No sniikkailuun nyt vain kommentoiden: en todellakaan odottanut Elden Ringissä olevan parhaita hiippailumahdollisuuksia peleissä koskaan
Ja ei sen sniikkailu toki mitään niihin omistautuneiden pelien tasoa ole mutta jo se, että viholliset voivat kuulla tai olla kuulematta ääniä ja niillä on tietty näkökenttä, jolloin ne voi yllättää sekä puskissa ja esteiden takana piilottelut tekevät pelistä minulle oikein loistavan sniikkailukokemuksenkin kaiken sen muun ohessa. En todellakaan odottanut peliltä sitä vaan ihan perus-Soulsia mutta pelipä yllätti täysin.
Hauska sinänsä että juuri Elden Ring teki tuollaistakin koska se muutenkin kirkasti itselleni aika lailla kaikkia muitakin BotW:sta sanottuja asioita, erityisesti mitä tulee vapauteen, maailman tutkimiseen ja muuhun sellaiseen.
Enkä siis odottanut myöskään BotW:lta hiippailua mutta koska huomasin että sille oli tehty mahdollisuus, niin petyin sen toteutukseen täysin.
Elden Ring on minulle siis täysin sitä mitä monelle tuntuu BotW olevan, tarjoten vapautta sekä maailmassaan että lähestymistavoissaan. Ja siinäkin voi helpottaa sniikkailua valikkokikkailulla (kyvyillä, sormuksilla, vaatteilla) mutta ilmankin pärjää ihan hyvin nimenomaan "on the fly", mikä on ainakin minulle merkittävä seikka.
Lisäksi peli ei pitele silti käsistä tai "pelaa itse itseään" vaikka se mahdollistaa helpon pelattavuuden ilman että tarvitsee varautua etenemistapansa muuttamiseen etukäteen. No toki taika/miekka/whatever-vaihto on vaativampaa mutta millä tahansa hahmoluokalla/buildilla voi vaihtaa aggrosta sniikkailuun täysin vapaasti ja luontevasti. Link ei taas osaa kulkea äänettömästi vaikka menee ihan tuskaisen hitaasti vaan tarvitsee jotain hepeneitä, oikeaa säätä, vihollisten nukkumista tai muuta että homma onnistuu. Joku kenties tuosta tykkää että joutuu valmistautumaan ja odottelemaan oikeaa hetkeä/säätä/whatever mutta ei oikein minulle sovi yhtään.
Toisaalta sitten esim. Witcher 2:ssa pidin juomien valmistamisesta koska se ei tuntunut yhtä lailla työläältä vaikka idea on periaatteessa sama. Samoin nyt pelaamassani Below Zerossa täytyy todellakin valmistautua jatkuvasti ruuan ja juoman (ja hapen, energian jne.) suhteen mutta siinäkin tuntuu jollain tapaa järkevämmältä/luontevammalta se homma kuin Zeldassa.
Ehkä tuo sitten on kiinni myös siitä mitä minä odotan/liitän Zeldaan. Se on ollut minulle sellaista kevyttä seikkailua eikä sellaista, että täytyisi pakata eväät, varusteet ja muut ja sitten kikkailla niiden kanssa vähän väliä. Ja erilainen pelihän BotW on verrattuna niihin Zeldoihin, joita olen pelannut.
-------------- Tästä alkaa erillinen lisäys, jonka foorumi yhdisti aiempaan viestiini:
En tiedä onko tämä minun mielipiteiden ja näkemysten lukeminen kuinka kiinnostavaa kenenkään mielestä mutta koska siihen nyt olen lähtenyt niin haluan vähän nyt tuota linkitettyä artikkelia kommentoida:
"a type of game that makes series like Red Dead Redemption and The Witcher feel outright primitive."
Tämä oli vähän outo lause koska sitä ei suoranaisesti mitenkään perusteltu. Onko kyse nyt siis vain siitä että kyseiset pelit "tuntuvat alkukantaisilta" vain koska niissä ei voi nostella joka ikistä kiveä tai katkoa jokaista puuta? Minusta tuossa on ihan kyse vain siitä mihin pelissä keskitytään eikä joka pelissä ole järkevää tai loogista antaa samanlaista hiekkalaatikkoa käsiin kuin BotW:ssa. Varsinkin kun pelit tavoittelevat ihan eri asioita.
Minusta RDR tai Witcher eivät tunnu yhtään "alkukantaisemmilta" kuin muutkaan pelit. Ne vain tuntuvat erilaiselta koska ne ovat eri pelejä. Siinä missä vaikka urheilupeli tuntuu erilaiselta kuin räiskintä.
Toki nuo verrokit ovat kaikki "open worldeja" mutta niitäkin nyt on niin erilaisia että on aika turha vertailla täysin suoraan niitäkään. Minecraft on lähempänä BotW:n ideaa kuin nuo kaksi verrokkia ja senkin vertaaminen suoraan BotW:iin ei kauhean järkevältä vertaamiselta tunnu.
