Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Jälkijunassa tuli tähän peliin nyt tutustuttua kun konsolin hankin ja Zeldan siihen mukaan. En oo pelannut Zeldaa sitten SNES-aikojen, joten pitkä on aika ollut ja varsinainen fanipoika en siis ole koskaan ollut. Osasin kuitenkin arvostelujen ja videoiden perusteella odottaa todella mainiota peliä, ja en ole tosiaan pettynyt.

Ensinnäkin, peli on todella näyttävä. Pidän graafisesta tyylistä. Maailma on laaja, siis todella laaja. En odottanut näin isoa karttaa. Välillä tuntuu että liiankin suuri map kyseessä ja tutkiessa monesti huomaa olevansa ihan väärässä paikassa kuin mihin oli tarkoitus mennä. Tehtävät ei siis etene, mikä ei oikeastaan haittaa ollenkaan :D Juoni on aika peruslaatuaan, mutta ainakin itselle riittävän kiinnostava. Sivutehtävät odotetusta hyvin normikauraa nekin, ja en tiedä onko niissä miten mieltä tehdä kun palkinnot on aika huonoja olleet tähän asti. Shrineja on kiva metsästää ja tehdä. Niitä ilmeisesti on tosi paljon, joten kerättävää riittää. Samoin noita pikkuolijoita, joilta saapi niitä siemeniä inventoryn suurentamiseen. Ikävää tämmöiselle perfectionistille :D Tosin eilen tunnin hirveä kesyttäessäni ärräpäät sinkoili ja homma jäi kesken. Ilmeisesti miulla ei staminaa ole tarpeeksi siihen hommaan. Peli on kuitenkin paljon paljon parempi kun ei mistään vinkkiä lue, vaan samoile ja tutkii rauhassa ja oppii peliä.

Aluksi taistelut tuntuivat könköiltä, mutta nyt olen niihin tottunut ja systeemi on toimiva. Pidän siitä, että aseet hajoaa, sillä se pakottaa vaihtamaan ja kokeilemaan eri aseita. Kaikenlaiset nokkelat jipot toimii myöskin, joten välillä vain kekseliäisyys on rajana. Vihuja ei kovin montaa erilaista ole vastaan tullut, mikä on sääli. Maailmassa muutenkin tuntuu aika vähän vihuja olevan. Jotain isompia mörrikäisiä on löytynyt, mutta suosiolla oon jättäny välistä kun oma puukeppi ei damagea tee ja itse joudun 1 shotin uhriksi. Palatkaamme apajille kun olen vahvempi.

Fysiikat maailmassa on ihailtavia. Tuntuu että mitä vain voi melkein tehdä. Nurmi syttyy tuleen ja voin hyödyntää ilmavirtaa liitämällä korkeammalle, voin rakentaa katapultteja ja siltoja metallilevyistä, omena kypsyy jos tynnyri räjähtää missä omenoita on ollut... Aika makiaa. Pienet yksityiskohdat tuo hymyn huulille pelatessa. Taloihin tuntuu myös kaikkiin pääsevän sisälle, mutta mitään sen erikoisempaa ei niistä ole toistaiseksi löytynyt. Piirroksia ja reseptejä toki seiniltä, mutta aika vähän noista on hyötyä ollut. Kokkaillessa maalaisjärki toimii ihan hyvin ja kun lukee ainesten ominaisuudet niin voi jo aika hyvin päätellä mitä kantsii yhteen laitella. Elixirejä tekemällä oon kerännyt rahaa, sillä en oikein muualta sitä tunnu löytävän. Myös joitain ruokia oon myynyt kun parantavat sen 14 sydäntä kun itsellä on vasta 4. Jalokivet oon toistaiseksi pitänyt repussa, sillä en ole varma tarviaako niitä vielä johonkin. Ainakin osassa lukee että voi craftata, niin oon säilyttänyt. Vaikka niistä hyvin rahnaa satelisi jos myisi. Mutta luonto ei anna periksi googlettaa tätä, niin odotellaan vielä ... :D

Olen siis hyvin alkutekijöissä, taitaa kaksi karttakokonaisuutta olla nyt esillä. Pelitunteja taitaa mennä kymmeniä tähän, mikä on vain hyvä asia kun Switchille ei toistaiseksi oikein muita kiinnostavia pelejä ole saapunut.

