislukien se, että ympäri karttaa olevissa hevostalleissa saat tilattua myös sen hevosen joka on jäänyt jonnekin matkalle. Eli se teleporttautuu viereen.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Yli viikko tuli peliä tahkottua niin innoissaan ja nyt se sitten on läpi. Kaikkia sivutehtäviä en jaksanut tehdä ja shrinejä tuli suoritettua 52 kpl. Ja suurin osa on viellä jossain piilossa. Lopputaistelu oli positiivinen yllätys. Jos jostain pitää mäkättää, niin erillaisia vihollisia olisi saanut olla enemmän. Tuntui, että suurin osa vihollisista oli eriväreillä maalattuja mobliineja ja niitä liskoja, mitkä naamioituivat maastoon.

Kauankos muuten tuossa kesti, vaikka sieltä Wii U:n peliaikalogista?

En ole tarkastanut viimeisimpiä lukemia mutta varmaan jossain 20 tunnin päällä menen, ja veikkaan että pääseikkailuunkin menee ainakin sellaiset 50 tuntia tuollaisella samanlaisella "osa shrineista ja muista sivutehtävistä"-otteella, ilman että edes lähtee selvittämään kaikkia mahdollisia sivuquesteja.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Itse olen vähän siinä vaiheessa, etten löydä mistään aseita millä pärjätä ketään vastaan, en pysty tekemään sen takia mitään tehtäviä, enkä onnistu yhden yhtä kertaa tekemään väistöä, jotta aika hidastuisi. :/
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Itse olen vähän siinä vaiheessa, etten löydä mistään aseita millä pärjätä ketään vastaan, en pysty tekemään sen takia mitään tehtäviä, enkä onnistu yhden yhtä kertaa tekemään väistöä, jotta aika hidastuisi. :/

Tällaisessa tilanteessa kannattaa ehkä miettiä taktiikan vaihtoa. Joillakin pelin vaikeammilla alueilla on tehokkaampia aseita ihan vain lojumassa esim. vihollisleirien ympäristössä ja muissa paikoissa. Täysi panostus stealth-varusteisiin ja stealthia parantaviin ruokiin, sitten vaikeille ja riskialttiille alueille hipihiljaa aseita etsimään. Shrine-lokaatiot talteen fast travelia varten, ja teleporttaus pakoon heti jos uhkaa käydä ohraisesti. :D
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Kauankos muuten tuossa kesti, vaikka sieltä Wii U:n peliaikalogista?

En ole tarkastanut viimeisimpiä lukemia mutta varmaan jossain 20 tunnin päällä menen, ja veikkaan että pääseikkailuunkin menee ainakin sellaiset 50 tuntia tuollaisella samanlaisella "osa shrineista ja muista sivutehtävistä"-otteella, ilman että edes lähtee selvittämään kaikkia mahdollisia sivuquesteja.
Semmoinen 64.20 näyttää Daily login mukaan menneen tuohon läpäisyyn. Ajattelin, että jos jaksaisi vielä selvittää nuo kartalla näkyvät labyrintit ja nuo
lohikäärmeisiin liityvät arvoitukset.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Semmoinen 64.20 näyttää Daily login mukaan menneen tuohon läpäisyyn.

Noniin, tuonsuuntaista arvelinkin. Voinee jo tässä vaiheessa sanoa, että on isompi Zelda-peli kuin esimerkiksi Twilight Princess, vaikka "luolastoja" onkin vähemmän.

hevosvihellys...

Se vihellys kiinnittää myös vihollisten huomion. Käyttäköön sitä kukin miten parhaaksi näkee. :D
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Semmoinen 64.20 näyttää Daily login mukaan menneen tuohon läpäisyyn.

Taitaa mennä itsellä vielä pidempään. :) Saanko esitellä kovin tyhjän karttani, joka on 32h pelailun lopputulos.
kartta32htunninjlkeenyru75.jpg


Pelialueen lounaisreuna on tutkittuna jollain tapaa, mutta melkeinpä koko läntinen puolisko on ihan koskematon. Hieman olen kyllä tuolla käynyt pyörimässä, mutta ei ole torneissa tullut käytyä.
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild



Jim Sterling on käsitellyt tuota aseiden rikkoutumisongelmaa.

Lisäksi hän ottaa esille "yli-innokkaat" Nintendo-fanit, jotka puolustavat Breath of the Wildia pienintäkin "loukkausta" vastaan, osittain vastauksena oman arvostelunsa aiheuttamaan myräkkään. Arvostelussa hän oli sitä mieltä, että BotW on hyvä peli jossa on erinäisiä pieniä ongelmia - jossain määrin samoilla linjoilla kuin esimerkiksi minä, vaikka hän korostikin ongelmia vähän enemmän.
 
Ylös Bottom