Ymmärrän toki mitä tuolla tarkoitetaan, sillä minulle tuntui Ocarina of Time rajoitetulta/"alkukantaiselta" koska siitä puuttuu vapaa hyppiminen. Ymmärrän ratkaisun mutta olisin mieluusti ottanut siihen vapaan hyppimisen. Sen jälkeen mikä tahansa vastaavanlainen peli hypyllä tuntuu vähemmän "alkukantaiselta". En kuitenkaan ole kokenut BotW:n jälkeen/takia esimerkiksi Witchereitä tai RDR-pelejä alkukantaisina. Kuten sanoin, ei joka peli tarvitse niitä kikkoja mitä BotW:ssa on mutta minulle esim. vapaan hypyn puute tuntuu ihan eri tavalla alkukantaiselta. (PS. pidän paljon sekä tasohyppeleistä että hiippailuista
)
"This world is not an empty map with points of interest spread around, or a bunch of markers and checklists that you have to follow and complete. The world of Breath of the Wild is a massive physics playground in which the gameplay possibilities aren’t determined by a sweatshop quest-designer, but rather by the player itself playing around with the multiple systems put in place by the developer."
Tässähän se "ongelma" sanotaankin: peli on nimenomaan hiekkalaatikko, jossa leikkiä, eikä tuo idea ole yhtään minun makuuni. Se tuntuu tietyllä tavalla siltä että se sisältö puuttuu ja vain mekaniikat on olemassa. Ja sitä näkemystä tukee siis myös artikkeli tuolla hiekkalaatikko-maininnallaan. Sitähän hiekkalaatikko on: leikkikenttä, jossa tehdä omat leikkinsä. Juuri siltä se minusta tuntuu ja siksi se tuntuu "tyhjältä"/"vajaalta" siitä huolimatta että siellä sisältöä onkin.
Eli vaikka tässä ollaan monien kanssa eri mieltä, niin koen että olemme samalla myös täysin samaa mieltä. BotW antaa vapautta mutta sen mukana tulee (joillekin) tunne tyhjyydestä ja siitä että ei ole "mitään tekemistä" koska paljon siitä tekemisestä pitää tehdä itse.
Hauska sinänsä että esim. Below Zero ja aiempi Subnautica on kuitenkin vähän samaa ja silti olen niistä pitänyt kovasti. Ehkä se ero tulee siitä mitä odotan peleiltä? Tiedän että Subnauticoissa on kyse selviytymisestä ja hyvinkin sokosta seikkailusta sinne ja tänne täysin fiiliksen ja mielenkiintoisten maamerkkin (vai merimerkkien?
) perusteella mutta sitten toisaalta BotW:sta puuttuu ne Subnautican selviytymisominaisuudet, jotka tekisivät siitä selviytymispelin Subnauticoiden tapaan. Pidin myös todella, todella paljon Outer Wildsistä (parhaita pelejä ikinä), jossa omaehtoinen tutkiminen on koko pelin idea. Silti BotW:ssa en ole päässyt sisään samaan vaikka monissa muissa peleissä ideasta pidänkin.
"You can see this in the wide variety of enemy camps, where each camp has an unique design so that it challenges the player in a different fashion each time, which encourages planning and improvisation."
Tämä on taas asia minkä koen olevan totta melkein missä vain open worldissä. Katsotaan vaikka uusia Assassin's Creed -pelejä, joissa on yhtä lailla jokainen vihollisleiri erilainen, joten aina niihin täytyy mennä eri tavalla sisään. Lisäksi niissä voi vapaammin valita lennosta joko hiippailun tai suoran hyökkäyksen.
En siis oikein ymmärrä tuota hehkutusta että on "unique design" kun ne on selvästi samalla tapaa tehty samoista palikoista kuin käytännössä joka ikisessä pelissä "ikinä". Vai onko kuinka monessa pelissä jokainen pala oikeasti uniikki? Ei tule äkkiä yhtään mieleen.
"it feels like Nintendo had this great open-world game idea, and just decided to stick the Legend of Zelda name in it since it had so many similarities. This is the main problem with the game, all the freedom in the world is constrained by a hero that has to follow a predetermined destiny and end his quest at a prearranged point in time."
Allekirjoitan tämän. Minulle peli olisi ollut vähemmän huono Zelda jos se ei olisi ollut Zelda ja samalla kun se on Zelda, on se myös rajoite pelin vapaudelle. Jos vapautta siis halutaan, olisi peli voinut olla Breath of the Wild. Ei Zelda.
Ei mielipiteeni siitä olisi muuttunut mutta en ainakaan olisi pettynyt uuteen Zeldaan. Olisin jopa saattanut kehua "uutta tulokasta, jossa on hyvä pohja tulevalle" mutta nyt fiilikset oli tuo + "olipa huono Zelda"
Toisaalta en minä BotW:ia täysin ole lytännyt koskaan. Se on yhä minusta yhä pohja ja odotan mielenkiinnolla mitä lisäävät ja tekevät Tears of the Kingdomin kanssa. Varauksella sitä siis odottelen, sillä eiköhän se ole enemmän BotW kuin Zelda mutta eiköhän se ainakin alelaarista täydy sekin kokea kaikesta huolimatta.
Mutta nämä siis minun näkemyksiä pelistä sekä tuon artikkelin sanomasta. Tuskin tässä nyt mitään ihmeellistä uutta oli mutta halusin nyt kuitenkin kommentoida koska koin usean kohdan toisaalta sellaiseksi etten ymmärrä miksi asia muka on kuten sanotaan ja toisaalta olin joistain täysin samaa mieltä mutta ehkä eri kannalta katsottuna.