Jos joku tähän vastailee, niin toivottavasti ei spoilaa yhtään mitään. :)
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Ei oikein sovi mun pelityylille Trial of the Sword. Ilman mitään taktiikoita suoraan aina tulta päin. Pari tuntia hakkasin ja en edes ekaa "osaa" päässyt läpi että olisi tallentunut. Viimeisimmällä yrityksellä kuolin yhdellä iskulla toiseksi viimeisessä tasossa, hiukan menee hermot :mad:
 
Vastaus: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vielä on tämä peli läpäisemättä, kun piti ottaa vähän kesätaukoa, mutta pakko vain mainita väliin, että kyllähän tämä on aivan uskomattoman upea tekele. Jos kantaa loppuun asti (yksi Divine Beast vielä kukistamatta + toki paljon näkemättä, vaikka kartta jo kokonaan auki) yhtä hyvänä niin kiilanneeko peräti kaikkien aikojen peliksi :eek:
En tiedä, mutta sielua, sydäntä ja vilpitöntä pelaamisen ja löytämisen riemua on niin käsittämättömät määrät, ettei voi kuin ihmetellä että mitä ne muut pelit oikein tekevät. Pelaamista säännöllisen epäsäännöllisesti sivusta seurannut kumppani on myös täysin uppoutunut pelin maailmaan, kuin vahingossa :D
 
Olen nyt pelannut "tutorial" alueelta itseni ulos, ja hyvältä peliltähän tämä vaikuttaa mutta zeldat aiemmin väliin jättäneenä, moni asia häiritseekin.

Vihut grafiikoineen ja energiapalkkeineen ovat suoraan 90-luvulta, piirrosmainen tyyli on nättiä mutta toisaalta peittää alleen sitä että switch ei samaan graafisen loistoon kykene kun vaikkapa ps4. Ensimmäinen kohtaamani boss oli naurettavan helppo. Vihumäärät ovat paikka paikoin kuitenkin isoja. Mihinkään horizon zero dawnmaiseen päälle tulevien älykkäiden vihujen tasolle ei päästä, ei lähellekkään. Vihujen älykkyys tuntuu olevan jossain 90-luvun puolivälin eka polygon pelien tasolla. Juokset sopivan matkaan päähän niin vihut köpöttelevät takaisin heille määrättyyn sijaintiin pelissä. Vihutyyppejä on myös vähän, ainakin alun perusteella.

Fysiikanmallinnus on tehty mallikkaasti ja on ehdottomasti parasta antia, mutta tuntuu osin liioitellulta. Esim. vähän kapeammankaan vuolaan joen yli ei meinannut päästä.

Juoni voi olla zeldafaneille tehty mutta yleisesti ottaen varsin huttua. Hahmoa ei myöskään voi kehittää skyrimin ym. tyylisesti, ainakaan alussa.

Tiedän että moni tästä kritiikistä on zelda pelien "luonteeseen" kuuluvia, mutta kyllä täyden 100% arviot tuntuvat aika liioittelulta, samalla tulisi huomioida niitä osa-alueita missä sarja laaha nykyaikaa perässä, vaikkapa nyt maailman elävyys (vrt. Skyrimin ihmisten määrä), vihujen yksityiskohdat, käyttäytyminen ja vaikeus jne.

Silti tämä lieneee ensimmäinen zelda jonka luultavasti pelaan läpi.
 
Antakaas jotain tipsei uudelle zelda pelaajalle, oon vielä aika alussa joku 5h takana. Kaikkee pientä tavaraa löytynyt maailmasta, mutta mitä niistä kannattaa myydä et sais rahaa esim. uuten asuun. tai miten tässä tehdään rahaa? Ruokaa nyt olen kokkaillut, mutta nämä opalit sun muut ancient gearit mitä löytyy niin mitä mä niillä teen? :D Suositteleko tekemään ensin enemmän sivutehtäviä ja etsimään shrinejä? On kyl uskottamattoman koukuttava tämä, monta kertaa pitäny lopettaa ja vaihtaa peliä mutta aina tulee joku et käynpä kattoo ton mestan mitä löytyy :)
 
Niitä kaikkia juttuja melkein tarvii juttujen kehittämiseen ja nuolien jne ostamiseen, niin en tiedä kannattaako myydä yhtään mitään alkuun. Kerää vaan kaikkea ja kokkaa ruokaa varastoon
 
Pitäskö noissa joissakin shrinejen "mini" bosseissa pärjätä näin alussa? Tuntuu etten tee mitään damagee siihen ja sit se tappaa ykkösestä mut.. :eek:
 
Pitäskö noissa joissakin shrinejen "mini" bosseissa pärjätä näin alussa? Tuntuu etten tee mitään damagee siihen ja sit se tappaa ykkösestä mut.. :eek:
Alussa sun aseet on niin heikkoja, että eivät tee juuri damagea niihin koneisiin, joten jos väistäminen ei vielä luonnistu niin suosittelen tulemaan myöhemmin uudestaan kun on vähän paremmat aseet ja useampia aseita. Itse tappelin 1.5h ensimmäistä vastaan alkuvaiheessa ja ainut ase mikä jäi ehjäksi oli lehti :D
 
Jää itsellä kyllä dlc ostamatta.
Tästä uusimmasta lukenut joitakin viestejä gamefaqs foorumilta ja ilmeisesti ekan lisärin tyylillä jatketaan.

Link saa aseen joka ilmeisesti tappaa laakista, mutta myös oma kestävyys on alle sydämen verran eli itsestäkin lähtee henki pois yhdellä osumalla.
Uusia shrineja vissiin on 12 ja yksi isompi divine beast tyylinen setti.

Tuon lisäksi se pärräkin kuulemma täytyy tankata ancient osilla. Itse en noita koskaan tarkoituksella farmannut ja 120 tunnin jälkeen sain tehtyä ancient armorin ja sen moottorisaha miekan. Myös joihinkin päivityksiin noita on tainnut hieman kulua eikä niitä montaa inventaarioon jäänyt.
Joten itse en saisi mitään iloa edes siitä pärrästä.

Mieluummin muistan pelin hienona seikkailuna kuin jonain haastemoodina. Jos tässä olisi tullut 15-20 tuntia ihan ehtaa seikkailua lisää niin "shut up and take my money", mutta nyt ei kyllä kiinnosta.
 
Lopetin aamulla trailerin katsomisen tuohon, enkä ole jaksanut Zeldaa edes avata.. ei vaan sovi tähän ei sitte yhtään..
SPOILER ALERT: Tuohon se traileri loppuikin, joten et missannut mitään ;)

Jää itsellä kyllä dlc ostamatta.
Tästä uusimmasta lukenut joitakin viestejä gamefaqs foorumilta ja ilmeisesti ekan lisärin tyylillä jatketaan.

Mieluummin muistan pelin hienona seikkailuna kuin jonain haastemoodina. Jos tässä olisi tullut 15-20 tuntia ihan ehtaa seikkailua lisää niin "shut up and take my money", mutta nyt ei kyllä kiinnosta.
Sama homma, pelkkä uudelleen puettu haastemoodi ei kiinnosta.

EDIT:
Lainaus Gamefaq foorumilta, kyseessä toki vain yhden kirjoittajan mielipide, mutta ei lupaavalle vaikuta
There are at least four new shrines on the Great Plateau. I haven't entered them yet, as I wish to uncover them all before I tackle them. The trial to uncover them is definitely an "artificial difficulty for the sake of artificial difficulty" giving you a one hit instant kill weapon, which you must use, with the cost of being forced to battle groups of enemies with only a quarter heart of health. It doesn't matter if you use any restorative foods, your health will be reduced to a quarter heart as soon as you resume play and even if you have fairies in your inventory, they will not revive you should you be sniped why dealing with an enemy in front of you.

The weapon also has a several second cooldown, at which point it just becomes another high power weapon, so even though it has an "instant kill" effect, once you make two consecutive hits it will lose its power and you have to hope you can avoid enemies while they chase you or fire arrows at you. One of the enemy camps even has a Blizzrobe, and we know how annoying they can be once they decide to rain down hell upon you.

For some reason, the new shrines look completely ridiculous, with the top portion elongated to an absurd degree. You also have to be using the one hit weapon in order to enter the shrines, so the "difficulty" is definitely to complete them without taking any damage at all. That, alone, is pretty crappy design.
 
Viimeksi muokattu:
Jää itsellä kyllä dlc ostamatta.
Tästä uusimmasta lukenut joitakin viestejä gamefaqs foorumilta ja ilmeisesti ekan lisärin tyylillä jatketaan.

Link saa aseen joka ilmeisesti tappaa laakista, mutta myös oma kestävyys on alle sydämen verran eli itsestäkin lähtee henki pois yhdellä osumalla.
Uusia shrineja vissiin on 12 ja yksi isompi divine beast tyylinen setti.
Vähän tarkennusta vielä tuohon DLC2:seen, koska sisältö huomattavasti parempi kuin ykkösessä:
Trialin alussa saat uuden Saamelaisten neljän tuulen lakkia muistuttavan aseen ja elämät droppaa aina neljäsosasydämeen saakka. Tällä kompolla suoritetaan ensiksi neljä aluetta, jokaisella alueella on joku pieni tehtävä, esim. selvitä hengissä ja tapa kaikki alueella olevat örkit. Tästä selvitymisestä palkitaan shrinellä. Kun neljä aluetta on suoritettu ja niistä auenneet shrinet läpäisty hajoaa tämä uusi miekka sirpaleiksi ja sirpaleet lentää neljään paikkaan ympäri maailmaa.

Tässä vaiheessa saat täydet sydämet ja normaalin asearsenaalisi käyttöön. Jokainen sirpaleen sijainti on tiedossa, mutta sitä varten pitää taas suorittaa joku tehtävä tai yksinkertaisesti etsiä shrine. Yhtä sirpaletta kohden pitää suorittaa kolme shrineä, jonka jälkeen kohdataan jo pelin aikana murjotut Divine Beastien loppuvastukset pienellä lisämausteella höystettynä (Fire Ganon, Wind Ganon etc).

Jokaisen divine beastin jälkeen on välianimaatio koskien kys. divine beastin vartijaa.

Tämän jälkeen koittaa final trial, joka on uusi ennen näkemätön Divine beast, jonka perässä on melko haastava loppuvastus sekä uusi välianimaatio. Palkkioksi tästä vaivasta saa mopon

DLC2:sen kesto näyttää olevan tuollaista 6-8h tuntia. Itsellä menee kyllä hankintaan uudelle pelikerralle vaikka ei mitään mullistavaa tarjoakkaan. Valitettavan helpolla Nintendo näissä haluaa päästä, olisi toivonut HZD kaltaista lisäriä, jossa vähän uutta tarinaa ja uusia örmyjä.
 
Sen verran, mitä oon ehtiny tuota kakkos-DLC:tä pelaamaan, niin kyllähän tuossa tekemistä piisaa. Ja se alussa oleva haastavampi osio ei kyllä ole kauhean paha, kunhan vaan ymmärtää olla ryntäilemättä eteenpäin ilman edes pientä ympäristön havainnointia. Haastavaa, mutta hauskaa.

En tiiä, koska ehdin jatkaa, mutta mielellään tuohon palaa, kunhan aika riittää.
 
Sen verran, mitä oon ehtiny tuota kakkos-DLC:tä pelaamaan, niin kyllähän tuossa tekemistä piisaa. Ja se alussa oleva haastavampi osio ei kyllä ole kauhean paha, kunhan vaan ymmärtää olla ryntäilemättä eteenpäin ilman edes pientä ympäristön havainnointia. Haastavaa, mutta hauskaa.
Samat fiilikset. Tein heti ilmestymisen jälkeen alun haastavamman osion niin nyt lomalla tullut rantatuolissa tehtyä dlc shrinejä. Ihan laadukkaalta DLC:ltä vaikuttaa, ei tosin mitään mullistavaa uutta tuo peliin.
 
Ylös Bottom